Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2007, 16:13   #481
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat men na de oorlog die fout niet erkent en blijft volharden in de boosheid, dat is volstrekt onbegrijpelijk en ook moeilijk te vergeven.
Zonder de wilde repressie zouden vele collaborateurs daar minder moeite mee hebben gehad. Net zoals zonder de spooktreinen naar Frankrijk de collaboratie véél minder aanhang in Vlaams-nationalistische kringen zou hebben gehad.

Laatst gewijzigd door Metternich : 20 augustus 2007 om 16:13.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 17:26   #482
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Zonder de wilde repressie zouden vele collaborateurs daar minder moeite mee hebben gehad. Net zoals zonder de spooktreinen naar Frankrijk de collaboratie véél minder aanhang in Vlaams-nationalistische kringen zou hebben gehad.
De spooktreinen waren fout natuurlijk. Maar diegenen die op de spooktreinen zaten waren niet alleen Vlaams-Nationalisten. Er zaten solidaristen bij, linksen, enfin iedereen die wat verdacht was bij de overheid. Dat weet u toch ook. Dat verhaal van de spooktreinen heeft niets de maken met de latere collaboratie. Of hoogstens een druppel water op een hete plaat.

Laatst gewijzigd door system : 20 augustus 2007 om 17:27.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 17:27   #483
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Of hoogstens een druppel water op een hete plaat.
Of de druppel die nodig was om de emmer te doen overlopen.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 18:25   #484
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Of de druppel die nodig was om de emmer te doen overlopen.
Zoals gezegd zaten er mensen van verschillende politieke gezindheid op de 'spooktrein'. Ook in Abbeville werden personen van totaal verschillend politiek allooi neergeschoten. Niet alleen Joris Van Severen dus, maar ook de rexist René Wéry en de communist Monami, enz. Dat had allemaal niets met de collaboratie vandoen als men de schaal van de Vlaams-nationalistische collaboratie met de Duitsers bekijkt.

Laatst gewijzigd door system : 20 augustus 2007 om 18:27.
Oud 20 augustus 2007, 21:52   #485
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abba Kovner Bekijk bericht
Ik zal maar zelf antwoorden: in 1995.

Negen jaar later (in 2004 bij de 2de die dan 3de zal genoemd worden) werd deze IJzerwake (waar geen kat bij was en/of het zich nog herinnert) tot 'eerste' IJzerwake gebombardeerd.
Ik was erbij! Het was een mooie eenvoudige plechtigheid. Spreker was een oud-voorzitter van het IJzerbedevaartcomité, ik denk Clem De ridder.
Er waren slechts enkele honderden aanwezigen
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 21:58   #486
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U zal altijd meer mensen op pop-of rockfestivals vinden dan op de Ijzerbedevaart of Ijzerwake. De grote meerderheid van de Vlaamse bevolking heeft helemaal geen interesse in uw brol.
Herdenking van oorlogslachtoffers lokken ook minder volk dan rockfestivals, daarom is dat zeker nog geen brol.
Oud 20 augustus 2007, 22:05   #487
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Niet zagen, hè. Ge hebt de media in handen. Of hebt ge andere foto's, misschien?

Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 22:19   #488
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Herdenking van oorlogslachtoffers lokken ook minder volk dan rockfestivals, daarom is dat zeker nog geen brol.
Het zal nog niet. Tijdens Antwerpen Zingt, aan de Gedempte Zuiderdokken, kwamen 40.000 mensen Nederlandtalige liedjes zingen.

Daar kan het Vlaams Nationaal Zangfeest een punt aan zuigen met hun 6000 mensen Is ook niet moeilijk te begrijpen: als je zingt van Bobiaan, die klim die berg, of van Vlieg de Blauwvoet, of van Sari Mareis, of van Reuze kere weer om, of van Hop Marianneke, of over Ik zie twee beren broodjes smeren, en af en toe eens een lied van Armand Preud'homme of een andere Vlaams toondichter er tussendoor, dan kun je natuurlijk niet zo'n overdonderend succes verwachten. Ik denk dat de Vlamingen wat andere liedjes op hun boterham willen smeren dan die van de twee beren.

Laatst gewijzigd door system : 20 augustus 2007 om 22:22.
Oud 20 augustus 2007, 22:20   #489
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E Bekijk bericht
het is een potdraaier en een oplichter, helaas...

hij zou toch gewoon kunnen zeggen: mijn vader is in de oorlog tegen stalin ten strijde getrokken en daar waren best zinnige argumenten voor te verzinnen. helaas heeft hij zich met dat doel echter laten inlijven in het leger van een andere totalitaire macht die precies even tiranniek was als die van stalin. Al bij al een tragische vergissing dus. Gelukkig dat stalin noch hitler maar de westerse democratie in 1945 alvast in west-europa hebben gezegevierd.

Zo moeilijk is dat toch niet???

Maar nee, Joris is niet geinteresseerd in een respectvolle benadering van zijn vaders vergissing. Zijn vader dient postuum gelijk te krijgen! En bovendien moeten de vreselijkste misdadigers die in vlaanderen zelf échte, massale steun aan de duitse bezetter hebben geleverd, gelijk krijgen!

Wat Joris vraagt is geen deemoed en compassie, maar revanche! Hij zou opnieuw ten strijde trekken, ook vandaag nog! Niet alleen tegen stalin - die immers al lang niet meer bestaat - maar tegen de westerse democratie...

En je excuus over de joden - de oostfronters wisten van niks - is flauw en onnozel. Het gaat er niet om wat individuele personen toen wisten (of w�*lden weten), het gaat erom wat na de oorlog bekend is geworden. En wie na de oorlog de gruwelijke feiten onder ogen ziet, die kan toch niet anders dan concluderen: "ik wist niet dat ik d�*�*raan heb meegewerkt, maar ik heb meegewerkt en dat spijt mij". Al de rest is koppige leugenachtigheid, kinderpraat en smeerlapperij
Akkoord met wat E hier zegt.
Maar het is blijkbaar niet zo eenvoudig voor wie daar emotioneel bij betrokken is.
Vele goedmenende Communisten kunnen dikwijls ook moeilijk de wandaden die in naam van hun ideaal begaan werden afkeuren.
Oud 20 augustus 2007, 22:22   #490
luc broes

Standaard

Citaat:
Ze hebben wel klompen vergeten. Gezien de Groot-Nederlandse gedachte mochten deze zeker niet ontbreken. Een fout van de regie.
Diepgaande discussie!
Oud 20 augustus 2007, 22:24   #491
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Diepgaande discussie!
De realiteit die u (weer eens) poogt te ontkennen. Bij mensen die de Groot-Nederlandse gedachte aanhangen zou het klompenattribuut een onafscheidbaar deel van de echte (groot) Nederlandse folklore én inheemse dracht moeten uitmaken. Trouwens, de klompen waren ook zeer gegeerd bij ons in Limburg.

Jo Erens de befaamde Limburgse troubadour:

Vaarwel, vaarwel, Limburgs landj, zoo koosj 't toch neit blieve.
Mer dansende kènjer, handj in handj, zulle altied, altied bie dich blieve.

Zuug 'm kòmme, mit zien vrundjes, mit zien ratelende reim.
Heur 't kleppere van de klumkes, kiek wieste zellef vruiger leips.
...

Laatst gewijzigd door system : 20 augustus 2007 om 22:35.
Oud 20 augustus 2007, 22:24   #492
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Engagement, dat is meer blabla dan iets anders, ja. Men voegt ouderwetse marsen en vlaggenzeeën om echt Middeleeuws te maken en dan hebben wij de Ijzerwake.
Wat is er middeleeuws aan vlaggen?
Heb je het overwinningsfeest van Sarkozy niet gezien;
Jij zult tochniet beweren dat frankrijk middeleeuws is hé!
Oud 20 augustus 2007, 22:29   #493
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik heb u dat al zoveel keren gezegd. Dan nog maar een keertje:
-Ik ben voor de spitsing van BHV.
-Voor correcte transfers.
-Voor de correcte toepassing van de taalwetten in het Brusselse.

Ik hoef daar geen Vlaams-nationalist voor te zijn om dat te eisen. U denkt dat u en uw akolieten het monopolie hebben op die eisen. U ziet wel dat tijdens de onderhandelingen, uw akolieten helemaal niet het monopolie hierover hebben.
Prima, dat is al heel wat!
Ga daarmee eens naar het forum van LLB of LS en je wordt daar begroet als een extremistische flamingant of erger (racist enz)
Oud 20 augustus 2007, 22:34   #494
luc broes

Standaard

Citaat:
Het zal nog niet. Tijdens Antwerpen Zingt, aan de Gedempte Zuiderdokken, kwamen 40.000 mensen Nederlandtalige liedjes zingen.

Daar kan het Vlaams Nationaal Zangfeest een punt aan zuigen met hun 6000 mensen Is ook niet moeilijk te begrijpen: als je zingt van Bobiaan, die klim die berg, of van Vlieg de Blauwvoet, of van Sari Mareis, of van Reuze kere weer om, of van Hop Marianneke, of over Ik zie twee beren broodjes smeren, en af en toe eens een lied van Armand Preud'homme of een andere Vlaams toondichter er tussendoor, dan kun je natuurlijk niet zo'n overdonderend succes verwachten. Ik denk dat de Vlamingen wat andere liedjes op hun boterham willen smeren dan die van de twee beren.
Wees toch eens wat meer verdraagzaam.
Op een familie-zangfeest zingt men ook enkele kinderliedjes. Doe daar toch niet zo flauw over.
En als die 40.000 ervan genoten hebben bij de zuiderdokken, zoveel te beter.
Of gaan we zangbijeenkomsten met minder dan 10.000 verbieden en een lijstje opstellen van ongewenste liederen, of wat wil je?
Oud 20 augustus 2007, 22:37   #495
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Op een familie-zangfeest zingt men ook enkele kinderliedjes. Doe daar toch niet zo flauw over.
Of gaan we zangbijeenkomsten met minder dan 10.000 verbieden en een lijstje opstellen van ongewenste liederen, of wat wil je?
Neen ik doe daar niet flauw over. Voor mijn part mag het Vlaams Nationaal Zangfeest in die formule blijven bestaan. Het zal me een zorg wezen.Ik stel gewoon vast dat het VNZF oudbollig is en voorbijgestreefd. U doet er in feite flauw over door dat oudbollig nationalisme steeds maar te willen verdedigen. Kom eens tot bezinning.

Laatst gewijzigd door system : 20 augustus 2007 om 22:42.
Oud 20 augustus 2007, 22:37   #496
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zelfs liedjes van Laura Lynn zijn minder ouderwets dan die van de Zangfeest.
Oud 20 augustus 2007, 22:39   #497
luc broes

Standaard

Citaat:
De realiteit die u (weer eens) poogt te ontkennen. Bij mensen die de Groot-Nederlandse gedachte aanhangen zou het klompenattribuut een onafscheidbaar deel van de echte (groot) .
...
'Ik probeer de realiteit van de klompen te ontkennen'!!

ik hoop van nacht toch goed te slapen na een dergelijke beschuldiging.
Oud 20 augustus 2007, 22:39   #498
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
K3, Mega Mindy op de Zangfeest? Mouarf. En we moeten dat geloven........

Laatst gewijzigd door Everytime : 20 augustus 2007 om 22:39.
Oud 20 augustus 2007, 22:41   #499
system
Banneling

Standaard

Citaat:
'Ik probeer de realiteit van de klompen te ontkennen'!!

ik hoop van nacht toch goed te slapen na een dergelijke beschuldiging.
Natuurlijk. Men schept altijd op over het verleden. Daar hoorde ook de klompen bij. Niets pejoratiefs aan. Maakte deel uit van het dagelijks attribuut van de gewone Vlaamse man en vrouw ten tijde van Conscience en ten tijde van Rodenbach.

Laatst gewijzigd door system : 20 augustus 2007 om 22:44.
Oud 20 augustus 2007, 22:45   #500
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen ik doe daar niet flauw over. Voor mijn part mag het Vlaams Nationaal Zangfeest in die formule blijven bestaan. Het zal me een zorg wezen.Ik stel gewoon vast dat het VNZF oudbollig is en voorbijgestreefd. U doet er in feite flauw over door dat oudbollig nationalisme steeds maar te willen verdedigen. Kom eens tot bezinning.
Het is inderdaad oubollig en voorbijgestreefd, net als de Ijzerwake en de Ijzerbedevaart. Men kan voor de splitsing van het land pleiten zonder naar zo'n twijfelachtige "feesten" te gaan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be