![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 |
Banneling
|
![]() Natuurlijk mogen ze dat. En u moogt gerust zijn dat zij zich politiek georganiseerd hébben na de oorlog. De macht van de toenmalige CVP was overweldigend, zeker in mijn provincie. Eigenlijk heb ik daar geen problemen mee, behalve... indien het uitloopt op de arrogantie van de macht. En deze arrogantie is gebroken geworden door paars. De CD&V is wat bescheidener geworden. Maar hopen dat het geen schijn is, maar ik denk het niet. Het is een andere politieke generatie die aangetreden is.
Laatst gewijzigd door system : 12 februari 2007 om 08:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#482 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#483 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 12 februari 2007 om 09:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#484 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#485 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar je moet wel mee met je tijd. Of wilt u ook terug naar de Latijnse mis (symbolisch gesproken)? Laatst gewijzigd door system : 12 februari 2007 om 09:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#486 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
't Grote verschil tussen geloof en levensfilosofie is dat men bij het eerste iets aanneemt in zijn integraliteit, terwijl men bij het laatste naar hartelust kiest en laat wat men zelf wil. Wie zich tot het christelijk geloof bekent, kan niet zomaar stellen dat hij dit of dat element van dat geloof verwerpt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#487 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Van de andere kant moet je ook stellen dat het geloof zich moet aanpassen aan de noden van de tijd. En, ik geef het toe, dit is een reuze moeilijke opdracht voor een instelling zoals de Katholieke Kerk die universeel is, gelovigen heeft op alle continenten waar er ander gevoeligheden liggen met betrekking tot contraceptiva, abortus, homofilie, echtscheiding en noem maar op. Om u een voorbeeld te geven: als je vroeger les gaf in een Katholieke school en je scheidde, werd je ontslagen omdat het christelijk geloof de scheiding verbood(en nog verbiedt). Je gedroeg je dus niet als een katholiek dus kon je ook geen les geven in in katholieke school. Vanuit de toepassing van de christelijke leer is dit ook zo. Maar -en dat is het probleem- kun je zo'n stelling handhaven in onze tijd? Moelijk vrees ik. Te meer dat in dit geval de katholieke scholen ook gefinancierd worden door de staat. Ofwel moeten de katholieken terug privé-scholen oprichten en terug 'gaan bouwen met de bisschop'... Maar zelfs dan zou je wel eens in ons geval in strijd kunnen komen met de Europese rechten van de mens. U kent het adagium: o tempora, o mores! Meestal werd dit pejoratief bedoeld, maar hier gebruik ik het dus niet in deze slechte betekenis. Laatst gewijzigd door system : 12 februari 2007 om 10:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#488 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#489 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#490 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't Geloof moet niet aangepast worden; wel de wijze waarop men dat geloof doorgeeft en het beleeft. Iedere generatie weer, zeker in deze veranderende tijden. 't Geloof blijft evenwel het geloof, ongeschonden en volledig. Die integraliteit hoort men als gelovige door te geven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#491 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Duitsland en Frankrijk bestaan meerdere private scholen met een uitgesproken katholiek karakter. Ik zie niet in hoe dit in strijd is met de Europese regelgeving. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#492 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#493 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#494 |
Banneling
|
![]() Neen dat bedoel ik niet. Ik bedoel: indien je iemand zou ontslaan wegens het feit dat hij/zij uit het echt gescheiden is bijvoorbeeld, dan valt het nog te bezien of, wanneer de betrokkene naar Het Europese hof trekt, of dat beroepsverbod niet wordt gesanctioneerd. Ik weet het dus niet. Misschien wel, misschien niet.
Laatst gewijzigd door system : 12 februari 2007 om 10:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#495 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't Verschil zit niet zozeer in de staatsrechtelijke status (daar de Franse geestelijkheid, net als bij ons, een loon krijgt uitbetaald door de overheid, er "kerkfabrieken" e.d. bestaan waarbij de overheid soms moet bijpassen), maar wel in de wijze waarop men omgaat met het toedienen van de sacramenten. Wie bijvoorbeeld z'n kind wil laten dopen, moet een catechesereeks volgen, belooft plechtig het kind christelijk op te voeden, er moeten tekenen zijn van praktiserend geloof, enzovoort. In België doopt de geestelijkheid maar zonder ook maar enige randvoorwaarde. Niet verwonderlijk dan ook dat doop, vormsel, huwelijk... verworden zijn tot folkloristische gebruiken eerder dan kernpunten in een christelijk leven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#496 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ja ik dacht dat de verhouding Kerk-Staat reeds uitgewerkt was in het Concordaat van 1804. Maar (katholieke) kennissen gaan regelmatig naar Frankrijk voor een tijdje en zij vertellen me vaak dat je een veel levendiger kerk ziet in Frankrijk. Maar misschien is het het temperament van Zuid-Frankrijk. Wat ik bedoelde is dat de Franse katholieke kerk niet zo verbonden is met de staat en het politiek gezag. Maar misschien heeft het een niets met het ander te maken. Dat kan ook natuurlijk. Laatst gewijzigd door system : 12 februari 2007 om 11:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#497 |
Banneling
|
![]() Mattheus 22:21 -> religie en staat hebben niets met elkaar te maken
Denk je niet dat dit misschien iets te maken heeft met de positie van de kerk hieromtrend ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#498 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Nochtans treffen we vooral onder jongere priesters - en die zijn helaas veel te weinig talrijk - mensen aan die "begeesterd" zijn van een diep geloof, en niet langer terugschrikken om wat bepaalde aangelegenheden betreft (doopsel, vormsel enz...) de puntjes eens opnieuw op de i te zetten. Enkele jaren geleden ging onze oude pastoor met pensioen, en werd onze parochie ingedeeld in een zgn. "federatie": een groep van (in ons geval) 7 parochies met één federatiepastoor: eindverantwoordelijke voor de zielzorg. Het geluk - of volgens sommigen het ongeluk, naargelang je het bekijkt - bezorgde ons een (nog vrij jonge) federatiepastoor die op korte tijd in de verscheidene parochies een groep geëngageerde gelovigen wist bijeen te krijgen. Vaak mensen die vroeger geen kans kregen. Tegelijkertijd oogstte zijn aanpak veel kritiek onder de randgelovigen. Zo kreeg de man op een avond onverwacht bezoek van een vader van een vormeling, die niet wilde dat zijn zoon een witte albe moest aantrekken tijdens de toediening van het Vormsel. De kerel greep hem gewoon met de keel, verkocht hem een paar fikse klappen onder het roepen van de meest onchristelijke verwensingen en onder de vraag "wie dat pastoorke wel dacht dat hij was". Overbodig te vertellend dat dat kind geen vormsel toegediend kreeg, ook niet nadat de ouders - die nooit hun excuses aan de pastoor hadden aangeboden voor hun toch wel totaal misplaatste gedrag - zich tot andere parochies in de buurt wendden. De pastoors daar trokken allen aan hetzelfde zeel. De andere ouders hoorden van het incident, waren hevig verontwaardigd en bleken plots veel beter mee te werken aan de voorbereiding van hun kinderen op het Vormsel. Kennelijk werden zij zich door dat incident van iets bewust, waarvan ze zich eerder niet realiseerden dat het er was. Sedertdien hebben we veel minder problemen om aan voldoende catechisten te geraken om die kinderen enkele maanden lang te begeleiden in hun geloofsleven. Sommige ouders stellen zich kandidaat en één moeder houdt het nu al drie jaar vol; haar enthousiasme mildert niet, ook niet nadat haar eigen kinderen al gevormd waren. Een andere kritiek die de federatiepastoor te verduren kreeg betrof het rationaliseren van de weekendmissen. Vroeger was er in elk van de 7 parochies zowel 's zaterdags 's avonds als 's zondag 's ochtends een mis. Voortaan zou dit ofwél zaterdag ofwel zondag worden. Vele mensen zagen "hun" mis vervallen. Maar na enkele maanden stelden we in alle 7 de kerken vast dat veel meer mensen van buiten de eigen parochie kwamen meedoen. Immers, iemand uit parochie A die "zijn" zaterdagavondmis zag wegvallen week plots naar parochie B uit waar de zondagochtendmis kwam te vervallen. En wat meer is: de kerken zitten hoedanook voller. De gelovigen ervaren dit als positief, en geregeld horen we deugddoende reacties in de stijl van: "Het is toch plezierig in zo'n volle kerk te zitten. Veel beter dan vroeger, met die halflege ruimten." Niemand hoor je klagen omdat hij per auto een paar km naar een andere kerk moet rijden. En in sommige buurten zie je zelfs hoe ouderen, die zelf niet meer durven/kunnen rijden, meegenomen worden door andere kerkgangers. 'k Heb een tijdje geleden op dit forum iemand van antwoord gediend die beweerde dat de katholieken nog van geluk mochten spreken dat mensen hun kinderen nog willen laten dopen en vormen, en dat men nog voor de Kerk wil trouwen en in de Kerk wil worden begraven. Anders zou de Kerk allang "failliet" zijn geweest, zo luidde het. Het betrokken forumlid, wiens naam ik allang vergeten ben, ging er vanuit dat de Kerk haar gelovigen maar in de watten moest leggen, zonder te verwachten dat die gelovigen zich ook maar de minste moeite getroosten zich af te vragen waarom ze zichzelf eigenlijk als "gelovig" beschouwen. Mijn repliek beperkte zich ertoe eventjes aan te stippen dat wat de geloofsbeleving betreft, niet de kwantiteit prevaleert, doch de kwaliteit. Want mensen die hun kinderen de vormselvoorbereiding laten volgen, maar die hun kind niet één keer vergezellen naar de kerk, wekken alleen maar de frustratie van de talloze vrijwilligers die hard in de weer zijn om hun parochiegemeenschap levend te houden. Idem dito aangaande de showhuwelijken en showbegrafenissen. Of nog anders gezegd: gebrek aan kwaliteit ondermijnt het voortbestaan van een parochiegemeenschap veel méér dan gebrek aan kwantiteit. Zelfs al komen er maar 2 of 3 in Zijn naam samen, dan nog is Hij in hun midden. Dan heb ik liever een kerel zoals de ouwe Mondes in mijn straat (Edmond was zijn echte naam) die weliswaar wel op het parochieblad geabonneerd was, doch sedert zijn trouwdag waarschijnlijk geen kerk nog aan de binnenkant had gezien. Die vertelde me ooit dat wanneer hij zou sterven, niemand het zou geweten hebben. Alleen zijn kinderen wilde hij op zijn begrafenis, en niemand anders. Mondes was al 14 dagen dood en begraven voordat zijn naaste buren het doorhadden. Er hadden geen klokken geluid, er is geen pastoor aan te pas gekomen en niemand wist van iets. Stilletjes is hij er vanonder gemuisd. Ik vond de ouwe Mondes stukken oprechter dan vele rand-"gelovigen". Hij had zijn levensovertuiging en hij bespaarde de mensen van onze parochie tenminste veel frustraties. Ik hoop dat zijn kinderen die wijze les onthouden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#499 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |