Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat moet met het huidig Belgie gebeuren?
Doorgaan 13 21,31%
Opheffen 48 78,69%
Aantal stemmers: 61. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2009, 21:49   #481
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Die vorm (vaarde - vaarden) heb ik vroeger reeds in het lager onderwijs geleerd.
Dat is helemaal geen dialect.

Hoe durft Shadowke zulke onzin uitkramen ?
in het AN is het voer en niet vaarde.

wanneer ben jij naar school geweest Henri1? de middeleeuwen?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 21:50   #482
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij hebben de Waalse Ardennen, allemaal beschermd natuurgebied.

Dus niet alles in België is slecht.
Dat zou ik ook nooit durven te beweren. Mischien is het niet opgevallen, maar over Walen heb ik nooit iets slechts geschreven op dit forum. Dat komt omdat ik met Walen vrijwel alleen positieve ervaringen heb. Met Vlamingen daarentegen...
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 21:51   #483
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

http://www.kunstbus.nl/woordenboek/va/varen.html

Blijkt dat varen twee betekenissen heeft en men 'voer(en)' vooral gebruikt in de betekenis "met een vaartuig over het water voortbewegen" en 'vaarde(n)' in de betekenis "onwennig voorkomen, niet meevallen".

Dat is ideaal om als Standaardtaal consequent te hanteren, dunkt mij. Wat men in de volkse spreektaal er mee doet, dat zou me worst wezen. Duitsers halen ook zo alles door elkaar.
De norm accepteer ik.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 28 juli 2009 om 21:53.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 21:53   #484
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dat zou ik ook nooit durven te beweren. Mischien is het niet opgevallen, maar over Walen heb ik nooit iets slechts geschreven op dit forum. Dat komt omdat ik met Walen vrijwel alleen positieve ervaringen heb. Met Vlamingen daarentegen...
ik kan met Vlamingen en Nederlanders overweg maar ik moet bvb niets hebben van mensen zoals Happart, Maingain en consoorten.

trouwens Spinoza, ben je weer aan het veralgemenen?
Oud 28 juli 2009, 21:58   #485
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dat is opgemaakt door vlamingen en nederlanders, met wederzijds respect.

trouwens: vaarde is meer een 'dialectvorm'.
Met wederzijds respect. Laat me niet lachen. Wij Vlamingen laten ons constant in de doeken doen. Eerst door de Franstaligen en nu door de Nederlanders. Symbolisch kijk ik uit naar de dag waarin de van Dale 'duive(n)kot' niet meer zal beschouwen als 'particularistisch', maar het woord zal opnemen in zijn woordenboek als vol behorende tot de Nederlandse taal. En dan, ja dan pas, zullen de Vlaamse lakeien ophouden lakeien te zijn en hun plicht gedaan hebben voor wat hun Vlaamse moedertaal betreft. Maar nu blijven ze hun taal verpatsen en verkwanselen en versjacheren voor een half ei.

Laatst gewijzigd door system : 28 juli 2009 om 22:05.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 22:01   #486
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Met wederzijds respect. Laat me niet lachen. Wij Vlamingen laten ons constant in de doeken doen. Eerst door de Franstaligen en nu door de Nederlanders. Symbolisch kijk uit naar de dag waarin de van Dale 'duive(n)kot' niet meer zal beschouwen als 'particularistisch', maar het woord zal opnemen in zijn woordenboek als vol behorende tot de Nederlandse taal. En dan, ja dan pas, zullen de Vlaamse lakeien ophouden lakeien te zijn en hun plicht gedaan hebben.
system, zoals ik al zei: heb je kritiek, wordt dan lid van de taalunie en probeer je willetje daar door te drijven.

hou voor de rest je mond.
er komt niets zinnigs uit.
Oud 28 juli 2009, 22:02   #487
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
in het AN is het voer en niet vaarde.

wanneer ben jij naar school geweest Henri1? de middeleeuwen?
Dat is het nieuwe Nederlands, heel erg beïnvloed door de Nederlanders.

Vroeger was dat vaarde en vaarden.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 22:03   #488
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Misschien rare opmerking maar als Vlaming heb ik dat probleem met sommige Vlamingen op dit forum ook.
Oud 28 juli 2009, 22:04   #489
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik kan met Vlamingen en Nederlanders overweg maar ik moet bvb niets hebben van mensen zoals Happart, Maingain en consoorten.

trouwens Spinoza, ben je weer aan het veralgemenen?
Ik dacht dat je met alle Nederlanders goed overweg kon ???
Oud 28 juli 2009, 22:05   #490
trommelboy
Vreemdeling

trommelboy's schermafbeelding

Standaard

Shadow, Dialect hoort bij een vlaming... Niet "neuten" over dialect. Heb nochtans véél respect voor uw plannen en manier van denken. Het is onze cultuur, dat dialect, dat ons onderscheid streek, maar niet van volk. Een soort referentiepunt vanwaar je komt. Je hebt in NL ook wel brabants, en consoorten. Fries kan ik niet meerekenen want dat is een volledig andere taal.

@ henri1: waarom in hemelsnaam ejaculeer jij bij het gedacht aan een België dat leefbaar en om van te houden is, het is in ieder geval GEEN sterk merk, zoals je signature zegt? Een zéér natte droom, me dunkt. Ik ga ondertussen nog wat Urbanusstrips lezen.

EDIT: Zou je ook aub kunnen proberen uw posts wat meer te organiseren ipv drie keer te posten? (spam)

VLAANDEREN ONAFHANKELIJK!!!

Laatst gewijzigd door trommelboy : 28 juli 2009 om 22:07.
trommelboy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 22:08   #491
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
http://www.kunstbus.nl/woordenboek/va/varen.html

Blijkt dat varen twee betekenissen heeft en men 'voer(en)' vooral gebruikt in de betekenis "met een vaartuig over het water voortbewegen" en 'vaarde(n)' in de betekenis "onwennig voorkomen, niet meevallen".

Dat is ideaal om als Standaardtaal consequent te hanteren, dunkt mij. Wat men in de volkse spreektaal er mee doet, dat zou me worst wezen. Duitsers halen ook zo alles door elkaar.
De norm accepteer ik.

Dat is gewoon onzin wat die twee betekenissen betreft. 'Vaarde' wordt constant gebruikt, ook wanneer men met een boot vaart. 'Voer' wordt natuurlijk ook veel gebruikt. Dat ontken ik natuurlijk niet.

Laatst gewijzigd door system : 28 juli 2009 om 22:13.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 22:12   #492
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door trommelboy Bekijk bericht
Shadow, Dialect hoort bij een vlaming... Niet "neuten" over dialect. Heb nochtans véél respect voor uw plannen en manier van denken. Het is onze cultuur, dat dialect, dat ons onderscheid streek, maar niet van volk. Een soort referentiepunt vanwaar je komt. Je hebt in NL ook wel brabants, en consoorten. Fries kan ik niet meerekenen want dat is een volledig andere taal.
Ik kan je de Saksische provincies aanraden, daar heeft men ook nog dat dialect ter bevestiging van de identiteit. Daar heb je trouwens ook een minder geschoolde onderlaag die geen Algemeen Nederlands beheerst, zoals we hebben in West-Vlaanderen (geschoolden spreken AN en dialect, ongeschoolden enkel dialect).
Die mensen mixen soms dialect met hun AN, dat weet ik van Groningse vrienden.

Voorbeelden:
thee ingieten i.p.v. inschenken
weerom gaan i.p.v. teruggaan
moi i.p.v. hoi
jo i.p.v. salu/daag/doei/houdoe.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 28 juli 2009 om 22:28.
Oud 28 juli 2009, 22:17   #493
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En een Hollander heeft de draden gestart.
Het kon nog erger zijn, Lucifer die uit de hel was weergekeerd.
Oud 28 juli 2009, 22:22   #494
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is gewoon onzin wat die twee betekenissen betreft. 'Vaarde' wordt constant gebruikt, ook wanneer men met een boot vaart. 'Voer' wordt natuurlijk ook veel gebruikt. Dat ontken ik natuurlijk niet.
Nu ja, ik accepteer wat betreft 'varen' de duidelijke onderscheiding tussen de twee homoniemen in de o.v.t. Nu is het wel zo dat ik vanouds 'voer' hanteer, mogelijk middels onderwijs erin gepompt, dat kan in niet ontkennen (in mijn dialect gebruikt men 'vier' trouwens, hoewel ik eerder kan zeggen: het dialect van mijn ouders en zelfs grootouders die nog echt gaaf Zuid-Brabants spreken).

Volgens mij geniet 'vaarde' de bovenhand in onze contreien, dat geef ik dan wel toe. Uiteindelijk zijn veel werkwoorden in gans het Nederlands taalgebied voorbestemd om regelmatig te worden.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 28 juli 2009 om 22:27.
Oud 28 juli 2009, 22:53   #495
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door trommelboy Bekijk bericht

@ henri1: waarom in hemelsnaam ejaculeer jij bij het gedacht aan een België dat leefbaar en om van te houden is, het is in ieder geval GEEN sterk merk, zoals je signature zegt? Een zéér natte droom, me dunkt. Ik ga ondertussen nog wat Urbanusstrips lezen.

EDIT: Zou je ook aub kunnen proberen uw posts wat meer te organiseren ipv drie keer te posten? (spam)
ik weet dat ook allemaal wel hoor trommelboy.
maar system denkt altijd dat alles ons wordt opgedrongen door de stoute 'hollanders' terwijl dat absoluut niet waar is.

en je hebt idd ook verschillende dialecten in het nederlands.
ik heb daar persoonlijk geen problemen mee.
Oud 28 juli 2009, 23:05   #496
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik betaal 16 euro per kwartaal.

Maakt dus 64 euro per jaar.
Grote én kleine risico's inbegrepen.
Dat geloof je zélf niet. Voor 64 euro per jaar koop je nog geen zorg in Afrika.

denk nog eens na.

Laatst gewijzigd door Hollander : 28 juli 2009 om 23:06.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2009, 06:05   #497
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb de indruk dat er hier veel word geschreven door mensen die blijkbaar heel weinig weten over wat ze schrijven.

1) De Belgische RSZ houd niet enkel de ziekteverzekering in maar ook pensioenen, werkloosheid, beroepsziekte, kinderbijslag, enz.

2) De taalzever is gewoon zever, want elke regio heeft zijn eigen dialect en iedereen maakt fouten tegenover zijn eigen taal.

3) De IJzeren Rijn werd door België bestuurt vanuit Brussel als overbodig verklaart, NOOIT door Vlaanderen.

4) De uitdieping van de Schelde word reeds meer dan 200jaar tegen gehouden door Holland, dus zelfs al van voor Nederland bestond.

En het idee dat de grotere schepen naar Rotterdam kunnen en dat Antwerpen maar te vrede te moet zijn met de kleine schepen bestaat reeds eeuwen, maar zou Antwerpen gewoon herleiden tot de Brusselse zeehaven.
Op het kanaal Gent-Terneuzen hebben ze in Nederland zelfs speciaal een tunnel op kleine diepte gebouwd om te verhinderen dat er grotere schepen nog zonder eerst te lossen konden doorvaren naar Gent.

5) De Belgen die naar Nederlandse ziekenhuizen gaan, zijn rijkere Belgen die hier zelf een deel moeten betalen wegens niet aangesloten bij een ziekenfonds en in Nederland alles terug krijgen van hun privé verzekering.

6) In Nederland zelf lopen vele projecten ook vaak vertragingen op door milieu groepen, dit staat los van de schelde uitdieping. Die trouwens volledig door Vlaanderen word betaalt en niet door Nederland.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2009, 07:15   #498
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Nu ja, ik accepteer wat betreft 'varen' de duidelijke onderscheiding tussen de twee homoniemen in de o.v.t. Nu is het wel zo dat ik vanouds 'voer' hanteer, mogelijk middels onderwijs erin gepompt, dat kan in niet ontkennen (in mijn dialect gebruikt men 'vier' trouwens, hoewel ik eerder kan zeggen: het dialect van mijn ouders en zelfs grootouders die nog echt gaaf Zuid-Brabants spreken).

Volgens mij geniet 'vaarde' de bovenhand in onze contreien, dat geef ik dan wel toe. Uiteindelijk zijn veel werkwoorden in gans het Nederlands taalgebied voorbestemd om regelmatig te worden.
In Holland, wordt meestal vaarde/vaarden gebruikt.
Vroeger was het voer/voeren.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2009, 07:15   #499
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is het nieuwe Nederlands, heel erg beïnvloed door de Nederlanders.

Vroeger was dat vaarde en vaarden.
Henri1, in elke taal, dus ook in het Nederlands, bestaat de neiging om vormen te versimpelen.

De hele discussie die ontstaan is over het werkwoord 'varen', is interessant om dit verschijnsel vanuit linguïstische hoek te verklaren.

Zoals iedereen weet, heeft de Nederlandse taal een lange ontwikkeling meegemaakt en is haar morfologie gaandeweg veranderd. In de linguïstiek kent men het onderscheid tussen synthetische en analytische talen. Synthetische talen kennen een hoge mate van morfologie, de declinatie van partikels, adjectieven en substantieven (naamvallen) en de conjugatie van werkwoorden. Het Nederlands had oorspronkelijk een compleet buigingssysteem en was daarmee, net als het Hoogduits, een synthetische taal. De zware, Germaanse klemtoon verschoof geleidelijk waardoor specifieke uitgangen van woorden, die zo kenmerkend zijn voor deze buiging, afsleten. Dat is ook gebeurd met de werkwoordstijden en werkwoordsvervoeging. Het Nederlands is geëvolueerd tot een analytische taal, die gebruik maakt van hulpwoordjes, zoals voorzetsels en hulpwerkwoorden.

Het werkwoord 'varen' is een zogenaamd 'sterk werkwoord' en het is 'onregelmatig'. Dat wil zeggen dat het wat klank betreft verandert als de tempus, de tijd, verandert - varen, voer, gevaren - en dat het participium perfecti (voltooid deelwoord) in dit geval bijna dezelfde vorm heeft als de infinitief (varen - gevaren). Vergelijk dit met 'lachen' en 'gelachen'. De lijst met sterke werkwoorden is beperkt en zal tegen de achtergrond van de hierboven geschetste ontwikkeling eerder afnemen dan gelijkblijven. Nieuwe werkwoorden zijn zonder meer 'zwakke' werkwoorden: faxen, faxte, gefaxt en e-mailen, e-mailde, geë-maild.

Op dit moment heeft het werkwoord 'varen' in het imperfectum de vorm 'voer(en)'. Dat in de gesproken taal de vorm 'vaarde' als equivalent voorkomt, is een veeg teken dat ook dit oorspronkelijk sterke werkwoord aan het verzwakken is.

In mijn schrijftaal hanteer ik de officiële schrijftaalvorm, 'voer' dus.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 29 juli 2009 om 07:18.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2009, 07:17   #500
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
ik weet dat ook allemaal wel hoor trommelboy.
maar system denkt altijd dat alles ons wordt opgedrongen door de stoute 'hollanders' terwijl dat absoluut niet waar is.

en je hebt idd ook verschillende dialecten in het nederlands.
ik heb daar persoonlijk geen problemen mee.
Volgens mij kent Nederland meer dialecten dan Vlaanderen
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be