![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juist, u schrijft het zelf: "waren". Sinterklaas was dat ook. Carnaval was dat ook. Allemaal zaken waar de religieuze en kerkelijke betekenis bij het allergrootste deel van de mensen nu volledig van verdwenen is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#482 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#483 |
Banneling
|
![]() Als je een artikel publiceert over een economisch samenwerkingsproject tussen Vlaanderen en Nederland en daarbij meteen euforisch roept dat de hereniging nabij is of jezelf ziet als verheven vertegenwoordiger van 80% van de Nederlanders die zogezegd een hereniging met Vlaanderen willen dan vecht je wat mij betreft tegen windmolens. Vlaanderen en Nederland zullen nooit verenigd worden of dan mss enkel als regionale protectoraten van de opkomende Europese superstaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#484 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#485 |
Banneling
|
![]() Als u dat zo ziet is dat zeer jammer. Maar zeg me eens Jan, waarom zie jij geen hereniging tussen Nederland en Vlaanderen???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#486 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nee hoor. Niet noodzakelijk. Ik stel alleen vast dat door de demografische veranderingen er veel meer convergentie tussen Vlaanderen en Nederland is. Een aantal redenen voor die convergentie gaf ik je al: Citaat:
Of dat ooit resulteert in een Verenigde Nederlanden weten we niet. Zelf vind ik het het belangrijkst dat onze taalgemeenschap maximaal verbonden wordt. En in welke staatsvorm dat zal zijn , is voor mij van secundair belang. Zelf zie ik eerder een sterke toenadering ontstaan tussen Suriname en Nederland (Guyana model?), dan tussen NL en VL. De Ernsten van deze wereld moeten gewoon rustig (en lang) wachten op de demografische transitie en zorgen dat de basisstructuren voor een evt hereniging klaar liggen. Ik zou daar niet schamper over doen. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 24 maart 2012 om 02:40. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#487 |
Banneling
|
![]() Suburban jongerenculturen zijn de indicatie dat Nederland en vlaanderen een natie gan vormen? interessante stelling....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#488 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De kerkgangers zijn een subkultuur geworden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 maart 2012 om 02:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#489 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Duitstalig Zwitserland staat ook niet te springen om met Duitsland te worden verenigd, en ook Duitsers lopen niet over van sympathie voor hun taalgenoten in de Alpen. Dit is een veel krachtiger belemmering dan mogelijke cultuurverschillen, want die laatste kunnen binnen een staatsverband, zeker in onze tijd, opgevangen worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#490 |
Banneling
|
![]() Daar gaat het helemaal niet over. Ge hebt er weer de ballen van gesnapt. Het gaat om de protestante cultuur En Rooms katholieke levenswijzes die nog steeds in de hoofden van mensen zitten. Het kerkbezoek heeft daar geen flikker mee te maken.
Laatst gewijzigd door Dazi Martina : 24 maart 2012 om 02:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#491 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Waar het mij om te doen is deed ik hier uit de doeken: http://forum.politics.be/showthread....166230&page=17 nr.338 http://forum.politics.be/showthread....166230&page=19 nr. 371 Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 maart 2012 om 03:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#492 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het lijkt mij of U van een andere planeet komt. ![]() Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 maart 2012 om 03:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#493 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben ervan overtuigd dat dit bij de jongste generaties nog maar een flinterdun laagje is, om nog niet te zeggen dat het helemaal verdwenen is. Er zijn in onze maatschappij tegenwoordig andere invloeden die veel krachtiger werken dan de relicten uit het verleden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#494 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik zie er Dewinter al van smullen. ![]() Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 maart 2012 om 03:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#495 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#496 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Duitsers uit Trier en Luxemburgers hebben naar cultuur en taal ongelooflijk veel gemeen, maar geen mens in Luxemburg die er ook maar enigszins aan denkt Duitser te zijn. Noren en Zweden zijn vaak als twee druppels water, maar waag het niet een Zweed voor een Noor aan te zien... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#497 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hele generaties groeien nu op zonder dat ze ook maar enig begrip, voeling of achtergrond hebben van om het even welke religie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#498 |
Europees Commissaris
|
![]() En kunt ge die identitaire reflexen tussen Vlamingen en Hollanders een beetje omschrijven, waaruit bestaan die Jan?
Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 maart 2012 om 03:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#499 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En, zoals toen uit de discussie bleek, is natuurlijk de 'gij'-vorm altijd gebruikt geweest in onze streken. Ook in de Vlaanders ( 'ge' en 'gie') (*).Het is pas enkele decennia geleden dat men via het onderwijs de kinderen verplicht heeft de 'je' en jij'-vorm te gebruiken. Trouwens, op dit forum gebruiken nog vele Vlamingen de gij-vorm. Zij laten zich niet doen. Onze taal zult u met moeite kunnen vermoorden door een Hollandse taaldwang �* la Willem I. . Zelfs 'met behulp van bepaalde Vlaamse taalquislings', zoals het toen werd geformuleerd in de discussie. En vanaf nu ga ik ook de 'gij-vorm' gebruiken. (*) Voorbeeld : vervoeging van 'zijn' benne kik / ke zin 'k ik ge zit gie (je zi gie) j'es em (en is ie) z'es zie me zin widder / we zin widder / we zin wulder ge zi(t) gidder (je zi lender/gidder) / ge zit gulder ze zin zidder / ze zin zulder Vervoeging van 'hebben' kèkik / kè / kèn ik (Ik heb) g'èt gie / j'e gie (Jij hebt) j'èt em / en ed em / ie (j'em) (Hij heeft) z'èt zie (Zij heeft) m'èn widder / w'èn widder (We hebben) g'è(t) gidder / j'è gidder (Jullie hebben) z'èn zidder (Zij hebben) Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 maart 2012 om 08:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#500 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |