Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 april 2005, 14:46   #481
Don Quichote
Banneling

Standaard

Ik noem me realist.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2005, 14:50   #482
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote
Ik noem me realist.
Zo realistisch dat je niet ziet dat dit systeem over enkele decenia op de klippen loopt.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2005, 14:52   #483
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik noem me realist.
De romeinen en alle bewoners van teloorgegane "beschavingen" die in feite totalitaire systemen waren noemden zichzelf ook realist !
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 15 april 2005 om 14:53.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2005, 15:47   #484
Don Quichote
Banneling

Standaard

Zoals de meeste mensen met rechtvaardigheidsgevoel zou ik een betere wereld willen.

Maar zoals we reeds konden merken is rechtvaardigheid een subjectief begrip.

Een beter wereld krijgen we niet door de zwakken nog meer te verzwakken door ze de papfles te geven.
Oud 15 april 2005, 15:52   #485
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.
Je meent het?
Oud 15 april 2005, 16:06   #486

Standaard

Citaat:
Zoals de meeste mensen met rechtvaardigheidsgevoel zou ik een betere wereld willen.

Een beter wereld krijgen we niet door de zwakken nog meer te verzwakken door ze de papfles te geven.
Ja de wereld is al veel verbeterd natuurlijk door de zwakkeren te bashen.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
Oud 15 april 2005, 16:15   #487
Don Quichote
Banneling

Standaard

Zwakkeren die als ze de kans geboden krijgen om , mits inspanning sterker te worden,en toch blijven de sukkelaar uithangen...

Laat ik met alle plezier verrekken.

Want dat is verkeerd bloed.
Verkeerd bloed moet weg uit de evolutie.

Zoals een giraf met 2 poten zich niet kan voeden of voortplanten...

Eruit met die rommel.
Oud 15 april 2005, 16:20   #488

Standaard

Citaat:
Zwakkeren die als ze de kans geboden krijgen om , mits inspanning sterker te worden,en toch blijven de sukkelaar uithangen...

Eruit met die rommel.
Fijn dat u nu tenminste toegeeft dat u een fascist bent. Btw wie denkt u dat er de meeste overlevingskansen zou hebben indien we beiden morgen in de jungle worden gedropt en daar zonder hulpmiddelen worden achtergelaten - wie zal er de taaiste genen blijken te hebben - ik die mijn armoede reeds jarenlang heb overleefd en dus al een onnatuurlijk selectie heb doorstaan of u die aan nog geen enkele selectie werd blootgesteld ? Veronderstel dan even daarbij dat we even oud zouden zijn. Zou u de uitdaging aangaan ?

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 15 april 2005 om 16:23.
Oud 15 april 2005, 17:03   #489
Don Quichote
Banneling

Standaard

Fantasie als gevolg van veel filmpjes te zien.
Er is hier geen jungle.

Maar DQ heeft het gemaakt en Kobaf is zielig.

Wie heeft er minderwaardige genen?

Wanneer actie van het grote VWS?
Tekstjes opstellen kan iedere invalide.
Oud 15 april 2005, 17:07   #490

Standaard

Citaat:
Fantasie als gevolg van veel filmpjes te zien.
Er is hier geen jungle.

Maar DQ heeft het gemaakt en Kobaf is zielig.

Wie heeft er minderwaardige genen?

Wanneer actie van het grote VWS?
Tekstjes opstellen kan iedere invalide.
ik heb niks te verliezen.
waar gaat u uw kracht uit putten ? Uit uw lakeien die u niet meer zullen kennen als u ze niet meer kan betalen of wanneer uw geld voor hen niets meer waard is. Ik begin liever zielig dan dat ik zielig zal moeten eindigen zoals vele kapitalisten die als ze dood zijn alles kwijt zijn.
Oud 15 april 2005, 20:05   #491
Flat V
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
ik heb niks te verliezen.
waar gaat u uw kracht uit putten ? Uit uw lakeien die u niet meer zullen kennen als u ze niet meer kan betalen of wanneer uw geld voor hen niets meer waard is. Ik begin liever zielig dan dat ik zielig zal moeten eindigen zoals vele kapitalisten die als ze dood zijn alles kwijt zijn.
Uit een evolutionair standpunt zijn diegenen met de beste overlevingskansen diegenen die zich het beste aanpassen aan de omstandigheden.

In onze tijd en onze maatschappij hebben diegenen die het best "carriere gemaakt" hebben de grootste overlevingskansen. Zij gaan het laatst omkomen van de honger in ieder geval. Als je er financieel tegen kan, dan kan je tegen veel.

Het heeft geen zin om overlevingskansen die een persoon heeft in onze tijd te vergelijken met de kansen die hij zou hebben in de middeleeuwen of nog veel vroeger. Dat perspectief heeft geen zin, want het is een totaal onwaarschijnlijk scenario.

Als je als (voormalig) carrierist aan lager wal geraakt, dan heb je niet de beste genen voor onze tijd. Goede genen betekenen vandaag onder andere dat je dergelijke zaken allemaal in de hand hebt. Net zoals je in de "survival of the fittest" elk mogelijk gevaar de baas moest kunnen. Om maar te zeggen dat de eerste regels van je laatste post weinig betekenisvol zijn.
Flat V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2005, 22:24   #492
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flat V
Uit een evolutionair standpunt zijn diegenen met de beste overlevingskansen diegenen die zich het beste aanpassen aan de omstandigheden.

In onze tijd en onze maatschappij hebben diegenen die het best "carriere gemaakt" hebben de grootste overlevingskansen. Zij gaan het laatst omkomen van de honger in ieder geval. Als je er financieel tegen kan, dan kan je tegen veel.

Het heeft geen zin om overlevingskansen die een persoon heeft in onze tijd te vergelijken met de kansen die hij zou hebben in de middeleeuwen of nog veel vroeger. Dat perspectief heeft geen zin, want het is een totaal onwaarschijnlijk scenario.

Als je als (voormalig) carrierist aan lager wal geraakt, dan heb je niet de beste genen voor onze tijd. Goede genen betekenen vandaag onder andere dat je dergelijke zaken allemaal in de hand hebt. Net zoals je in de "survival of the fittest" elk mogelijk gevaar de baas moest kunnen. Om maar te zeggen dat de eerste regels van je laatste post weinig betekenisvol zijn.
Ik heb toch zo mijn bedenkingen bij survival of the fittest dat een carriëreist meer kansen hebt.
In mijn eigen familie heb ik een nicht waarvan haar iq ooit op 180 is vastgesteld. Nu die heeft in gans haar leven niet één dag gewerkt en als ze haar mantel dicht doet zit ze zekers altijd één knoopsgat mis.
Ze speelt daar wel een ouvre op de piano om U tegen te zeggen, maar voor de rest moet je toch niet over zaken beginnen met haar. Zulke dingen zijn voor de werkmieren zie je ze dan denken.
En eigenlijk is dat algemeen zo.
Misschien, heel misschien is een mens die zich volledig toelegt op zijn zaak en die winstgevend weet te maken wel een autist of zo?
Die zijn ook heel gefocust op bepaalde dingen.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2005, 09:20   #493
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
en voor u mij voor communist gaat uitmaken !
dit is volledig in overeenstemming met de principes van het zuivere liberalisme zoals dat door john locke werd in de wereld gebracht.
en dat door kapitalisten werd geperverteerd.
_________

1 'Vooruit maar jongens de beuk erin' -door de armen- vind ik wel goed.
Ze missen echter de grote leiders en de gewortelde organisaties die een dergelijke(naar mijn gevoel liefst niet-revolutionaire) algemene beweging in pacifieke banen kan op het spoor zetten en vooruitduwen.

2 Locke wordt in de westerse traditie genoemd als de initiator van het idee van de civiele samenleving.
Locke steunde zich echter vrijwel geheel op de vrijheid van het individu (waardoor hij het hobbelpaard van de liberalen werd).
Hij ging wel geheel voorbij aan de betekenis van de sociale gemeenschappen in relatie tot de burgers en de staat.

Onder invloed van dat soort denken is de authentieke betekenis van vrijheid gedegenereerd . In beginsel verengt het liberalisme vrijheid tot 'het individu als een doel op zichzelf'.
Het liberalisme (de mantra van vandaag) is ver verwijderd geraakt van de authentieke betekenis van vrijheid als een relationeel begrip, dat gekenmerkt wordt door een moreel engagement met vele en zeer gedifferentiëerde gemeenschappen.

(Met dank aan de inspiratie van oa. Henk Woldring in 'Kernbegrippen in de Politieke Filosofie- een herwaardering')
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2005, 09:32   #494
eno2
Banneling

Standaard

[quote=boer_bavo]
_______

@Bavo
Ik vind langdurig werklozen dan ook geen slachtoffers, maar mensen die kiezen om werkloos te blijven.

_______

Heel conveniënt.
Op die manier bekeken kent de obligate cumulatie van middelen en winsten door het kapitalisme dan plots een hele hoop minder slachtoffers.

Mensen die kiezen om werkloos te blijven zijn er ook.
Van allerlei pluimage.
Vooral zij die het niet nodig hebben.
Ook zij die anders-actief zijn en voor wie de uitkering een fooi is bovenop.

Zolang er naar zulke en aanverwante zaken geen deskundig onderzoek verricht is, beweer je maar wat je wil.

Het siert echter niet het niveau van je interpretatie-vermogen, er zo maar met de grove borstel door te kammen.
Oud 16 april 2005, 09:37   #495
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flat V

Dit is wat je een schoolvoorbeeld van sociaal-darwinisme zou kunnen noemen.
Nu, het verbaast me niks dat deze theorie dankbaar wordt aangegrepen door kapitalisten en carrieristen om hun verwerpelijke economische ideeen te rechtvaardigen.

Laatst gewijzigd door @lpha : 16 april 2005 om 09:38.
Oud 16 april 2005, 09:46   #496
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Eruit met die rommel.
________

Helaas voor jou ontrommelt de rommel zichzelf en kuist en passant de onderliggende oorzaken van de rommelproductie geleidelijk op.

Het sociaal darwinisme is dan ook al lang weg geëvolueerd wegens veel te achterlijk.

Verder wijs ik je op een paar zijdelings daaraan gerelateerde dingetjes

1 Je leeft nu eenmaal in een gemeenschap die uiteindelijk toch sociale rechtvaardigheid in haar vaandel voert en die ook zo goed en kwaad als het gaat, werkelijk toepast.
Die gemeenschap heeft die aspiratie ook in teksten en wetten gegoten, de grondwet oa. Die wordt te gebrekkig geïmplementeerd, ok, maar dat geeft je nog niet het recht actief aan verrekking te gaan doen als eliminatie-taktiek.

2 Je handtekening stigmatiseert ten onrechte een hele klasse economisch zwakkeren. Dat vind ik een onterechte en opzettelijk beledigende en vernederende discriminatie waar ik mijn ogen op verstuik. Ik wil ze niet meer zien! Gewaarschuwd!
Kan je ook nog iets anders dan je trieste clicheetjes rondstrooien, intellectuele zielepoot?

Laatst gewijzigd door eno2 : 16 april 2005 om 09:53.
Oud 16 april 2005, 10:49   #497

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
________

Helaas voor jou ontrommelt de rommel zichzelf en kuist en passant de onderliggende oorzaken van de rommelproductie geleidelijk op.

Het sociaal darwinisme is dan ook al lang weg geëvolueerd wegens veel te achterlijk.

Verder wijs ik je op een paar zijdelings daaraan gerelateerde dingetjes

1 Je leeft nu eenmaal in een gemeenschap die uiteindelijk toch sociale rechtvaardigheid in haar vaandel voert en die ook zo goed en kwaad als het gaat, werkelijk toepast.
Die gemeenschap heeft die aspiratie ook in teksten en wetten gegoten, de grondwet oa. Die wordt te gebrekkig geïmplementeerd, ok, maar dat geeft je nog niet het recht actief aan verrekking te gaan doen als eliminatie-taktiek.

2 Je handtekening stigmatiseert ten onrechte een hele klasse economisch zwakkeren. Dat vind ik een onterechte en opzettelijk beledigende en vernederende discriminatie waar ik mijn ogen op verstuik. Ik wil ze niet meer zien! Gewaarschuwd!
Kan je ook nog iets anders dan je trieste clicheetjes rondstrooien, intellectuele zielepoot?
het vierde wereld syndicaat eist dat het beledigen van werklozen in de anti discriminatiewetgeving wordt opgenomen. Weet jij misschien of het beledigen van werklozen onder smaad valt ? - volgens mij wel maar in de praktijk ben je er niet veel mee. We zouden ook eens klacht kunnen proberen neerleggen bij moderator - maar er zijn hier ook mensen die racistische slogans in hun handtekening hebben staan - dus ik denk dat dat ook niet veel zoden aan de dijk gaat brengen. Volgens mij komt het erop neer dat de wetgever ervan uit gaat dat men werklozen gerust mag beledigen en mag aanwrijven dat je hen als werkende mens de pint die ze drinken hebt getrakteerd. En vat dit laatste nu aub weer niet lettelrijk op want ik ben evenveel geheelonthouder als jij.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 april 2005 om 10:49.
Oud 16 april 2005, 11:38   #498
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Smaad is per definitie ; beledigen van ...
Discriminatie is per definitie ; uitsluiten van ...
Maar per definitie ; mag een werkloze geen pintjes gaan drinken in de werkcyclus uren. Lijkt een beetje raar of achterhaald, maar er zijn tijden geweest dat ze daar controles op deden.
Langs de andere kant; wat proefballonetjes oplaten kunnen nooit kwaad nietwaar.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2005, 12:50   #499
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
_________

Als ik over Casino Mondiale begin, dan schakel jij over op België.
(Zoals je over hun nationale aandeel begint, als ik het heb over de mondiale 'take over' van de Multi's).

Ik zal dus het cijfer van het wereld-zwerfkapitaal eens moeten opduiken, in vergelijking tot het productieve kapitaal.

Ik ben helemaal gewonnen voor plaatselijke productieve investeringen met zoveel mogelijk eigen kapitaal.

Vlaanderen is nochtans 'welvarend geworden' door zijn uitverkoop door de oude Eyskens aan de internationale grote investeerders. De ecologische kostprijs kregen de huidige en volgende generaties gepresenteerd. Ook de financiële, gezien de hoge staatsschuld die uit die uit die periode tot ons kwam.

( Ik heb heb het bedrijfsleven tientallen jaren afgedweild van boven naar beneden, van links naar rechts, van boven tot onder. Voor een paar Multi's.
Heb niet direct meer behoefte aan follow-up bezoeken).
Hernando de Soto deed ooit een poging om het kapitaal van armen in Mexico te berekenen. Het resultaat: dat was 31x zo groot als alle buitenlandse investeringen die het land gekend heeft.
Oud 16 april 2005, 12:56   #500
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Er zijn een groot aantal redenen op te sommen. Maar belangrijkste redenen lijken mij:
- Afrika is veel droger dan Azië. Belangrijkste uitzondering: Congo.
- Afrika heeft veel minder ontwikkelde markten (omdat mensen verder uit elkaar wonen). De oogst in een streek verhogen verhelpt de honger in een andere streek niet. En in die streken waar de GR gewassen het goed zouden kunnen doen (lees: irrigatie) is er geen voedselprobleem.

Verder zijn er nog een aantal redenen: de onstabiele regimes (vgl met India en China), meer ziektes (bvb slaapziekte -> geen vee in Congo), Afrika ligt dichter bij de Tropen (dan India en China). In de subtropen heb je meer opbrengst per ha omdat er meer zon schijnt (in de tropen zijn er teveel wolken. Ook was er op het ogenblik van de groene revolutie veel minder nood aan meer opbrengst per ha in Afrika dan in Azië. Tijd was een belangrijkere oogstbeperkende factor dan het oppervlakte dat gecultiveerd werd. Ethiopië bvb was eind jaren 60 nog een netto-exporteur van landbouwgewassen.
Pas nu door de grote bevolkingstoename krijg je een situatie die meer op die van Azië gelijkt: de opbrengst wordt vooral gelimiteerd omdat het land beperkt is. En pas nu is er dus nood aan meer opbrengst/ha

Midden Amerika heeft trouwens ook meer geprofiteerd van de groene revolutie, vooral dan door maisvarianten. Maar ook hier: betere markten en meer water.
Nog ééntje vergeten: In Azië eet iedereen rijst. Je moest dus maar 1 plant onderzoeken. In Afrika eten ze in bijna elke streek een ander gewas als hoofdvoedselgewas: tarwe, ensete, teff, bananen, gerst, cassava, afrikaanse rijst, ...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be