![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#482 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#483 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over ons dorp is eens een windhoos zigzaggend doorgetrokken, men kan alleen maar hopen dat het uw eigen huis niet treft... Citaat:
![]() Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 19 augustus 2011 om 20:32. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#484 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#485 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus ook geen antwoord op mijn duidelijke vraag ?
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 19 augustus 2011 om 20:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#486 | ||
Minister
|
![]() De trieste gebeurtenissen op Pukkelpop zijn intussen al minstens het vierde serieuze weergerelateerde ongeval op een evenement deze zomer.
Tijd om het weer serieus te nemen? Een weerkundige die z'n diensten o.a. aanbied aan evenementenorganisatoren geeft de volgende raad. Hij pleit natuurlijk voor z'n eigen business, maar toch: Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#487 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Niet enkel voor pukkelpop, daarbuiten is er ook veel schade geleden (in bv. het Limburgse maar ook in het Brabantse). Dan kan men zich beroepen op overmacht. En dan is er niets aan de hand ... Als organisator kan je nu eenmaal niet zoiets voorzien. Net zoals er bv. allicht geen tussenkomst zal zijn indien het onmogelijk is het te laten doorgaan vanwege een kernramp... Daar zal men zich iig over beroepen. Ik weet niet in welke mate men daarin gelijk heeft: dit weerscenario is ongezien voor België maar we weten ook dat de klimaatsverandering het weer minder voorspelbaar en extremer maakt... (Eigenlijk zien we al het gehele jaar, excuseer: de voorbije tien jaar, vreemd weer opduiken). Een overheidstussenkomst dus misschien?
![]() |
![]() |
![]() |
#488 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#489 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ik neem aan dat er geen enkel vliegtuig kan opstijgen noch landen met sterke zij-rukwinden/in onweder?
![]() |
![]() |
![]() |
#490 | |
|
![]() Citaat:
In se is er gezegd geweest: hagel en onweersbuien. Dat heeft er zwart op wit gestaan. Dat hagel en tenten niet combineerbaar zijn, ik ga het niet herhalen: daarvoor hoef je geen hogere studies gevolgd te hebben. Chokri zijn reactie op de vraag van een VRT-journalist of er überhaupt rekening gehouden werd met het weer was: "om het half uur wordt dat gecontroleerd bij wijze van spreken". Wel ... in een goed half uur stond die storm van in Brussel tot in Kiewit. Probleem is dat ik ook wel besef dat het geen goed plan is om +10 000 man uit een wei te jagen in een half uur (paniek ~ stampede). En dan is nog de vraag: waar ga je ze heen jagen? Nergens daar was een veilig onderkomen zo snel organiseerbaar ... ![]() Punt twee is dat ik via één of andere link las dat de storm totaal langs Kiewit door zou gaan, maar ze plots een ruk naar rechts heeft gemaakt (in tweeën gesplitst of verschoven, ik herinner me het niet meer), waardoor ze recht over de pukkelpopweide ging. Volgens Chokri ging het dan ook werkelijk om een windhoos die is binnengekomen via de camping (slachtoffer 1), verder ging naar de Chateau (slachtoffer 2) en eindigde in de laatste tent die tegen de grond ging (boiler room of dance hall?)... Is het redelijk om ervan uit te gaan dat er ieder moment een windhoos over uw festival kan passeren met rukwinden tot 100 km/u op een moment dat alles zeiknat en dus zwaar is (en dus snel zal neergaan), op het moment dat het een warme dag is geweest en er onweder is voorspelt? We kunnen alvast aanvoeren dat er slecht weer voorspeld was, maar niet: waar, wanneer en in welke intensiteit. En dat je weet dat er in België slecht weer volgt, op "extreem goed" weer... Dan de devil's advocate vraag: zou Chokri zijn festival niet hebben doorgaan, zelfs als hij gewaarschuwd zou geweest zijn voor een reële kans op een windhoos? (weersvoorspelling = wetenschap = statistiek = nooit 100% zekerheid).
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 19 augustus 2011 om 20:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#491 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#492 |
|
![]() Inderdaad, best belachelijk dat na dat hele opkoop-circus van die weide in het voorjaar, waarin gewag werd gemaakt van "een duurzame investering in de toekomst, om er mogelijk ooit panden te bouwen etc." (dus ervan uitgaande dat Pukkelpop ooit zou ophouden te bestaan, althans op die plaats), er nu net zoiets gebeurd en dan uitgerekend Chokri en de burgemeester van Hasselt langs mekaar moeten staan voor de pers ...
![]() |
![]() |
#493 | |
Minister
|
![]() Citaat:
- het op een na hoogste stormalarm was ruimschoots van tevoren van kracht - vernietigende zomerstormen met windhozen zijn gelukkig wel zeldzaam in België, maar zeker geen 'jamais vu'. - een heleboel aanwezigen verklaren dat er gecommuniceerd werd dat er een storm aankwam, maar dat alles erop berekend was. - de organisatie verklaart achteraf geen weet te hebben gehad van weerwaarschuwingen. - evacuatie van stadiums met nog hogere capaciteiten moet binnen de 8 minuten kunnen. - een logische plaats lijkt me de parking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#494 | |
|
![]() Citaat:
Op zo'n moment neem je eigenlijk ook een enorme verantwoordelijkheid op. Enfin, ik weet dat je in vele werelden (oa de medische) al sterk moet nadenken over wat je doet of zegt, of dat wel het goede is. Je wordt namelijk min of meer verplicht altijd eerst te checken of je jezelf wel ingedekt bent, ook al is de beslissing die daaruit voortvloeit niet in het voordeel van je medemens of de situatie ... ![]() (De reden overigens waarom sommige mensen twijfelen om slachtoffers te helpen. Ze zijn bang om iets verkeerd te doen en dan daarvoor aansprakelijk gesteld te worden. ![]() Mensen allemaal naar één kant sturen is overigens geen goed idee ... Ik weet niet hoe het boven Kiewit was maar hier, een klein halfuurtje daarvandaan, ging de tornado/het stormweer gepaard met énorm veel bliksemschichten. Bliksem/weide/veel volk/nat(!)/electriciteit in de buurt/uitstekende voorwerpen/... geen goede combinatie. Is goed voor een massa-elektrocutie lijkt me. ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 19 augustus 2011 om 21:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#495 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#496 | |
|
![]() Citaat:
Veel mensen hebben in meer dan één ingestorte tent gezeten. Ze zijn dus van de ene slechte ervaring in een tent (de chateau) naar de volgende slechte ervaring in een tent gekoerst ... Om maar te zeggen dat de tenten of tent-achtige constructies daar echt het beste alternatief leken... en een panikerende massa krijg je niet zomaar tot rust. Hier zal overigens geen enkele verzekering voor willen opdraaien. Zelfs niet voor de privé-schade die geleden is vermoed ik. "Rampen" zijn uitgesloten...
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 19 augustus 2011 om 21:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#497 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Na een dagje bezinken en meer en meer informatie te horen, ben ik er nog altijd niet goed van...
![]() |
![]() |
#498 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Donderdag werd een deel van België lokaal getroffen door heel hevig en gewelddadig onweer dat plaatselijk gepaard ging met overvloedige neerslag, hagel en windstoten. Het onweer was echter niet atypisch voor België, licht Wim De Troyer van het KMI toe. Alleen kwam het op een zeer ongelukkige plaats tot uitbarsting: de festivalweide van Pukkelpop.
Hoe bijzonder was het onweer van gisteren dat over België trok? De Troyer: “Het onweer was hevig, maar niet ongewoon. Geregeld trekt een dergelijk onweer over ons land maar omdat een onweer heel lokaal is, is niet iedereen met het fenomeen vertrouwd. En gelukkig maar. Het onweer dat vorig jaar over Ciney trok en de kerktoren deed instorten en ruim 180 huizen beschadigde was bijvoorbeeld in kracht vergelijkbaar met het onweer dat gisteren over België trok.” http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...5085438728.htm
![]() |
#499 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#500 | |
|
![]() Citaat:
Wij hier thuis, met geen betrokken gezinsleden op pukkelpop, zijn eigenlijk ook nog allen in shock. Eerst de crashende beurzen dan plots een onverwacht en onverwijld nooit gezien hevig noodweer de vraag waar één van onze familieleden zat en of ze veilig was (was niet op pukkelpop) het niet kunnen bereiken van dat familielid het doordringen van: pukkelpop is bezig ... en het beseffen wat daar zich moet afspelen ... ![]() Inmiddels heb ik ook al gesproken met enkelen die in het drama zaten... één van onze gezinsleden blijkt via via één van de dodelijke slachtoffers te kennen... Enfin ik moet je niet vertellen, je hoeft er niet voor daar geweest te zijn opdat het je volledig in de kleren kruipt. Ik ben er ook totaal van aangedaan, nog steeds. ![]() ![]()
![]() |
![]() |