![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In ieder geval, in de Perzische oorlogen kan je niet voorbij de enorm belangrijke rol van Athene. Sparta heeft ook zijn rol gespeeld, maar alleen Sparta met lof bekleden, toont slechts aan dat u niet al te veel weet over de Perzische oorlogen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#482 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, daar de geschiedenis niet gebaseerd is op "als". Mochten we dan toch de veronderstelling maken, dan hebben we een belangrijk element om uw stelling van tafel te vegen, nl. de tweestrijd Byzantijns-Perzisch rijk.
Als er een enorm Perzisch rijk was geweest, dan had ook het Byzantijns rijk niet bestaan. Was er bijgevolg ook geen eeuwenlange strijd uitgevochten tussen die twee rijken. Een strijd die beide enorm verzwakten en die ervoor zorgden dat beide onvoldoende middelen hadden om de Arabische opmars te stuiten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#483 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Ge moet da relativeren hej. We zullen u eens over genesis horen spartelen ? Ik prijs ene wat hoger he. Dat mag toch? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#484 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is waar tot... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#485 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als u de geschiedenis een beetje breder zou kennen, wist u dat de moslims wel over Griekenland hebben gewalst. De Turkse opmars door Europa, weet u wel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#486 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#487 |
Banneling
|
![]() Ja da was omda Sparta vergeten was he Jan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#488 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#489 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volgens mijn bescheiden mening is de cultuur van de Spartanen pas tot glorie en wasdom gekomen in dat van de Romeinen.
Dat waren ook van die vechtjassen, geschikt om een groot rijk te stichten. De Grieken zelf waren in de eerste plaats kunstenaars en filosofen. Dat waren de Atheners. De Spartanen kwamen op de tweede plaats. En dan waren de Atheners in de eerste plaats democraten en de Atheners waren aristocraten. Dit in verband met Socrates die een aristocraat was en van de democratie niet veel moest hebben. Hoe het in beide culturen met de vrouwen was gesteld, dat zou ik niet weten of daar een verschil in zat. Wel weet ik dat de vrouwen weinig hadden te vertellen: Wiki: Reeds in de Homerische periode was het oude Griekenland een uitgesproken patriarchale maatschappij. In de 8e eeuw v.Chr. zou de zich ontwikkelende polis zich baseren op een dubbele uitsluiting: de « club van burgers » sloot de buitenlanders (metoiken) en slaven uit; de « club van mannen » sloot de vrouwen uit.[1] Aristoteles definieert burgerschap als de mogelijkheid om deel te nemen aan de politieke macht.[2] De vrouw stond ver af van dit ideaal: in tegenstelling tot metoiken en slaven, kon ze nooit burger worden. Men moet wachten tot de hellenistische periode om grote vrouwelijke politieke figuren te zien opstaan in de Griekse wereld, met koninginnen zoals Berenice II, Arsinoë II of Cleopatra VII. Sparta Sparta onderscheidt zich onder de andere Griekse poleis in die mate dat ze vrouwen op min of meer gelijke voet stelt met de mannen: allen zijn ondergeschikt aan de staat en hun eerste doel het voortbrengen van krachtige en gedisciplineerde soldaten. De vrouwen moeten ook in dienst, al worden ze niet echt ingezet als soldaten. Ze mogen later trouwen dan in de rest van Griekenland wat leidt tot minder vrouwen die sterven in het kraambed. Ze zijn niet politiek actief, maar hebben veel invloed, geld en sommigen zelfs land. Ik heb de indruk dat Peche hier dus gelijk heeft wat de vrouwen betreft. Ik heb nog niet alle tekst doorgeworsteld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#490 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En de 300 ![]() Zuig daar maar eens aan. Genesis? Of het wordt enkel erger hoor. Je kan toch zeggen waarom je dat ontwijkt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#491 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#492 |
Banneling
|
![]() Heel deze hetze is ontspoord van mijn ware boodschap.
Beter zou zijn genesis niet te negeren. Dat voor een katholiek... Buh! |
![]() |
![]() |
![]() |
#493 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als u het had over "vergeten", wel, de Thespiërs is men uit het oog verloren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#494 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#495 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Niet moeilijk dat er aldaar dan nog mensen gaan meevechten. In verhouding met Thespiërs waren die 300 Spartanen eigenlijk een man of duizend he. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#496 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En dat ik hen het "vreemdelingenlegioen" (schuingedrukt toen) noemde valt hopelijk te relativeren he. Natuurlijk dat het geen vreemdelingen waren, maar het waren nu ook niet bepaald insiders he ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#497 |
Banneling
|
![]() dubbel
Laatst gewijzigd door Peche : 18 oktober 2015 om 06:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#498 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Wat ik wel ervaar is hoe man en vrouw steeds meer uit hun rol vallen en vergeten zijn wie ze zijn. Ik ben de hoofddader! Citaat:
Citaat:
Hebben zij überhaupt wel een instinct? Een gevoel? Dingen als dit kunnen mij eindeloos fascineren ![]() Het wezentje berekent geen valsnelheid of dergelijke he, het maakt een reis en bij obstakels reageert het om te ontwijken. Er moet er maar amper 1 van de miljoenen de reis overleven en ge wordt ziek. Op het einde van haar reis klampt ze zich vast aan de kern van de cell, en trekt ze zich met haar achterste kapot. Hierdoor komen DNA strengen van het virus vrij, en penetreren zij de kern. Nu begint de cell onbewust het DNA van het virus te kopiëren tot een onvermijdelijke uitbraak. Citaat:
Zie je Zijn signalen niet waar zij zich voordoen? Welke beschaving gaat vallen denkt U? En wat leren wij van de geschiedenis? Het is nu niet dat wij een Caesar of dergelijke hebben he, neen wij hebben diplomaten die hun ziel aan het kwade hebben verkocht. De hoeren van Babylon. Zij hebben zich een goede ivoren toren aangeschaft, wij worden de dood ingejaagd. Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#499 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Goed beschouwd werd het door Peche beweerd.
Zie post 41. Maar dat vond jij zeker niet zo belangrijk en bent meteen over gegaan op het probleem van de democratie. Deze is volgens mij uit Athene en niet uit Sparta en daarin heb jij dus gelijk, hoewel...... Wat Peche hier beweert is dat de democratie in Athene dank zij Sparta heeft kunnen ontstaan in de strijd tegen de Perzen. Dus dat is iets meer genuanceerd. Laatst gewijzigd door harriechristus : 18 oktober 2015 om 08:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#500 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |