![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Om nog eens on-topic te gaan:
Ik ben nu bezig met Italiaans te leren (de zevende taal die ik spreek), met Duolingo. Vraag is of je daar echt mee bijleert, want het is heel veel hetzelfde dat je herhaalt, en echt grammatica uitleggen doen ze niet. Ik zit ook op Tandem, een applicatie op smartphone waarmee je elkaars taal kunt helpen leren door echte conversaties met native speakers te hebben. Al 2 keer een gesprek gehad via Google Meet met een Italiaanse die hier in Vlaanderen woont. En nu ga ik een taalvakantie doen in Rome (Italiaanse firma). Tja, als men mij zegt dat ik mijn hobby's zelf moet betalen, dan zal ik dat doen. Maar dan moet men ook niet komen janken dat ik in het buitenland uitgeef en niet in België.
Deze kaste van beroepspolitici die de politiek mismeestert en dan een potje gaat jammeren over antipolitiek, die kaste mandaatmaniakken, die moet weg. (Jonathan Holslag) Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 26 juli 2025 om 13:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#482 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#483 |
|
![]() Wel, ik merk dat mijn voorkennis van Frans, Spaans en Portugees ervoor zorgt dat ik snel vooruit ga, er zijn nu eenmaal veel structuren die terugkomen, en veel woordenschat is gelijkaardig.
![]() |
#484 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het gaat, als het over het duurder worden van de opleidingen, al snel over het onderscheid tussen 'hobby-opleidingen' en 'beroepsopleidingen'.
Ik vraag me af waar dat verschil vandaan komt? Het is algemeen geweten dat je van je hobby je beroep kan maken. Wie bepaalt dan, en op welke manier, wat een hobby-opleiding en wat een beroeps-opleiding is? Fotografie. Typisch vaak aangehaald voorbeeld. Hobby? Of beroeps? Ik zag onlangs nog een vacature voor een vastgoedfotograaf. Naaien? Mijn tante volgt zo'n opleiding. Prijs gaat dit jaar van €200 naar €600. Want blijkbaar is naaien een hobby. Dat 'stikster' een knelpuntberoep is maakt blijkbaar voor NVA niet veel uit. Talen? Dat wordt al snel betalen. Nochtans val je over de vacatures waar naar talenkennis wordt gevraagd. ... Ik begrijp dus niet goed waar het onderscheid vandaan komt.
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 26 juli 2025 om 17:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#485 | |
|
![]() Citaat:
Vandaag las ik dat de VDAB mensen die ooit tijdens hun legerdienst een rijbewijs om met een bus te rijden behaald hebben, gaat aanschrijven als ze langdurig werkloos zijn, dan kunnen ze misschien bij de Lijn werken. Als het in hun kraam past kunnen ze wel vaardigheden benutten die je elders geleerd hebt, dan gaan ze plots dat Italiaans/Spaans/Duits/Frans/koken/... wel waarderen. Het voorbeeld dat jij geeft is ook zo'n treffend geval. Die dame zal dat naaien voor een groot stuk uit eigen zak moeten betalen, "want het is toch maar een hobby". Maar de dag dat ze zonder werk valt en een job moet zoeken zal de VDAB die hobby aanhalen om te zeggen dat ze dat moet benutten in een job. Dan wordt die 'hobby' plots geld waard. Maar ondertussen heb je het wel voor een groot stuk op eigen kosten geleerd, want "het is een hobby".
Deze kaste van beroepspolitici die de politiek mismeestert en dan een potje gaat jammeren over antipolitiek, die kaste mandaatmaniakken, die moet weg. (Jonathan Holslag) Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 26 juli 2025 om 19:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#486 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#487 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is die verhoging nu al goedgekeurd? K moet me nog inschrijven voor het tweede jaar…
![]() |
#488 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De enkeling die daar z'n beroep van maakt, die heeft dan gewoon pech. Het geld groeit niet aan de bomen, als studies en statistieken uitwijzen, dat nog geen 10% van de mensen die een cursus volgden, deze kennis konden omzetten in een volwaardige job, dan wordt gewoon de beslissing genomen dat het geld beter besteed kan worden. Beter besteed aan opleidingen waar het resultaat is dat tegen de 90% van cursisten hun job kunnen maken van de opgedane kennis. De enkeling, de naaister, de fotograaf, de ... heeft gewoon pech. We kunnen de sectoren ook aanzetten om het cursusgeld (of een gedeelte er van) terug te betalen indien de gevolgde cursus tot een job leidt. De transportsector doet dit al een hele tijd. Veel mensen volgeden een opleiding rijbewijs "C". Sommige mensen deden dat omdat ze dat nodig hadden om met de mobilhome te mogen rijden, welnu, dat kan, maar ze betalen dat zelf. Anderen deden die opleiding om effectief chauffeur te worden. Welnu, deze mensen kregen een groot deel van de opleiding terugbetaald van de transportsector. Ze moesten wel een tijdje werkzaam zijn in die sector. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#489 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De enkeling die daar z'n beroep van maakt, die heeft dan gewoon pech. Het geld groeit niet aan de bomen, als studies en statistieken uitwijzen, dat nog geen 10% van de mensen die een cursus volgden, deze kennis konden omzetten in een volwaardige job, dan wordt gewoon de beslissing genomen dat het geld beter besteed kan worden. Beter besteed aan opleidingen waar het resultaat is dat tegen de 90% van cursisten hun job kunnen maken van de opgedane kennis. De enkeling, de naaister, de fotograaf, de ... heeft gewoon pech. We kunnen de sectoren ook aanzetten om het cursusgeld (of een gedeelte er van) terug te betalen indien de gevolgde cursus tot een job leidt. De transportsector doet dit al een hele tijd. Veel mensen volgeden een opleiding rijbewijs "C". Sommige mensen deden dat omdat ze dat nodig hadden om met de mobilhome te mogen rijden, welnu, dat kan, maar ze betalen dat zelf. Anderen deden die opleiding om effectief chauffeur te worden. Welnu, deze mensen kregen een groot deel van de opleiding terugbetaald van de transportsector. Ze moesten wel een tijdje werkzaam zijn in die sector. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#490 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als de democratie nu zegt geen oorlogen meer te voeren en steunen, maar all in met eigen kroost te gaan?
![]() |
![]() |
#491 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#492 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want ik droom niet meer, ik ben zeer abrupt wakker geschot. Politici maken ons blaaskes wijs, als ze besparen op dit en dat he, zeg de mensen er dan eerlijk bij waar dat geld naartoe zal gaan. En niet zo cryptisch als "defensie". Eigen volk eerst is misschien wat zwaar geladen, maar eigen land eerst zou zelf evident moeten zijn. De naties waar de taksen het laagste waren en het meeste lokaal geïnvesteerd werden, werden welvarend. Waar de taksen hoog zijn en globale investeringen lopen, werden mensen steeds armer. Ge teut allemaal zo over vrijheid, maar ge moet nu met 2 werken om minder te hebben als toen ge voor al die buitenlandse zever met 1pree meer had. Vrijheid is ook geen tijd verliezen in file enzo, de optie krijgen goedkoper naar de zee te gaan dan met de auto, dan ook kunnen zitten op de treinen, kunnen sparen, en ja ook van uw hobby uw beroep maken.
![]() |
![]() |
#493 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is geen pech. Als jou auto morgen gewoonweg niet meer start is dat pech. Als ik vannacht jou startkabels doorknip en daardoor start je auto niet meer is dat geen pech. Dan is dat mijn schuld. Als jij er achter komt dat ik je wagen heb beschadigd, zou je dan nog zeggen dat je pech had? Met de opleidingen is dat net hetzelfde. Iemand die plots 3x zoveel voor zijn opleiding moet betalen heeft geen pech. Het is de schuld van NVA en trawanten. Heeft niets met pech te maken. Citaat:
Het welzijn van de mensen, dat is ook iets waar een regering mede verantwoordelijk voor is maar dat is buiten NVA gerekend. Die kijken daar niet naar. Nee, er telt maar 1 ding: iedereen moet werken. Gaat het welzijn acheruit; dan is dat volgens NVA 'pech'. Alsof ze er zelf niets aan kunnen doen. Achterbakse lafheid noem ik dat. Een regering onwaardig. Citaat:
Dit is geen pech, reserve. Dit is een weldoordachte actie van uw favoriete leenheren. Heeft niks, maar dan ook niks met pech te maken. Trouwens: een regering die naam waardig doet er alles aan om te voorkomen dat burgers 'pech' hebben. Behalve een NVA-regering: die zorgt zelf voor de zogenaamde 'pech' en gaat zich er dan nog achter verschuilen ook. Deze regering heeft ondertussen al meermaals duidelijk gemaakt dat ze er niet is voor de mensen. Ze is er voor de boekhouders en verder kunnen voor NVA allemaal doodvallen.
![]() |
![]() |
#494 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de politiek moeten keuzes gemaakt worden. Deze regering maakt de keuze dat opleidingen, die door de overheid gesubsidieerd worden, effect moeten hebben op de tewerkstelling. Dat de overheid dit niet in één keer kan, zien we aan het feit dat de hobbyopleidingen nog steeds kunnen rekenen op ondersteuning van de overheid, zij het ietske minder. Het ietske minder gebruikt de overheid dan om opleidingen, die rechtstreeks gaan naar tewerkstelling, goedkoper te maken. Jammer voor de hobbyist, maar hij / zij zal iets dieper in de buidel moeten tasten. Voor mij mocht de overheid zelfs nog iets verdergaan i.v.m. hobbyopleidingen, ik heb mijn hobby's altijd volledig zelf betaald, en nee, deze waren zeker niet goedkoop. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#495 |
Minister-President
|
![]() Oh kijk, wij hebben hier een AS hereboer erbij gekregen. OCMW voorzitter, politieker, Ford medewerker, amai zeg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#496 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Perfect mogelijk. Dat Ford medewerker is al jaren geleden nu. En OCMW en politieker, waar zit het verschil?
![]() |
#497 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#498 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bof, beter organiseren. Ik dikteer mijn teksten aan Siri. Kan ik ondertussen verder met het toffere knutselwerk.
![]() |
#499 |
Minister-President
|
![]() Raar dat ik dat van u geloof Maddox, en van die een ander niet. Dat zal wel op de manier van schrijven zijn zeker. Weet ge ik stoor mij aan dat belerend taaltje dat ze gebruiken, nu ieder zijn gedacht zeker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#500 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |