Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juni 2016, 21:54   #481
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is slechts uw bewering.
Gij gelooft toch nog echt in sprookjes, hé.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2016, 21:54   #482
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
een antwoord uit mij loskrijgen waarop ge mij dan kunt 'pakken'.

Vergeet het. Mijn redenering is waterdicht.
Schijnbaar niet. U kan niet eens uw redenering uitleggen, laat staan aantonen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2016, 22:01   #483
geertvdb

Standaard

Citaat:
Schijnbaar niet. U kan niet eens uw redenering uitleggen, laat staan aantonen.
Serieus?
Waarom doet ge dan een poging om mij te pakken met zo een domme vragen �* la: 'kan men leren metsen in de les Geschiedenis?'

Dat was maar "zomaar'?
Oud 6 juni 2016, 22:02   #484
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Serieus?
Waarom doet ge dan een poging om mij te pakken met zo een domme vragen �* la: 'kan men leren metsen in de les Geschiedenis?'

Dat was maar "zomaar'?
Zie je wel, u blijft ter plaatste trappelen. U hebt schijnbaar niet door waar de vraag over gaat.
Oud 7 juni 2016, 07:59   #485
geertvdb

Standaard

Citaat:
Zie je wel, u blijft ter plaatste trappelen. U hebt schijnbaar niet door waar de vraag over gaat.
Toch wel.

Ik had het over de nuttigheid van bepaalde vakken op school. Met name folklore in scholen (waar u trouwens over begon) vond ik bijzonder onnuttig, en impliciet een toegeving dat folklore op zich niet kan overleven. Men moet kinderen dwingen om het aan te leren.

En u wou dat woord 'nut' verengen tot 'economisch nut'. Dat gij u zelf niet schaamt voor dat soort kinderachtige semantische spelletjes snap ik niet.

Want het doet toch niets af aan mijn stelling. Folklore is ten dode opgeschreven, net omdat het folklore is. Mocht het waardevol zijn, dan zou het de folklore overstijgen, en op zichzelf kunnen overleven zonder dat mensen daar uit nostalgie hun vrije tijd moeten insteken.
En dat is niet erg. Het is enkel rare kleren, en idiote dansjes. En elk dorp heeft zijn eigen rare kleren met zijn eigen specifieke idiote dansjes. Eigenlijk verschillen we in niets van de dieren. Veel vogelsoorten hebben ook een kleurrijke vederdracht en hebben dansrituelen.

En de enige reden waarom gij zo geobsedeerd zijt door folklore is NIET omdat het kwaliteit heeft, maar enkel en alleen omdat het voor u de ultieme uiting is van uw geloof: het geloof in de 'volksidentiteit'.
Maar dat is een illusie. Dat is iets dat enkel in uw verbeelding leeft. Alsof en soort magisch deken boven mensen hangt over mensen die toevallig in dezelfde streek wonen, en met onzichtbare draden zo aan mekaar verbonden zijn.
Gij gelooft toch echt in sprookjes, hé.
Oud 7 juni 2016, 20:26   #486
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel.

Ik had het over de nuttigheid van bepaalde vakken op school. Met name folklore in scholen (waar u trouwens over begon) vond ik bijzonder onnuttig, en impliciet een toegeving dat folklore op zich niet kan overleven. Men moet kinderen dwingen om het aan te leren.
Waar haalt u het vandaan dat ze in Slovakije kinderen "moeten dwingen om het aan te leren"?

U kent niets van Slovakije. Hoe zou u dan weten hoe de jeugd daar aan kijkt tegenover volksdans?
Oud 7 juni 2016, 20:27   #487
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En u wou dat woord 'nut' verengen tot 'economisch nut'. Dat gij u zelf niet schaamt voor dat soort kinderachtige semantische spelletjes snap ik niet.
En dan kwam u af met "gewoon nut" dat dan zogezegd moet staan tegenover "economisch nut". Een huis bouwen zou dan een voorbeeld moeten zijn van dat "gewoon nut". Alleen is er nu niets sterker van "economisch nut" als de bouwsector...
Oud 7 juni 2016, 20:32   #488
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Want het doet toch niets af aan mijn stelling. Folklore is ten dode opgeschreven, net omdat het folklore is. Mocht het waardevol zijn, dan zou het de folklore overstijgen, en op zichzelf kunnen overleven zonder dat mensen daar uit nostalgie hun vrije tijd moeten insteken.
En dat is niet erg. Het is enkel rare kleren, en idiote dansjes. En elk dorp heeft zijn eigen rare kleren met zijn eigen specifieke idiote dansjes. Eigenlijk verschillen we in niets van de dieren. Veel vogelsoorten hebben ook een kleurrijke vederdracht en hebben dansrituelen.
Zie je wel dat u niets afweet van Slovakije. Folkloristische gebruiken zijn daar immers niet uitsluitend als liefhebberij, maar maken inherent deel uit van de cultuur. Een huwelijk in Slovakije gaat steeds gepaard met een geheel van rituelen waarin de traditionele gezangen (en kledij) steeds een rol spelen. Ook met de grote feestdagen komen allerlei folkloristische gebruiken boven.

M.a.w. folklore in Slovakije is niet wat het bij ons is geworden: een hobby van enkele zeldzamen. Folklore hoort bij de Slovaakse ziel.
Oud 7 juni 2016, 20:35   #489
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En de enige reden waarom gij zo geobsedeerd zijt door folklore is NIET omdat het kwaliteit heeft, maar enkel en alleen omdat het voor u de ultieme uiting is van uw geloof: het geloof in de 'volksidentiteit'.
Ik heb daar hoegenaamd niets over geschreven. Al wat u stelt, vloeit bijgevolg voort uit vooroordelen. Meer niet.
Oud 7 juni 2016, 20:36   #490
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar dat is een illusie. Dat is iets dat enkel in uw verbeelding leeft. Alsof en soort magisch deken boven mensen hangt over mensen die toevallig in dezelfde streek wonen, en met onzichtbare draden zo aan mekaar verbonden zijn.
Gij gelooft toch echt in sprookjes, hé.
Spreekt met migranten en die zullen u vertellen dat ze wel door hun bloed, hun cultuur, hun taal... met anderen verbonden zijn.

Daarom ook zie je sommige migranten alsnog naar het einde van hun leven naar het land van oorsprong terugkeren.
Oud 7 juni 2016, 20:50   #491
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Spreekt met migranten en die zullen u vertellen dat ze wel door hun bloed, hun cultuur, hun taal... met anderen verbonden zijn.

Daarom ook zie je sommige migranten alsnog naar het einde van hun leven naar het land van oorsprong terugkeren.
Ik vind dat zever. Ik heb twee jaar in New York gewoond en gewerkt en vanaf de eerste dag was ik een New Yorker. Op het einde van die twee jaar kwam ik per toeval in een single bar een verantwoordelijke vrouw van het Belgisch consulaat tegen. Die haar mond viel open dat ik nooit met Belgen of het consulaat contact had opgenomen. Ze wilde me onmiddellijk inlijven in Belgische verenigingen en samenkomsten. Ik ben beleefd gebleven en gebaard dat ik het ontzettend interessant vond. Ik heb ze gelukkig genoeg nooit terug gezien.

Door omstandigheden ben ik terug gekomen naar Belgie, dat had niets te maken met enig rootsgevoel.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2016, 20:52   #492
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik vind dat zever.
Dat mag. Alleen is het nu eenmaal de werkelijkheid dat mensen een heel sterke band blijven hebben met het land, streek, volk... waar ze vandaan komen.
Oud 7 juni 2016, 20:54   #493
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Door omstandigheden ben ik terug gekomen naar Belgie, dat had niets te maken met enig rootsgevoel.
Ik denk dat u eens moet spreken met Armeniërs in de Diaspora bijvoorbeeld. Hoe krachtig de band kan blijven met het land waar zij of hun (voor)ouders vandaan kwamen.

Dat veel ontwortelde westerlingen dat niet meer aanvoelen, kan ik goed begrijpen.
Oud 7 juni 2016, 20:55   #494
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat mag. Alleen is het nu eenmaal de werkelijkheid dat mensen een heel sterke band blijven hebben met het land, streek, volk... waar ze vandaan komen.
Zelfs binnen de smeltkroes die Amerika is zijn er heel dikwijls nauwe banden tussen mensen wiens voorouders uit hetzelfde Europese land vandaan kwamen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2016, 20:58   #495
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eén van de grote redenen van de mislukking van de multicultuur is dat ze allemaal samen in een getto samenhokken. Dat zie je bijvoorbeeld niet bij Polen wel bij Moslims.
Oud 7 juni 2016, 20:59   #496
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Sommige mensen.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2016, 21:01   #497
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Sommige mensen.
Er staat "mensen". In het Nederlands duidt dit al op een nuancering.
Oud 7 juni 2016, 21:02   #498
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Zelfs binnen de smeltkroes die Amerika is zijn er heel dikwijls nauwe banden tussen mensen wiens voorouders uit hetzelfde Europese land vandaan kwamen.
Inderdaad, denk maar aan de Vlamingen in Detroit die enkele generaties nog steeds heel sterk de band met België/Vlaanderen hebben blijven koesteren.
Oud 7 juni 2016, 21:03   #499
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat u eens moet spreken met Armeniërs in de Diaspora bijvoorbeeld. Hoe krachtig de band kan blijven met het land waar zij of hun (voor)ouders vandaan kwamen.

Dat veel ontwortelde westerlingen dat niet meer aanvoelen, kan ik goed begrijpen.
Dat is kwestie van opvoeding. Mijn moeder heeft me altijd geleerd dat een vliegende kraai meer had dan een zittende en nochtans was het een Vlaamse alhoewel waarschijnlijk met joodse roots ten tijde van de Spaanse inquisitie.
Oud 7 juni 2016, 21:04   #500
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eén van de grote redenen van de mislukking van de multicultuur is dat ze allemaal samen in een getto samenhokken. Dat zie je bijvoorbeeld niet bij Polen wel bij Moslims.
Daarin vergist u zich. In de VS gingen migranten van de eerste generatie vaak wel samenwonen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be