Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 februari 2014, 01:49   #481
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik heb het niet over het democratische gehalte van de standpunten van de PVV. Ik heb het over het democratische gehalte van de structuur van de PVV. Die is niet bepaald hoog. De PVV is namelijk officieel helemaal geen politieke partij, maar een politieke beweging met een ontzettend lastige organisatiestructuur. Bovendien is er slechts één lid, Geert Wilders, geen jongerenorganisatie etc..
Exact, de partij bestaat slechts uit één lid, de rest zijn sympathisanten.
Men stemt dus op een partij welke uit slechts 1 man bestaat. Het komt in feite gewoonweg neer als stemmen op een dictator.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2014, 17:46   #482
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Men stemt dus op een partij welke uit slechts 1 man bestaat. Het komt in feite gewoonweg neer als stemmen op een dictator.
Het is een democratische partij met een niet democratische structuur. Niet iets om vrolijk van te worden.
Oud 26 februari 2014, 01:43   #483
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het is een democratische partij met een niet democratische structuur. Niet iets om vrolijk van te worden.
Tja, een democratische partij. Maar als die partij maar uit één lid bestaat
Wilders op zich is niet meer dan een jodokus, het zijn z'n stemmers waar ik niet vrolijk van wordt.
Waar zit het verstand van die lui om op zulk een partij te stemmen? Ze stemmen op iemand met een partij waarvan hijzelf het enigste lid is.
Je moet er niet aan denken dat een Wilders een meerderheid zou behalen, dan heb je in feite een dictator binnengehaald.
Oud 26 februari 2014, 11:10   #484
cato

Standaard

Citaat:
Tja, een democratische partij. Maar als die partij maar uit één lid bestaat
Wilders op zich is niet meer dan een jodokus, het zijn z'n stemmers waar ik niet vrolijk van wordt.
Waar zit het verstand van die lui om op zulk een partij te stemmen? Ze stemmen op iemand met een partij waarvan hijzelf het enigste lid is.
Je moet er niet aan denken dat een Wilders een meerderheid zou behalen, dan heb je in feite een dictator binnengehaald.
Vooral in die provincies die volgens posters hier zoveel op Vlaanderen lijken, wordt massaal op Wilders gestemd.
Dat zal toch geen toeval zijn neem ik aan.
cato is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2014, 13:15   #485
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik heb het niet over het democratische gehalte van de standpunten van de PVV. Ik heb het over het democratische gehalte van de structuur van de PVV. Die is niet bepaald hoog. De PVV is namelijk officieel helemaal geen politieke partij, maar een politieke beweging met een ontzettend lastige organisatiestructuur. Bovendien is er slechts één lid, Geert Wilders, geen jongerenorganisatie etc..
Als dat gegeven voor u louter bepalend is of een partij wel of niet democratisch is, dan heeft u op dat punt een punt.

Echter mag ik zo vrij zijn om u eraan te herinneren dat lidmaatschap, jongerenafdeling, en ledenaantal. Geen garantie is voor de democratie, laat staan het respecteren van de democratie en de daarbij behorende rechtsorde.

Voor een historisch voorbeeld; de NSDAP van Adolf Hitler.
Voor een hedendaags en Nederlands voorbeeld; de PVDA (of CDA, VVD, D66, SP, GroenLinks)

Indien het niet 1 man is die alles beslist, dan is het wel een partijtop die alles als zijnde 1 man beslist.
En voor alle duidelijkheid nogmaals;

2% van de bevolking heeft een verenigingsband(lidmaatschap) met een politieke partij. Daaraan afgemeten bestaat er in Nederland geen enkele echte democratische partij.

Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.

Laatst gewijzigd door Pinda : 26 februari 2014 om 13:32.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2014, 13:31   #486
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beetje denigrerend dit voor stemmend Nederland, maar goed het is eerlijk.
Mag ik er dus vanuit gaan, dat je lid bent van een politieke partij?, zo nee... dan zit je op dat gebied dus op hetzelfde vlak als een PVV'er.

Hoe voelt dat?.

Citaat:
Inderdaad, maar goed ik zie daar het probleem niet van in.
En klaarblijkelijk de Nederlandse wetgeving ook niet, aangezien deze constructie volledig legaal is.

En dictator?..
Beetje vreemde dictator dan.,

Eentje die de democratisch rechtsorde respecteert, en 24 uur per dag beveiligd moet worden. Omdat hij bedreigt wordt door de fanatieke fanclub van de religie van de vrede enerzijds, en anderzijds door de extreem-linkse moralistische wereldverbeteraars die het niet kunnen verteren dat er mensen op deze aarde bestaan die er een anderen meningen erop nahouden dan zij.

En beide groepen worden door de AIVD als grootste bedreiging gezien voor de Nederlandse rechtsorde en democratie.
Maar goed Geert Wilders is het probleem..

Tja Adrian M,
Ik kan dan nog maar 1 cynische vraag aan je stellen.
Indien Geert Wilders een dictator is, is Volkert van der Graaf dan een held?.

Jeff
Oud 26 februari 2014, 13:36   #487
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Beste Edwin2,

Politiek is dan ook niet iets voor vrolijkheid, maar voor ernst.
En dat is ook de rede waarom ik het van een afstand bekijk, als een echte nuchtere Amsterdammer.

Maar Onthoudt; de soep wordt nooit zo heet gegeten, als zij wordt opgediend.

Jeff
Oud 26 februari 2014, 13:44   #488
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een zeer goede vraag, een vraag die ook in een politiek discussie op de UVA werd gesteld.
En het antwoord is heel simpel, al zal je het vast niet leuk vinden om te horen mijn beste Adrian M.

Waarom stemmen mensen op de PVV?.
Dat is vanwege dezelfde rede waarom de PVV überhaupt bestaat in eerste instantie.

Namelijk vanwege het falen van de gevestigde orde.
Logischerwijze gezien, hadden zij het goed gedaan, dan had de PVV geen rede van bestaan. (ja dat rijmt )

Oftewel in een zuivere politieke discussie(debat), zou dit gegeven naar voren gehaald moeten worden. Dat had eigenlijk al gemoeten ten tijde van de LPF.

Citaat:
Tja,..
Je maakt die geblondeerde Indo groter dan hij is Adrian M.

Jeff

Laatst gewijzigd door Pinda : 26 februari 2014 om 14:04.
Oud 26 februari 2014, 13:47   #489
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Vooral in die provincies die volgens posters hier zoveel op Vlaanderen lijken, wordt massaal op Wilders gestemd.
Dat zal toch geen toeval zijn neem ik aan.
Dus Den Haag(Zuid-Holland), en Almere(Flevoland) lijken veel op Vlaanderen?..

Jeff
Oud 26 februari 2014, 13:51   #490
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Als dat gegeven voor u louter bepalend is of een partij wel of niet democratisch is, dan heeft u op dat punt een punt.

Echter mag ik zo vrij zijn om u eraan te herinneren dat lidmaatschap, jongerenafdeling, en ledenaantal. Geen garantie is voor de democratie, laat staan het respecteren van de democratie en de daarbij behorende rechtsorde.

Voor een historisch voorbeeld; de NSADAP van Adolf Hitler.
Voor een hedendaags en Nederlands voorbeeld; de PVDA (of CDA, VVD, D66, SP, GroenLinks)

Indien het niet 1 man is die alles beslist, dan is het wel een partijtop die alles als zijnde 1 man beslist.

2% van de bevolking heeft een verenigingsband(lidmaatschap) met een politieke partij. Daaraan afgemeten bestaat er in Nederland geen enkele echte democratische partij.

Jeff
Leden van een partij kunnen een partijtop altijd nog aan de kant schuiven bij stemming.
Aangezien Wilders het enige lid is van zijn partij ......

Yep, 2%. Maar die zijn dus wel lid kunnen worden van partijen.
Wilders z'n partij: pakweg 17 miljoen Nederlanders ... min één. De oprichter van de partij en het enige lid.
Krijgt hij de meerderheid, dan is Nederland goed gaar. Z'n partij kan hem zelfs niets eens wegschuiven. Als enige lid is het in feite een eenmanspartij.
Met een meerderheid in de tweede kamer kan hij doen en laten wat hij wil. Oppositie binnen z'n partij (sympathisanten) zuivert hij doodgewoon weg.
Komt erop neer dat er dat geval feitelijk een dictator aan de macht is.
Oud 26 februari 2014, 13:55   #491
Adrian M

Standaard

Citaat:
Dus Den Haag(Zuid-Holland), en Almere(Flevoland) lijken veel op Vlaanderen?..

Jeff
Blijkbaar heeft hij niet door dat Wilders z'n steun met geen mogelijkheid uit bijvoorbeeld alleen hoofdzakelijk Limburg kan halen, een te kleine bevolking.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 26 februari 2014 om 13:56.
Oud 26 februari 2014, 13:58   #492
Adrian M

Standaard

Citaat:
Dat is een zeer goede vraag, een vraag die ook in een politiek discussie op de UVA werd gesteld.
En het antwoord is heel simpel, al zal het vast niet leuk vinden om te horen mijn beste Adrian M.

Waarom stemmen mensen op de PVV?.
Dat is vanwege dezelfde rede waarom de PVV überhaupt bestaat in eerste instantie.

Namelijk vanwege het falen van de gevestigde orde.
Logischerwijze gezien, hadden zij het goed gedaan, dan had de PVV geen rede van bestaan. (ja dat rijmt )

Oftewel in een zuivere politieke discussie(debat), zou dit gegeven naar voren gehaald moeten worden. Dat had eigenlijk al gemoeten ten tijde van de LPF.

Jeff
Daar ben ik het zeer zeker mee eens
Oud 26 februari 2014, 14:01   #493
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leden van een partij kunnen een partijtop altijd nog aan de kant schuiven bij stemming.
Aangezien Wilders het enige lid is van zijn partij ......
Beetje naïef,
Maar goed, ik raad je aan om het boek; Het verraad van Links van Carel Brendel te lezen.

En met name het gedeelte over hoe Nieuw Links, Oud Links verving binnen de PvdA.
En waarom Vadertje Drees in 1970 zijn PvdA verliet om lid te worden van de partij van zijn zoon. (DS70)

Citaat:
Yep, 2%. Maar die zijn dus wel lid kunnen worden van partijen.
Wilders z'n partij: pakweg 17 miljoen Nederlanders ... min één. De oprichter van de partij en het enige lid.
Krijgt hij de meerderheid, dan is Nederland goed gaar. Z'n partij kan hem zelfs niets eens wegschuiven. Als enige lid is het in feite een eenmanspartij.
Met een meerderheid in de tweede kamer kan hij doen en laten wat hij wil. Oppositie binnen z'n partij (sympathisanten) zuivert hij doodgewoon weg.
Komt erop neer dat er dat geval feitelijk een dictator aan de macht is.
Tja....
Dit soort teksten staan ongetwijfeld leuk op Joop.nl.

Maar intellectueel en rationeel gezien kan ik hier helemaal niks mee.
Sorry,.. misschien een keer in de kroeg Adrian M.

Jeff

Laatst gewijzigd door Pinda : 26 februari 2014 om 14:08.
Oud 26 februari 2014, 14:12   #494
Adrian M

Standaard

Citaat:
Beetje naïef,
Maar goed, ik raad je aan om het boek; Het verraad van Links van Carel Brendel te lezen.

En met name het gedeelte over hoe Nieuw Links, Oud Links verving binnen de PvdA.
En waarom Vadertje Drees in 1970 zijn PvdA verliet om lid te worden van de partij van zijn zoon. (DS70)

Tja....
Dit soort teksten staan ongetwijfeld leuk op Joop.nl.

Maar intellectueel en rationeel gezien ik hier helemaal niks mee.
Sorry,.. misschien een keer in de kroeg Adrian M.

Jeff
Gaat mij erom hoe het specifiek structureel in elkaar zit bij een partij met slechts één lid. Gaat me niet eens om de PVV an sich, maar elke eventueel andere partij.

Evengoed ook partijen die vrouwen uitsluiten zoals bijvoorbeeld een partij op gereformeerde grondslag. Zulk soort partijen voldoen niet aan het democratisch rechtsbeginsel en horen naar mijn mening niet thuis in de politiek.
Evengoed Islamitische partijen als ze niet voldoen aan het democratisch principe

Wat ik al helemaal vreemd vindt dat partijleden zich af kunnen scheiden en als éénmansfractie in de tweede kamer verder gaan. Wie vertegenwoordigen ze dan nog?

Laatst gewijzigd door Adrian M : 26 februari 2014 om 14:17.
Oud 4 maart 2014, 13:42   #495
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste Jeff, dat is voor mij niet louter bepalend. Calvinist is doelbewust uit op provoceren en als hij het dan provocerend heeft over 'echte democratische partijen als de PVV', geef ik een flinke dot tegengas. De organisatiestructuur van de 'partij' is in elk geval niet democratisch.

Citaat:

Voor een historisch voorbeeld; de NSDAP van Adolf Hitler.

Ingewikkelde vergelijking, maar ik begrijp je.

Citaat:

Jeff
Een partijtop bestaat uit meerdere personen en de ledenraad heeft een flinke vinger in de pap betreffende de standpunten en coalitieafspraken (het goedkeuren en/of gedeeltelijk afkeuren) in verschillende Nederlandse politieke partijen. En zeg alsjeblieft 'je' tegen me in plaats van 'u' .
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 4 maart 2014 om 13:44.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2014, 18:21   #496
doeme80
Gouverneur

doeme80's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
Wij zijn ook Angelsaxen, dus leer er mee leven of donder op!
Hoe onderdanig kan je zijn man?
doeme80 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2014, 18:31   #497
doeme80
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Friezen zijn net als Schotten overigens links-stemmende politiek-correcte mooipraters en een verschrikkelijk koppig volk. Bovendien zijn ze ook nog eens zo eurofiel als de pest en haten ze echte democratische partijen als de PVV. De rest van Nederland had al in 2010 het licht gezien terwijl die koppige Friezen steeds maar op die corrupte Nederlanderhatende PvdA blijven stemmen. Ze mogen morgen al hun onafhankelijkheid uitroepen, ik ga er geen traan om laten. De minderheid rechtse Friezen mogen in Holland komen wonen en de rest lekker afsteken en laten afdrijven naar Ijsland of zo....

En ja Hollanders zijn Angelsaxen want de open handelsmentaliteit van de Randstad is identiek aan het Angelsaxische model van handel drijven. De taal is mss Germaans maar de mentaliteit duidelijk Angelsaxisch en we moeten ons daar niet langer voor schamen.
Die zogenaamde handelsmentaliteit is een mythe van enkelingen. Trouwens die kwam uit Antwerpen. de VOC was een idee van Antwerpenaars bijna volledig betaald door "Zuid-Nederlanders" (Belgen).
99% van Nederland heeft altijd bestaan uit boeren.
Nederland industrialiseerde pas na WO2. Dat is +- 150 jaar NA België.
Oud 25 maart 2014, 18:32   #498
doeme80
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Friezen zijn net als Schotten overigens links-stemmende politiek-correcte mooipraters en een verschrikkelijk koppig volk. Bovendien zijn ze ook nog eens zo eurofiel als de pest en haten ze echte democratische partijen als de PVV. De rest van Nederland had al in 2010 het licht gezien terwijl die koppige Friezen steeds maar op die corrupte Nederlanderhatende PvdA blijven stemmen. Ze mogen morgen al hun onafhankelijkheid uitroepen, ik ga er geen traan om laten. De minderheid rechtse Friezen mogen in Holland komen wonen en de rest lekker afsteken en laten afdrijven naar Ijsland of zo....

En ja Hollanders zijn Angelsaxen want de open handelsmentaliteit van de Randstad is identiek aan het Angelsaxische model van handel drijven. De taal is mss Germaans maar de mentaliteit duidelijk Angelsaxisch en we moeten ons daar niet langer voor schamen.
Angelen en Saksen waren een ........ volk?
Oud 25 maart 2014, 18:35   #499
doeme80
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Tja, de PVV en democratisch . Als er één partij is welke dat niet is, dan is dat de PVV wel.
De Friezen zijn dus niet zo weg van de PVV? Wel, zal wel aan hun eigengereidheid liggen dat ze wat minder geneigd zijn tot meelopen.
Deden ze ook al niet, minste van de Nederlanders, vlak voor en tijdens WOII bij een zekere partij destijds.
Idd. Ik wou het net zeggen. Slimme kerels daar in Friesland.
Oud 25 maart 2014, 18:36   #500
doeme80
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Nederlanders willen altijd winnen ,op schaatsen ,Wk voetbal enz enz.

Dat zit ons in de genen sinds de revolutie in de 16e eeuw tegen Spanje en de Gouden 17e eeuw.
De beruchte VOC mentaliteit.
De beruchte Brabants-Antwerpse mentaliteit dus....
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be