![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#482 | |
|
![]() Citaat:
btw het AN is gebaseerd op het Hollands, het Brabants en het Vlaams. Van der Sijs heeft maar 1/3e van haar onderzoek gedaan dus. Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 oktober 2010 om 17:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#483 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#484 |
Europees Commissaris
|
![]() Om toch in clichés te willen vervallen: „Racist!“
![]() |
#485 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#486 |
Banneling
|
![]() Zoals u wel zult beseffen of zoudt moeten beseffen, heeft dit hoegenaamd geen iota de maken met katholiciteit.
Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 17:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#487 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#488 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Puur het feit dat iemand geen 'Ollander kan hebben en het feit dat ze een ander accent hebben. Voor de rest geen argumenten. Mij valt ook op dat het vaak zeveren om te zeveren is. Van al die woorden die eens opgesomd werden merk ik enkel op dat 'duivenkot' niet in het woordenboek staat. Boehoe hoor. Het woord mag er van mij in, maar het al dan niet gebruik van dat woord zal niet van dees of geen woordenboek afhangen, me dunkt. P.S.: Hertog Joost kwam ook met 'teljoor' af. Dat staat er evenmin in, denk ik. Ik zeg nochtans met gemak 'teljoor', zoals in de uitdrukking: „Ja hoor, ik zal zeker een teljoor in mijn broek steken alvorens naar de Roze Parade te gaan.“
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 17:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#489 | |
|
![]() Citaat:
Ik moet niets weten van Shadowkes Heel- of Groot-Nederlandse fantasietjes, maar dat betekent allerminst dat ik het eens moet zijn met jou. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#490 | |
|
![]() Citaat:
En wie sprak er van taal???? JIJ zoekt spijkers op laag water. In Vlaanderen spreken we Vlaams.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#491 | |
|
![]() Citaat:
het Nederlands is nog altijd de standaardtaal in Vlaanderen. zeggen dat de taal in Vlaanderen Vlaams is, is een neoflamingantisme oftewel verbelgd Vlaams nationalisme. en jij bent dus een die hard verbelgd Vlaams nationalist ![]() Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 oktober 2010 om 17:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#492 |
Banneling
|
![]() Volgens mij verwart u regelmatig 'standaardtaal ' met 'noord-Nederlands'.
Is de 'van Dale' soms uw favoriete lectuur? Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 17:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#493 | |
|
![]() Citaat:
![]() WAT kan er zijn TEGEN verrijking??
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. Laatst gewijzigd door EddyBal : 2 oktober 2010 om 17:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#494 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#495 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#496 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#497 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#498 |
Europees Commissaris
|
![]() Het Frans werd door de Académie Française trouwens ook ontdaan van Italiaanse invloeden. Zo werd de overtreffende trap 'richissime', vervangen door 'le plus riche'. Ter illustratie. Verder heeft men op allerlei andere manieren de taal gevormd als schrijftaal om het later als spreektaal te gaan opleggen.
Persoonlijk heeft de Académie Française, echter, geen slecht werk verricht om van het Frans een sterke cultuurtaal te maken. De taal te 'verbeteren', dat was het opzet van de Adadémie. Het is wijs om een 'cultuurtaal' te koesteren, eventueel ertoe bij te dragen. Franstaligen, van ongeschoolde tot intellectuelen, schijnen dat ook goed te begrijpen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 18:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#499 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ook hun huizen zijn kleiner. De Nederlanders hebben ook geen goede keuken. Dat is gewoon de realiteit. Waarom probeert u daar zo omheen te fietsen. Vaak staan er Vlaams woorden in de van Dale. En moet ik onze noorderburen daar even vaak op wijzen omdat ze dat betwisten. Maar dikwijls staan ze ook niet in de van Dale, of worden ze wat denigrerend omschreven als 'plaatselijk', of 'Belgisch', of ' Vlaams' enz. Ik hoop dat de van Dale daarmee stopt en de woorden zonder commentaar in zijn woordenboeken opneemt. En als wij hier 'droogkuis' zeggen, dan moeten de Nederlanders daar geen commentaar op hebben en ons proberen 'stomerij' op te leggen. Daarover gaat het. Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 17:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#500 |
Europees Commissaris
|
![]() In Merksem ben ik, trouwens, voorbij een stomerij gereden. In Berchem zag ik een droogkuis. Kan het me schelen? Niet echt.
Zolang er maar niet staat 'steamery' of 'nettoyage �* sec' is het allemaal goed. Droogkuis geniet mijn voorkeur, want dat is wat er gedaan wordt. Archaïsche benamingen (stomerij) leven nu eenmaal lang voort. In het Engels zegt men tegenwoordig trouwens ook 'dry-cleaning' voor de praktijk. Een abstractere kijk op taal, een oprechte taalliefde, doet de mensen ook creatief omspringen met taal. Een goed taalonderricht gaat niet om het lamlendig opboksen van woorden zonder enige tegenspraak door deze of gene (vaak gehate) schoolmeester, maar om het actief doen nadenken van de scholieren/schoolkinderen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 18:07. |
![]() |
![]() |