![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want je kan daar nooit geen deur of raam meer in krijgen zonder ze te beschadigen. En welsels of potten zeker op het verdiep daar boven, want als daar een betonplaat op moet stort worden valt die muur gewoon om Want de doorgegeven maten, betekenen dat hij op 3m bijna 5cm uit het lood staat of een halve baksteen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#482 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je alleenstaand bent, dan verbruik je toch niet zoveel aan elektriciteit, water en gas. Kabeltv is eenmalig (dat betalen we hier niet, daar we al een tijdje voor satelliettv hebben gekozen). Vuilnisophaling is ook jaarlijks te betalen, en overstijgt toch niet de honderd euro (hier is dat zestig euro). Sociale bijdragen van een zelfstandige zullen toch wel iets met uw inkomen te maken hebben, nietwaar?! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#483 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#484 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ken gebouwtjes van 8 milj bfr die er 16 zijn geworden. Als het een troost mag zijn, dit komt heel vaak voor. Maar geef niet altijd de aannemer daar de schuld van. In heel veel zaken is de bouwheer zelf aansprakelijk daarvoor mits continu wijzigingen en details en ophouden of weet ik veel wat allemaal. Veel zaken zijn ook niet meteen helemaal in te schatten en bekomt een "forfaitaire raming" van de prijs. Ik heb vandaag ook 4000€ door mijn neus zien gaan gewoon omdat ik een bepaalde speciale daksteiger niet kon huren, wat tot voor kort geen probleem was. Tja...niet omkijken en verder doen.
![]() |
![]() |
#485 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#486 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Al naar RIBA Brecht gebeld, die heeft bijna alles en als hij het niet heeft, dan zoek hij wel mee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#487 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar je hebt een hele nieuwbouw laten wegzetten met een architect en je komt dan af dat je dergelijke problemen hebt. Wel ik denk dat je een deel problemen zelf hebt gezocht en veroorzaakt door onwetendheid. Want bij nieuwbouw moet je steeds met het systeem oplevering pas als alles in orde is en het volledig is afgewerkt. En ik weet het wel, iedereen beweerd dat dit het duurste is, maar ik denk dat jij nu zelf ook wel weet dat dit eigenlijk de enige veilige manier van werken is voor iemand die er zelf niet kan werken en geen ervaring heeft in de bouwwereld. En je had de architect als verantwoordelijke plaatsvervanger van de bouwheer moeten aanstellen. Je zou dan geen problemen hebben gehad, want dan blijft de architect verantwoordelijk voor alles tot na de laatste dag van de garantie. En wees gerust bij dergelijke contracten blijven de architecten zelf bijna op de werf slapen, enkel en alleen om na te kijken dat alles juist gedaan word, want elke klacht komt dan op zijn/haar kop terecht en zij draaien er dan voor op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#488 |
Staatssecretaris
|
![]() Ja, ja maar die achtien miljoen zijn gegaan naar degene die het gebouw ùooi heeft gezet, waarschijnlijk. Die hebben daar meer dan een paar uren aan gewerkt. Ik praat over nog geen 45 vierkante meter metswerk dat een half jaar na aanvang nog niet was voltooid terwijl ik in de tussentijd geen wasplaats of toilet had. Ik praat over rottende etensresten (ingesementeerde kip), puin dat bij de buren werd gekieperd, het barikaderen van de toegang tot mijn huis, doodsbedreigingen naar aanleidig van een zogezegd gestolen stelling, waar ik de ballen van weet, ... noem maar op wat krapuul zo al allemaal uitsteekt, ... 't is hier gebeurd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#489 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jammer genoeg is dat een mooi droombeeld dat in de werkelijkheid niet al te vaak voorkomt. Kennissen van me hebben onder die formule gebouwd: nadien bleken er zich bepaalde problemen voor te doen. Experten werden erbij gehaald en die concludeerden dat een architect dat toch had moeten opmerken. Die heeft men toen ook aangesproken met alle gevolgen voor diens portemonnee...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#490 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#491 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#492 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, dat klopt. Alleen wou ik even opmerken dat men nu niet moet veronderstellen dat er onder die formule geen problemen zich voor kunnen doen en dat de architect daar permanent aanwezig is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#493 |
Staatssecretaris
|
![]() Je beoelt als je een bankgebouw uit marmer wilt zetten? Ik heb lang helemaal geen architect gevonden die aan zo'n klein gebouwtje wilde beginnen. De bedoeling was trouwens in eerste instantie om het dak te herstellen, maar dat mocht van de gemeente niet zonder achitect, en die vond dat het helemaal tegen de grond moest, terwijl wat zij er nadien van maakte lang niet zo stevig was. Het voldeed trouwens ook niet aan de isolatienormen, want vollig zonder, in tegenstelling tot haar schriftelijke verklaringen bij de vergunning. De afbraak was door nog iemand anders en niet in de genoemde prijs inbegrepen. De archtect wilde geen andere dan haar eigen personen. Ik had liefst iemand uit Limburg laten komen die me aansprak met mijnheer, in plaats van al dat barbaars gedoe. Het is blijkbaar al erg genoeg dat ik als vreemdeling, hier de bouwplaatsen van hun kinderen kom innemen. In de rest van de straat helpt iedereen iedereen, en bouwen ze vrijwel gratis, ook in de groene zone om de hoek. Ik ruik hun stront wel tot hier, want de gemeente legt daar geen riool.
Laatst gewijzigd door DannyS : 5 december 2007 om 00:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#494 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want daar draait de architect dan voor op en die vertellen dat gewoon rond aan hun collega's en die aannemer mag zijn boelen dicht doen, want daar werken ze gewoon niet meer mee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#495 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#496 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze kon zelfs kiezen tussen twee kantoren die alle twee voor dezelfde prijs met hetzelfde contract werken. En het gaat dan over een werk van nog geen 10.000€ En ik ken veel architecten die dergelijke werken maar al te graag doen. Want daar kunnen ze juist op verdienen zonder te veel risico's te nemen. En ik ken aannemers die zelfs gewoon speciale ploegen hebben enkel voor die kleine werkjes. Want met renovatie en bijbouwen is nu juist het meeste geld te verdienen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#497 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#498 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
het is niet omdat die schuur er nog staat dat het elders niet fout kan gaan er zijn toch genoeg gevallen bekend waaruit achteraf ( zeer belangrijk )bleek dat amateurs wat zaten te klooien wat natuurlijk niet wegneemt dat architecten ook kunnen klooien |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#499 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus voor het herstellen van een dak moet je geen architect gebruiken, je moet daar zelfs geen vergunning voor aanvragen, als je niets veranderd aan de constructie, dus geen kijkers gaat plaatsen in dat dak. En voor sommige mensen is het idd niet nodig om een architect te gebruiken bij het bouwen van hun huis, en andere hebben die al nodig als ze meubelen gaan kopen voor in dat huis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#500 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Idd ik kan hem kopen. Maar niet meer huren. En het is een speciale opstelling die ik weinig nodig heb, dus aankopen zit er niet zo meteen in. Dat wist ik natuurlijk niet als ik bij de klant stond voor de prijs te berekenen. Nou ja, mijn eigen schuld. Slecht geïnformeerd deze keer. Zulke zaken komen voor.
![]() |