Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 december 2006, 07:52   #481
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Dat minderhedenverdrag zou ook ertoe kunnen leiden dat we faciliteiten moeten voorzien in een hele hoop nieuwe Vlaamse gemeenten!
Dit is niet zo. Het Groothertogdom Luxemburg heeft het minderhedenverdrag ook ondertekend, maar er onmiddellijk laten bijschrijven dat dit niet geldt voor immigranten. U moet immers weten dat Luxemburg sedert WO II een heel grote immigratie uit Portugal heeft gekend. Om te vermijden dat de Portugezen (die weinig of niet geïntegreerd zijn, daar ze een eigen schoolnet, culturele verenigingen... hebben uitgebouwd) aanspraak zouden kunnen maken op dit verdrag en de wettelijke gevolgen, heeft de Luxemburgse staat dit onmiddellijk afgeblokt. Ook een Vlaamse staat zou dit probleemloos kunnen doen.

Volgens de definitie van de Raad van Europa zijn de Franstaligen in de Vlaamse Rand trouwens geen "historische minderheid" en kunnen bijgevolg geen rechten opeisen op basis van het verdrag.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 07:55   #482
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Omdat men het beeld heeft van radicale fascistische Vlamingen.
Niet echt. Ik zag wel alle clichés bevestigd die bij de Franstalige burger van dit land leven. Dat is alles. Ook werden er een paar domme veronderstellingen tot zogezegde werkelijkheid gebombardeerd: een tram die Vlaanderen niet binnenmocht of identiteitscontrole in het station van Hoeilaart. Dit is de reinste nonsens daar we binnen de EU leven.
Oud 15 december 2006, 07:57   #483
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niet echt. Ik zag wel alle clichés bevestigd die bij de Franstalige burger van dit land leven. Dat is alles. Ook werden er een paar domme veronderstellingen tot zogezegde werkelijkheid gebombardeerd: een tram die Vlaanderen niet binnenmocht of identiteitscontrole in het station van Hoeilaart. Dit is de reinste nonsens daar we binnen de EU leven.
Is een onafhankelijk Vlaanderen zowiezo lid van de EU?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 07:59   #484
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Als ik het aantal telefoontjes en mails zie die de B.U.B. heeft gekregen van ongeruste Belgen, kan ik deze reportage alleen maar een succes noemen. Een katalysator voor de grote minderheid van unitaristen en unie-federalisten !
Merkwaardig. Blijkbaar weten de "ongeruste Belgen" plotseling wel dat de BUB bestaat, terwijl ze dat niet weten bij de verkiezingen... Plotseling is er ook geen sprake meer van gebrek aan naambekendheid door het "groot vlaemSSch-nationalisch complot" in de media...

Opperbubbel Hans I le Grand is weer eens aan het kronkelen... En binnenkort zullen we ongetwijfeld weer eens vernemen dat er weer duizenden nieuwe leden zijn bij de bubbelclub dankzij deze uitzending... Ongetwijfeld weer wat gratis lidkaarten.

Heeft u in dat verband al een antwoord op mijn vraag trouwens? Welke plaatselijke voorzitter werd ook alweer opgebeld door "mijn rat"?
Oud 15 december 2006, 07:59   #485
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Is een onafhankelijk Vlaanderen zowiezo lid van de EU?
Volgens internationaal recht blijven de bestaande afspraken gelden.
Oud 15 december 2006, 08:02   #486
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Di Rupo wil dit weer politiek uitbuiten, de angst en die paniek was zo massaal en ongeloofelijk, zouden we die staatshervorming nu maar niet vergeten .
Massale paniek? Waar haal je dat vandaan? Die paar telefoontjes? Als de paniek echt "massaal" zou zijn geweest, dan had men wel andere taferelen gezien in de straten.
Oud 15 december 2006, 08:37   #487
Heftruck

Standaard

Citaat:
Volgens internationaal recht blijven de bestaande afspraken gelden.
Dat is toch absurd? België als constructie zou blijven bestaan en dus blijven de afspraken met België gelden. Vlaanderen is echter nooit als onafhankelijke staat toegetreden tot de EU en is als dusdanig geen deel van de EU?

Of vergis ik mij?

Laatst gewijzigd door Heftruck : 15 december 2006 om 08:37.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 08:57   #488
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Hoe daar een relatief groot aantal mensen intrappen grenst aan het ongelooflijke. Men is nog niet in staat BHV te splitsen laat staan België. Toch een pluimpje voor de creativiteit van de RTBF. Ondertussen heeft deze grap toch overduidelijk de angst van de Franstaligen, die hun financiële bron al zagen opdrogen, kunnen aantonen.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 09:31   #489
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Omdat men het beeld heeft van radicale fascistische Vlamingen. Bovendien, gezien hoe emotioneel veel Walen waren? Zij gaan er waarschijnlijk van uit dat wij even emotioneel zijn in onze onafhankelijkheidsstrijd. Dat terwijl voor de meesten Vlaamse onafhankelijkheid eerder een rationele beslissing is. Al wil dat niet zeggen dat ik op de dag van de onafhankelijkheid niet hypergelukkig zal zijn.
Ik kan u goed begrijpen als u zegt dat de walen de vlaming niet "verstaan"...

Maar in elk debat hoor ik mensen niet discussieren wat de oorzaak werkelijk is...
Is het verwonderlijk dat een waal een vlaming niet kent, hij leeft in een andere wereld... Ik begrijp niet hoe men ooit heeft kunnen denken dat iets opsplitsen, mensen of groepen mensen bij mekaar kan brengen... Men gaat geen vechtende honden verzoenen door ze elk apart in een kot te steken...
Het draait meer en meer naar een vechtscheiding, en zoals altijd vergeet men de kinderen... En wie is zo gewoonlijk het slachtoffer... juist ja...
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 09:57   #490
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen Bekijk bericht
...
Geloof me, ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 11:01   #491
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Dat is toch absurd? België als constructie zou blijven bestaan en dus blijven de afspraken met België gelden. Vlaanderen is echter nooit als onafhankelijke staat toegetreden tot de EU en is als dusdanig geen deel van de EU?

Of vergis ik mij?
Normaal gezien moeten dergelijke zaken dan nadien opnieuw onderhandeld worden, maar tot zolang de onderhandelingen niet afgerond zijn blijven de gemaakte afspraken gelden.
Oud 15 december 2006, 11:02   #492
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Hoe daar een relatief groot aantal mensen intrappen grenst aan het ongelooflijke.
Dit kan slechts gebeuren als men inspeelt op een bestaand beeld dat bij die mensen bestaat. Bijgevolg moeten we concluderen dat er onder de Franstaligen de idee bestaat dat de Vlamingen zich vroeg of laat zullen afscheuren en/of er onder hun noorderburen een daadwerkelijke hang naar separatisme bestaat.
Oud 15 december 2006, 11:07   #493
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Geduld is een schone deugd : we wachten reeds lang, maar het komt er toch wel van , met of tegen de zin van de Waalse politici.

Als Vlaanderen meer bevoegdheden wil en de donaties meer doorzichtig worden, gaan ze misschien schaamte voelen en door hun eigen volk verplicht worden om er iets aan te doen.

Hopelijk heeft deze uitzending bij veel Walen toch de ogen doen opengaan.

Nu zijn de meeste Walen bewust op een dwaalspoor gebracht door steeds te moeten horen dat de Vlamingen separatisten zijn en tegen de Walen, alhoewel, meer en meer Walen beginnen te twijfelen en zien zelf ook wel dat het hier verre van schitterend is; Waarmee ik zeker niet bedoel dat het hier niet schitterend is om te wonen als je met pensioen bent.
Deze nieuwe wind zal dan ook vanonderuit moeten komen en de vraag is nog maar of de tijd er nog is om bij de "leidende" klasse in wallonië de juiste mentaliteit te induceren.
Daarom een passage uit Knack met Michel Jadot, een machtig gepensioneerd PS-topambtenaar op pensioen.
Ik citeer uit Knack met Jadot aan het woord:
"Rudy Aernoudt ziet de walen pas écht als imbecielen aan. Hij relativeert de omvang van de zogenaamde transfers. een vlaming betaalt slechts € 3 per dag aan de walen, en dat valt best mee, aldus Aernoudt. Maar tegelijk zou wallonië in jaarlijkse rapporten de besteding van die getransfereerde fondsen _geld dat via de sociale zekerheid naar Wallonië gaat_ moeten rechtvaardigen. Als dat zijn opvatting van het federealisme is, laten we dan maar snel terugkeren naar de federale staat. Aernoudt wil wallonië onder vlaamse voogdij plaatsen: mooi staaltje solidariteit dus......enz "

Voor een gezin van 4 betekent dit 3X4X365= € 4380/jaar.
En voor gans vlaanderen ongeveer 6 �* 7 miljard/ jaar.
Maar hier mag je geen vragen bij stellen, volgens de PS.

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 15 december 2006 om 11:08.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 11:09   #494
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Normaal gezien moeten dergelijke zaken dan nadien opnieuw onderhandeld worden, maar tot zolang de onderhandelingen niet afgerond zijn blijven de gemaakte afspraken gelden.
in praktijk wordt buitenlandse erkenning van de onafhankelijkheid 'gekocht' met het 'verdragen blijven geëerd' ... waardoor er in eerste instantie daar niks aan verandert
Oud 15 december 2006, 11:18   #495
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Waarom jaagt men zich op in zoiets banaal. De mensen die dit zomaar voor waar aannamen, tja dat zijn niet van de bijster slimste zou ik zeggen.

Waar men zich toch druk om maakt in dit kleine landje.
get a life
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 11:21   #496
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
Waarom jaagt men zich op in zoiets banaal. De mensen die dit zomaar voor waar aannamen, tja dat zijn niet van de bijster slimste zou ik zeggen.
Niet noodzakelijk. De RTBF heeft gewoon iets aangeraakt wat bij de Franstaligen leeft. Als ze een gelijkaardige uitzending hadden gemaakt over de afscheiding van Henegouwen, dan had iedereen dat belachelijk gevonden en niemand had het voor waar aangenomen. Er zijn immers geen tekenen daarvoor.
Oud 15 december 2006, 11:31   #497
Anna List
Banneling

Standaard

De Vlaamse Volksbeweging (VVB) verheugt zich niet alleen in de commotie rond de
nepuitzending "Vlaamse onafhankelijkheid" van de RTBf. De VVB is blij dat
iedereen de afgesproken geheimhouding bewaarde, zodat de uitzending toch
mogelijk is geweest. De makers van het programma hadden eerder het verbod
gekregen om een realistische documentaire over het onafhankelijkheidsdenken te
maken
. De keuze voor docu-fictie bleek een schot in de roos.

wordt dit bevestigd ? wordt de Waalse openbare omroep idd verboden om een echte documentaire te maken over onafhankelijkheidsdenken ?
Oud 15 december 2006, 11:34   #498
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Omdat men het beeld heeft van radicale fascistische Vlamingen. Bovendien, gezien hoe emotioneel veel Walen waren? Zij gaan er waarschijnlijk van uit dat wij even emotioneel zijn in onze onafhankelijkheidsstrijd. Dat terwijl voor de meesten Vlaamse onafhankelijkheid eerder een rationele beslissing is. Al wil dat niet zeggen dat ik op de dag van de onafhankelijkheid niet hypergelukkig zal zijn.
Daarin moet ik je toch tegenspreken. De reportage ging niet over fascistische vlamingen.
Nee, er werd een algemeen beeld geschetst van een onbeduidend volk. Zou herinner ik mij een beeld waarin een Vlaamse triptiek (late middeleeuwen) werd getoond die men in 3 ging scheuren - behoorlijk 'nasty' vond ik deze grap , een stuk voor Brussel, één voor Vlaanderen en één voor Wallonie.
Vlaanderen werd er constant geassimileerd met minderwaardige kleine dingen (hoofdstad is Mechelen - met alle respekt voor Mechelen van mijn kant, Vlaanderen is het land van biscuits, de zwarten in congo erkennen vlaanderen uit weerwraak op Belgie, prinses Astrid - tweede keus in Belgie- komt er allicht op de troon).
Er werd duidelijk gesteld dat Brussel alle troeven had: vliegverbod over Brussel, alle kunstschatten zijn in Brusselse handen, de Lijn mag er niet meer binnen - een duidelijke hint naar de mensen die gaan werken in Brussel -
En de klap op de vuurpijl was de 'poll' in het 'serieuze' gedeelte waarin gevraagd werd wiens fout het verdwijnen van Belgie zou zijn. er waren 4 mogelijkheden, onverbloemd:
- La faute des politiciens flamands (98%)
- la Faute de la population flamande (82%)
en idem voor de franstaligen

Valt het je op dat je ook twee keuzes kan maken? En dat het hier niet om Vlaams nationalisme gaat maar om Vlaanderen en haar bevolking op zich?

Ziek word ik als ik nu lees over 'pedagogische' aspekten. Wel dat men het dan onverkort terug uitzendt. Ik hoop enkel dat er iemand is die het op YouTube zet, twee maanden voor de volgende verkiezingen.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 11:43   #499
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de zwarten in congo erkennen vlaanderen uit weerwraak op Belgie
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 11:53   #500
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dit is niet zo. Het Groothertogdom Luxemburg heeft het minderhedenverdrag ook ondertekend, maar er onmiddellijk laten bijschrijven dat dit niet geldt voor immigranten. U moet immers weten dat Luxemburg sedert WO II een heel grote immigratie uit Portugal heeft gekend. Om te vermijden dat de Portugezen (die weinig of niet geïntegreerd zijn, daar ze een eigen schoolnet, culturele verenigingen... hebben uitgebouwd) aanspraak zouden kunnen maken op dit verdrag en de wettelijke gevolgen, heeft de Luxemburgse staat dit onmiddellijk afgeblokt. Ook een Vlaamse staat zou dit probleemloos kunnen doen.

Volgens de definitie van de Raad van Europa zijn de Franstaligen in de Vlaamse Rand trouwens geen "historische minderheid" en kunnen bijgevolg geen rechten opeisen op basis van het verdrag.
Waarom blijft Vlaanderen dan eigenlijk de ratificatie van het minderhedenverdrag blokkeren? België is samen met Frankrijk (dat het niet eens ondertekende), Griekenland en Turkije het enige land dat het verdrag nog niet geratificeerd heeft (irrelevante dwergstaatjes niet meegerekend). Zie het overzicht op http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaderve...le_minderheden

In plaats van tot de paria van Europa te blijven behoren als het gaat om minderhedenrechten (België heeft immers ook het Europees Handvest voor regionale talen of talen van minderheden niet ondertekend), zou men beter de verdragen ratificeren zonder de Franstaligen te erkennen. Nu blijft in het buitenland toch het beeld bestaan dat de Franstalige minderheid recht zou hebben op erkenning en dat men niet wil ratificeren omdat Vlaanderen daar niet onderuit kan.

Men kan inderdaad bij ratificatie precies aangeven op welke groepen het verdrag van toepassing wordt verklaard. Nederland heeft het minderhedenverdrag bijvoorbeeld uitsluitend op de Friezen van toepassing verklaard. De reden dat de ratificatie overigens zolang geduurd heeft, was, dat de paarse kabinetten het onzalige idee hadden om ook migrantengroepen te erkennen, wat de Eerste Kamer veel te ver ging. Deze blokkeerde daarom de ratificatie, tot de kabinetten-Balkenende de voorgenomen erkenning beperkten tot de Friezen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be