Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2013, 21:33   #481
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Mag aannemen dat je het toch evenmin als gezond ziet dat de PPV slechts uit 1 man/1 lid bestaat?
Plus: Het programma van de partij wordt dus niet ter goedkeuring aan leden voorgelegd
Tegenstanders van de PVV zullen even voorspelbaar als altijd beweren dat hier het totalitarisme om de hoek gluurt. Maar het idee dat een partijlijn bepaald wordt door degenen die ook daadwerkelijk door de kiezer gekozen zijn, is zo gek nog niet. De kiezer stemt namelijk niet op de leden van een partij maar op het politieke beeld dat een partij voorstaat.

En dan hebben we nog de vraag of de kiezer het wel zo apprecieert dat de partij van zijn keuze aan de koordjes van partijcongressen hangt en achteraf opeens van koers verandert.
Ik denk het niet, en het maakt de boel ook niet inhoudelijk duidelijker.

De stichters van de PVV zijn de mensen die de risico’s lopen, die hun carrière op het spel zetten door de moed te tonen controversiële standpunten in te nemen en te verdedigen, en die bovendien de grote offers brengen die de continuering van de partij voor de toekomst moeten verzekeren. Partijleden daarentegen zitten achter de schermen, en zonder daartoe door het electoraat aangesteld te zijn, de partijlijn te beïnvloeden.

Maar goed..
Het is natuurlijk ook waar je belang aan hecht als kiezer..

Citaat:
In feite stemt men dus niet op een partij, maar op slechts 1 man … Wilders.
Gesteld nu eens dat hij met een overweldigende meerderheid gekozen zou worden.
Wat krijgen we in dat geval dan voor een minister president aan het hoofd
Geen idee,
Op dergelijk hypothetische vragen is ook geen concreet antwoord op mogelijk.

We zullen het wel zien, mocht het ooit(wat ik betwijfel) gebeuren.

Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2013, 21:59   #482
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht

Tegenst

De stichters van de PVV zijn de mensen die de risico’s lopen, die hun carrière op het spel zetten door de moed te tonen controversiële standpunten in te nemen en te verdedigen, en die bovendien de grote offers brengen die de continuering van de partij voor de toekomst moeten verzekeren. Partijleden daarentegen zitten achter de schermen, en zonder daartoe door het electoraat aangesteld te zijn, de partijlijn te beïnvloeden.

Maar goed..
Het is natuurlijk ook waar je belang aan hecht als kiezer..

Jeff
Wat de PVV betreft is er maar één stichter en slechts één lid. De rest is sympathisant.
Er zijn wettelijk twee stichters nodig, in beide gevallen is Wilders dat zelf.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2013, 22:07   #483
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat de PVV betreft is er maar één stichter en slechts één lid. De rest is sympathisant.
Tja,.
Ook daarin zijn mensen vrij om die afweging te maken om wel of geen sympathisant te worden..

Verder zie ik "het gevaar" voor onze democratie en samenleving niet, die zogenaamd in de PVV schuilt.

Citaat:
Er zijn wettelijk twee stichters nodig, in beide gevallen is Wilders dat zelf.
En kennelijk mag het allemaal volgens de wetgeving, anders was het allang opgedoekt geweest..
Of er een rechtszaak over geweest, zoals er een tijdje geleden er ook eentje was over wat die "gemene meneer Wilders" allemaal wel niet gezegd heeft..

En verder nogmaals;

De PVV is gewoon een partij waarop burgers op kunnen stemmen. Doet iedereen dat, dan wordt de PVV groot. Doet niemand dat, dan verdwijnen ze uit de Kamer. Zo simpel is dat. Daarmee zijn ze een perfect democratische partij.

Jeff
Oud 19 augustus 2013, 16:36   #484
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Dat is precies mijn perceptie van Wilders. Iemand die precies weet hoe hij moet scoren. Een realist zou concluderen dat niet ideologie, maar machtswellust zijn voornaamste drijfveer is.
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 09:45   #485
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
Dat is precies mijn perceptie van Wilders. Iemand die precies weet hoe hij moet scoren. Een realist zou concluderen dat niet ideologie, maar machtswellust zijn voornaamste drijfveer is.
Citaat:
Dat is precies mijn perceptie van Wilders. Iemand die precies weet hoe hij moet scoren. Een cynicus zou concluderen dat niet ideologie, maar machtswellust zijn voornaamste drijfveer is.

Nog altijd objectief & eerlijk hé,.. "spuit elf geeft ook nog modder"!.

Jeff
Oud 20 augustus 2013, 17:42   #486
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog altijd objectief & eerlijk hé,.. "spuit elf geeft ook nog modder"!.

Jeff
Of zoiets als: "Sputje zeeve zegt òk nog és iet" ?
Oud 22 augustus 2013, 17:09   #487
Calvinist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schuppezot Bekijk bericht
Een mentaliteit waarbij men niet in staat is zijn emoties onder controle te houden, dat is net een mietjesmentaliteit..
U gelooft nog steeds zoals vele naiëve(linkse) sukkels in maakbaarheid. De mens is een emotioneel wezen en men kan daar maar beter rekening mee houden.

Regel 1: Het is de burger die zijn leiders kiest en dienen dus de leiders te doen wat het Volk vraagt. Simpeler kan ik het niet zeggen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schuppezot Bekijk bericht
Strenge bestraffingen tegen criminelen zijn inderdaad nodig, maar dan wel op basis van billijkheid en rechtvaardigheid, niet op basis van emoties of empathie met de slachtoffers.
Zie regel Nr.1
Calvinist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2013, 22:38   #488
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
U gelooft nog steeds zoals vele naiëve(linkse) sukkels in maakbaarheid. De mens is een emotioneel wezen en men kan daar maar beter rekening mee houden.

Regel 1: Het is de burger die zijn leiders kiest en dienen dus de leiders te doen wat het Volk vraagt. Simpeler kan ik het niet zeggen.

Zie regel Nr.1
Regel 2: Een leider is per definitie altijd op macht uit
Regel 3: Een leider gebruikt het volk om een machtspositie te verwerven
Regel 4: Heeft een leider een machtspositie verworven is het onbelangrijk voor de leider wat het volk vraagt
Oud 23 augustus 2013, 07:08   #489
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja,.
Ook daarin zijn mensen vrij om die afweging te maken om wel of geen sympathisant te worden..

Verder zie ik "het gevaar" voor onze democratie en samenleving niet, die zogenaamd in de PVV schuilt.

En kennelijk mag het allemaal volgens de wetgeving, anders was het allang opgedoekt geweest..
Of er een rechtszaak over geweest, zoals er een tijdje geleden er ook eentje was over wat die "gemene meneer Wilders" allemaal wel niet gezegd heeft..

En verder nogmaals;

De PVV is gewoon een partij waarop burgers op kunnen stemmen. Doet iedereen dat, dan wordt de PVV groot. Doet niemand dat, dan verdwijnen ze uit de Kamer. Zo simpel is dat. Daarmee zijn ze een perfect democratische partij.

Jeff
De PVV zal qua evolutie dezelfde weg opgaan als al deze één-mans-partijen die als een paddenstoel uit de grond schieten.

En die weg is: "vlug rijp, vlug rot, vlug weg."

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 augustus 2013 om 07:11.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2013, 22:26   #490
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De PVV zal qua evolutie dezelfde weg opgaan als al deze één-mans-partijen die als een paddenstoel uit de grond schieten.

Mee eens!
Doet mij denken aan de tijden van, met alle respect, de heer boer Koekoek met zijn boerenpartij.
Oud 24 augustus 2013, 11:12   #491
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Mee eens!
Doet mij denken aan de tijden van, met alle respect, de heer boer Koekoek met zijn boerenpartij.
Of aan de partij van Pim Fortuin.
Oud 26 augustus 2013, 00:48   #492
Calvinist
Banneling

Standaard

Jammer voor jullie maar de PVV is groeiende en jullie linkse praatjes zullen daar geen moer aan verhelpen. Het enige alternatief dat rest in een door en door bedorven samenleving en dito politieke partijen.
Calvinist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2013, 07:21   #493
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ziet u de N-VA ook als een eenmanspartij?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2013, 07:29   #494
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ziet u de N-VA ook als een eenmanspartij?
In zekere zin wel. Want neem De Wever weg, en de NVA zal als een pudding gedeeltelijk in mekaar stuiken. Gedeeltelijk dus, niet helemaal. En dit omdat er een traditioneel Vlaams-nationalistisch electoraat is in Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 augustus 2013 om 07:30.
Oud 26 augustus 2013, 09:31   #495
Adrian M

Standaard

Citaat:
Jammer voor jullie maar de PVV is groeiende en jullie linkse praatjes zullen daar geen moer aan verhelpen. Het enige alternatief dat rest in een door en door bedorven samenleving en dito politieke partijen.
Eh ... linkse praatjes? Blijkbaar is de PVV niet zo rechts als je graag voorgeeft

De PVV staat in verhouding tot de VVD zelfs vrij dicht bij de PVDA

Positie PVV
Bijgevoegde afbeelding(e)

Laatst gewijzigd door Adrian M : 26 augustus 2013 om 09:33.
Oud 26 augustus 2013, 10:07   #496
Cloggie
Lokaal Raadslid

Cloggie's schermafbeelding

Standaard

De PVV zal nog zo snel groeien, het merendeel van de Nederlanders ziet ze liever niet regeren. Dat wil niet zeggen dat men het op individuele punten niet eens kan zijn met de PVV (de PVV heeft dan ook voor ieder wat wils), maar als geheel is het een karikatuur van een partij.

Vandaar ook dat andere politieke partijen wel uitkijken om met ze te regeren: de kiezers die ze verloren aan de PVV krijgen ze er niet mee terug, terwijl de kiezers die nog wel op hun partij bleven stemmen deze liever niet met de PVV zien regeren. Zelfs gedoogsteun lijkt na de val van het vorige kabinet zeer onwaarschijnlijk.

Anderzijds is de andere groeiende partij de SP, misschien niet zo veel zetels als de PVV, maar bijna even groot. En, het spijt me het te zeggen, ook de SP is een partij die beter de vinger op de zere plek kan leggen dan dat het echte oplossingen aandraagt.

Als kiezer weet ik in Nederland echt niet op wie ik moet stemmen. Of je door de hond gebeten wordt, of door de kat (Persoonlijk kies ik voor de kat, bijt toch minder hard). De PvdA en de VVD maken er een puinhoop van, en ik vertrouw de andere partijen ook voor geen meter. Ik ben bang dat het bij de volgende verkiezingen een hele klus wordt op een meerderheid bij elkaar te sprokkelen voor welke werkbare combinatie dan ook.
Oud 26 augustus 2013, 14:22   #497
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik die dacht dat ware calvinisten altijd op de SGP stemden.
Maar ik zie het al, het calvinisme is ook niet meer wat het ooit is geweest.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 augustus 2013 om 14:22.
Oud 26 augustus 2013, 15:34   #498
Adrian M

Standaard

Citaat:
En ik die dacht dat ware calvinisten altijd op de SGP stemden.
Maar ik zie het al, het calvinisme is ook niet meer wat het ooit is geweest.
Tja, als zelfs Calvinisten van hun geloof vallen gaat het nu toch echt wel de verkeerde kant op met Nederland
Oud 26 augustus 2013, 15:41   #499
Adrian M

Standaard

Citaat:
De PVV zal nog zo snel groeien, het merendeel van de Nederlanders ziet ze liever niet regeren. Dat wil niet zeggen dat men het op individuele punten niet eens kan zijn met de PVV (de PVV heeft dan ook voor ieder wat wils), maar als geheel is het een karikatuur van een partij.

Vandaar ook dat andere politieke partijen wel uitkijken om met ze te regeren: de kiezers die ze verloren aan de PVV krijgen ze er niet mee terug, terwijl de kiezers die nog wel op hun partij bleven stemmen deze liever niet met de PVV zien regeren. Zelfs gedoogsteun lijkt na de val van het vorige kabinet zeer onwaarschijnlijk.

Anderzijds is de andere groeiende partij de SP, misschien niet zo veel zetels als de PVV, maar bijna even groot. En, het spijt me het te zeggen, ook de SP is een partij die beter de vinger op de zere plek kan leggen dan dat het echte oplossingen aandraagt.

Als kiezer weet ik in Nederland echt niet op wie ik moet stemmen. Of je door de hond gebeten wordt, of door de kat (Persoonlijk kies ik voor de kat, bijt toch minder hard). De PvdA en de VVD maken er een puinhoop van, en ik vertrouw de andere partijen ook voor geen meter. Ik ben bang dat het bij de volgende verkiezingen een hele klus wordt op een meerderheid bij elkaar te sprokkelen voor welke werkbare combinatie dan ook.
In tegenstelling tot de jaren 80, waren we er zeer slecht aan toe, hebben we nu geen oppositie die er de schouders onder wil zetten om uit de ellende te geraken (onafhankelijk welke coalitie er in de regering zit). Het partij/kiezers belang prevaleert.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 26 augustus 2013 om 15:42.
Oud 26 augustus 2013, 15:45   #500
Cloggie
Lokaal Raadslid

Cloggie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In tegenstelling tot de jaren 80, waren we er zeer slecht aan toe, hebben we nu geen oppositie die er de schouders onder wil zetten om uit de ellende te geraken (onafhankelijk welke coalitie er in de regering zit). Het partij/kiezers belang prevaleert.
Wat zou onze regering volgens jou moeten doen?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be