Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 maart 2012, 02:26   #481
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Uitingen van folklore die eigen waren aan een bepaalde godsdienst. U vlucht steeds weg in technische smoesjes. Noem nu eens een kat een kat..
Juist, u schrijft het zelf: "waren". Sinterklaas was dat ook. Carnaval was dat ook. Allemaal zaken waar de religieuze en kerkelijke betekenis bij het allergrootste deel van de mensen nu volledig van verdwenen is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 02:27   #482
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als er nu een clubje is dat vecht tegen windmolens is het wel het baarle clubje van Niessen & Co.
Hoezo? Over welke windmolens heeft u het dan?
Oud 24 maart 2012, 02:32   #483
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoezo? Over welke windmolens heeft u het dan?
Als je een artikel publiceert over een economisch samenwerkingsproject tussen Vlaanderen en Nederland en daarbij meteen euforisch roept dat de hereniging nabij is of jezelf ziet als verheven vertegenwoordiger van 80% van de Nederlanders die zogezegd een hereniging met Vlaanderen willen dan vecht je wat mij betreft tegen windmolens. Vlaanderen en Nederland zullen nooit verenigd worden of dan mss enkel als regionale protectoraten van de opkomende Europese superstaat.
Dazi Martina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 02:36   #484
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je een artikel publiceert over een economisch samenwerkingsproject tussen Vlaanderen en Nederland en daarbij meteen euforisch roept dat de hereniging nabij is of jezelf ziet als verheven vertegenwoordiger van 80% van de Nederlanders die zogezegd een hereniging met Vlaanderen willen dan vecht je wat mij betreft tegen windmolens. Vlaanderen en Nederland zullen nooit verenigd worden of dan mss enkel als regionale protectoraten van de opkomende Europese superstaat.
U zoekt dus spijkers op laag water en meent op basis van een, wat overhaast genomen conclusie iemand over heel de lijn af te schrijven. Weinig fraai, weinig intellectueel eerlijk, weinig rationeel.
Oud 24 maart 2012, 02:38   #485
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Als u dat zo ziet is dat zeer jammer. Maar zeg me eens Jan, waarom zie jij geen hereniging tussen Nederland en Vlaanderen???
Oud 24 maart 2012, 02:39   #486
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En u denkt dat door dit feit Nederland en Vlaanderen opeens een natiestaat gaan vormen???

Nee hoor. Niet noodzakelijk.

Ik stel alleen vast dat door de demografische veranderingen er veel meer convergentie tussen Vlaanderen en Nederland is.

Een aantal redenen voor die convergentie gaf ik je al:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Welnee. De urbane jeugd in Nederland en Vlaanderen lijkt in alles steeds meer op elkaar. 1) Straattaal-- Die gebruiken dezelfde hippe Nederlandse woorden, 2) Internet--ze zitten op internet op dezelfde fora en 3) Muziek/cultuur ze luisteren naar dezelfde muziek.

http://www.youtube.com/watch?v=91k_lJeeYxk

Zoals je ziet , doet de Surinaamse jeugd óók vrolijk mee.

Taal is leidend in cultuur. Zo simpel is het.

Of dat ooit resulteert in een Verenigde Nederlanden weten we niet.
Zelf vind ik het het belangrijkst dat onze taalgemeenschap maximaal verbonden wordt. En in welke staatsvorm dat zal zijn , is voor mij van secundair belang.

Zelf zie ik eerder een sterke toenadering ontstaan tussen Suriname en Nederland (Guyana model?), dan tussen NL en VL.

De Ernsten van deze wereld moeten gewoon rustig (en lang) wachten op de demografische transitie en zorgen dat de basisstructuren voor een evt hereniging klaar liggen.
Ik zou daar niet schamper over doen.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 24 maart 2012 om 02:40.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 02:44   #487
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Suburban jongerenculturen zijn de indicatie dat Nederland en vlaanderen een natie gan vormen? interessante stelling....
Oud 24 maart 2012, 02:45   #488
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De kerken hebben nog steeds een grote invloed op het leven en de opvoeding van de mensen. De Kerken(en dan vooral die van de RKK strekking) mogen dan wel "afgebrand" worden door de liberale media hun invloed en hun geest dwaalt nog steeds rond in de hoofden van veel mensen hun culturele gebruiken en wie dat ontkend is een negationist.
Hoeveel % van de bevolking gaat nog naar de kerk? Enkele bejaarden.
De kerkgangers zijn een subkultuur geworden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 maart 2012 om 02:46.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 02:46   #489
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u dat zo ziet is dat zeer jammer. Maar zeg me eens Jan, waarom zie jij geen hereniging tussen Nederland en Vlaanderen???
Omdat er identitaire krachten aan het werk zijn die zoiets niet mogelijk maken. Door de eeuwen is de bevolking van de Nederlanden identitair uit elkaar gegroeid en zijn er nieuwe identiteiten uitgekristalliseerd.

Duitstalig Zwitserland staat ook niet te springen om met Duitsland te worden verenigd, en ook Duitsers lopen niet over van sympathie voor hun taalgenoten in de Alpen.

Dit is een veel krachtiger belemmering dan mogelijke cultuurverschillen, want die laatste kunnen binnen een staatsverband, zeker in onze tijd, opgevangen worden.
Oud 24 maart 2012, 02:47   #490
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Hoeveel % van de bevolking gaat nog naar de kerk? Enkele bejaarden.
Daar gaat het helemaal niet over. Ge hebt er weer de ballen van gesnapt. Het gaat om de protestante cultuur En Rooms katholieke levenswijzes die nog steeds in de hoofden van mensen zitten. Het kerkbezoek heeft daar geen flikker mee te maken.

Laatst gewijzigd door Dazi Martina : 24 maart 2012 om 02:48.
Oud 24 maart 2012, 02:54   #491
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Midden-Oosten politiek, nog zoiets.. Hoe ga je het pro-Israëlische Nederland verenigen met het eerder pro-palestijnse Vlaanderen???

Of zullen we het maar eens hebben over ruimtelijke ordening?????

Feit is dat het mij geen zak uitmaakt of België al dan niet ophoudt te bestaan maar je onafhankelijkheid inruilen voor een nieuwe identiteit met evenveel culturele verschillen als de vorige lijkt me gewoon bijzonder onverstandig..
Feit is dat mij dat allemaal, op mijn beurt, geen zak uitmaakt!

Waar het mij om te doen is deed ik hier uit de doeken:

http://forum.politics.be/showthread....166230&page=17 nr.338

http://forum.politics.be/showthread....166230&page=19 nr. 371

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 maart 2012 om 03:02.
Oud 24 maart 2012, 02:57   #492
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Daar gaat het helemaal niet over. Ge hebt er weer de ballen van gesnapt. Het gaat om de protestante cultuur En Rooms katholieke levenswijzes die nog steeds in de hoofden van mensen zitten. Het kerkbezoek heeft daar geen flikker mee te maken.
Akkoord, maar ik merk dat niet in mijn omgeving, en moet op grond van die ervaringen dat ontkenen. In de hoofden van veel mensen zit volgens mij veel seks, drugs en rock 'n roll en dat over de landsgrenzen heen!
Het lijkt mij of U van een andere planeet komt.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 maart 2012 om 03:12.
Oud 24 maart 2012, 03:04   #493
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben ervan overtuigd dat dit bij de jongste generaties nog maar een flinterdun laagje is, om nog niet te zeggen dat het helemaal verdwenen is. Er zijn in onze maatschappij tegenwoordig andere invloeden die veel krachtiger werken dan de relicten uit het verleden.
Oud 24 maart 2012, 03:07   #494
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Omdat er identitaire krachten aan het werk zijn die zoiets niet mogelijk maken. Door de eeuwen is de bevolking van de Nederlanden identitair uit elkaar gegroeid en zijn er nieuwe identiteiten uitgekristalliseerd.

Duitstalig Zwitserland staat ook niet te springen om met Duitsland te worden verenigd, en ook Duitsers lopen niet over van sympathie voor hun taalgenoten in de Alpen.

Dit is een veel krachtiger belemmering dan mogelijke cultuurverschillen, want die laatste kunnen binnen een staatsverband, zeker in onze tijd, opgevangen worden.
En, wat zijn volgens U dan wel die identitaire krachten, Jan? Want, daarover hadden we het nog niet, meen ik, enkel over kultuurveschillen. Wat een mooi begrip overigens, identitaire krachten....
Ik zie er Dewinter al van smullen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 maart 2012 om 03:09.
Oud 24 maart 2012, 03:08   #495
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben ervan overtuigd dat dit bij de jongste generaties nog maar een flinterdun laagje is, om nog niet te zeggen dat het helemaal verdwenen is. Er zijn in onze maatschappij tegenwoordig andere invloeden die veel krachtiger werken dan de relicten uit het verleden.
Misschien is dat minder maar ook zei hebben opvoedingen gehad met de beide religies en gebruiken; maar jongeren zijn nu eenmaal niet met politiek bezig dus.
Oud 24 maart 2012, 03:14   #496
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En, wat zijn volgens U dan wel die identitaire krachten, Jan? Want, daarover hadden we het nog niet, meen ik, enkel over kultuurveschillen. Wat een mooi begrip overigens, identitaire krachten....
Ik zie er Dewinter al van smullen.
Waarom ik het woord 'identitaire krachten' gebruik? Omdat het verwijst naar identitaire reflexen die het rationele overstijgen en bijgevolg vaak heel sterk op de voorgrond treden. Er hoeven niet noodzakelijk (veel) cultuurverschillen te zijn opdat er een ander identitair besef is.

Duitsers uit Trier en Luxemburgers hebben naar cultuur en taal ongelooflijk veel gemeen, maar geen mens in Luxemburg die er ook maar enigszins aan denkt Duitser te zijn.

Noren en Zweden zijn vaak als twee druppels water, maar waag het niet een Zweed voor een Noor aan te zien...
Oud 24 maart 2012, 03:15   #497
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien is dat minder maar ook zei hebben opvoedingen gehad met de beide religies en gebruiken; maar jongeren zijn nu eenmaal niet met politiek bezig dus.
Hele generaties groeien nu op zonder dat ze ook maar enig begrip, voeling of achtergrond hebben van om het even welke religie.
Oud 24 maart 2012, 03:47   #498
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

En kunt ge die identitaire reflexen tussen Vlamingen en Hollanders een beetje omschrijven, waaruit bestaan die Jan?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 maart 2012 om 03:47.
Oud 24 maart 2012, 08:23   #499
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, met z'n eigen argumentatie heb ik hem indertijd zelfs tegen de muur genageld. Hij verheerlijkte de gij-vorm, terwijl dat in meerdere dialecten van het Limburgs juist niet eigen is. Gij is immers een Brabantse vorm.
Voor zover ik de draad ken, hebt u nog nooit iemand tegen de muur genageld. En zeker niet in de discussie betreffende het gebruik van 'je' 'jij' en 'jullie'.U kwam zelfs met het argument af dat 'je' inheems was. Wat natuurlijk niet klopt, behalve misschien voor een gedeelte van uw provincie.

En, zoals toen uit de discussie bleek, is natuurlijk de 'gij'-vorm altijd gebruikt geweest in onze streken. Ook in de Vlaanders ( 'ge' en 'gie') (*).Het is pas enkele decennia geleden dat men via het onderwijs de kinderen verplicht heeft de 'je' en jij'-vorm te gebruiken. Trouwens, op dit forum gebruiken nog vele Vlamingen de gij-vorm. Zij laten zich niet doen. Onze taal zult u met moeite kunnen vermoorden door een Hollandse taaldwang �* la Willem I. . Zelfs 'met behulp van bepaalde Vlaamse taalquislings', zoals het toen werd geformuleerd in de discussie.

En vanaf nu ga ik ook de 'gij-vorm' gebruiken.

(*)
Voorbeeld : vervoeging van 'zijn'
benne kik / ke zin 'k ik
ge zit gie (je zi gie)
j'es em (en is ie)
z'es zie
me zin widder / we zin widder / we zin wulder
ge zi(t) gidder (je zi lender/gidder) / ge zit gulder
ze zin zidder / ze zin zulder

Vervoeging van 'hebben'
kèkik / kè / kèn ik (Ik heb)
g'èt gie / j'e gie (Jij hebt)
j'èt em / en ed em / ie (j'em) (Hij heeft)
z'èt zie (Zij heeft)
m'èn widder / w'èn widder (We hebben)
g'è(t) gidder / j'è gidder (Jullie hebben)
z'èn zidder (Zij hebben)

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 maart 2012 om 08:41.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 09:01   #500
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Voor zover ik de draad ken, hebt u nog nooit iemand tegen de muur genageld. En zeker niet in de discussie betreffende het gebruik van 'je' 'jij' en 'jullie'.U kwam zelfs met het argument af dat 'je' inheems was. Wat natuurlijk niet klopt, behalve misschien voor een gedeelte van uw provincie.

En, zoals toen uit de discussie bleek, is natuurlijk de 'gij'-vorm altijd gebruikt geweest in onze streken. Ook in de Vlaanders ( 'ge' en 'gie') (*).Het is pas enkele decennia geleden dat men via het onderwijs de kinderen verplicht heeft de 'je' en jij'-vorm te gebruiken. Trouwens, op dit forum gebruiken nog vele Vlamingen de gij-vorm. Zij laten zich niet doen. Onze taal zult u met moeite kunnen vermoorden door een Hollandse taaldwang �* la Willem I. . Zelfs 'met behulp van bepaalde Vlaamse taalquislings', zoals het toen werd geformuleerd in de discussie.

En vanaf nu ga ik ook de 'gij-vorm' gebruiken.
Waarom keer je meteen niet terug naar de spelling van voor 1954, zeg?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be