![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen hoor, die moesten ook al niks van de dictatuur van de katholieke kerk hebben, net als ik.
![]() |
#482 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#483 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als zij die de wetten uitschrijven door een of andere methode aangeduid worden (of dat nu erfelijkheid is zoals in een monarchie, of via een vorm van verkiezingen, zoals wat wij soms "democratie" noemen, of een werkelijke democratie waar het volk de wetten stemt) via hun geloofsovertuigingen van het "verkeerde" van bepaalde handelingen overtuigd zijn, dan zullen zij dat in wetten gieten, ook al heeft dat "verkeerde" van die handeling totaal geen enkele grond als men dat geloof niet aanhangt. Op die manier zou jij, in een seculiere staat, toch de wet willen opleggen dat abortus verboden is, omdat de "mens" iets heiligs is dat niet gedood mag worden ("gij zult niet doden"), en omdat jouw geloofsovertuiging je laat denken dat een zygote een "mens" is. Dat is niks anders dan jouw geloofsovertuiging, via de macht van de staat, indirect aan anderen opdringen, want geen een van die twee uitgangspunten is fundamenteel voor iemand die dat geloof niet aanhangt. Laatst gewijzigd door patrickve : 9 juni 2018 om 17:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#484 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#485 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het komt er gewoon op neer dat een zekere groep mensen (of dat nu aristocraten, verkozenen of "een meerderheid" zijn) haar totale wil kan opleggen aan anderen, en dat bij het opleggen van die wil, uiteraard de geloofsovertuigingen van hen die dat doen, meespelen in exact wat ze U zullen opleggen. En daar komt gewoon geen enkel "principe" bij kijken. Sommigen hebben de macht om U hun desiderata op te leggen (tot in het intiemste van uw bestaan, dat heeft geen enkel belang), en anderen ondergaan die desiderata. Niks meer en niks minder. Vandaar dat er niet zoiets bestaat als een 'seculiere staat' als mensen met geloofsovertuigingen mee mogen beslissen, indirect of direct, in het opstellen van wetten. Abortus, samenleven, en dergelijke meer zijn daar voorbeelden van. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 juni 2018 om 11:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#486 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ben je dan uit de katholieke kerk getreden?
![]() |
#487 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#488 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan moet u iedereen hetzelfde verwijten die in de democratie gelooft en zich als democratische burger wil gedragen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#489 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Adam en Eva, de zon rond de aarde, verrezen uit de dood, geschapen naar zijn beeltenis, bedevaart naar plaatsjes her en der in Vlaanderen, of naar Lourdes, bidden om te genezen, geld geven om te genezen, zegenen van auto's of motoren, paarden ...
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#490 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maw, mensen toelaten van er rare visies op na te houden, en hen toe te laten van die visies te propageren, komt er uiteindelijk op neer het risico te lopen van op den duur die visies moeten te ondergaan. Het recht op zotte irrationaliteit "in een democratie" is een gevaarlijk spelletje. Er is fundamenteel geen enkel verschil tussen een democratische seculiere staat vol gelovigen, en een staatsgodsdienst. Dat zien we trouwens in de Arabische lente. Je moet je dus niet verbergen achter de "seculiere democratische rechtstaat" om uzelf zonder blozen het recht te geven te denken dat anderen "zondig bezig zijn", en stellen dat je tegen een vorm van staatsgodsdienst bent. Het volstaat dat mensen zoals jij in voldoende aantal aanwezig zijn (dat moet niet eens een meerderheid zijn, een mondige en lastige minderheid is genoeg) en de staatsgodsdienst is de facto daar. Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 10 juni 2018 om 17:26. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#491 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als de overheid de abortusregels verstrengt, dan betekent dat niet dat u er een bepaalde visie wordt "opgedrongen". U blijft vrij te denken dat het toch anders hoort en u mag zelfs naar verandering streven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#492 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het toont dat u geen democratische ingesteldheid hebt. In tegenstelling tot u kan ik vanuit de democratische gedachte wel samenleven met andersdenkenden. U blijkbaar niet, maar dat zegt wel iets over uzelf.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#493 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je zal zeggen: jamaar, niemand dwingt U om dat gedachtengoed aan te hangen, zolang je maar handelt zoals dat gedachtengoed het voorschrijft. Ja, dat is juist. Er wordt mij geen gedachtengoed opgedrongen, enkel maar een gedrag, voorgeschreven door dat gedachtengoed. Dat komt grotendeels op hetzelfde neer. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#494 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk ga jij dan direct de valse dichotomie gebruiken dat als ik geen democratische ingesteldheid heb, ik dan voor een dictatuur ben. Nee, het alternatief van democratie is niet noodzakelijk dictatuur. Het kan ook afwezigheid van staat en wet betekenen: anarchie. Anarchie is de toestand waarbij niemand er zich bij neerlegt dat er kwiebussen zijn (de koning, de dictator, de politici, de aristocratie, de meerderheid) die hun wil aan anderen mogen opdringen. Natuurlijk dwingen mensen hun wil op aan anderen ; maar dat VANZELFSPREKEND vinden, en dat principe blind steunen, en het dus normaal vinden dat er staat en wet is, is waar ik mij niet bij neerleg. Dat ik de dictatuur van de staat en de wet onderga, omdat de staat en de wet sterker is dan ik, dat is normaal. Maar enkel maar omdat het de sterkste is, niet omdat het "zo beter is" of dat het "zo hoort". De sterkste dringt altijd zijn wil op aan de zwakkere, maar de zwakkere hoeft daar toch niet mee akkoord te gaan. Het idee zelf dat men daar dient mee akkoord te gaan is wat ik dom vind. Dat jij goed met "andersdenkenden" overeenkomt, kan ik goed begrijpen, omdat die andersdenkenden U (voorlopig) niks door het strot willen rammen waar jij van vindt dat je het zou mogen. Trouwens, jij hebt jezelf al opgesloten in een gedachtengoed dat U dwingt om te gehoorzamen aan arbitraire verbodsregeltjes, dus zo vreemd moet dat niet overkomen. Je bent als de kreupele, die er niet om geeft dat het hem verboden is om te lopen. Je zou graag hebben dat dat de anderen ook verboden wordt, maar je kan er mee leven dat dat niet helemaal zo is. Echter, voor de mens die gezond rond loopt, is het wel verschrikkelijk om door een meerderheid van kreupelen opgedrongen te worden om niet meer mogen rond te lopen. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 juni 2018 om 19:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#495 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kijk, u maakt weer dezelfde fout. Als de overheid beslist om soft drugs te legaliseren, dan dwingt de overheid mij niet om soft drugs aanvaardbaar te vinden. Op het terrein van mijn persoonlijke overtuiging komt de overheid niet. Ik mag mij zelfs op politieke terrein engageren om dit ongedaan te maken.
U schijnt dus niet in te zien dat er een verschil is tussen de regels van de wetgeving en de innerlijke overtuiging waarin iedereen vrij is (en ook vrij gelaten wordt). |
![]() |
![]() |
![]() |
#496 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#497 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In België geldt 120 km/u op autosnelwegen. Mag u menen dat die snelheid hoger moet? Natuurlijk. Mag u voor een verandering ijveren? Natuurlijk. Zo zie je maar dat er een wezenlijk verschil is tussen deze twee elementen, iets wat u weigert in te zien. Nochtans vormt dit het wezenlijk systeem van een democratie met burgerlijke vrijheden. U ziet dit totaal verkeerd, waardoor uw oordeel over democratie niet anders kan zijn dan afwijkend van de essentie die de democratie juist uitmaakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#498 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U kunt er blijkbaar niet mee overweg dat gelovigen uit vrije wil bepaalde inzichten van het geloof aannemen en die zelfs als waardevol en belangrijk ervaren. U begint trouwens te liegen wanneer u ervan uitgaat dat ik aanstuur op het verbieden van meningen. Dit gaat duidelijk om een uiting van kwade wil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#499 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#500 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dingen toelaten aan anderen, dat zijn uw zaken niet (zolang die dingen uw eigen zaken niet beinvloeden). "U dwingen om te aanvaarden dat anderen vrij mogen zijn in hun keuze" is niet van dezelfde orde als "u verbieden om iets te doen dat je graag had gedaan". Aangezien jij jezelf al heel veel verboden hebt opgelegd, raakt het jou niet dat men dat verbiedt: je bent geen vragende partij voor die toelating. Het "iemand verbieden van iets te doen dat uw zaken niet zijn" is van een andere orde dan "moeten verdragen dat anderen vrij zijn". Om het te vergelijken zou je de zaak omgekeerd moeten beschouwen: hoe zou je een wet vinden die je zou dwingen van softdrugs te gebruiken, jij die dat niet wil ? Dat is het equivalente van iemand die softdrugs wil gebruiken, gaan te verbieden van ze te gebruiken. |
|
![]() |
![]() |