![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 |
Banneling
|
![]() Toch maar Nederlands blijven praten. Dat is mijn advies.
Laatst gewijzigd door system : 19 september 2009 om 18:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#482 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En als het antwoord luidt: "Je ne parle pas flamand", dan overschakelen op achtereenvolgens Duits, Engels, Spaans, razendsnel West-Vlaams en als het ècht niet anders kan: Français. Je kan het ook onmiddellijk afbollen, natuurlijk, maar dan bevestig je zo'n mensen alleen maar in hun waandenkbeeld dat ze toch geen 'flamand' nodig hebben. Luidt het antwoord echter: "Excusez-moi, monsieur, je ne parle/maîtrise pas le néerlandais", dan kan je heel hoffelijk overschakelen op Frans, of als je die taal niet machtig bent, Engels. Soms krijg je ook te horen: "Iek spréék niet de goed de néderlaans", dan kan je hoffelijk vragen of meneer/mevrouw het goed vindt een beetje te oefenen. In het Nederlands, uiteraard. Het is altijd een leuk spelletje, hier met Frans-taligen praten.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 19 september 2009 om 20:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#483 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 19 september 2009 om 20:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#484 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 19 september 2009 om 20:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#485 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() @system,
bedankt voor uw goede raad. Ik zal er voortaan nog een schepje bovenop doen, met dat 'moeilijk maken'. ![]() Ik zal het wel overleven, hé.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#486 |
Banneling
|
![]() Natuurlijk zult u dat overleven. U bent een goede ziel. Een beetje een gentleman zelfs. En deze mensen hebben het soms moeilijk in deze harde wereld maar ze kunnen zonder problemen overleven als ze zich goed voelen. En door consequent te handelen op dit vlak zult u zich goed voelen. Bovendien staat u in het onderwijs als ik u goed begrepen heb. En ik kan me indenken dat dit niet altijd een senecure is in Brussel. Troost u, er zijn veel, véél ergere dingen. Onderwijs is een echt nobel beroep. Volledig onderschat overigens. Relativeren is de kunst wanneer men tegenwoordig in het onderwijs staat. Tenminste, dat is zo mijn indruk.
Laatst gewijzigd door system : 19 september 2009 om 21:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#487 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
anders krijg je dus ditte: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#488 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Iets meer objectief : Het gaat de goede richting uit met het Nederlands in Brussel. Dat blijkt uit Taalbarometer 2, een onderzoek over taalgebruik, taalverschuivingen en taalidentiteit in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dat Bert Anciaux liet uitvoeren door VUB - BRIO. Beter nog, steeds meer mensen erkennen het belang van het Nederlands en een merendeel van de Brusselaars heeft de indruk dat ze in de hoofdstad steeds meer Nederlands horen. Het Frans blijft in Brussel de lingua franca en het Engels blijft inzake taalgebruik op de derde plaats staan. De meertalige omgeving biedt volgens de Brusselaars duidelijk een meerwaarde. In het gebruik van het Nederlands is een verschuiving in positieve zin te merken. Dit is dikwijls het geval binnen het gezin waar het Nederlands vaak in combinatie met andere talen wordt gesproken. Ook in het uitgaansleven, op de werkvloer en in publieke conversaties is en blijft het Nederlands één van de talen van de stad. Dat is een hoopvolle vaststelling. Het onderwijs is het belangrijkste instrument om de positie van het Nederlands te handhaven. Uit de studie blijkt dat anderstaligen op school en zelfs ook nog buiten de schoolmuren meer en meer Nederlands gebruiken. Het Nederlandstalig onderwijs in Brussel wordt ook hoog ingeschat. Desalniettemin vinden Brusselaars dat het onderwijs faalt in het vormen van tweetalige Brusselaars. Een andere opmerkelijke vaststelling is dat er een onderscheid dient gemaakt te worden tussen de perceptie van het Nederlands en het Vlaams bij de Brusselaars. Het Nederlands wordt vooral met positieve elementen geassocieerd, het Vlaams daarentegen eerder met extremisme. Rudi Janssens: “Als we de verschuivingen tussen beide peilingen bekijken, springen twee dingen toch wel in het oog: de snelheid waarmee taalverschuivingsprocessen zich op sommige domeinen voltrekken, hetgeen een blik in de toekomst erg speculatief maakt, en het duidelijke onderscheid dat wordt gemaakt tussen het Nederlands als taal, die algemeen als positief wordt gewaardeerd, en het label 'Vlaams' dat veelal weerstand oproept." http://www.briobrussel.be/ned/webpag...=188&MenuId=7; http://www.briobrussel.be/assets/and...hema%27s_7.pdf |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#489 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2. Hmmm, een klein beetje dan toch maar. Wat u komt te vermelden is echter nergens in tegenspraak met het bericht waarop u reageerde, omdat het over twee totaal verschillende zaken gaat. Of niet soms? Het positieve aan wat in uw bericht naar voor wordt geschoven is dat het wel niet zo'n onoverkomelijke ramp zal zijn als Brussel ooit samen met Vlaanderen deel gaat uitmaken van een Confederatie der Nederlanden (Groot- of Heel-, zoals u maar wilt).
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#490 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#491 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#492 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zou ik nu eigenlijk ook wel eens willen weten.
![]() |
![]() |
![]() |
#493 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() 2. Och, al bij al valt het best wel mee. Nu ik ook Duits mag onderrichten, heb ik voortdurend het gevoel met mijn gat pardoes in de héérlijke boter te zijn gevallen. Om vingers en duimen bij af te likken, echt waar. 3. Dat vind ik ook. Het spijtige is dat niet méér mensen beseffen dat ook zij goede leraars (zouden kunnen) zijn. Ze hoeven zich daarom nog niet in een school op te sluiten, noch een diplomaatje in de schuif te hebben liggen. "Woorden wekken, voorbeelden trekken", weet je nog? 4. Ik neem mijn job toch liever zéér ernstig, hoor, en d�*t betekent nog lang niet dat het gebruik van humor en (zelf)relativering taboe zou zijn. Toch bedankt voor het hart onder de riem, vriendelijke groet, djimi
|
![]() |
![]() |
![]() |
#494 |
Parlementslid
|
![]() BRUSSEL -- Hoe moet het met Brussel als België splitst? En welke plaats heeft onze hoofdstad in het hele debat over de staatshervorming? : http://www.indymedia.be/en/node/24462
Een constructief analyse ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#495 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#496 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
OK, met gans Vlaanderen en gans Wallonïe Corijn spreekt niet van uitbreiding ! En voor brussel onafhankelijk = failliet : Een heropleving gebaseerd op een globale economische dynamiek De huidige wereldeconomie begunstigt de knooppunten van globale beheers- en controlenetwerken, geconcentreerd in de grootste metropolen: sinds 1995 presteert tweederde van de grote stedelijke gebieden in de Europese Unie op economisch gebied beter dan hun respectievelijke referentielanden. De steden waar dit niet het geval is, zijn voor het grootste deel gekenmerkt door een sterk industrieel verleden en een kwalitatief ontoereikende dienstverlenende sector. In 2006 leverde het grote Brusselse hoofdstedelijke gebied 32,7% van het BBP, tegen 31,5% in 1995. De meest dynamische groei is ongetwijfeld te danken aan de periferie, maar ook het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op zichzelf -goed voor 18,9% van het nationale BBP1- vertoont een economische dynamiek die gelijkaardig is aan of zelfs iets beter scoort dan die van de totale Belgische economie, en die het zeker beter doet dan de steden Antwerpen, Luik of Charleroi. http://www.brusselsstudies.be/PDF/NL_76_SGB7.pdf |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#497 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
... de echte systeembelangen. Zie daarvoor einde van het antwoord op de eerste vraag. Wanneer kan/mag/zal het ook eens gaan over de èchte belangen van de èchte mensen, waarvoor het hele systeem zogezegd op poten werd/wordt gezet? En wat heeft uw antwoord te maken met de vraag die werd gesteld, te weten 'wat is daar belachelijk aan en waarom?'?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 20 september 2009 om 11:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#498 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#499 |
|
![]() T'serclaes, trek alle vlaamse ambtenaren uit Brussel en het Brusselse BBP zakt naar onder de 10 % tov de rest van België.
dus als ik jou was zou ik anders kraaien. Laatst gewijzigd door Shadowke : 20 september 2009 om 11:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#500 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Genoeg voor Belziek aan te klagen bij Internationaal tribunaal Denhaag. Ge moet toch echt gestoord zijn om mensen hun gezondheid op spel te zetten omdat ge te koppig zijt nederlands te leren, das met voorbedachten rade.. Het superioriteitgevoel van de franskiljons is moorddadig. Vlaaderen Vrij!!! NU
![]() |