Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2010, 17:10   #481
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is een uiterst aprioristische uitspraak. U moet de spreuk van Alice Nahon boven u bed hangen:
'het is goed om in het eigen hert te kijken'

Alice Nahon.
Heb ik dan ooit beweerd dat ik zelf geen vooroordelen heb, misschien?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 17:11   #482
Shadowke

Standaard

Citaat:
De Nederlandse taalkundige Nicoline Van der Sijs, heeft er nochtans een andere mening over. Zij deed hierover een grondige studie en komt tot het besluit dat het Algemeen Nederlands ontstaan is uit Hollandse dialecten.

En dus, als ik moet kiezen tussen Van der Sijs en u als 'neutrale' onderzoeker, is mijn keuze vlug gemaakt.
ik heb blijkbaar gelijk want je bent aant afwijken.

btw het AN is gebaseerd op het Hollands, het Brabants en het Vlaams.
Van der Sijs heeft maar 1/3e van haar onderzoek gedaan dus.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 oktober 2010 om 17:11.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 17:12   #483
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Heb ik dan ooit beweerd dat ik zelf geen vooroordelen heb, misschien?
De vraag is hier natuurlijk of men, wanneer men niet zonder zonde is, de steen mag werpen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 17:12   #484
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is ook zo. En dan? Liever Brabants gekleurd, dan Hollands gekleurd.
Om toch in clichés te willen vervallen: „Racist!“
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 17:14   #485
Steve_M

Standaard

Citaat:
De vraag is hier natuurlijk of men, wanneer men niet zonder zonde is, de steen mag werpen.
Ik ben niet katholiek, dus ja, ik mag dat. Het staat jou dan ook vrij mij te wijzen op mijn vooroordelen. Zelfs als je er zelf ook hebt.
Oud 2 oktober 2010, 17:18   #486
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben niet katholiek, dus ja, ik mag dat. Het staat jou dan ook vrij mij te wijzen op mijn vooroordelen. Zelfs als je er zelf ook hebt.
Zoals u wel zult beseffen of zoudt moeten beseffen, heeft dit hoegenaamd geen iota de maken met katholiciteit.

Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 17:18.
Oud 2 oktober 2010, 17:22   #487
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Om toch in clichés te willen vervallen: „Racist!“
Men heeft me altijd -en terecht- geleerd, dat 'racisme' te maken had met 'ras'.
Niet alleen gebruikt u een cliché, maar u hanteert een term die hier niet toepasselijk is.
Oud 2 oktober 2010, 17:23   #488
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Gere en verwante varianten worden toch in een groot deel van Vlaanderen gebruikt. Daarvoor bestaan er dialectwoordenboeken, die overigens evenzeer bestaan voor de (Noord-)Nederlandse dialecten. Maar goed, dat reeksje woorden waarmee system altijd weer afkomt, mogen van mij ook in de Van Dale. Voor zover dat nog niet het geval is. 'Goesting' bijv. staat er gewoon in. 'Droogkuis' ook. 'Beenhouwer' ook. Wat was nu precies weer het probleem?
Vroeger gebeurde het wel eens vanuit Vlaamse zijde: „Memememememme! Die meensen kla'en dezufde taole en die klinken ârens as oengs! En widder mo'en er nar lusteren, en da komt nongdedoemes op maanen tv!“
Puur het feit dat iemand geen 'Ollander kan hebben en het feit dat ze een ander accent hebben. Voor de rest geen argumenten. Mij valt ook op dat het vaak zeveren om te zeveren is. Van al die woorden die eens opgesomd werden merk ik enkel op dat 'duivenkot' niet in het woordenboek staat. Boehoe hoor.
Het woord mag er van mij in, maar het al dan niet gebruik van dat woord zal niet van dees of geen woordenboek afhangen, me dunkt.

P.S.: Hertog Joost kwam ook met 'teljoor' af. Dat staat er evenmin in, denk ik. Ik zeg nochtans met gemak 'teljoor', zoals in de uitdrukking: „Ja hoor, ik zal zeker een teljoor in mijn broek steken alvorens naar de Roze Parade te gaan.“

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 17:34.
Oud 2 oktober 2010, 17:26   #489
Steve_M

Standaard

Citaat:
Zoals u wel zult beseffen of zoudt moeten beseffen, heeft dit hoegenaamd geen iota de maken met katholiciteit.
Ik beantwoord nonsens met meer nonsens. Als het je niet bevalt, dan zet je me maar op je negeerlijst. Als jij onnozel wil blijven doen over de culinaire prestaties van onze noorderburen, over hun kleine auto's, of over Vlaamse woorden die gewoon in het woordenboek staan, dan zal ik je daarop blijven wijzen. Ook als ik zelf tekortkomingen heb.

Ik moet niets weten van Shadowkes Heel- of Groot-Nederlandse fantasietjes, maar dat betekent allerminst dat ik het eens moet zijn met jou.
Oud 2 oktober 2010, 17:27   #490
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
maar dat is geen aparte taal maar een regiolect, net zoals het Brabants en het Limburgs, en dat nog eens onderverdeeld is in subdialecten (stads/streekdialecten).
Jij bent misschien vergeten dat dit bestond: "in Vlaanderen Vlaams". Maar misschien ben je te jong om het te kennen.

En wie sprak er van taal???? JIJ zoekt spijkers op laag water. In Vlaanderen spreken we Vlaams.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 17:30   #491
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Jij bent misschien vergeten dat dit bestond: "in Vlaanderen Vlaams". Maar misschien ben je te jong om het te kennen.

En wie sprak er van taal???? JIJ zoekt spijkers op laag water. In Vlaanderen spreken we Vlaams.
voor mij is dat 'Vlaams' een Brabants gekleurd Nederlands.
het Nederlands is nog altijd de standaardtaal in Vlaanderen.

zeggen dat de taal in Vlaanderen Vlaams is, is een neoflamingantisme oftewel verbelgd Vlaams nationalisme.
en jij bent dus een die hard verbelgd Vlaams nationalist

Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 oktober 2010 om 17:31.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 17:30   #492
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Wat begrijp je niet aan de term 'standaardtaal'?
Volgens mij verwart u regelmatig 'standaardtaal ' met 'noord-Nederlands'.
Is de 'van Dale' soms uw favoriete lectuur?

Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 17:32.
Oud 2 oktober 2010, 17:35   #493
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Jawel, de Nederlandse Taalunie bepaalt onze standaardtaal. Jouw posts bevatten een hoog calimerogehalte.
Ingaan op de essentie is niet jullie sterkste punt he. Enkelen heb ik de bedenking al zien maken, anderen blijven systematisch (niks te maken met onze medeforumer ) blind wegens niet WILLEN weten of begrijpen.

WAT kan er zijn TEGEN verrijking??
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.

Laatst gewijzigd door EddyBal : 2 oktober 2010 om 17:40.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 17:35   #494
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
P.S.: Hertog Joost kwam ook met 'teljoor' af. Dat staat er evenmin in, denk ik. Ik zeg nochtans met gemak 'teljoor', zoals in de uitdrukking: „Ja hoor, ik zal zeker een teljoor in mijn broek steken alvorens naar de Roze Parade te gaan.“
Oeps: http://www.encyclo.nl/zoek.php?woord=teljoor
Oud 2 oktober 2010, 17:37   #495
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
In sommige landen is dat toch zo... Taal is een POLITIEKE keuze, niks anders.
De wijze politike keuze van Vlaanderen was die voor het Nederlands en de NTU.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 17:38   #496
Steve_M

Standaard

Citaat:
Staat ook gewoon in de Van Dale. Zelfs de variant telloor is opgenomen.
Oud 2 oktober 2010, 17:45   #497
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Frans is gewoon een uniforme taal die door de Franse revolutionairen in mekaar werd gebokst, en met een zekere dwang aan de bevolking werd opgelegd om staats-nationalistische redenen. De meeste Fransen spraken vroeger hun 'patois'. Dus Frankrijk eigende zich het monopolie toe om te bepalen wat nu het juiste Frans was en wat niet.

Maar Nederland heeft niet het monopolie, zoals Frankrijk, om nu te bepalen welke het juiste en enige correcte Nederlands is. En die pretentie hebben de Nederlanders tot nu toe altijd gehad. Zij moeten meer respect hebben voor de taal die meer dan 6 miljoen Vlamingen spreken. En als ze dat niet doen, dan zullen we dat wel afdwingen.
Mon pauvre ami! Als jij nu denkt dat het Frans pas in elkaar werd "gebokst" door de revolutionairen, dan moet jouw historische kennis nodig bijgespijkerd worden. Het huidige Frans heeft reeds in de 17e eeuw zijn verspreiding gekregen door de stichting van l'Académie française in 1635 door kardinaal Richelieu onder het bewind van Louis XIII. En verder mag jij nu op je kop dansen maar voor alle Europese talen is het zo geweest dat op een gegeven ogenblik de standaard werd vastgelegd in en door de regio die politiek en economisch het meest doorwoog. Dat was zo voor het Frans door de regio Isle de France, voor het Spaans door Castilië, voor Engels door Essex-Kent en voor het Nederlands door Holland. En daar zal een klein kwekkend eendje zoals system niets aan kunnen wijzigen.
Oud 2 oktober 2010, 17:52   #498
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Het Frans werd door de Académie Française trouwens ook ontdaan van Italiaanse invloeden. Zo werd de overtreffende trap 'richissime', vervangen door 'le plus riche'. Ter illustratie. Verder heeft men op allerlei andere manieren de taal gevormd als schrijftaal om het later als spreektaal te gaan opleggen.
Persoonlijk heeft de Académie Française, echter, geen slecht werk verricht om van het Frans een sterke cultuurtaal te maken. De taal te 'verbeteren', dat was het opzet van de Adadémie.

Het is wijs om een 'cultuurtaal' te koesteren, eventueel ertoe bij te dragen. Franstaligen, van ongeschoolde tot intellectuelen, schijnen dat ook goed te begrijpen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 18:11.
Oud 2 oktober 2010, 17:52   #499
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik beantwoord nonsens met meer nonsens. Als het je niet bevalt, dan zet je me maar op je negeerlijst. Als jij onnozel wil blijven doen over de culinaire prestaties van onze noorderburen, over hun kleine auto's, of over Vlaamse woorden die gewoon in het woordenboek staan, dan zal ik je daarop blijven wijzen. Ook als ik zelf tekortkomingen heb.

Ik moet niets weten van Shadowkes Heel- of Groot-Nederlandse fantasietjes, maar dat betekent allerminst dat ik het eens moet zijn met jou.
Uw antwoord zit weer vol boordevol vooroordelen. De Nederlanders hebben ook lange tijd 'kleinere' wagens gehad. En nu nog. Gekend is de opzienbare reclame waarmee Mercedes (die maar heel weinige wagens kon verkopen in Nederland) moest uitpakken indertijd met de slogan 'het m�*g van Calvijn' !!' om de verkoop wat op te krikken. Het mocht niet baten.En nu nog zijn de wagens in Nederland vaak kleiner dan bij ons. Maar, ik geef het toe, er is een tendens naar kleiner wagens in heel Europa nu, gezien de kosten. Edoch, in Nederland was dat altijd zo. De Opel Kadett, was lange tijd (ook de Daf) het pronkstuk van elke Nederlander.

Ook hun huizen zijn kleiner. De Nederlanders hebben ook geen goede keuken. Dat is gewoon de realiteit. Waarom probeert u daar zo omheen te fietsen.

Vaak staan er Vlaams woorden in de van Dale. En moet ik onze noorderburen daar even vaak op wijzen omdat ze dat betwisten. Maar dikwijls staan ze ook niet in de van Dale, of worden ze wat denigrerend omschreven als 'plaatselijk', of 'Belgisch', of ' Vlaams' enz. Ik hoop dat de van Dale daarmee stopt en de woorden zonder commentaar in zijn woordenboeken opneemt. En als wij hier 'droogkuis' zeggen, dan moeten de Nederlanders daar geen commentaar op hebben en ons proberen 'stomerij' op te leggen. Daarover gaat het.

Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 17:56.
Oud 2 oktober 2010, 17:55   #500
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

In Merksem ben ik, trouwens, voorbij een stomerij gereden. In Berchem zag ik een droogkuis. Kan het me schelen? Niet echt.
Zolang er maar niet staat 'steamery' of 'nettoyage �* sec' is het allemaal goed.

Droogkuis geniet mijn voorkeur, want dat is wat er gedaan wordt. Archaïsche benamingen (stomerij) leven nu eenmaal lang voort. In het Engels zegt men tegenwoordig trouwens ook 'dry-cleaning' voor de praktijk.

Een abstractere kijk op taal, een oprechte taalliefde, doet de mensen ook creatief omspringen met taal. Een goed taalonderricht gaat niet om het lamlendig opboksen van woorden zonder enige tegenspraak door deze of gene (vaak gehate) schoolmeester, maar om het actief doen nadenken van de scholieren/schoolkinderen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 18:07.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be