Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wat u vindt van deze kwestie?
Eigen volk eerst: het is unfair voor autochtone Vlaamse gezinnen, dus moeten allochtonen wijken (maar hoe?) 16 47,06%
Iedereen evenveel recht op een woning, laat de situatie zoals ze is. Jammer voor de autochtone Belgen, maar dit is nu eenmaal de nieuwe realiteit. 7 20,59%
Ik weet een oplossing/verzoeningsmogelijkheid. 7 20,59%
Het laat me koud. 4 11,76%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2011, 18:53   #481
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Dus alle sociale woningen (huur en koop) komen op de privémarkt samen met hun bewoners.
Ja.

Citaat:
Vertel het nu. Wat betekent je "jip"?
Gelieve wel eerst even verder te kijken dan...

Citaat:
Veel daklozen en veel huurders die hun huur niet (kunnen) betalen.
Want volgens jouw logica blijven de prijzen van de privé-woningen exact gelijk als er plots zo'n +5000 (of hoeveel sociale woningen zijn er) wooneenheden bijkomen?
(Als een dakloze huur moet betalen, laat die zich overigens afzetten. )

Citaat:
Er zijn enorme wachtlijsten voor sociale woningen. Dan moet dit nu ook al gebeuren.
Dat gebéurt nu ook! Huisjesmelkerij, hetgeen je ziet in de stad, hetgeen een duveltje en een eno aan de hand hadden/hebben en hetgeen Duupje hier beschreef!
Privé-wooneenheden die meer dan voldoen aan de criteria voor sociale woningen, worden heden ten dage inderdaad ook als zijnde sociaal verhuurd vanwege het tekort. Zo kan het zijn dat je pakken meer betaald voor een appartement dat 3x kleiner, 5x ouder en 7x minder comfort heeft, dan je buur die een groot luxe-appartement met terras, balkon en zwembad heeft bij wijze van spreken. Dat laatste wordt immers verhuurd als sociale woning.

Citaat:
Er worden toch niet meer bouwgronden opgekocht dan er zal bewoond worden. De grond wordt daardoor toch niet schaarser.
Euh?

Citaat:
Niet dus.
Wel dus, alleen heb jij het geluk gehad de dans te kunnen ontspringen, ik ben blij voor jou. Anderen waren minder fortuinlijk.
En dat neemt dus niet weg dat het sociale woning-systeem - mogelijk vandaag meer dan vroeger - zeer perverse effecten sorteert.
Eigenlijk hetzelfde effect als waaraan heel België onder lijdt: wie niks (legaal) doet zal ontvangen, wie legaal werkt zal betalen. Waardoor de tweede optie zelfs netto armer maakt dan de eerste optie...

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 10 januari 2011 om 18:54.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 19:50   #482
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ja.

Gelieve wel eerst even verder te kijken dan...
Gelieve dat dan verder te schrijven.

Citaat:
Want volgens jouw logica blijven de prijzen van de privé-woningen exact gelijk als er plots zo'n +5000 (of hoeveel sociale woningen zijn er) wooneenheden bijkomen?
(Als een dakloze huur moet betalen, laat die zich overigens afzetten. )
Je hebt pas "ja" geantwoord op "Dus alle sociale woningen (huur en koop) komen op de privémarkt samen met hun bewoners."
En je bent dit laatste nu al uit het oog verloren.

Citaat:
Dat gebéurt nu ook! Huisjesmelkerij, hetgeen je ziet in de stad, hetgeen een duveltje en een eno aan de hand hadden/hebben en hetgeen Duupje hier beschreef!
Privé-wooneenheden die meer dan voldoen aan de criteria voor sociale woningen, worden heden ten dage inderdaad ook als zijnde sociaal verhuurd vanwege het tekort. Zo kan het zijn dat je pakken meer betaald voor een appartement dat 3x kleiner, 5x ouder en 7x minder comfort heeft, dan je buur die een groot luxe-appartement met terras, balkon en zwembad heeft bij wijze van spreken. Dat laatste wordt immers verhuurd als sociale woning.
Heb je het over de huursubsidie van maximum 150euro voor mensen die leven van een leefloon?

Citaat:
Euh?
Dat is toch juist.
Of een bouwgrond nu via een sociaal project bij de bewoner komt of rechtstreeks, de vraag en het aanbod verandert daardoor niet.

Citaat:
Wel dus, alleen heb jij het geluk gehad de dans te kunnen ontspringen, ik ben blij voor jou.
Welke dans kon ik ontspringen?

Citaat:
Anderen waren minder fortuinlijk.
En dat neemt dus niet weg dat het sociale woning-systeem - mogelijk vandaag meer dan vroeger - zeer perverse effecten sorteert.
Toon dat dan eerst aan.

Citaat:
Eigenlijk hetzelfde effect als waaraan heel België onder lijdt: wie niks (legaal) doet zal ontvangen, wie legaal werkt zal betalen. Waardoor de tweede optie zelfs netto armer maakt dan de eerste optie...
Wat insinueer je hier nu?
Ik werk legaal en betaal. Een deel krijg ik terug via allerlei voorzieningen.
Voor het andere deel (werkloosheid, ziekte) ben ik blij dat ik het niet terug krijg.

Laatst gewijzigd door artisjok : 10 januari 2011 om 19:50.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 21:12   #483
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
"Stel: morgen komen alle sociale woningen (huur en koop) op de privémarkten terecht. Wat doet dat dan met de prijs van �*lle woningen? Jip. "

<= Jij kan niet weten of dat een netto prijsverlaging of prijsverhoging zal te weeg brengen.
Dat het aanbod stijgt.
Sociale woningen houden de prijs kunstmatig laag waardoor bouwen minder aantrekkelijk is als belegging.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 21:54   #484
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat het aanbod stijgt.
Sociale woningen houden de prijs kunstmatig laag waardoor bouwen minder aantrekkelijk is als belegging.
Samen met die sociale woningen komen ook de bewoners op de markt.
Aanbod/vraag blijft gelijk.

Hoezo? Sociale woningen houden de prijs kunstmatig laag?
Oud 10 januari 2011, 23:25   #485
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat het aanbod stijgt.
Het aanbod stijgt, maar de prijs van sociale woningen zal wrslk ook stijgen - en die van anderen dalen. Je kan dus niet weten of er netto een prijsdaling of prijsstijging zal zijn.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 23:37   #486
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Het aanbod stijgt, maar de prijs van sociale woningen zal wrslk ook stijgen - en die van anderen dalen. Je kan dus niet weten of er netto een prijsdaling of prijsstijging zal zijn.
Dat is zo maar:
-niet iedereen die recht heeft op een sociale woning kan er een krijgen, die betalen dus teveel.
-sociale woningen scheppen de mogelijkheid op misbruiken.
Oud 12 januari 2011, 23:24   #487
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Gelieve dat dan verder te schrijven.
Gelieve verder te lezen!

Wat een tijdverspilling.

Citaat:
Je hebt pas "ja" geantwoord op "Dus alle sociale woningen (huur en koop) komen op de privémarkt samen met hun bewoners."
En je bent dit laatste nu al uit het oog verloren.
De prijs van sociale woningen zal dan stijgen voor de sociale-woning bewoners (waarschijnlijk), de prijs van woningen in het algemeen zal dalen.

Dat lijkt me niet zo onlogisch gezien het aanbod van'alle' woningen stijgt, terwijl de vraag naar 'alle' woningen inderdaad gelijk blijft (want aan de zijde van het aantal bewoners verandert er niets zoals je zelf ook opmerkt... dat aantal blijft namelijk gelijk en zal niet plots dalen of toenemen volgens mij).

Citaat:
Heb je het over de huursubsidie van maximum 150euro voor mensen die leven van een leefloon?
Neen.
Dan had ik dat wel geschreven.
Google: sociale verhuurkantoren.

Citaat:
Welke dans kon ik ontspringen?
Bij jou heeft het systeem van sociale woningen wel goed gewerkt, jullie hebben er nl. wel één gekregen wat voorkwam dat jullie (dieper) in armoede zakten/niets konden opbouwen.
Er zijn echter genoeg gevallen waarin het systeem faalt en perverterende effecten heeft.

Citaat:
Toon dat dan eerst aan.
Ge zijt u niet bewust van de wachtlijsten en het feit dat er mensen +5 jaar wachten?

Citaat:
Wat insinueer je hier nu?
Ik werk legaal en betaal. Een deel krijg ik terug via allerlei voorzieningen.
Voor het andere deel (werkloosheid, ziekte) ben ik blij dat ik het niet terug krijg.
LOL. Bedankt voor de informatie maar ik insinueerde niets tegenover jouw persoon.
Oud 13 januari 2011, 06:28   #488
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Gelieve verder te lezen!

Wat een tijdverspilling.

De prijs van sociale woningen zal dan stijgen voor de sociale-woning bewoners (waarschijnlijk), de prijs van woningen in het algemeen zal dalen.

Dat lijkt me niet zo onlogisch gezien het aanbod van'alle' woningen stijgt, terwijl de vraag naar 'alle' woningen inderdaad gelijk blijft (want aan de zijde van het aantal bewoners verandert er niets zoals je zelf ook opmerkt... dat aantal blijft namelijk gelijk en zal niet plots dalen of toenemen volgens mij).
De vraag blijft niet gelijk, want de bewoners van die sociale woningen komen ook op de markt.

Citaat:
Neen.
Dan had ik dat wel geschreven.
Google: sociale verhuurkantoren.
Kan je het niet gewoon vertellen.

Citaat:
Bij jou heeft het systeem van sociale woningen wel goed gewerkt, jullie hebben er nl. wel één gekregen wat voorkwam dat jullie (dieper) in armoede zakten/niets konden opbouwen.
Er zijn echter genoeg gevallen waarin het systeem faalt en perverterende effecten heeft.
Bij mij? Waar haal je dat vandaan?
Voor mijn ouders heeft het gewerkt. Ik ben getrouwd in 1981 en we hebben nooit in een sociale woning gewoond. We hebben op de privé-markt gehuurd en later gekocht.

Citaat:
Ge zijt u niet bewust van de wachtlijsten en het feit dat er mensen +5 jaar wachten?
Toch wel.

Citaat:
LOL. Bedankt voor de informatie maar ik insinueerde niets tegenover jouw persoon.
Wat insinueerde je dan wel?
Oud 19 januari 2011, 18:56   #489
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is zo maar:
-niet iedereen die recht heeft op een sociale woning kan er een krijgen, die betalen dus teveel.
Ja.
Citaat:
-sociale woningen scheppen de mogelijkheid op misbruiken.
Welke misbruiken?
Oud 19 januari 2011, 21:03   #490
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

http://www.werk.belgie.be/siodsirs/d....aspx?id=22310
Oud 19 januari 2011, 21:09   #491
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Het ging toch over sociale koopwoningen.
Oud 21 januari 2011, 20:24   #492
kameleon
Minister

Standaard

4 lonen nodig om woning te kunnen afbetalen !

http://www.tijd.be/nieuws/politiek_-...3136.art?ckc=1

Laatst gewijzigd door kameleon : 21 januari 2011 om 20:24.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2011, 21:19   #493
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
4 lonen nodig om woning te kunnen afbetalen !

http://www.tijd.be/nieuws/politiek_-...3136.art?ckc=1
Waar lees je dat?
Oud 22 januari 2011, 11:08   #494
kameleon
Minister

Standaard

4 jaarsalarissen waar er vroeger 2 nodig waren.
Wat bedoelen ze daar eigenlijk mee ? Dat ge 4 jaar gaat werken en met dat geld een huis kunt kopen of dat je met 4 in een gezin moet gaan werken ?

Iemand die €1500 netto verdient per maand, heeft dus een jaarsalaris van €18.000. Vermenigvuldig dat met 4, dan kom je aan €72.000. Daarmee koop je zeker geen huis !
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2011, 11:20   #495
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

In De Morgen is enkele jaren geleden eens een kaartje van Vlaanderen verschenen met daarop aangeduid in welke gemeenten iemand met een modaal inkomen (= 1500 euro) zich nog een standaard rijhuis kon permitteren (met maandelijkse afbetaling van een derde van het loon), zowel als alleenstaande en als tweeverdienend koppel (met een gezamenlijk inkomen van ca. 3000 euro).

Spijtig dat ik geen link meer vind of een verwijzing.

De resultaten waren onthutsend. De single kon zich slechts in 20 % van de gemeenten een woning aanschaffen (dus in 80 % niet), de koppels konden ondanks hun gezamenlijke inkomen in 40 % van de gemeenten ook niet meer terecht. Als je in BHV, de streek rond Gent of het groene noorden van Antwerpen iets wil kopen, kan je beter met tweeën een ver bovengemiddeld inkomen hebben.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2011, 21:42   #496
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
4 jaarsalarissen waar er vroeger 2 nodig waren.
Wat bedoelen ze daar eigenlijk mee ? Dat ge 4 jaar gaat werken en met dat geld een huis kunt kopen of dat je met 4 in een gezin moet gaan werken ?

Iemand die €1500 netto verdient per maand, heeft dus een jaarsalaris van €18.000. Vermenigvuldig dat met 4, dan kom je aan €72.000. Daarmee koop je zeker geen huis !

Het gaat om brutobedragen. Maar dan kom je er mi nog belange niet mee... ik vraag me dus ook af hoe je dat precies moet interpreteren.

Citaat:
Uit een studie van ING, die deze week werd gepubliceerd, blijkt dat de prijzen van woningen in het midden van de jaren van de negentig nog maar twee brutojaarsalarissen vertegenwoordigen. Vandaag zijn dat er al vier
Oud 1 februari 2011, 06:59   #497
goebezig
Burger

Standaard

Laat de Belgische bouwvoorschriften onderhevig zijn aan de wetenschap, en de onbetaalbare woningprijzen zijn opgelost...

Het is ten slotte perfect mogelijk om een ecologisch verantwoord huis te bouwen die aan alle hedendaagse eisen voldoet zowel op gebied van comfort als veiligheid, voor een fractie van wat het traditioneel steen/mortel kubus variant huis kost. Jammer genoeg kan men geen bouwvergunning krijgen voor iets dergelijks.

Dus wat is de oorzaak?

Heel simpel... de bouwvoorschriften, en de onkunde of onwelwillendheid van de overheid om deze op een rationele en verantwoorde manier op te stellen of bij te stellen.

Maarjah... het zullen wel die Turken zijn die onze grond aan het inpikken zijn...
goebezig is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be