Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Is het kapitalisme het best denkbare systeem?
Ja, het kapitalisme moet behouden blijven 21 23,33%
Neen, het kapitalisme moet weg 24 26,67%
Het kapitalisme om het kapitalisme is niet wenselijk en moet voortdurend bijgestuurd worden in de richting van een steeds betere, humanere samenleving 33 36,67%
Ander (specifieer) 10 11,11%
Ik weet het niet 2 2,22%
Aantal stemmers: 90. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2007, 17:27   #481
Werner
Burgemeester

Standaard

Hey Slegie,

Dank voor reactie.

ik lees jouw reacties ook altijd met plezier omdat ik me er ook altijd volledig in kan vinden en ja het is fijn om te weten dat er toch nog mensen zijn met een gezond en rechtvaardig verstand

Eén en ander heeft te maken met onze natuurlijke en persoonlijke evolutielijnen en de niet (h)erkenning hiervan is dan ook een cruciaal pijnpunt binnen onze maatschappij. Het is vrij herkenbaar wie logisch nadenkt maar er komt nogal veel verzet omwille van de intellectuele verstarring. Wordt allemaal omschreven maar lezen of begrijpen is dan een ander verhaal, zo blijkt. Nochtans simpel, als we problemen veroorzaken komt dit door onze manier van denken, verander het denken en de problemen zijn ook weg (of er komen er nieuwe naargelang dat denken). Maar probeer dat maar eens uit te leggen, zelfs als je het empirisch bewijst, gaat de wereld ontploffen.

zou een wereld zonder geld volgens jou theoretisch en praktisch kunnen?

Dat kan zeker maar dan moeten we terug leren wat het is om mens te zijn. Iedereen zal ons wellicht bevestigen dat geld een bindmiddel is maar dan toch wel een potteke kol dat niet kleeft, tenzij in groepjes.

volgens mij kan dit wel indien de mensheid het zou willen.

Willen of kunnen ? Denkelijk zal men eerst terug naar de schoolbanken om te begrijpen wat economie nu in feite wil zeggen.

wat is jou mening? je mag ook een privé bericht achter laten als je wilt, je ziet maar

Oh, de oplossingen zijn er in overvloed maar gezien de strijd om het geld, zien we ze blijkbaar niet liggen, is een eeuwige wijsheid. Maar ja, als zandkorrels vechten om een stukje strand, is er slechts stof.

Hopen op beterschap.
Oud 8 mei 2007, 17:29   #482
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
zou een wereld zonder geld volgens jou theoretisch en praktisch kunnen?

volgens mij kan dit wel indien de mensheid het zou willen.
Het kan, maar of het wenselijk is, is een andere vraag.
Oud 8 mei 2007, 17:35   #483
Werner
Burgemeester

Standaard

Met geld is niks mis mee, het zijn mensen die er niet mee omkunnen waardoor we elkaar als concurrenten gaan bezien.

En dat allemaal voor een stukje papier...
Oud 8 mei 2007, 18:42   #484
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

@ Werner

Ik lees uw reacties ook altijd graag...

En geld is vanzelfsprekend niet erg belangrijk...

Gaat dat deze avond maar aan de poorten van Opel vertellen....

Laatst gewijzigd door Chipie : 8 mei 2007 om 18:42.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2007, 18:50   #485
Werner
Burgemeester

Standaard

Hey Chipie,

Altijd leuk om te horen natuurlijk, zal van perceptie afhangen denk ik.

Proberen onze politiek (en andere organisaties) nog maar een jaar te bereiken om tot een dialoog te komen maar dat is blijkbaar een optie jammer genoeg. Geduld is een mooie deugd zegt men soms.

Mensen van Opel zullen daar inderdaad heel anders over denken op dit moment. Men blijft structurele denkfouten maken en zal gezien bepaalde evolutionaire processen niet onmiddellijk beteren, integendeel.

Maar probeer dat eens uit te leggen hé
Oud 8 mei 2007, 18:52   #486
Werner
Burgemeester

Standaard

Chipie,

Uiteindelijk komt het wel in orde.

Hoe meer posts je hier op dit forum plaatst, hoe sneller we in het Europees parlement geraken heb ik gezien net onder m'n naam.

Blijven lullen is blijkbaar de boodschap

Laatst gewijzigd door Werner : 8 mei 2007 om 18:53.
Werner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2007, 19:05   #487
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Werner Bekijk bericht
Chipie,

Uiteindelijk komt het wel in orde.

Hoe meer posts je hier op dit forum plaatst, hoe sneller we in het Europees parlement geraken heb ik gezien net onder m'n naam.

Blijven lullen is blijkbaar de boodschap
Ja ja... en niet opgeven, hé Werner...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2007, 19:19   #488
duncan
Banneling

Standaard

Voor dat christene en katholieken hun goede leer ontvingen was er 4000+ jaar vrede & geen geld noch afgunstigheid aanwezig .
Er was een duidenlijke onderscheid tussen rijk en arm maar ieders hielp ieders .

Tegenwoordig ist mekaar zwart maken om via imago beetje succes te vormen...sad sad oesje amai .

De naam arpheton verwijst naar een hogere geest en materieel bewust zijn pas TOEN kwam er geld en ofgoddenarij , afgunst , centen en franken jakkes .
* politiek correcten zin verstrikt in hun beperkte correctionele kennis

Mocht democritus nog leven lachte hij ONS uit en keerde hij zich in zen graf .

Laatst gewijzigd door duncan : 8 mei 2007 om 19:20.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2007, 19:21   #489
duncan
Banneling

Standaard

Is het kapitalisme het best denkbare systeem...neen
Oud 8 mei 2007, 19:37   #490
Werner
Burgemeester

Standaard

Chipie,

Ja ja... en niet opgeven, hé Werner...

Zolang dat we ons amuseren moet dat lukken...voila sé, we zijn weeral een stukje verder...bestaat er ergens een schema hoeveel berichten dat je moet posten vooraleer we in Europa zitten ?

Kwestie van strategic planning...of moet ge daar iemand voor kennen dan ?
Oud 8 mei 2007, 19:42   #491
Werner
Burgemeester

Standaard

Duncan,

politiek correcten zin verstrikt in hun beperkte correctionele kennis

Is iets voor te vinden. Een vraag voor de kapitalist zou bvb kunnen zijn....

Hoe lang kan een maatschappij blijven vereenvoudigen en toch denken dat men iedereen aan het werk kan/moet houden ?

Veel dommere vragen kunnen we denkelijk niet stellen maar de grap is dan dat er maar weinigen een antwoord hierop kunnen geven, we moeten blijkbaar waarden en kapitaal creëren.

Dat we er depressief van worden, lijkt dan nogal evident, denken we.

Laatst gewijzigd door Werner : 8 mei 2007 om 19:48.
Oud 8 mei 2007, 19:57   #492
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Duncan,

politiek correcten zin verstrikt in hun beperkte correctionele kennis

Is iets voor te vinden. Een vraag voor de kapitalist zou bvb kunnen zijn....

Hoe lang kan een maatschappij blijven vereenvoudigen en toch denken dat men iedereen aan het werk kan/moet houden ?

Veel dommere vragen kunnen we denkelijk niet stellen maar de grap is dan dat er maar weinigen een antwoord hierop kunnen geven, we moeten blijkbaar waarden en kapitaal creëren.

Dat we er depressief van worden, lijkt dan nogal evident, denken we.

Vele worden daar depri van ja maar ik ni

Voor mij ist een zoveelste bewijs hoe goed/fout we bezig zen .

Inzake bvb interpretatie vn woorden en begrippen/mensen ...ect .
politiek correcten zin verstrikt in hun beperkte correctionele kennis klopt maar ontbreekt iets vindtge ni ?

politiek correcten zin verstrikt in hun beperkte correctionele kennis van logische invoeringen en gemiddelde quota die de burgers zouden MOETEN vrijwaren van het niet deel hebben aan een ACTIEVE welvaart .

Maar we zien dat politiek correcten zin verstrikt in hun beperkte correctionele kennis en hun beperkte visies inzake wet voor het volk(eren).

Trouwens....ik weet dat je mijn zin/woord terug gaf aan mij en vermits ik rekening hou met bepaalde zinsbouw spraak heb ik men vorig schrijven dat je me terug schreef verruimdt

Alsge iets niet begrijpen kan mag je me het vragen hé .

Laatst gewijzigd door duncan : 8 mei 2007 om 19:59.
Oud 8 mei 2007, 20:10   #493
Werner
Burgemeester

Standaard

Hey Duncan,

Voel aan dat het hier nog een leuk gesprek gaat worden.

Dat het goed verkeerd gaat hebben er velen begrepen, zo lijkt me. Nochtans liggen de oplossingen in de schuif van diegenen waarvan je zou verwachten dat ze er iets mee gaan doen. Weten nu al een tijdje dat bvb. het pensioenprobleem opgelost is maar nog steeds laat men MILJOENEN mensen geloven dat ze langer moeten werken.

Ondanks al het mooie studiewerk dat reeds verricht werd, blijkt men nog steeds geen correlatie te zien tussen de maatschappijvorm (en norm) en een stijgend aantal depressies en zelfmoorden. Hebben persoonlijk die vraag eens gesteld aan een nogal bekend politicus en het enige antwoord dat we kregen was dat iedereen het recht heeft om zichzelf van het leven te beroven.

Ondertussen gaan we valnetten hangen aan de spoorbruggen ter preventie. Niet moeilijk natuurlijk, stel dat de trein te laat aankomt dan is ook de bonus van sommigen in het gedrang.

Tot nader order hopen we op beterschap.....
Oud 8 mei 2007, 20:36   #494
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Hey Duncan,

Voel aan dat het hier nog een leuk gesprek gaat worden.

Dat het goed verkeerd gaat hebben er velen begrepen, zo lijkt me. Nochtans liggen de oplossingen in de schuif van diegenen waarvan je zou verwachten dat ze er iets mee gaan doen. Weten nu al een tijdje dat bvb. het pensioenprobleem opgelost is maar nog steeds laat men MILJOENEN mensen geloven dat ze langer moeten werken.

Ondanks al het mooie studiewerk dat reeds verricht werd, blijkt men nog steeds geen correlatie te zien tussen de maatschappijvorm (en norm) en een stijgend aantal depressies en zelfmoorden. Hebben persoonlijk die vraag eens gesteld aan een nogal bekend politicus en het enige antwoord dat we kregen was dat iedereen het recht heeft om zichzelf van het leven te beroven.

Ondertussen gaan we valnetten hangen aan de spoorbruggen ter preventie. Niet moeilijk natuurlijk, stel dat de trein te laat aankomt dan is ook de bonus van sommigen in het gedrang.

Tot nader order hopen we op beterschap.....

hey Werner,

ja iddd niet enkel pensioenen liggen te laag het gemiddelt loon in vele sectoren ligt ook soms onder het LEEF loon.

Zelfstandige kennen ook armoede en verdienen soms onder een LEEFloon.

MAAR politici zij die ons land regeren top management die ons bepamperen en betuttelen de monarchie zit daar armoede?!
Kennen ze daar tekorten?!
Men spreken over iederéén telt en smeert dat uit in de media maar het zijn zei die de media subsidiëren en mede besturen die zelf non sociaal communiceren met hun naasten .

Commerce moderniserings plannen van de States tot hier zelfs ten koste van eigen democratie en democratie/stem van het volk .

Ik ken vele gezinnen die ni weten waarop ze moeten stemmen...de meeste zen toch corrupt en geilen op € en stem-wetten :-/
Ik weet het dus ook ni hé morja wat ik WEL weet is dat men tussen het volk iddd mag zeggen en schrijven hopen op beterschap .
Maar in hogere regionen zeg ik da liever ni zenne ....ze vragen ernaar.

Geld afschaffen zou vele ziektes al weg helpen en tekorten...anders denken ipv BLIJVENDE energie verspil en uitbuiting van aards stoffen.

Meer alternatieve energie maar wel betaalbare voor de gewone mens; en VOORAL een nieuw soort blijvende enrgie-vorm die onuitputenlijk is ....limietloos dus gelijk de joden schrijven in hun oude heilige boeken het ain - soph de eindeloosheid.

Dus vele geleerde voordien deelde deze kennis al tgo hun oversten die hen uitlachte & dit in bijna ELK land van de aarde .

Kortom armoede en energie tekort kan in een paar jaar opgelost worden over de gehele aarde ...no probs ...maar ....dan enkel als alles en iederéén leven mag en kan dan bedoel ik dit niet enkel op de mensen der aarde.

Wistge dat onze € mest overschotten die teveel nitraat in verzuring veroorzaken een weldaa zou zijn voor een land als Afrika of de Sahara ..waar nu een mega zwem paradijs hotel staat ergens tssss erg da geld verspil .

Nen proffesor dokterde dat uit als GEHEEL europa zijn mest overschotten daarhéén transporteert men meer regenval zal kennen; vruchtbaardere gronden en woestijn zand tegen werkt .

Jammer dat zo iemand ook in armoede moest leven en onbekent bleef of misschien zelfs dood is want dienen typ had gelijk ....al zou europa dat een paar jaar doen dan merken we zo al een klimaats verschil .

Achja we blijven maar unieke goddelijken verlichte zielen hé ergens ....

Laatst gewijzigd door duncan : 8 mei 2007 om 20:46.
Oud 8 mei 2007, 22:55   #495
Werner
Burgemeester

Standaard

Hey Duncan,

Gewoon een kwestie van simpele logica (die misschien niet iedereen simpel zal vinden maar daar gaat het dan natuurlijk om)

Geef gewoon iedereen meer en dan zal men veel minder gaan verbruiken. Duurzaam produceren resulteert in nog meer luxe en levensvreugde.

Pas op, het zal wat dialoog vragen maar dat is in onze maatschappij een rariteit, hebben we inmiddels begrepen.

Verlichte zielen ? Tja, we houden ons dan ook bezig met 0.1 % van wat we kennen en ook dat is al een overstatement

Of mensen nu Nobelprijzen winnen of niet, maakt niet teveel uit. Staat mooi op de kast maar meer ook niet, zo blijkt.

Laatst gewijzigd door Werner : 8 mei 2007 om 22:56.
Oud 9 mei 2007, 14:02   #496
Percalion

Standaard

The first lesson of economics is scarcity: There is never enough of anything to satisfy all those who want it. The first lesson of politics is to disregard the first lesson of economics. -- Thomas Sowell
Oud 9 mei 2007, 14:35   #497
Werner
Burgemeester

Standaard

Percalion,

The first lesson of economics is scarcity: There is never enough of anything to satisfy all those who want it. The first lesson of politics is to disregard the first lesson of economics. -- Thomas Sowell

Awel sé, daar kan ik het nu mee eens zijn.

De eerste les van economie wil zeggen dat we bewust moeten omspringen met onze grondstoffen maar niet dat er schaarste zou zijn als dusdanig. Het is in essentie bedoeld als bewustzijnsmaker maar dat stukje zijn we natuurlijk vergeten door de auto immuun ziekte die winsthonger noemt.

Wanneer vervolgens zowel de econoom als de politieker geen van beiden deze grondbeginselen van economie respecteren (of begrijpen) 'denkt' men dat men het begrepen heeft, waardoor het hek helemaal van de dam is. Probeer dan maar eens te zeggen dat we morgen met twee vingers in de neus met z'n allen partime kunnen en dat het generatiepact klinkklare nonsens is. Zelfs wanneer dat rekenkundig bewezen wordt, begrijpt men het blijkbaar nog niet. Paradoxaal begrijpt men dat niet net omwille van een maatschappij die winsthonger als norm predikt. Staat allemaal in de boekskes.

We hopen op beterschap.
Oud 9 mei 2007, 14:36   #498
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Het kan, maar of het wenselijk is, is een andere vraag.

waarom zou het niet wenselijk zijn als we het feit (dat onze aarde te klein is om iedereen een westerse levenstijl te kunnen geven) even wegdenken?

ik wil graag jou mening hierover eens horen.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2007, 16:15   #499
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
waarom zou het niet wenselijk zijn als we het feit (dat onze aarde te klein is om iedereen een westerse levenstijl te kunnen geven) even wegdenken?

ik wil graag jou mening hierover eens horen.
Wel, onze welvaart is in feite gebaseerd op het feit dat de taken bij ons verdeeld worden. Dat klinkt misschien wat raar, maar het klopt wel: toen de mens nog gewoon door de bossen zwierf, waren er maar een paar taken, en iedereen deed zomaar ongeveer alles. De taken verdelen zorgt echter voor een heleboel voordelen.

Adam Smith gaf in 1776 het voorbeeld van een fabriek die pinnen maakt. Eén arbeider zou in zijn eentje met moeite één pin per dag kunnen maken. Maar als je daar honderd arbeiders opsteekt, dan kunnen er enkele zich alleen maar bezighouden met het verwerken van de grondstoffen, enkelen kunnen zich bezighouden met het in stukjes knippen van het metaal, nog anderen doen enkel het plooien, nog anderen doen enkel het verpakken... Op die manier kan je veel efficiënter werken en kan er in totaal véél meer geproduceerd worden. En dat komt niet enkel door het aantal arbeiders dat hoger is, het komt doordat de taken verdeeld worden onder elkaar.

Om een simpel voorbeeldje te geven uit het dagelijkse leven: stel je voor dat je zelf je huis moet bouwen, zelf je eten verbouwen, zelf je schapen kweken om wol van te spinnen om kleren te breien, ... Dat zou enorm veel moeite en tijd kosten en het zou je gewoon niet allemaal lukken.

In plaats daarvan heeft iedereen in een moderne samenleving een 'kleine' taak (iemand houdt zich bijvoorbeeld alleen bezig met het herstellen van sanitair, iemand anders houdt zich alleen bezig met het verzorgen van zieken...) en op die manier kan iedereen zich specialiseren in zijn taak. Zo komt het dat we door arbeidsverdeling meer welvaart hebben, dan er zou zijn mocht iedereen gewoon proberen zijn plan te trekken en alles zelf te doen.

Nu, wat heeft dat met geld te maken, kan je vragen. Redelijk veel... Geld is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Geld heeft een hele ontstaansgeschiedenis achter de rug, waarbij één iets opvalt: geld is ook gewoon begonnen als een product dat geruild werd. In vroege samenlevingen werd alles rechtstreeks geruild. Maar dan krijg je problemen. Stel dat ik vandaag de dag een fiets wil kopen en ik ben boekhouder - hoe in godsnaam moet ik aan de fietsenmaker iets geven waar hij iets mee is? In vroegere tijden waren er gelijkaardige problemen en die werden opgelost door "indirecte" ruil (d.w.z. je ruilt bijvoorbeeld je appelen voor peren, niet omdat je peren wil eten, maar omdat je hoopt dat je met die peren wél in staat zal zijn om datgene te 'kopen' dat je wil). Na verloop van tijd ging men meer en meer hetzelfde product gebruiken bij indirecte ruil, en dat werd dan langzaamaan het vaste ruilmiddel (dat kan goud zijn, of zilver, maar evengoed schelpen, zout...)

Doordat de hele samenleving min of meer hetzelfde ruilmiddel gebruikt, is het mogelijk dat een boekhouder een fiets koopt bij een fietsenmaker.

Nu, stel je voor dat we geld wegdenken.

Ik ben bijvoorbeeld een boekhouder en ik wil een fiets kopen voor m'n dochtertje. Ik ga naar de fietsenmaker en ik bied mijn diensten als boekhouder aan, maar de fietsenmaker hééft al een boekhouder: één van mijn collega's ging gisteren een fiets kopen en bood zijn diensten aan als ruilmiddel. Wat moet ik dan aanbieden om te ruilen? Dan moet ik bijvoorbeeld eerst mijn diensten aan iemand anders aanbieden; in ruil krijg ik ruilmiddelen, die ik dan ga ruilen bij de fietsenmaker. Als de fietsenmaker die dingen nog altijd niet wil, dan moet ik wéér gaan ruilen, tot ik iets vind waarmee ik de fietsenmaker kan overtuigen.

Je kan je wel voorstellen wat voor chaos dat geeft in de Brico, als iedereen daar komt binnenvallen met appels en boeken en fietsen en balpennen en deodorant en chips en beloftes om te komen kuisen of strijken of voor de kinderen zorgen of eventueel het sanitair te komen repareren enzoverder. Met wat moet de Brico dan haar onderaannemers uitbetalen? Met die appels, en die beloftes, die ze van haar klanten heeft gekregen? Dat wordt moeilijk. Het wordt nog lastiger bij jobs die niet echt iets maken. Met wat moet je een magazijnier uitbetalen? Wat moet een magazijnier dan aan iemand aanbieden als hij wil ruilen? Zijn diensten als magazijnier?

Nog meer problemen. Je bent een meubelmaker en je gebruikt eikenhouten latjes en houtvezelplaten. Nu wil je een kast gaan maken en je hebt twee ideeën in je hoofd. In het ene idee ga je redelijk veel eikenhout gebruiken en minder houtvezelplaten; in het andere voorstel zou je net weinig eikenhout en veel houtvezelplaten gebruiken. Welk plan moet je dan gebruiken om efficiënt te werken? Normaal kijk je naar de prijzen... Maar die prijzen zijn er nu niet meer.

Het gevolg is met andere woorden dat je heel het complexe economische systeem ontwricht. Geld is niet zomaar een kwelduivel die het slechtste in de mensen naar boven haalt, geld is een ruilmiddel dat alle economische plannen coördineert, zoals ze dat dan zo mooi zeggen. Als je geld afschaft, moet je ofwel hopen dat mensen gewoon alles gratis gaan doen voor elkaar (en dat is eerlijk gezegd een beetje naïef, en zelfs d�*t zou allicht niet werken) ofwel een economische dictatuur invoeren waarbij iemand aan anderen het bevel geeft wat ze moeten produceren en waar en hoe en hoeveel.

Het probleem is niet geld. Mensen willen niet gewoon geld omdat ze dat mooie briefjes vinden, mensen willen geld om dingen mee te kopen. Het zijn die dingen die men kan kopen die mensen geldbelust maken. Natuurlijk zijn er mensen die gierig zijn zonder goeie reden, maar veel mensen willen geld verdienen om in luxe te kunnen leven. Daar ga je niets aan veranderen door geld af te schaffen, je gaat alleen de mogelijkheid om in luxe te leven serieus afzwakken.
Oud 9 mei 2007, 17:49   #500
Werner
Burgemeester

Standaard

Percalion,

Keurige omschrijving en geld is inderdaad als ruilmiddel of bindmiddel te gebruiken.

Kan je dan ook verklaren waarom er op sommige bankrekeningen een gigantisch bedrag staat dat in feite geen waarde heeft tot die ruilhandel. Maw dat geld wordt uit de economie gehaald waardoor het systeem onder spanning komt te staan met alle gevolgen van dien. Het enige dat er gebeurt is dat die rekening groeit maar het is niet zeker of het ooit in circulatie wordt gebracht. Wat nut heeft dat in functie van de totale gemeenschap ?

Hoe komt dat denk je ?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be