![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De controle die men denkt te hebben bij hogere snelheden is inderdaad een illusie. Als alles goed gaat en je alles onder controle hebt is er inderdaad geen gevaar, maar omdat je niet alles onder controle -kan- hebben zal het bij hogere snelheden sneller fout lopen en zullen de gevolgen zwaarder zijn. http://home.scarlet.be/~vg148635/snelheiddoodt.pdf |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#482 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#483 | |
|
![]() Citaat:
![]() Er zijn wel biologische redenen. Zo zijn er naar ik heb horen zeggen veel mensen met een lichamelijke afwijking die er voor zorgt dat ze in slaap vallen wanneer ze trager dan 120 rijden ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#484 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zeggen U weersomstandigheden iets, zegt U verkeersdrukte iets, zegt U wegtoestand iets, zegt U veiligheidsafstand iets, zegt U bestuurder<>voertuig iets, enz... zo kan ik nog een blz doorgaan. Typisch vb. In de zomervakantie als de dagtoeristen massaal naar de kust rijden of terugkeren, is 120 kmh slalommen tussen het conflict-kolonneverkeer onveiliger als op de tegenoverliggende bijna-lege 3 rijvakken ver vooruitziend soms 200 kmh te rijden, een ruime veiligheidsafstand respecterend op het overige verkeer, en zijn snelheid desnoods aan te passen. (die 120 kmh rijder kan een auto met aanhanger zijn, die 200 kmh-rijder een...) Die 120-zot zal niet geflitst kunnen worden, die soms-200 kmh-rijder is onmiddellijk zijn rijbewijs kwijt en de rest... Citaat:
Hoeveel ongevallen -in nuchtere toestand- gebeuren er boven 120 kmh enkel door de oorzaaks-factor snelheid op een rechte snelweg, als men de veiligheidsafstand en voorrangsregels in acht neemt ? Citaat:
5 kmh is dan ook dodelijk naargelang massa en betroffene. Snelheid op zich wilt niets zeggen naargelang situatie en omstandigheden. Hardrijders ? Snelheidsduivels ? over hoeveel % heb je het ? Waar/hoe rijden ze hard of veel te snel ? Krijgt men ze dan niet gepakt ? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Het aantal ongevallen, ja zelfs (alle) slachtoffers stijgt lichtjes de laatste 4 jaar in Vlaanderen. Laatst gewijzigd door Micele : 7 oktober 2009 om 17:48. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#485 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Echt waar, en vanaf 140 kmh kunnen er grote ijsblokken uit de lucht vallen juist voor je auto, en vanaf 160 kmh springen je banden stuk door de wrijving... ![]() 120-130 rijden doet bijna elke autorijder hoe slecht de weersomstandigheden ook zijn, begrijpen die dan niet dat dat de absolute snelheidslimiet is in de beste omstandigheden ? Een beetje erboven en knal ! ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 7 oktober 2009 om 18:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#486 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Goe bezig, doe zo verder... vooral op "snelheid" focussen, Griekenland staat nog een ruim stuk achter ons. De win-win niet uit het oog verliezen, al hebben we al jarenlang het wereldrecord aan flitspalen, er kunnen er nog altijd bij. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 7 oktober 2009 om 18:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#487 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Duitse snelwegen zijn zo veilig door alle andere parameters behalve snelheid. Daarom mogen alle bestuurders daar soms sneller rijden als ze veilig willen en kunnen. (buitenlandse-ook Belgische- bestuurders die op Duitse autobahnen rijden worden plots Übermenschen ![]() Belgische snelwegen zijn zo onveilig omdat er te snel gereden wordt, ondanks de snelheidscontroles en de 120-limiet. Daarom mogen ze niet sneller als 120 omdat het zo onveilig is... Euhmmm ![]() Op elke Be-auto een snelheidsbegrenzer dan gaan we het weten ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 7 oktober 2009 om 19:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#488 | ||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De uitzondering zijn mijn jeugdjaren, omdat ik toen zelf zo rap reed als de auto het toeliet. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als voetnoot nog: Het kan mij echt niet schelen hoe rap gij rijdt, maar doe het niet op een baan die ik met u moet delen.
![]() |
![]() |
#489 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ja vroeger had je het 2pktje van Citroen, dat reed zo maximum 110km/u Af en toe had je zo'n 2pktje die gewurgd werd tussen twee vrachtwagens;.. Maar enfin je vond dat toen echt logisch dat een mens niet rapper ging rijden. Nu is er de files en zijn smog, en die file mag max 90km/u rijden.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#490 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De meeste autobestuurders hebben geen onredelijke (soms absurde) snelheidbeperkingen nodig om -ja, soms ver onder de de algemene 90 kmh te blijven op secundaire 1+1 wegen - om aangepast snel te rijden. In afgelegen Be-streken zijn nog talrijke (wel minder bereden) veld- en boswegen (ik vermoed overal in Vlaanderen), ook zeldene gemeentewegen ongemoeid gelaten en geldt nog 90 kmh in principe. (ik woon in Noord-Limburg). Zelfs op 90-gemeentewegen waar de voorrang van rechts geldt, dmv van een B17 op elk kruispuntje, al komt er een doodlopend wegje op uit van een boerderij of enkele huizen. Ik zal er zelden meer als 70 rijden. Citaat:
Ik zeg je nogmaals er gebeuren geen deskundige ongevalanalyses in Be betreft "oorzaak onaangepaste snelheid" zoals in het buitenland (zie vorige post), het wordt zelfs helemaal niet bijgehouden of geregistreerd in de statistieken. Ik weet dat zoiets moeilijk is, maar Be doet zelfs geen poging tot extrapolatie van ongevallen waarvan ze zeker zijn dat het door A-B-snelheidsoorzaak gebeurt is ( voor zover ik weet, of weet jij meer? ) Maar aangezien Vlaanderen nu overwegend de absoluut laagste snelheid hanteert (70 kmh) op gewone wegen buiten bebouwde kom in Europa, zal het daar wel ophouden. ![]() 50 kmh zal de gevolgen nog minderen..., maar nog minder bestuurders zullen het opvolgen. Aangezien een C43-70 elk kruispunt herhaalt moet worden in elke rijrichting heeft die bordenleverancier alleszins een goede zaak gedaan... bvb op de kaarsrechte N29 (E314-Tienen (15 km)) zijn op ca. 12 km zomaar eventjes ca. 40 C43-70-borden bijgekomen, en de nodige flitspalen... Het onvoldoende draagvlak van de max-70 kmh -op wegen waar tot 90 veilig mogelijk is- is gekend hoor, dat weten ze maar al te goed, en dat het vooral om draagvlak/geloofwaardige snelheidslimieten gaat citeer ik expliciet: Citaat:
Citaat:
![]() Neen, het hangt ook veel van de auto af die men rijdt, men kan dat niet meer met vroeger vergelijken, of stel voor ge had in je jeugdjaren een auto die 250 haalde en je mocht maar 120 kmh, ik had in mijn jeugdjaren een auto die 170 haalde en ik reed doorgaans 140-150 kmh. Natuurlijk heb ik op een leeg snelwegstuk eens getest hoe rap hij reed. Nu heb ik een 2-3 maal zoveilige auto en ik mag maar 120 kmh ook bij lege snelweg in beste omstandigheden, begrijp je de 30-40-50-ers van nu dan niet ? Vergeet niet dat nu de auto´s aktief en passief veel veiliger geworden zijn, ook het verbruik is nauwelijks hoger voor een 20-30-tal kmh meer, met vroeger was het verschil enorm, ik heb 2 jaar op onbeperkte Belgische snelwegen gereden. Enkel de snelweginfra gaat niet helemaal mee met zijn tijd, brede snelwegen zijn ontworpen of zouden zo moeten onderhouden zijn, dat men veel veiliger aan hoge snelheden kan rijden als bij veel lagere snelheden bij wegen met tegenverkeer, kruispunten, kwetsbare weggebruikers, enz...(een lang lijstje) ; Elke bestuurder is vrij naargelang omstandigheden zijn relaxe, comfortabele reissnelheid op de autosnelweg te kiezen naargelang voertuig/fysiek/enz...), maar er is de 120, dus bijna iedereen plakt op mekaar en rijdt die 120, zelfs bij mist, felle regen of whatever. En als er ingehaald wordt is het beter voor de veiligheid dat men dat duidelijk kan doen en niet conflictverhogend met 1-2 kmh in mekaars dode hoek zit te treuzelen, ja zelfs mekaar regelmatig opnieuw inhaalt. 120-125 kmh wilt nu eenmaal bijna iedereen rijden, wat conflictverhogend treintjesverkeer uitlokt met te weinig veiligheidsafstand en telang dodehoek oponthoud. Deze conflictfactoren worden enorm onderschat op beperkte snelwegen. De DDuitsers hebben dat veel beter begrepen en laten hun bestuurders dikwijls hun eigen snelheidsverantwoordelijkheid op snelwegen waar het veilig kan (ook dynamisch geregeld, desto hoger zal het draagvlak zijn op beperkte stukken snelweg of op secundaire wegen waar snelheidslimieten van 100 / 80 / 50 / 30 gelden . Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Ongevalcijfers en statistieken liegen doorgaans niet en zijn een ernstige indicatie voor het verkeersveiligheidbeleid in een land, volg jij de actualiteit dan niet ? Nog nooit gehoord van een halvering van verkeersdoden tegen 2010 ? ![]() Citaat:
![]() |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#491 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Paul, voor de grote oliecrisis einde 73-74, waren er nergens* snelheidsbeperkingen op snelwegen in Europa, bijna nergens (ik twijfel *mss in Scandinavië, die waren altijd wat apart (ook redelijk veiligere auto´s Volvo/Saab) toen). In USA is de beruchte ex-55 mph ook een restant van de oliecrisis, daarvoor was er geen snelheidsbeperking op US-snelwegen. In Be was het altijd onbeperkt vanaf een 2+2 weg, het moest nog geen snelweg zijn. Op secundaire wegen was er sinds 1 juli 1971 pas algemene 90 kmh, de 60-borden in de bebouwde kom waren er al. Stel voor -die 60-er jaren en begin 70er- dat met enorm onveilige auto´s, zonder gordel of kopsteunen of watdanook-veiligheidsvoorziening, vanaf 30 kmh impact op een vast obstakel kon al dodelijk zijn, of tenminste zwaargewond. Tijdens de oliecrisis was het zelfs heel raar, Be en D hadden 100 kmh ingevoerd om algemeen brandstof te sparen, Be met dreigende boetes tot 100.000 BEF, in D maar 100-300 DM naargelang. Ik heb op dat ~ ene crisisjaar eenmaal 100 DM moeten betalen. NL had genoeg aardgasvoorraden en lieten hun snelheden tijdens het begin van de oliecrisis onbeperkt, pas enkele maanden later kwam ook de 100 kmh. Aangezien ik regelmatig van Duitsland kwam (310 km-rit) kon ik naargelang een 40-60-tal km in NL weer op het gas. Natuurlijk zakten de ongevalcijfers en de dodelijke slachtoffers overal, maar ook omdat er veel minder en langzamer gereden werd (ook minder doden bij kwetsbare weggebruikers brommers/fietsers/voetgangers) en er waren ook nog de algemene autoloze zondagen vanaf november al, en niet enkel in Brussel hé. Het gevolg kent ge, (bijna) iedereen sprong op de langzaam-kar van 100-120-130 kmh op snelwegen, het eerst stoere Nederland voerde zelfs een hele tijd 100 kmh in wat ze in 1988 naar 120 gebracht hebben omdat toch bijna niemand die opvolgde, zelfs de politie weigerde auto´s die 120 reden te beboeten, enkel de snellere... het begon collectieve ongehoorzaamheid te worden. (radarcontrole was er net nog niet). Het was gewoon politiek incorrect en moreel niet aanvaardbaar stijgende slachtoffers te riskeren door het afschaffen vd snelheidsbeperking, elk land voerde naargelang 100/110/120/130 in.. Enkel Duitsland ging de uitdaging aan -ook omwille van zijn autoindustrie- die nu natuurlijk veel veiligere auto´s moest maken, ook de autobahnen moesten veiliger (meer vangrails) (wel zonder verlichtingspalen) daardoor kenden ze grote successen omwille van hun vooruitgang betreft actief (wegligging, remmen) en passief veiligere auto´s (kreukelzone´s), ook in de zuinigheid aerodynamica) moesten ze vooruit (electronische injectie ipv carburateurs), de andere landen moesten natuurlijk concurrentieel blijven en mochten niet onderdoen anders zagen ze hun verkoopcijfers dalen... Enkel de Amerikaanse autoindustrie waren "achterlijk" en toen ze het inzagen was het te laat, ze dragen er nog altijd gevolgen van, alhoewel dat nu niet meer zo is. Ook de Engelse autoindustrie ging voor een groot deel overkop maar minder als de US. Sommige landen durfden maar 10-20 jaar later hun beperkingen omhoog zetten met 10 �* 20 kmh. Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Micele : 9 oktober 2009 om 13:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#492 | ||||||||||||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De ring rond leuven is een goed voorbeeld. Ik kan daar gerust tegen 120 rondbollen, toch rijdt iedereen er 50. Het is veiliger dankzij de limiet en de 13794869 flitspalen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#493 |
Europees Commissaris
|
![]() Hoeveel zondagen heb je daar voor nodig?
![]() |
#494 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De fysica is er altijd geweest, dus voor U volstaat het blijkbaar het symptoom of het gevolg te verminderen, ik zou zeggen 30 kmh maximum, zoveel tijd gaat ge er ook niet bij verliezen. Denk aan de zwakke weggebruikers hé. 20 kmh is natuurlijk nog minder ongevalverzwarend maar ik wil niet overdrijven.
Voor mij dus niet, ik wil vooral de ongevalsoorzaken verminderen, of het aantal ongevallen bij gelijke fysica. Dat is pas winst. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
En ik heb ook een C-E hoor ik weet wat het is met een camion te rijden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Spijtig genoeg is de website van het NIS vernieuwd en vind je nog maar zeer weinig terug. Maar geloof me vrij in 2001 stonden er nog 5 EU-landen achter ons in de verkeersdodengrafieken en die staan anno 2007 voor ons. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#495 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Autostrade zegt men alleen in Belgie, dus je houdt je niet aan de limiet van 90kmh voor + 3,5 T op autostrades, wettelijk sinds 12 januari 2007 ? ![]() Gij zijt toch geen snelheidsduivel ? ![]() ![]() Citaat:
Is die 90 kmh een ongeloofwaardige limiet of waarom rijdt ge "rond de 100" op de autostrade ? Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Micele : 9 oktober 2009 om 19:59. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#496 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor diegene die een "auto" hebben van >3,5 T MTM: (max 90 kmh ! en rijbewijs C)
http://www.autozone.be/auto/artikel/...ln_330594.html Laatst gewijzigd door Micele : 9 oktober 2009 om 20:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#497 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#498 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Natuurlijk kondigde men aan dat de controles -op de dan 20 kmh hogere limiet- strenger zou zijn (maar die is in Be-120kmh ook strenger geworden ![]() Ik had er nochtans een hele uitleg over DK bijgevoegd met 2 links. Ik zal mijn post nog eens opzoeken, momentje ongelovigen Thomas... http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=462 : vb. In Denemarken hebben ze op 55% van hun autosnelwegnet de max van 110 naar 130 kmh met 20 kmh verhoogt, tesamen met licht strengere aangekondigde handhaving (wel alle wegen), en het gemeten resultaat (april <> mei 2004) was: een daling van de gemiddelde snelheid van respectievelijk 5,9 kmh op de gebleven-110 kmh snelwegen en van 1,1 kmh op de nieuwe-130 kmh snelwegen tov een ganse maand ervoor (metingen apr<>mei) http://www.vejdirektoratet.dk/dokume...nt&objno=78281 eerste tabel: 110 kmh metingen tweede tabel: 130 kmh metingen Syv målepunkter på strækninger med 130 km/t: http://www.vejdirektoratet.dk/imageb...image&id=78290 Straf hé 46,9 % minder 140+ rijders bij een 130 kmh limiet als bij een 110 kmh limiet met een beetje meer controle ! Mogen ze beide van mij direct invoeren in Be ! 140 kmh YES ![]() Toevallig ging dat gepaard met een verkeersdodendaling van 25% op dat jaar 2004 tov 2003... dat kon natuurlijk niet aanhouden, maar was toch mooi meegenomen. Citaat: Citaat:
_______________________ Laatst gewijzigd door Micele : 9 oktober 2009 om 23:14. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#499 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vervolg, dat stond natuurlijk in vele Duitse kranten en media, in Be-foei-snelheid natuurlijk nergens...
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 9 oktober 2009 om 23:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#500 | |
|
![]() Citaat:
vertaald betekent dit dus dat men uitgebreide campagnes heeft gevoerd waarbij men veel strenger ging controleren. Dit verklaart al iets. Nog dingen die je 'vergeten' bent? Heb je ergens Nederlandse teksten? want mijn Deens en Duits is wat roestig. En cijfers zeggen niets als je niet weet wat er achter zit. Laatst gewijzigd door Alboreto : 10 oktober 2009 om 09:38. |
|
![]() |
![]() |