![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er een zware repressie is tegen uw "echt" geloof, dan ga je doen alsof je het toegelaten geloof aanhangt, "maar diep vanbinnen" blijf je trouw aan je "ware" geloof. Echter, om je sociaal te beschermen, ga je doen alsof je het toegelaten geloof gaat belijden. Als ik op een eiland zit waar er enkel maar kreeft te eten is, zal ik ook kreeft eten, elke dag. Maar dat wil niet zeggen dat ik kreeft niet slecht smaken vind. Er zijn "je diepste wensen" enerzijds, en de situatie anderzijds die kan maken dat je die diepste wensen moet verbergen, of in de onmogelijkheid bent om die diepste wensen tot uitdrukking te brengen, en dan "trek je je plan". Maar homoseksualiteit is op dat vlak niet anders dan al die andere goestingen, die ook geen "vrije keuze" zijn. Mocht ik als homo opgesloten worden in een vrouwengevangenis, en ik zou over mijn seksuele geaardheid kunnen beslissen, dan zou het toch wel veel beter zijn en veel amuzanter, om hetero te worden, nee ? Niks dan plezier aan ! (en omgekeerd, natuurlijk, als hetero opgesloten in een mannengevangenis, zou het toch veel plezanter zijn om mij om te vormen tot homo, ik ga meer fun hebben). Op dezelfde manier, als ik op een eiland zit waar enkel maar kreeft te eten valt, mocht ik kunnen kiezen van kreeft lekker te vinden, ik zou dat direct doen: alle dagen een festijn ! Maanden aan een stuk met lange tanden kreeft moeten eten is dan toch veel lastiger. En mocht ik mijn geloof zomaar kunnen kiezen, dan zou ik toch dat geloof kiezen dat sociaal het gemakkelijkste ligt, nee ? Waarom absoluut in iets willen geloven dat mij enkel maar ambras kan brengen, terwijl daadwerkelijk het sociaal opgedrongen geloof aanhangen, mij een veel gemakkelijker leven zou laten leiden ? Mocht ik dat echt kunnen kiezen, dan zou dat toch op 5 minuten beslist zijn ? Laatst gewijzigd door patrickve : 18 september 2018 om 12:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#482 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om hem te straffen,he. De bedoeling van U in 't gevang te steken is toch om U ongelukkig te maken.
Laatst gewijzigd door patrickve : 18 september 2018 om 12:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#483 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#484 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik U vraag "wat maakt dat homoseksualiteit een fundamenteel ander soort goesting zou zijn dan, zeg maar, kreeft eten, of geloven" dan zijt ge zo zot om te antwoorden "omdat mensen vervolgd werden om homo te zijn". Alsof dat ten eerste een reden zou zijn waarom het "anders" is, maar ten tweede is het fout want mensen werden ook vervolgd voor hun godsdienst. Maw, waarom denkt gij dat homoseksualiteit zo "abnormaal" is dat het niet een goesting is zoals een andere ? Als gij dan zegt dat godsdienst zo maar een vrije keuze is, dan geef ik U genoeg argumenten waarom dat niet waar is, maar ook daar kunt ge niks op zeggen. Trouwens, welke idioot zou nu een vrije keuze maken zodat hij vervolgd wordt ? Ja, godsdienst komt van opvoeding, homoseksualiteit vermoedelijk niet (of niet alleen). Op dat vlak is het iets dichter bij haar of huidskleur. Daar vindt ge het dan weer niet schandalig dat er een behandeling bestaat die dat "aangeboren" kenmerk verandert, namelijk een shampoo, en dat mensen dat voor de frivoliteit geregeld eens veranderen. En wat heeft al dat te maken met "de schandaligheid" om het eventueel kunnen te kiezen zoals de kleur van uw haar ? Laatst gewijzigd door patrickve : 18 september 2018 om 13:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#485 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Te belachelijk voor woorden. Niemand heeft zich te moeien, oordelen te vellen, of tendensieuze uitleg te geven bij de seksuele geaardheid van een ander individu. Dat is de bottom line. Anno 2018 zijn er nog steeds die dat niet kunnen aanvaarden maar dat is hun probleem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#486 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het probleem is eerder uw warrige vergelijkingen, waarbij u nog maar een keer genetische kenmerken ( haarkleur) op dezelfde lijn zet als " aangeboren" terwijl er al werd uitgelegd dat dit niet per definitie hetzelfde is. Homoseksualiteit ( gedeeltelijk ) door opvoeding? Nee echt? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#487 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#488 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En nee, natuurlijk kan ik niet *kiezen* van kreeft lekker te vinden, anders zou ik dat toch doen, nee ? Citaat:
En het "al dan niet een keuze zijn" heeft niks te maken met "het is een goesting", noch met "het is abnormaal". Daar zijn geen logische verbanden tussen, en toch lijk jij die als evident te beschouwen. Maw, ik zie helemaal niet wat argumenten als: - het is aangeboren - het is geen keuze - men heeft het destijds vervolgd enigzins te maken hebben met of homoseksualiteit een aspect van uw bestaan is, zoals al dan niet graag kreeft eten, al dan niet gelovig zijn en nog vele andere dingen. En ik zie ook niet in waarom het ergens schandalig zou zijn om van een "aangeboren" eigenschap iets te maken dat je kan kiezen, op dezelfde manier dat je je aangeboren haarkleur met een shampoo kan veranderen. En ik zie ZEKER niet in waarom zoiets zeggen enige beoordeling van abnormaliteit of ongewenstheid van een eigenschap zou betekenen. Op ongeveer elke "logische" link die je trachtte te formuleren, heb ik een evident waarneembaar tegenvoorbeeld gegeven. 1) "het is aangeboren dus kan je het niet veranderen": nee, haarkleur is aangeboren en je kan het veranderen 2) "als je het kan veranderen is dat omdat het abnormaal is, of zo beschouwd wordt": nee, bruin haar is niet beschouwd als abnormaal maar toch willen mensen het veranderen 3) "als het niet aangeboren is, is het een keuze". Nee, uw geloof is niet echt een keuze, ook al is het niet aangeboren. 4) "als het een keuze is, mag het vervolgd en afgekeurd worden". Nee, het is niet omdat iets een vrije keuze zou zijn, dat het vervolgd of scheef bekeken moet worden 5) "als iets geen vrije keuze is, is het verkeerd om scheef te bekijken". Nee, pedofilie is waarschijnlijk geen vrije keuze, maar toch is het af te keuren. Maw, geen enkele van jouw dogma's die je schijnt automatisch te vinden, is logisch juist, want voor elke van hen bestaat er een evident tegenvoorbeeld. Laatst gewijzigd door patrickve : 19 september 2018 om 12:28. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#489 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Er werd u uitgelegd dat dit een ontwikkelingsstoornis is, en ook waarom dit zo bekeken wordt, maar mogelijk bent u wat dement? Dat u religie geen keuze noemt zegt iets over dwang bij religies, maar niet over het principe, je beslist zelf( de basis van een keuze) of je gelooft of niet. Je kiest trouwens wel wat je wel of niet lekker vindt, en dit verandert ook nogal eens, zo lust een kind vaak geen spruiten maar eenmaal volwassen weer wel, sommigen lusten wel oesters maar niet rauw ,en zo kunnen je wel even door blijven gaan, maar u blijft aan uw dogma's hangen ongeacht argumentatie, ben beetje klaar met u. Inderdaad wat aangeboren is kun je niet veranderen, maar niet alles wat aangeboren is, is genetisch bepaald zoals haarkleur, wat snapt u daar niet van? ![]() Allé de volgende " jan van den berghe" zit op het forum zo te zien, doof voor argumentatie en maar blijven drammen, ookal weerleg je X aantal keer! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#490 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"als het aangeboren is, is het verplicht maatschappelijk te aanvaarden" fout is. Eens die stelling fout is, kan je ze niet aanwenden in een ander kader, zoals dat van de homoseksualiteit, of haarkleur of weet ik veel ook niet. Maw, het "aangeboren zijn" van homoseksualiteit zegt helemaal NIKS over of het nu maatschappelijk dient aanvaard te worden of niet. Er zijn aangeboren eigenschappen, zoals huidskleur of haarkleur, die maatschappelijk aanvaard (dienen) te worden ; er zijn aangeboren eigenschappen, zoals pedofilie, die maatschappelijk niet aanvaard( dienen te) worden. Als dusdanig heeft "aangeboren zijn" NIKS TE MAKEN met "dient maatschappelijk aanvaard te worden of niet". Citaat:
En in DAT opzicht is homoseksualiteit niet anders dan een andere voorkeur. Kan jij BESLISSEN, kan jij KIEZEN van hondenuitwerpselen lekker te vinden ? Ja of nee ? Kan jij echt zeggen "ik ga nu hondenstront eens lekker vinden zie" ? Nee, je kan dat niet. Wat je ook "zou willen", hondenstront is afschuwelijk slecht in de mond. Wel, bij mij is dat ook zo met kreeft. Ik kan dat niet kiezen, ik vind kreeft niet lekker. Citaat:
Citaat:
1) haarkleur is genetisch bepaald en aangeboren 2) alles wat aangeboren is kan je niet veranderen en toch kan ik haarkleur veranderen. Straf he, uw logica. Laatst gewijzigd door patrickve : 19 september 2018 om 14:07. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#491 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door geertvdb : 19 september 2018 om 14:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#492 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jawel, en zodra de verf uitgroeit zie je dit, omdat verf de kleur van mijn haar tijdelijk anders doet lijken maar ze is nog dezelfde. ![]() Eet u hondendrollen? Is dat bedoeld om op te eten? Nee maar u blijft maar gaan met uw banaan u bent gewoon homofoob, niets meer of minder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#493 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"als ik mijn haarkleur verander, heb ik dan nog dezelfde haarkleur ?" Nee, natuurlijk niet. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 19 september 2018 om 15:01. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#494 | |
|
![]() *zucht*
Citaat:
2 genen bepalen onze perseptie van zoetheid, 2 genen die van umami, en meer dan 40 genen bepalen de perseptie van bitterheid. Dat is omdat evolutionair gezien het essentieel was voor ons overleven om snel bitterheid, geassocieerd met iets dat slecht is voor het lichaam, te herkennen, en te vermijden. Smaakvoorkeuren zijn nl aangeboren, en genetisch bepaald. En baby's en kinderen zijn daar het eerlijkst in, en volgen net hun aangeboren smaakvoorkeur. Ze houden van zoet (melk) en umami (melkproteinen). Geef ze spruitjes en ze spuwen het uit. En het grappige is, tijdens de opgroeien worden ze geconditioneerd om die natuurlijke, aangeboren reflex te negeren, en worden ze getraind om bepaalde smaken gewoon te worden. Voor de ene voedingsmiddel gaat dat al vlotter dan de andere. Enkele voorbeelden. Ken je veel mensen die na hun eerste tas koffie riepen dat het lekker was? Na de eerste pint? Het eerste glas wijn? Natuurlijk niet. Maar je "leert het apprecieren", omdat je gaandeweg je aangeboren, genetisch bepaalde afkeur leert negeren. Dat is niet altijd mogelijk. Ik denk dat ongeveer 25% van de mensen, wanneer ze saccharine proeven, een bittere nasmaak gewaarworden, en blijven gewaarworden, zelfs na jarenlange "training". We reageren op smaken net op basis van ons genetisch materiaal, en ieder reageert op zijn manier, en door conditionering (en op latere leeftijd door vrije keuze - ik wil dat glas rode wijn blijven drinken ondanks mijn eerste, natuurlijke afkeur voor de smaak) kunnen we verder afwijken van wat onze genetische codering ons oplegt. In het licht van wat hierboven is beschreven, kan je misschien de volgende zin eens herevalueren:
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin “Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.” Laatst gewijzigd door morte-vivante : 19 september 2018 om 15:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#495 |
|
![]() @morte-vivante
Mijn complimenten voor uw duidelijke en overtuigende uiteenzetting. U heeft een belangrijk argument van de homokerk voor het geloof in een door de natuur bepaalde uitverkoren positie meters diep de grond in geboord. |
![]() |
![]() |
![]() |
#496 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe komt u er trouwens toe mij een bepaald "wereldbeeld" toe te schrijven? Wat houdt zo'n "fundamentalistisch religieus wereldbeeld" eigenlijk in? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#497 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik merk dat hetzelfde patroon ontstaat als bij de discussies die ik eerder met alice voerde. Steeds weer meent ze dat ze argumenten weerlegt, maar verder dan wat hoogopgeklopte emotionele bewoordingen komt ze eigenlijk niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#498 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#499 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien komt dat omdat we seks in het algemeen sacraliseren dat elk gedrag dat afwijkt van het geidealiseerde (dat niet eens het natuurlijke) gedrag is, heel heel eigenaardig bekeken wordt. Ik zeg "het geidealiseerde" waarbij je dat monogame tot-de-dood een enkele relatie van jongsafaan dat vooral dient om voort te planten soort van seks beschouwt, en niet het werkelijke waar er al eens rondgehost wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#500 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ondervind ik (en anderen) er een specifiek nadeel door ? Indien ja: onaanvaardbaar ; indien nee: aanvaardbaar. Homoseksualiteit is iets waar niemand nadeel van ondervindt. Dat is de echte reden waarom het aanvaardbaar is. Diefstal, moord, pedofilie en dergelijke meer zijn dingen waar anderen nadeel van ondervinden. Daarom is het niet aanvaardbaar. En dat heeft totaal niks te maken of het genetisch is, aangeboren is, aangeleerd is, onveranderlijk is tijdens het leven of niet, eventueel ooit zou kunnen veranderd worden of niet, een eigen keuze is of niet en zo voort. Dat bepaalt niet of iets aanvaardbaar is of niet. Laatst gewijzigd door patrickve : 19 september 2018 om 21:40. |
|
![]() |
![]() |