![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Moet België aansluiten bij Frankrijk? | |||
Ja, zondermeer |
![]() ![]() ![]() |
27 | 22,31% |
Ja, maar in beperkte vorm, een sterk samenwerkingsverband |
![]() ![]() ![]() |
3 | 2,48% |
Misschien |
![]() ![]() ![]() |
4 | 3,31% |
Nee, ik hou het liever klein |
![]() ![]() ![]() |
87 | 71,90% |
Aantal stemmers: 121. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laten we gewoon onderwijs van Frans en Engels afschaffen en enkel nog Duits als tweede taal invoeren, de belangrijkste taal van het Europese continent. Als strijd tegen verengelsing zou dit kunnen tellen. Hoogstens kan er voor de wetenschappelijke sector ene overgangsperiode voorzien worden. Met het afkalven an de macht van de USA moet ook de verengelsing (van Europa en de rest van de wereld) gebroken worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#482 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#483 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#484 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Denk jij nu werkelijk dat er bij een gewone Vlaamse sterveling sympathie bestaat voor de Hollandse monarchie????? Welja, laten we maar de Vlamingen hun stem volgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#485 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zeg ook niet dat de schuld voor verengelsing bij het onderwijs ligt. Wel bij liberalisering! Liberalisme in de audiovisuele sector en de amusementsindustrie zorgt er voor dat hopen Amerikaanse vuiligheid op de wereldmarkten gedumpt worden. Commerciële zenders kopen in hun concurrentiestrijd goedkope Amerikaanse programma's aan. Met alle gevolgen van dien. En Holland is nog meer dan ons pro-Amerika, pro Angelsaksisch, pro vrije markt en pro liberalisme. U bewijst dat trouwens zelf ten overvloede. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#486 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#487 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#488 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik zoek nog altijd naar het eerste steekhoudende argument om een samengaan te kunnen afwijzen. Tot nog toe niks dan scheldtirades en zoals bekend zijn scheldwoorden geen argumenten maar veeleer een machteloze poging om te verdoezelen dat er geen argumenten zijn... De Lage Landen zijn in wezen een eenheid sinds Keizer Karel. De XVII Provinciën (de fameuze Leo Belgicus van de kartografie) vormden een konfederatie avant-la-lettre: verschillende vorstendommen die als één staat optraden. Dat betekende het einde van de Middeleeuwen en het begin van onze Gouden Eeuw. Het knip- en plakwerk van latere datum is inderdaad te wijten aan erfeniskwesties en aan de erbij horende ruzies (lees oorlogen) tussen allerlei vorsten onderling. Reden genoeg dus om elk erfelijk leiderschap met argusogen te bekijken. Afschaffen dan maar of hervormen naar Skandinavisch model? Willem-Alexander lijkt daarover na te denken, Philippe niet. Reden genoeg om (als het volk zich mordikus met zo een figuur wil vereenzelvigen - zie Spanje) daar beter een Oranje voor te nemen dan een Coburger. In elk geval iemand die zich met zijn volk vereenzelvigt in plaats van het voortdurend in de rug te schieten. Dat er op termijn een hergroepering moet komen staat buiten kijf als het Nederlandse kultuurvolk niet onder de voet gelopen wil worden. Het is gewoon een overlevingskwestie, iets wat je niet oplost met vooroordelen of scheldpartijen. "Of we hierbij aan een federatie of een konfederatie, aan een unie of een gemenebest moeten denken blijkt ondertussen al geen koffiedik kijken meer. Het lijkt al veel meer op Realpolitik" schreef professor Hendrik Gysels destijds. Of aan het hoofd daarvan een monarch komt, of een president, of een afwisselend voorzitterschap, of iets totaal nieuws is later zorg.
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#489 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#490 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#491 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Nou ja : Frankrijk, De Nederlanden en Duitsland zijn in wezen een eenheid sinds Karel de Grote....
De veeltaligheid is een typisch Europees fenomeen in die zin dat men elders (India, China, Amerika, Australië..) de kleinere talen in feite uitroeit, dwarsboomd, fnuikt.. Vooral de nieuwe EU staten hebben zo hun bedenkingen bij de opmars van het Engels dat in hun perceptie gewoon de rol van het Russisch overneemt. In de praktijk neemt de mobiliteit binnen de EU toe en gaat dat hand in hand met een toenemende veeltaligheid - Nederlanders die zich in Tsjechië vestigen, leren Tsjechisch ipv er zich mee te vergenoegen om de localen het Engels op te dringen. De vanzelfsprekendheid waarmee Franse en Engelse kinderen het leren van vreemde talen afwezen staat op de helling : ook zij zien de noodzaak om behalve hun (wereld)moedertaal ook nog andere talen te leren. Wat waar is voor onze kleinere landen, wordt eveneens een waarheid voor het ganse continent : ons kapitaal is onze opleiding, de europese cultuur heeft de rest van de wereld reeds veel bijgebracht, maar het is de hoogste tijd onze paternalistische houding prijs te geven en aan te tonen dat ook wij open staan voor de rest van de wereld.
![]() |
#492 | |
|
![]() Citaat:
Vlamingen schikken zich (meestal) naar de taal van de andere als ze ergens op bezoek gaan of er zich vestigen. Vanwaar toch steeds die misplaatste zelfbeschuldiging?
![]() |
![]() |
![]() |
#493 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
.. er zijn inderdaad mensen op deze planeet die geen Nederlands spreken, ik geef dat grif toe en onverdroten zal ik zonder mijn respect voor de anderstalige te verliezen mijn eigen taal aanprijzen.... Van zelfbeschuldiging is geen sprake : de geesten van zowat alle mensen is naar de eigen cultuur- en taalgemeenschap gericht, dat is geen verwijt. Het leren van andere talen en kennismaken met andere culturen vergt inderdaad een inspanning en het zijn niet de vlamingen die hier weigerachtig staan om dergelijke inspanningen te leveren.. ik zou zelfs zeggen integendeel: het is precies omdat we wonen op een punt in de wereld waar verschillende taal- en cultuurgebieden aan elkaar grenzen dat de inspanningen voor ons eerder lichter te dragen zijn.. Alhoewel ook elders in Europa doiet het verschijnsel zich voor (Slovenië, Zwitserland, Finland....). Onze topprestatie in deze wereld is eerder het samenbrengen van deze verschillen in respect voor elkaar, eerder dan het uit elkaar rukken in vijandschap en het opwerpen van artificiële hindernissen om te beletten dat "onze" cultuur door vreemde invloeden "besmet" zou geraken.
![]() |
![]() |
#494 | |
|
![]() Citaat:
Dat 'complex' is gebaseerd op feiten: zie de toestand in het voormalige Vlaamse Brussel en de voormalige Vlaamse Rand. Onze cultuur is er niet besmet, onze cultuur is er zo goed als verdwenen. Ik vernam nog graag waar en waarom de Vlamingen een paternalistische houding kan verweten worden. Ik verwacht echt niet dat iedereen Nederlands spreekt. Ik verwacht wel dat wie zich hier blijvend in Vlaanderen wil vestigen zich gedraagt zoals (bijna) elke Vlaming zich gedraagt: de streektaal eerbiedigen.
www . Luc Broes . be Laatst gewijzigd door luc broes : 11 november 2008 om 18:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#495 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#496 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#497 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat zou een verschrikkelijk idee zijn: Nederlanders zijn een andere natie dan Engelsen, dus dat is gedoemd te mislukken. Ga trouwens eens naar Wassenaar of 't Gooi met je eeuwige gezaag over huizenbouw en kom dan hier vertellen hoe de huizenbouw is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#498 |
Banneling
|
![]() Natuurlijk, jij houdt van die belgische wansmakelijke fermette en pastoriechaos. Als je dat dan zo leuk vindt waarom verhuis je dan niet lekker naar Vlaanderen? Moest ik in het VK werk hebben zou ik er ook geen probleem mee hebben om daar te wonen, maar ik heb het in Nederland best naar men zin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#499 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |