![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wij wij zijn na de dood is ons energie essentie, en dit is niet exact gelijk aan wie wij zijn na de dood, het omvat het meer. Alle ervaringen liggen opgelsagen in ons grotere energie essentie. Maar een mens is een multidimensionaal wezen, bestaande uit verschillende lagen, waarvan ons fysische zelf het "laagste" niveau is. Op een hoger niveau heb je ons hogere zelf. Voor onze energie essentie dat wij zijn is het alsof we van leven naar leven gaan, en telkens tijdens het leven een andere personaliteit aannemen. Maar voor ons hogere zelf, die hoger staat gebeuren als deze incarnaties tegelijkertijd, deze staat buiten alle tijd. Dit hogere zelf bevat alle geïncaneerneerde energie essenties (spirituele entiteiten) en is een spirituele eniteit op zich die grotere is dan van som van zijn delen. Ons hogere zelf ontvangt constant de signalen van al onze geïncarneerde personaliteiten, en gidst ze daar waar nodig, dikwijls zonder dat de personaliteit het beseft. Ons hogere zelf leert zelf bij door delen van zichzelf te projecteren in de fysische realiteit. Er is een constantie groei van bewustzijn doorheen dimensies, waarbij niet vastaat en verschillende wegens kunnen gevolgd worden. Hier info van een gechannelde bron waarbij een entiteit die niet meer incarneert, seth genoemd, gechanneld wordt door een vrouw. Seth spreekt van een andere "toekomstige seth" die een geëvolueerde versie is van hem, net zoals ons hogere zelf een sterk geëvolueerde versie is van onszelf. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#482 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En nu naar de kern van de zaak. Of toch een poging. Ik ga geen theorie brengen. Meer een soort 'inzicht'. Het is dus ook geen 'waarheid'. Eerder een 'weg', een richting. Vertrekkende van een aantal (arbitraire, ik weet het) vaststellingen. 1/ Alle levende organismen hebben zonder uitzondering een even lange evolutiegeschiedenis achter de rug. 2/ Het is 'logischer' om aan te nemen dat de er geëvolueerd is van eenvoudig naar ingewikkeld. 3/ Het is 'logischer' om aan te nemen dat alles begonnen is met het meest indenkbare eenvoudige organisme en dat complexiteit ontstaan is door een 'samenwerkings verband' van deze organismen. 4/ Dit samenwerkings verband kan je aanduiden met 'symbiose' en het mechanisme kan je 'endosymbiose' noemen. Heruit kan je een andere difinitie dystileren voor het begrip 'soort'. Namelijk: Een soort is gewoon een andere 'symbiose'. Symbiose beperkt zich niet tot het 'samenwerken' dat je vind binnen een door 'vel' afgebakend levend wezen, maar ook in de interactie van dit leven wezen met z'n omgeving. Elk deeltje van het 'samenwerkings verband' heeft een direkte of inderekte 'lijn' naar de hersenen. Bijgevolg is 'bewustzijn' en ook 'zelfbewustzijn' niet meer dan de symbiose die 'weet' heeft van de 'samenwerking'. Hoe ruimer en complexer de samenwerking hoe groter de nood aan 'bijsturen' van de verbanden. 'Denken' is een bijproduct daarvan. Als je de hersenen beschadigd, dan beschadig je het 'bijsturen' van de symbiose. De symbiose valt uit mekaar. Zonder symbiose geen geheel. Dus het geheel sterft af.
![]() |
![]() |
#483 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#484 |
|
![]() Veel mensen die out-of-body exploraties hebben gedaan bevestigen dit model in meer of mindere mate met enkele wijzigingen , maar de kerngedachte van de mens als multidimensioneel wezen is hetzelfde. Mensen die de dag van vandaag BDE's doen bevestigden wat oude sjamenen en culturen al duizenden jaren zeggen.
![]() |
![]() |
#485 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#486 | |
|
![]() Citaat:
De basis voor de ziel komt voort uit de hogere dimensies de ziel kan niet sterven noch kan er een nieuwe ziel gevormd worden door het lichaam.
![]() |
![]() |
![]() |
#487 |
Parlementslid
|
![]() Ziel is een woord. De betekenis kan naar believen met andere concepten ingevuld worden. Men kan dat woord als vervanger van die concepten gebruiken.
Echter, het gebruiken van het woord doet het ding niet bestaan hoor. Ik kan op zoek gaan naar de "Wötsi" in mezelf en daar allerlei gevoelens en ideeën aan koppelen. Als ik toevallig de macht had om mijn systeem aan mensen op te leggen dan zou deze topic binnen 100 jaar als volgt heten: "bestaat de Wötsi"? Dus ja, ik ben een nominalist en ik zie geen reden voor het tegendeel.
![]() |
#488 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#489 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#490 |
Minister
|
![]() Ik zie wel wat in de wötsi.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#491 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#492 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#493 |
Banneling
|
![]() De ziel is een geheel van psychische krachten en vermogens en bestaat dus wel degelijk, alhoewel niet eeuwig levend en niet overdraagbaar via metempscychose..
Laatst gewijzigd door eno2 : 14 januari 2009 om 11:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#494 |
Minister
|
![]() Ik beschouw de ziel van een mens als zoiets als het geheel van de door hem werkende energieën, zijn totaal individueel en een-eenduidig (zoals een vingerafdruk) energetisch patroon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#495 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Dat is dan ook de reden waarop ik niets van SKEPP moet hebben. Zo heb ik professor (?) Betz eens de clown op T.V. zien uithangen, toen hij homeopathie kwam weerleggen door 'sterk verdund slangengif' te drinken. Omdat hij niet dood ging, was de conclusie dat homeopathie niet bestond, omdat dat net gebaseerd was op oneindige verdunningen. Het was een beschamende vertoning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#496 |
Gouverneur
|
![]() Maar ter zake:
Ik weet niet of de ziel al dan niet bestaat. Er zijn argumenten die bevestigen dat de ziel enkel een manifestatie is van onze hersenactiviteit, dus volledig vervat zit de electro-chemische reacties in onze grijze materie. Al eens dronken geweest? Wel, als je dronken bent, verandert je persoonlijkheid. Idem voor drugs of iets totaal anders als hersenbeschadiging. Dat is een sterke aanwijzing dat je ziel door lichamelijke manifesties wordt gedefinieerd. Maar er zijn ook andere argumenten die pleiten voor het bestaan van een ziel. B.v. het geheugen. Is het mogelijk dat de miljarden herinneringen die wij hebben, inclusief ontelbare 'filmbeelden' van ons vroegere leven allemaal opgeslagen kunnen zitten in een uithoekje van ons brein? Is dat niet zo onrealistisch dat we kunnen stellen dat die informatie elders - dus niet in ons lichaam - zit opgeslagen? Een andere, filosofisch, argument komt van Schopenhauer: als de mens enkel materie is, is er geen vrijheid van gedacht mogelijk. (Materie wordt volledig gedetermineerd door de wet van oorzaak en gevolg, de mens kan bijgevolg geen vrije keuzes maken omdat de materiële pulsen in zijn hoofd (de gedachten) eveneens door oorzaak en gevolg worden gepredetermineerd. Maar omdat de mens toch vrije keuzes kan maken, moet dit komen van een niet-materieële component van onze persoon, nl. de ziel, die net omdat hij immaterieel is niet aan de causaliteit is onderworpen en aldus de vrijheid van denken en handelen toelaat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#497 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik begrijp niet waarom de materialisten daartegen bezwaar maken en dat verwerpen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#498 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De algemene levenskracht noemen sommige mensen God of iets dergelijks. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#499 |
|
![]() vreemd dan toch dat een hersenbloeding bvb dat persoonlijke bewustzijn/karakter serieus kan verstoren
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#500 |
Minister
|
![]() Ik kan me niet voorstellen dat onze houding, gedachten, gedragingen ons energiepatroon niet zouden beïnvloeden.
|
![]() |
![]() |