Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 18 november 2010, 18:18   #481
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Behoorlijk duur hoor.
Duurder als een hotelkamer ?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 18:18   #482
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Duurder als een hotelkamer ?
Hotelkamers zijn niet altijd een optie.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 18:22   #483
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hotelkamers zijn niet altijd een optie.
Tja als er geen OV rijdt en je hebt geen auto, wat doe je dan om naar huis te komen ?
Oud 18 november 2010, 18:24   #484
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja als er geen OV rijdt en je hebt geen auto, wat doe je dan om naar huis te komen ?
Ik ben vaak van Antwerpen naar Brasschaat te voet gegaan.

Een keer was ik gestrand in Gent en toen ben ik cafeetjes gaan doen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 18:37   #485
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben vaak van Antwerpen naar Brasschaat te voet gegaan.

Een keer was ik gestrand in Gent en toen ben ik cafeetjes gaan doen.
Als scholier (te weinig geld) had ik ook eens de laatste bus gemist, het was toch de laatste keer dat ik 12 km te voet deed (had nog een valies te sleuren).

Ik had -een hele tijd geleden- een groepje kameraden, die hadden zelfs geen rijbewijs, de week-ends dat ze op stap gingen konden ze zich gemakkelijk elke keer een taxi permitteren, was zelfs stukken goedkoper als ze zich een auto kochten. Overdag namen ze natuurlijk het ´gesubsidieerd´ O.V.

En die konden zich ook een paar pinten en betere "restaurants" permitteren als vele sukkels met een dikke bak....

En de taxichauffeurs moeten ook hun brood verdienen hé.

Ik weet niet of dat vandaag nog zòveel kan, vele mensen hebben een rijbewijs nodig voor hun werk. En wisselen ook regelmatig van werk naar plaatsen met miserabele of geen O.V.-verbindingen.
Oud 18 november 2010, 20:16   #486
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

In sommige gevallen is een taxi wat mij betreft ook openbaar vervoer, ja. In andere gevallen is de prijs toch net iets te hoog, en verkies ik inderdaad een hotelkamer/jeugdherberg. Vaak is dat inderdaad goedkoper.
Ik heb geen rijbewijs, al ben ik er wel voor aan het studeren. Een van mijn projecten op middellange termijn Een auto is echter in de stad meer een last dan een lust. En bovendien een verschrikkelijk dure last, zoals je zelf aangeeft. Dan geef ik mijn geld ook veel liever aan iets anders uit. Om binnen het transport te blijven: een duurder maar kwalitatiever OV, een taxi, een hotelkamer...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 20:43   #487
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
In sommige gevallen is een taxi wat mij betreft ook openbaar vervoer, ja. In andere gevallen is de prijs toch net iets te hoog, en verkies ik inderdaad een hotelkamer/jeugdherberg. Vaak is dat inderdaad goedkoper.
Moesten er veel meer mensen de taxi nemen wordt die uiteraard goedkoper, of "minder duur".

In feite kan "de taxi" zo goedkoop worden in de toekomst, dat we geen treinen meer nodig hebben, en bussen eigenlijk ook niet. (ik denk daar ook aan electrische taxi´s)

http://www.cityfunk.de/501245958e0f0...f31/index.html
of ook: http://de.wikipedia.org/wiki/Sammeltaxi

Grote taxi´s of beter mini-bussen om tot 8 personen mee te nemen, zijn veel flexibeler en handiger en behoeven geen vaste haltes en ook geen onefficiënte busbanen...

Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...eid=VQ1RVGKN_3
... Volgens Peter Reekmans van LDD is de maatregel nutteloos omdat er te veel bustrajecten zijn met maar een handvol passagiers en moet een busbaan om echt efficiënt te zijn om de twee minuten twee volle lijnbussen met zeventig passagiers verwerken.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 november 2010 om 20:44.
Oud 18 november 2010, 20:47   #488
groentje
Minister-President

Standaard

De pogingen met deeltaxi in Brussel zijn toch geen onverdeeld succes, de Collectotaxi's rijden meestal met slechts 1 reiziger. (Collecto rijdt alleen 's nachts).
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
Oud 18 november 2010, 21:07   #489
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De pogingen met deeltaxi in Brussel zijn toch geen onverdeeld succes, de Collectotaxi's rijden meestal met slechts 1 reiziger. (Collecto rijdt alleen 's nachts).
Is dat 100% privé ?

Tja, een stad is de andere niet, maar andere steden kennen dat probleem ook, waar de gesubsidieerde openbare mini-bussen altijd ver onder de prijs kunnen gaan van de privé, en natuurlijk van groot succes spreken...

2,5 € voor de nachtrit eender hoe ver het is, ze worden wel niet tot aan de deur gebracht maar tot bepaalde haltes.

Ergens in Beieren in stedelijk gebied...:
Citaat:
http://www.mittelbayerische.de/index...&pk=494350&p=1

Subventionen schüren Streit um Sammeltaxis

Nachtschwärmer freut’s und Verkehrsunternehmer Oliver Ehrenreich spricht von einem „großen Erfolg“. Weniger glücklich über das sogenannte „Anrufsammeltaxi“ sind drei Taxiunternehmen aus Burglengenfeld. Sie sehen in dem neuen Linienverkehr eine „Wettbewerbsverzerrung“ und fürchten ob der subventionierten Konkurrenz um ihre Umsätze.

Seit 4. September 2009 fährt an Wochenenden das Anrufsammeltaxi im Städtedreieck auf bestimmten Linien und auf telefonische Anforderung. Er erfreut sich bei Spätheimkehrern und Kneipengängern steigender Beliebtheit. Die Einrichtung hat jetzt allerdings zu einem heftigen Streit geführt. Die Taxiunternehmen Taxi Stiegler, Schmidl’s Fahrdienst und Taxi Wein Burglengenfeld sprechen von „Störung des Verkehrsmarktes“ und sehen ihre Zukunft gefährdet. Grund: Das AST kann Fahrten billiger als die Konkurrenz anbieten, weil es von den Kommunen im Städtedreieck bezuschusst wird.

Oliver Ehrenreich, der Initiator und Konzessionsinhaber von AST, sieht dagegen eine Neidkampagne gegen ihn. AST habe, trotz des Taxis im Namen, nichts mit Taxibeförderung zu tun, sondern sei Linienverkehr im Sinne des Öffentlichen Personennahverkehrs (ÖPNV). Ehrenreich zur MZ: „AST ist dann interessant, wenn sich der Einsatz von großen Bussen nicht lohnt.“ Er habe als Verkehrsunternehmer nicht nur eine Taxilizenz, sondern auch eine „Unternehmerprüfung Linienverkehr“, was ihn überhaupt erst berechtige, AST anzubieten. Dafür habe er auch eine Genehmigung von der Regierung der Oberpfalz bis Ende 2009, die 2010 verlängert werde.

Als „sinnvolle Ergänzung“ des ÖPNV wurde das AST im August 2009 auf den Weg gebracht. Die Idee: Zu festen Zeiten fährt ein Anrufsammeltaxi Freitag und Samstagnacht, sowie am Abend vor Feiertagen vom Marktplatz Burglengenfeld nach Teublitz und Maxhütte-Haidhof sowie ins Umland von Burglengenfeld. Der Kleinbus kann zwei mit acht Personen mitnehmen und muss 15 Minuten vor Abfahrt telefonisch vorbestellt werden. Das AST fährt die Passagiere nicht bis zur Haustür, sondern hält an festen Haltestellen. Jeder Fahrgast zahlt 2,50 Euro, egal wie lang die Strecke ist.
Ik lees hieronder dat collecto-taxi 5-6 euro per rit kost, en eigenlijk bij de MIVB behoort.
Citaat:
http://www.mobielbrussel.irisnet.be/.../hoe-werkt-het
Collecto is zeer flexibel: je stapt op aan een Collecto-halte naar keuze en wordt afgezet op elk gewenst adres naar keuze binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Bovendien is Collecto niet duur: 6 euro per persoon per rit, MIVB-gebruikers betalen slechts 5 euro.

De collectieve taxi's vormen een aanvulling op de weekend-nachtbussen van de MIVB (Noctis).

Laatst gewijzigd door Micele : 18 november 2010 om 21:32.
Oud 18 november 2010, 21:26   #490
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Veel hangt dus van de mentaliteit af. In Londen is het doodgewoon een taxi met twee, drie, zelfs vier wildvreemden te delen. Je hoeft zelfs niet volledig hetzelfde traject te rijden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 21:33   #491
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Er rijgen bussen voor minder dan 20 dollar de man van New York naar Washington, met onbeperkt internet en electriciteit voor iedereen.

'k weet niet; als dat kan, dan moet een bus Leuven-Gent ook wel lukken.

Laten we de markt dereguleren en zien wat er gebeurt.

Onderweg 1 of 2 keer gestopt; 'k ben niet meer zeker.

Bemerk overigens dat ik geen voorstel doe - als het ware een centrale planner. Ik stel gwoon dat het winst/verlies mechanisme wel eens beter de middelen zou kunnen coördineren dan de De Lijn.
Ik heb de trein van Washington naar NYC genomen en dat duurde al twee uur. Hoe lang was je busrit?

Denk je dat mensen dat werkgerelateerd volhouden?
Oud 18 november 2010, 21:36   #492
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In Duitsland is het heel normaal (als men alcohol gedronken heeft) en geen mee-rijgelegenheid (´Bob´) heeft dat men de taxi naar huis neemt, en de eigen auto laat staan.
Oud 18 november 2010, 22:50   #493
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Duitsland is het heel normaal (als men alcohol gedronken heeft) en geen mee-rijgelegenheid (´Bob´) heeft dat men de taxi naar huis neemt, en de eigen auto laat staan.
Kortom, net als bij de man/vrouw achter het stuur zit bij ons de mentaliteit verkeerd.
Oud 18 november 2010, 23:00   #494
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Veel hangt dus van de mentaliteit af. In Londen is het doodgewoon een taxi met twee, drie, zelfs vier wildvreemden te delen. Je hoeft zelfs niet volledig hetzelfde traject te rijden.
Nja maar België is zoals de meeste continentaal Europese landen geen taxi-land. Veel mensen moet echt al wanhopig zijn vooraleer ze een taxi nemen en bon in België komt daar nog eens bij dat mensen vervoer als een individuele oplossing voor een individueel probleem zien en geen collectief probleem. Ik heb in België nog nooit een taxi genomen. Ik ben van de omgeving van Brugge en ik moet aan het station nog de eerste Vlaming zien die daar een taxi neemt. Ik denk dat die in hoge mate draaien op met name Amerikaanse en Britse toeristen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 23:04   #495
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Nja maar België is zoals de meeste continentaal Europese landen geen taxi-land. Veel mensen moet echt al wanhopig zijn vooraleer ze een taxi nemen en bon in België komt daar nog eens bij dat mensen vervoer als een individuele oplossing voor een individueel probleem zien en geen collectief probleem. Ik heb in België nog nooit een taxi genomen. Ik ben van de omgeving van Brugge en ik moet aan het station nog de eerste Vlaming zien die daar een taxi neemt. Ik denk dat die in hoge mate draaien op met name Amerikaanse en Britse toeristen.
In Griekenland is een taxi-nemen even gewoon als ademen, hoor.
Oud 18 november 2010, 23:49   #496
groentje
Minister-President

Standaard

Een taxi nemen is ook zelden mijn reflex, hoor. Meestal denk ik er zelfs niet aan. Hoewel het niet altijd een slechte optie zou zijn. Meestal zorg ik ervoor dat ik een alternatief heb, of ga ik te voet. Van De Brouckère tot bij mij is maar een uurtje stappen...
Jeroen Boone
Oud 19 november 2010, 11:41   #497
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik heb de trein van Washington naar NYC genomen en dat duurde al twee uur. Hoe lang was je busrit?

Denk je dat mensen dat werkgerelateerd volhouden?

u kan in België gerust een bus nemen naar Parijs of iets dergelijks. Uiteraard is dat niet om er te werken.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 12:05   #498
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
In absolute reizigersaantallen kom je niet veel rendabeler uit.

Openbaar vervoer en rendabiliteit horen niet samen.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 12:33   #499
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
u kan in België gerust een bus nemen naar Parijs of iets dergelijks. Uiteraard is dat niet om er te werken.
Hij stelde het wel zo voor.
Oud 19 november 2010, 12:34   #500
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
Openbaar vervoer en rendabiliteit horen niet samen.
Verantwoordingszin wél.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be