Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2009, 11:50   #481
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
La Libre als objectieve bron... Als er nu één krant is die bijzonder tendentieus schrijft over de taalverhoudingen in België, dan is het wel de Libre.

Nu, wat er ook van zij: de Vlamingen tonen al vele decennia de grootst mogelijke vorm van taalhoffelijkheid. Uiteindelijk heeft het niets opgeleverd. Bijgevolg is dat duidelijk niet de taal die Franstaligen willen begrepen en dat pad willen ze overduidelijk niet samen met de Vlamingen bewandelen. Dus moet het maar eens anders. Dat is ook zo bij de opvoeding van een kind.
Wie niet horen wil moet voelen...
Jammer dat het niet meer letterlijk mag in het onderwijs hé.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 11:51   #482
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Uit een peiling blijkt dat de Schotse onafhankelijkheidsgevoelens momenteel op het laagste peil in tien jaar staan. Slechts 1 op de 4 Schotten wil een onafhankelijke staat.
14/11/2007

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...20326240071114

en door de kredietcrisis is het volgens een artikel in Knack van 2008 wellicht nog minder; zonder Londen was Schotland er +/- aan toe zoals... Ijsland.
Ik kijk naar de laatste resultaten van een verkiezing, nl. in 2009. U komt af met een peiling uit... 2007 en een verwijzing naar een artikel uit... 2008.

Dat zegt genoeg.

En neen, Schotland zou er niet aan toe zijn als Schotland. 't Grootste verschil met IJsland is dat Schotland beschikt over een heel belangrijke natuurreserve: olie en gas. Daar kunnen de IJslanders alleen van dromen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 11:59   #483
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
La Libre als objectieve bron... Als er nu één krant is die bijzonder tendentieus schrijft over de taalverhoudingen in België, dan is het wel de Libre.
Je hebt het artikel niet eens gelezen en al meteen klaar met een oordeel.

Een tweetalige als
http://fr.wikipedia.org/wiki/Christian_Laporte
van La Libre is een mooi voorbeeld van taalhoffelijkheid
Oud 14 november 2009, 12:00   #484
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kijk naar de laatste resultaten van een verkiezing, nl. in 2009. U komt af met een peiling uit... 2007 en een verwijzing naar een artikel uit... 2008.

Dat zegt genoeg.

En neen, Schotland zou er niet aan toe zijn als Schotland. 't Grootste verschil met IJsland is dat Schotland beschikt over een heel belangrijke natuurreserve: olie en gas. Daar kunnen de IJslanders alleen van dromen.
Waar zijn die resultaten en de Europese verkiezingen zijn geen graadmeter; daar spelen vaak andere dingen mee.
Oud 14 november 2009, 12:05   #485
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar zijn die resultaten en de Europese verkiezingen zijn geen graadmeter; daar spelen vaak andere dingen mee.
Welke dan wel? Waarom hebben de Schotten dan o.m. voor de nationalisten gestemd voor het EP?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 12:19   #486
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een beetje taalhoffelijkheid is blijkbaar moeilijk voor sommige Vlamingen.
Dan weet Brussel ook wat er te wachten staat bij Vlaams bestuur:

http://www.lalibre.be/actu/belgique/...ncophones.html
Komt u hier in Bruxelles maar eens een degelijk onderzoek doen naar wat mijn Frans-talige landgenoten onder het begrip 'taalhoffelijkheid' verstaan, en hoe ze dat in praktijk omzetten.

IK weet alvast wat er MIJ te beurt valt onder Belgisch 'bestuur'.

Ik hoef niet te wachten.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 12:34   #487
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit een peiling blijkt dat de Schotse onafhankelijkheidsgevoelens momenteel op het laagste peil in tien jaar staan. Slechts 1 op de 4 Schotten wil een onafhankelijke staat.
14/11/2007

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...20326240071114

en door de kredietcrisis is het volgens een artikel in Knack van 2008 wellicht nog minder; zonder Londen was Schotland er +/- aan toe zoals... Ijsland.
Wij zijn ondertussen wellicht al bijna in 2010.

Maar er zal natuurlijk nog niks veranderd zijn.

Wellicht u heeft vorige week nog met een vriend gesproken die iemand kent die in Schotland is geweest en die heeft het daar aan de toog-hangers van pub Macduff Arms gevraagd en die hebben het hem allemaal in 't lang en in 't breed uitgelegd, dubbele tong en geklop op het hout inbegrepen.

Wellicht.

Oud 14 november 2009, 12:42   #488
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Wij zijn ondertussen wellicht al bijna in 2010.

Maar er zal natuurlijk nog niks veranderd zijn.

Wellicht u heeft vorige week nog met een vriend gesproken die iemand kent die in Schotland is geweest en die heeft het daar aan de toog-hangers van pub Macduff Arms gevraagd en die hebben het hem allemaal in 't lang en in 't breed uitgelegd, dubbele tong en geklop op het hout inbegrepen.

Wellicht.
Nee, ik denk dat ik nog nooit met een Schot gesproken heb.

En zulke cijfers veranderen maar langzaam.
Oud 14 november 2009, 13:54   #489
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nu, wat er ook van zij: de Vlamingen tonen al vele decennia de grootst mogelijke vorm van taalhoffelijkheid. Uiteindelijk heeft het niets opgeleverd. Bijgevolg is dat duidelijk niet de taal die Franstaligen willen begrepen en dat pad willen ze overduidelijk niet samen met de Vlamingen bewandelen. Dus moet het maar eens anders. Dat is ook zo bij de opvoeding van een kind.
Taalhoffelijkheid in 't kwadraat, of méér.

Van zodra een doorsnee-Vlaming tien woorden in een andere taal kent, zal-ie geen seconde aarzelen dat te bewìjzen. Als-ie daarbij fouten maakt, laat-ie zich daar allerminst door ontmoedigen.

Ik krijg niet voor niks van vreemdelingen te horen dat die Vlamingen daar echt ongelooflijk in zijn.

Engels-taligen, Duits-taligen, Spaans-taligen, ...

allem�*�*l vertellen ze dezelfde verhalen, telkens opnieuw.

Zelfs de Frans-talige Belgen zullen dat niet ontkennen.

Die gaan er gewoon van uit dat èlke Vlaming Frans kent (dat zeggen ze mij toch telkens opnieuw: waarom zouden wij nog Nederlands leren, die Vlamingen spreken toch allemaal Frans met ons?).

Daar zullen ze toch wel een goede reden voor hebben, denk ik dan.

Oud 14 november 2009, 13:55   #490
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, ik denk dat ik nog nooit met een Schot gesproken heb...
Ik had het niet over u, maar over uw vriend.

Laatst gewijzigd door djimi : 14 november 2009 om 13:55.
Oud 14 november 2009, 15:02   #491
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Taalhoffelijkheid in 't kwadraat, of méér.

Van zodra een doorsnee-Vlaming tien woorden in een andere taal kent, zal-ie geen seconde aarzelen dat te bewìjzen. Als-ie daarbij fouten maakt, laat-ie zich daar allerminst door ontmoedigen.

Ik krijg niet voor niks van vreemdelingen te horen dat die Vlamingen daar echt ongelooflijk in zijn.

Engels-taligen, Duits-taligen, Spaans-taligen, ...

allem�*�*l vertellen ze dezelfde verhalen, telkens opnieuw.

Zelfs de Frans-talige Belgen zullen dat niet ontkennen.

Die gaan er gewoon van uit dat èlke Vlaming Frans kent (dat zeggen ze mij toch telkens opnieuw: waarom zouden wij nog Nederlands leren, die Vlamingen spreken toch allemaal Frans met ons?).

Daar zullen ze toch wel een goede reden voor hebben, denk ik dan.
Misschien is het tijd voor een campagne in Wallonië en Brussel: taalfatsoen moet je doen!
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 15:46   #492
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Misschien is het tijd voor een campagne in Wallonië en Brussel: taalfatsoen moet je doen!
Toch goed dat België zijn eigen Hollandse "ernst" heeft.
Wat zouden we zonder hem beginnen.......
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 17:09   #493
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Toch goed dat België zijn eigen Hollandse "ernst" heeft.
Wat zouden we zonder hem beginnen.......
Wat u als een kwinkslag poneert, is in werkelijkheid de grootste waarheid die u hier ooit hebt neergepend.
Correctie : de enige waarheid die u hier ooit hebt neergepend.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 17:46   #494
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Andere feiten zijn: de kieswet voorziet kiesgebieden die overeenkomen met de provincies. BHV is dus in strijd met de kieswet. Dat is de realiteit, al de rest is propaganda.

Daarnaast: in ieder kiesgebied worden de stemmen aan de in het kiesgebied ingeschreven politici toegewezen door de kiezers. In BHV niet, daar politici uit het Brusselse stemmen kunnen halen uit een ander arrondissement. Ook hier in strijd met de eenvormigheid en gelijkheid van alle burgers. Dat is de realiteit, al de rest is propaganda.
BHV is helemaal niet in strijd met de kieswet, het Grondwettelijk Hof heeft ZELF in zijn arrest aangegeven dat afwijkingen toegestaan zijn op het grondgebied van de oude provincie Brabant. Politici in Brussel kunnen stemmen halen uit een ander arrondissementen, politici in Halle-Vilvoorde kunnen stemmen halen uit Brussel. Net zoals politici uit het arrondissement Hasselt stemmen kunnen halen uit het arrondissement Tongeren, en vice versa.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 18:24   #495
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
BHV is helemaal niet in strijd met de kieswet, het Grondwettelijk Hof heeft ZELF in zijn arrest aangegeven dat afwijkingen toegestaan zijn op het grondgebied van de oude provincie Brabant.
Bullshit. Leugens. De kieswet is ab-so-luut in overtreding van de grondwet (ik veronderstel dat u dat bedoelt, ipv "in strijd met de kieswet", want dat is nonsensicaal).

De kieswet is vernietigd door het Grondwettelijk Hof. Dat betekent dat de kieswet ongrondwettelijk is. Klaar. Daar is geen speld tussen te krijgen.

Jij hebt hier al identiek dezelfde stelling gepost, en toen hebben minstens 3 personen (waaronder ik) je op de feiten gedrukt, waar jij toen ook op hebt gereageerd. Zelfs het citaat van de voorzitter van het Grondwettelijk Hof die expliciet verklaart dat de kieswet ongrondwettelijk is, net zoals verkiezingen gebaseerd op die kieswet was gepost. Je kan dus niet beweren dat je de juiste feiten niet kent. Toch volhardt jij in hier opnieuw het tegendeel te posten.

Dat maakt van jou een onversneden leugenaar, BWarrior.

Ik heb respect voor mensen met een andere mening, vanwege een ander uitgangspunt, of omdat ze niet alle feiten kennen. Ik heb geen respect voor leugenaars. Zielig.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 18:24   #496
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
BHV is helemaal niet in strijd met de kieswet, het Grondwettelijk Hof heeft ZELF in zijn arrest aangegeven dat afwijkingen toegestaan zijn op het grondgebied van de oude provincie Brabant. Politici in Brussel kunnen stemmen halen uit een ander arrondissementen, politici in Halle-Vilvoorde kunnen stemmen halen uit Brussel. Net zoals politici uit het arrondissement Hasselt stemmen kunnen halen uit het arrondissement Tongeren, en vice versa.
Werd er nergens iets vermeld over de goedkeuring die �*lle betrokken partijen aan dat 'toestaan' van 'afwijkingen' moesten geven?

En sinds wanneer liggen Hasselt en Tongeren op het grondgebied van de oude provincie Brabant?

Laatst gewijzigd door djimi : 14 november 2009 om 18:25.
Oud 14 november 2009, 18:26   #497
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Bullshit. Leugens. De kieswet is ab-so-luut in overtreding van de grondwet (ik veronderstel dat u dat bedoelt, ipv "in strijd met de kieswet", want dat is nonsensicaal).

De kieswet is vernietigd door het Grondwettelijk Hof. Dat betekent dat de kieswet ongrondwettelijk is. Klaar. Daar is geen speld tussen te krijgen.

Jij hebt hier al identiek dezelfde stelling gepost, en toen hebben minstens 3 personen (waaronder ik) je op de feiten gedrukt, waar jij toen ook op hebt gereageerd. Zelfs het citaat van de voorzitter van het Grondwettelijk Hof die expliciet verklaart dat de kieswet ongrondwettelijk is, net zoals verkiezingen gebaseerd op die kieswet was gepost. Je kan dus niet beweren dat je de juiste feiten niet kent. Toch volhardt jij in hier opnieuw het tegendeel te posten.

Dat maakt van jou een onversneden leugenaar, BWarrior.

Ik heb respect voor mensen met een andere mening, vanwege een ander uitgangspunt, of omdat ze niet alle feiten kennen. Ik heb geen respect voor leugenaars. Zielig.
Ik heb te vroeg gereageerd, blijkbaar.

Dank je wel, Nyquist, voor deze verhelderende uitleg.

Oud 14 november 2009, 18:29   #498
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Werd er nergens iets vermeld over de goedkeuring die �*lle betrokken partijen aan dat 'toestaan' van 'afwijkingen' moesten geven?

En sinds wanneer liggen Hasselt en Tongeren op het grondgebied van de oude provincie Brabant?
Hij heeft het over de opmerking in het arrest van het GH die verklaarde dat niet alle afwijkende maatregelen in de rand a priori ongrondwettelijk zijn. Elke kieskring die de provincie en gewestgrenzen overschrijdt is dat echter onvermijdelijk wel, daar is het zelfde arrest expliciet en ondubbelzinnig over (de enige uitzondering is een kieskring die alle provincies en Brussel beslaat).

BHV is ongrondwettelijk, laat je niet beinvloeden door leugenaars.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 18:36   #499
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Hij heeft het over de opmerking in het arrest van het GH die verklaarde dat niet alle afwijkende maatregelen in de rand a priori ongrondwettelijk zijn. Elke kieskring die de provincie en gewestgrenzen overschrijdt is dat echter onvermijdelijk wel, daar is het zelfde arrest expliciet en ondubbelzinnig over (de enige uitzondering is een kieskring die alle provincies en Brussel beslaat).

BHV is ongrondwettelijk, laat je niet beïnvloeden door leugenaars.
Ik zal je goede raad niet in de wind slaan, Nyquist.

En dat BHV ongrondwettelijk is, daar twijfel ik niet meer aan.

Anders was de regering al lang geleden gevallen, en hadden we die nieuwe verkiezingen waar SP.a het onlangs nog over had al weer een tijdje achter de rug, niet?

Laatst gewijzigd door djimi : 14 november 2009 om 18:36.
Oud 14 november 2009, 18:37   #500
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior
Vous dites? Het Grondwettelijk Hof heeft bepaald dat het kiessysteem in BHV in strijd is met de Belgische Grondwet, meer bepaald met het gelijkheidsbeginsel. Ik weet wel dat dit vissen naar stemmen uit een ander gewest langs twee kanten geldt. Maar u weet net zogoed als ik dat de Vlaamse poltici uit Halle-Vilvoorde daar uiteindelijk weinig aan hebben. Maar het omgekeerde is onweerlegbaar waar. Franstalige politici die stemmen komen vissen in de vijver van het Vlaams Gewest. Dergelijk principe is gewoon ontoelaatbaar. Het is ook moreel te veroordelen. Want het wijst op een apartheidsmentaliteit bij de Franstaligen uit de Rand. Zij willen niets te maken hebben met Vlaanderen, niets met zijn taal, niets met zijn cultuur en niets met zijn Nederlandstalige politici. Dat is hen allemaal te min. Kortom, ze wonen wel in Vlaanderen (maar zelfs dát willen velen onder hen niet erkennen), maar de Vlaamse deelstaat interesseert hen geen fluit. Dit is een incivieke houding. Dergelijke houding wordt gevoed door het huidig electoraal regime in BHV. Het is je reinste apartheid.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be