![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Voor de rest zijn er kunstuitingen die absoluut onderhevig zijn aan beinvloedingen van buitenaf. Ik neem Claude Monet als lichtend voorbeeld. Als zeer jonge man werd hij beïnvloed door de schilder Eugène Boudin die hem de liefde voor het werken in de vrije natuur bijbracht. Veel later in Londen kijkt hij vol bewondering naar de werken van William Turner en John Constable. Wanneer hij in 1873 zijn eerste meesterwerk maakt, nl. "Impression soleil levant" maakt is hij beïnvloed door de Nederlandse aquarelschilder Jongkind. Wanneer ik jouw visie doortrek is niet Monet de uitvinder van het impressionisme dan wel een serie voorgangers en heeft hij alleen één van zijn meesterwerken zo genoemd. Wat er ook van zij, voor mij is Monet dé kunstschilder van de 20ste eeuw. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#482 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De kunstenaar, wetenschapper, muzikant, onderzoeker in kwestie, is echter wel de figuur die al die ‘losse omgevingsinfo’ samenvoegt en daarmee iets nieuws schept, dat het voorgaande overstijgt en daarmee ook een nieuwe ‘waarde’ toevoegt aan het reeds bestaande werkterrein. Dat gegeven leidt dan tot de interessante vraag of Monet z’n meesterwerken ooit had kunnen maken (zoals ze zijn), indien ‘m door omstandigheden nooit de werken (losse info) van bv een Turner of ‘n Jongkind had aanschouwd. Idem met de Original Dixieland Jazz-band die, terecht, de eersten waren die jazz op die manier ten gehore bracht, maar die innovatieve jazzstijl blijkt ook (subtiele) invloeden ondergaan te hebben, van de zwarte muzikanten in het toenmalige New Orleans: “With this migration, Sicilian sound was brought to New Orleans and integrated with regional African-American music. The band would capitalize on this growing integration.” https://en.wikipedia.org/wiki/Origin...land_Jass_Band A lil’ bit of this & a lil’ bit of that… ![]() Imo staat zowat elke kunstenaar of ontwerper op de schouders van innovatieve voorgangers, hoe groot of klein die hun oeuvre ook geweest is. De mate van genialiteit van de betrokken artiest, bepaalt echter wel de ‘diepgang’ van de verwezenlijking die op het publiek wordt losgelaten. Eeuwige roem en ’n zich flink vullende bankrekening (meestal toch), is dan de beloning die de aardse schepper tegemoet komt.
![]() |
![]() |
#483 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#484 |
|
![]() En ook deze criteria zijn subjectief en arbitrair. |
![]() |
![]() |
![]() |
#485 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dag "robert t", waarom heb ik de indruk dat je het in mijn bijdrage voorkomende woord 'onnodig' niet in aanmerking hebt genomen? Uiteraard is er niks mis met virtuositeit als die op het juiste ogenblik wordt geëtaleerd, en in de juiste dosis. Maar virtuositeit alléén is nooit voldoende, toch? Voor de rest ben ik het niet eens met jouw inschatting van de bebop en de free jazz, maar dat zal jou wellicht niet verbazen. Ik herinner me maar al te goed onze onenigheid betreffende Piet Mondriaan. Me dunkt hebben we hier met een zelfde probleem te maken. Laten we het daar binnenkort eens over hebben bij een pint (al dan niet vergezeld van een pot). Nog enkele weken en ik heb weer een zee van tijd (toch voor een maand of twee). Vriendelijke groet, "djimi"
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#486 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#487 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#488 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet al te mooi schilderij.
Iedereen heeft er de mond van vol: Luc Tuymans is erin geslaagd een Caravaggio naar Antwerpen te brengen voor een tentoonstelling. Meer bepaald: 'De geseling van Christus'. Hoera hoera. En omdat het een Caravaggio is, vinden de media het per definitie een mooi schilderij. Wel, dat is het dus niet. Een niet al te mooi schilderij is het uiteindelijk! Eerst en vooral het thema is gruwelijk. Het is somber. Het is overdreven bombastisch. Het enig wat ietwat meevalt, zijn de gelaatsuitdrukkingen van de geselaars. En dan nog. Voor de rest is het doek niet veel zaaks. Caravaggio of niet. ![]() Caravaggio: een niet al te mooi schilderij. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 juni 2018 om 08:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#489 |
Europees Commissaris
|
![]() [quote=Het Oosten;8729259] Niet al te mooi schilderij.
Voor de expressie van smoelen te leren begrijpen ga ik niet naar tentoonstellingen. Na veertig jaren smoelen te hebben meegemaakt weet ik er zonder Caravaggio alles van. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#490 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#491 |
Europees Commissaris
|
![]() [quote=Het Oosten;8729259] Niet al te mooi schilderij.
Als de lichten in de literatuurwetenschap aan het firmament verschijnen is de dag voorbij. Ik pak in en ga slapen dus. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#492 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neem nu een bekende middeleeuwse legende: 'De legende van Beatrijs'. Die wordt gerekend tot de Nederlandstalige literatuur. Maar als we de tekst bekijken, fronst men toch even de wenkbrauwen. De tekst immers van de Legende van Beatrijs is maar pover qua taal. Het stijgt eigenlijk niet uit boven een stationsroman. Een stukje tekst uit deze legende: "Van dichten comt mi cleine bate. Die liede raden mi dat ict late Ende minen sin niet en vertare. Maer om die doghet van hare Die moeder ende maghet es bleven, Hebbic een scone mieracle op heven, Die god sonder twivel toghede Mariën teren, diene soghede. Ic wille beghinnen van ere nonnen Een ghedichte; god moet mi onnen Dat ic die poente moet wel geraken Ende een goet ende daer af maken, Volcomelijc na der waerheide, Als mi broeder ghijsbrecht seide, Een begheven willemijn, Hi vant in die boeke sijn." Een vrij primitief, weinig verheven taaltje hanteert deze legende. En dus, mocht de ‘Legende van Beatrijs’ al tot de Nederlandse literatuur behoren, dan hoort ze qua taalrijkdom thuis in de zgn. ‘triviaalliteratuur’. Het taalniveau ligt niet veel hoger dan het peil van een stationsromannetje. Voor zover het al hoger zou liggen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 juni 2018 om 10:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#493 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar goed, ook u bent natuurlijk altijd vrij om uw inzichten aan de diverse faculteiten Nederlandse letterkunde uiteen te zetten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#494 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarover gaat het niet. Het gaat erover dat zo geroemde 'Legende van Beatrijs' beschouwd wordt als zogenaamde 'literatuur'. Maar qua taalniveau en onderwerp staat deze legende niet hoger dan een ordinair stationsromannetje. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 juni 2018 om 11:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#495 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Lees toch maar eens opnieuw wat ik schrijf. Als u niet in staat bent het werk te situeren in de literaire geschiedenis, mist u eens te meer het grotere plaatje.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#496 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja, als u iets beschouwt als 'hoogstaande literatuur' omdat het uit de middeleeuwen stamt, dan zijn we uitgepraat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#497 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#498 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En als het niet gaat om de esthetiek van een proza om een tekst als hoogstaande literatuur te beschouwen, waarover gaat het dan wel? Dat is wat ik u al een tijdje vraag, maar u draait -zoals vaak- steevast weer om de pot met uw vage en ontwijkende antwoorden. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 juni 2018 om 11:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#499 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#500 | |