Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 29 mei 2024, 11:44   #51641
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit was helemaal niet het geval in 2014. Het is ondertussen wel een product van een uitgekiemde bezettings- en kolonisatiepolitiek georchestreerd vanuit Moskou.

Lees maar eens goed na:

https://jamestown.org/program/demogr...brid-strategy/
Het referendum van Soros' Open Democracy werd afgenomen vlak na de aansluiting, toen hadden deze demografische veranderingen nog geen effect. Bovendien zijn de cijfers zo overweldigend, dat dit niet enkel het gevolg kan zijn van recente demografische veranderingen.

Natuurlijk is het wel zo dat de Russische televisie een rol speelde in het beïnvloeden van publieke opinie, dat geef ik gerust toe, net zoals de westerse en Kiev propaganda een rol speelt. "Radio Free Europe" en dergelijke waren een van de belangrijkste oorzaken voor de val van het communisme in Centraal-Europa. En Oost-Duitsers keken massaal naar de West-Duitse tv waar een vals en veel te positief beeld van West-Duitsland gepromoot werd.

Laatst gewijzigd door tomm : 29 mei 2024 om 11:45.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2024, 11:55   #51642
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom niet? Wel, omdat het hier over Oekraïne gaat. Niet over Syrië, niet over Oost-Congo, niet over Taiwan, niet over de bendeoorlogen in Mexico, niet over de genocide in Rwanda, niet over Palestina (u weet trouwens heel goed wat mijn standpunt hierover is), enzovoort.

U zult er ook geen boodschap aan hebben als u bij uw huisdokter eerst een urenlange les krijgt over de duizend-en-één ziektes uit de medische encyclopedie. U komt om zelf genezen te worden. Net zo hebben we het hier over... Oekraïne en het Russisch imperialisme waarvan die staat het slachtoffer is geworden.

UN chief urges the EU to avoid ‘double standards’ over Gaza and Ukraine

https://apnews.com/article/eu-un-pal...f0e5b84c83b4ff

Internationale vergelijkingen zijn wel degelijk interessant.
Zo blijkt het Westen helemaal geen respect te hebben voor internationaal recht, voor territoriale integriteit van landen, voor democratie, voor de mensenrechten, etc. Allemaal blabla en leugens. Dus dat is niet de reden waarom ze het regime in Oekraïne zoveel wapens geven, het is, uiteraard, geopolitiek.

Ukraine and Gaza: double standards

https://mondediplo.com/2024/01/01editorial

Volgens Le Monde Diplomatique, een van de westerse media waar ik nog vrij veel respect voor heb, is het duidelijk dat de extreme westerse hypocrisie en dubbele standaarden hun eigen wereldorde ondergraven. Ook the Guardian kwam recent tot dezelfde conclusie.
Waarom zouden landen van het "globale zuiden" luisteren naar het Westen, welke morele autoriteit heeft het Westen? Absoluut geen. Daarom ook dat er velen neutraal blijven of zelfs de kant van Rusland kiezen. Ze weten meestal ook uit eigen ervaring dat de westerse propaganda leugenachtig is.

Bvb. Lumumba had het over de Belgische constitutie die vrijheid van meningsuiting, gelijkheid, democratie, etc. predikte terwijl hij door de Belgen constant opgesloten en gemarteld (en uiteindelijk vermoord) werd.

Laatst gewijzigd door tomm : 29 mei 2024 om 11:59.
Oud 29 mei 2024, 12:06   #51643
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begrijp het wel, hoor. U als volleerd commie beheerst de kunst van het liegen als geen één. Alleen is dat arsenaaltje leugens al zovele malen herhaald sedert de Russische aanval op Oekraïne, dat het niet meer pakt.

Er werd immers helemaal geen "belangrijke minderheid of meerderheid" onderdrukt in Oekraïne. Ook het beroep op het VN-handvest houdt geen steek, en werd zelfs uitdrukkelijk door de VN verworpen. Als Vlaams-nationalist weet ik heel goed het verschil tussen het propagandistisch gebruik van dit concept door Moskou en wat het in werkelijkheid inhoudt.

https://voelkerrechtsblog.org/self-d...tion-policies/
On 30 April 2019, the European Commission said it would study and give its assessment to the law.[117] On 22 May 2019, the Chair of the Monitoring Committee of the Parliamentary Assembly of the Council of Europe asked the Venice Commission to analyze the law.[118] On 1 June 2019, OHCHR expressed concern about the absence of special legislation regulating the use of minority languages in Ukraine and criticised the distinction between minorities speaking an official EU language and other national minorities.[119]

In December 2019, the Venice Commission said that several provisions of the law failed to strike a fair balance between promoting the Ukrainian language and safeguarding minorities' linguistic rights.[120]
In January 2022, Human Rights Watch expressed concerns about protection for minority languages.[13]

https://en.wikipedia.org/wiki/Langua...icy_in_Ukraine

En moest U daar nu op antwoorden dat het verbieden van de moedertaal van 40% van de bevolking geen schending van het recht van deze minderheid is, hoe zou U reageren moest het Nederlands verboden worden in media en onderwijs in heel België? Zou dat OK zijn volgens U, geen schending van de rechten van de Vlamingen?
Oud 29 mei 2024, 12:10   #51644
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is weer zo'n mopje uit de Russische scheurkalender. Geschiedenis van de Krim is duidelijk niet uw sterke vak, beste commietom!
Politiek en actualiteit in Slovakije ("dat ik zeer goed ken") zijn dan weer niet uw sterkste vak.

Ik ben 2 maal op de Krim geweest, en ga er misschien opnieuw heen in augustus. (Russisch visum krijgen is erg gemakkelijk geworden)
Ik spreek de taal van de overgrote meerderheid van de inwoners van de Krim.

U beschuldigt en beledigt maar en speelt op de man, terwijl U zelf enorme flaters schrijft die heel gemakkelijk te weerleggen zijn, bvb. over uw geliefde Slovakije.

Laatst gewijzigd door tomm : 29 mei 2024 om 12:11.
Oud 29 mei 2024, 12:19   #51645
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
En moest U daar nu op antwoorden dat het verbieden van de moedertaal van 40% van de bevolking geen schending van het recht van deze minderheid is, hoe zou U reageren moest het Nederlands verboden worden in media en onderwijs in heel België? Zou dat OK zijn volgens U, geen schending van de rechten van de Vlamingen?
Kijk, commietomm, u slaagt er iedere weer in om te tonen dat u eigenlijk een papegaai bent die de Russische propaganda napraat. Er is immers nooit enig verbod geweest op het Russisch. In Oekraïne blijft iedereen vrij om de taal naar keuze te spreken op straat, in het publieke leven. Wel komt het uit de koker van Moskou om dergelijke leugens te verspreiden die echter niet de toets met de werkelijkheid doorstaan.

https://www.stopfake.org/en/fake-ukr...ssians-banned/

Over uw vergelijking met "de rechten van de Vlamingen". Taalrechten zijn in België gebonden aan het grondgebied. Wie als Vlaming in Durby woont, heeft geen recht om in administratie, onderwijs... bediend te worden in het Nederlands. Taalwetgeving is in België territoriaal uitgewerkt. België is onderverdeeld in taalgebieden, verankerd in de grondwet.

Volgens de Oekraïense grondwet is Oekraïens de rijksttaal (al sedert 1997), maar tegelijkertijd zijn er grondwetsartikels én ook een taalwetgeving betreffende "erkende historische minderheidsgroepen" in Oekraïne. Hierdoor vloeien bepaalde rechten voort die ook met de laatste taalwetten niet ingetrokken zijn. Wel is er een opwaardering van het Oekraïens, van dezelfde aard zoals indertijd het Nederlands die opwaardering kreeg met de evoluerende Belgische taalwetten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2024, 12:21   #51646
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Politiek en actualiteit in Slovakije ("dat ik zeer goed ken") zijn dan weer niet uw sterkste vak.

Ik ben 2 maal op de Krim geweest, en ga er misschien opnieuw heen in augustus. (Russisch visum krijgen is erg gemakkelijk geworden)
Ik spreek de taal van de overgrote meerderheid van de inwoners van de Krim.

U beschuldigt en beledigt maar en speelt op de man, terwijl U zelf enorme flaters schrijft die heel gemakkelijk te weerleggen zijn, bvb. over uw geliefde Slovakije.
Ik beschuldig u inderdaad. En met recht en reden. Alles wat u brengt, loopt volledig parallel met de Russische propaganda die sedert de open oorlog van Poetin tegen Oekraïne wordt verspreid. Ik informeer mij, waardoor ik onmiddellijk de gelijkenissen zie tussen het discours die bijvoorbeeld in allerlei pro-Russische kringen wordt verspreid en wat u hier brengt. Het sluit naadloos aan.

Over Slovakije: u haalt één bron aan waarin dan nog in voorwaardelijke wijs wordt gesproken. Ook dat heb ik al aangehaald en het irriteerde u blijkbaar mateloos. Uw laatste reactie spreekt weer boekdelen.
Oud 29 mei 2024, 12:26   #51647
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...

In December 2019, the Venice Commission ...
2019. Ondertussen leven we in 2024 en heeft die commissie ook een nieuw rapport uitgebracht. Meer bepaald in januari 2024. Hieruit blijkt dat Oekraïne de nodige amendementen heeft aangebracht en verder werkt aan het correct implementeren van de wetgeving op de minderheden. U kan hier alles nalezen:

https://www.venice.coe.int/webforms/...L-REF(2024)001

Eens te meer toont u hoe u hier propaganda verspreidt, dat natuurlijk als kenmerkt heeft om halve waarden en hele leugens met elkaar te verbinden. U verzwijgt hier de evolutie en doet alsof er sedert 2019 niets veranderd is. Kortom, weer eens flink door de mand gevallen.
Oud 29 mei 2024, 12:28   #51648
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Internationale vergelijkingen zijn wel degelijk interessant.
Goed mogelijk, maar de vergelijking betekent niet dat hierdoor het recht van Oekraïne om zich te verdedigen tegen Russische agressie in vraag wordt gesteld of enigszins verworpen kan worden.

Voor het overige weet u heel goed dat ik de Palestijnse zaak genegen ben, want daar hebben we het in het verleden al meermaals over gehad. Ook nu weer toont u uw poging tot bewuste misleiding.
Oud 29 mei 2024, 12:31   #51649
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik gebruik consistent bronnen die er niet van kunnen verdacht worden pro-Russisch te zijn om mijn punt te maken. U herhaalt gewoon de gebruikelijke al lang weerlegde propaganda.

Ik geloof geen enkele propaganda, noch de Russische, noch de westerse. Dat is mijn "afwijking" als historicus. Door nauwkeurig verschillende bronnen en media naast elkaar te leggen, en zo veel mogelijk onafhankelijk onderzoek, kan men proberen om de waarheid te achterhalen. En zelfs die waarheid is nooit eenduidig.
U, Djimi en anderen hier volgen blindelings de propaganda van onze elite.
De aanval is altijd de beste verdediging, denkt u. Alleen is het te doorzichtig wat u nu weer poogt te doen. U brengt hier Russische propaganda, dat blijkt uit alle gelijklopende lijnen. In het verleden was dat misschien nog niet zo duidelijk, maar sedert 2022 en de mediatactiek die Moskou voert, zijn de parallellen tussen uw discours en wat door Moskou verspreid wordt, niet meer te ontkennen.

Als u trouwens de besluitvorming in de Verenigde Naties al als "propaganda van onze elite" beschouwt, is de verduistering in uw brein toch echt wel compleet.
Oud 29 mei 2024, 12:42   #51650
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
En daarom is nu de wapens neerleggen een stap naar een volgend conflict (in Moldavië, in de Baltische staten, in Georgië of misschien zelfs in Polen).
Wat Moldavië betreft, er heerst daar al 30 jaar vrede, het zijn de pro-westerse krachten die die vrede in gevaar brengen.

https://spheresofinfluence.ca/moldov...ozen-conflict/

Ukraine already offered to intervene in Transnistria, which would enable the country to bail its arsenal out and acquire prisoners for negotiations with Russia. Yet, the proposal remains conditional on the consent of Moldova, which still favours peaceful means.

Idem dito Georgië, de Georgische regering beschuldigt het Westen ervan dat ze de langzaam verbeterende relaties tussen Georgië enerzijds en Zuid-Ossetië, Abchazië en Rusland wil opblazen en op die manier een nieuw front creëren voor Rusland.

Georgian prime minister accuses US of fueling ‘revolution attempts’

Kobakhidze repeated a common argument by Georgian Dream Party that seeks to paint U.S. support for Georgian civil society organizations as fueling opposition movements in the country. The reference to a “second front line” is an argument by the party against closer ties with the European Union and NATO, warning that Georgia will be drawn into a war with Russia amid its offensive war against Ukraine.

https://thehill.com/policy/internati...tion-attempts/

Opmerkelijk is dat de Georgische eerste minister, als hij het heeft over het Westen, spreekt over "de wereldwijde oorlogspartij".
Oud 29 mei 2024, 12:51   #51651
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk, commietomm, u slaagt er iedere weer in om te tonen dat u eigenlijk een papegaai bent die de Russische propaganda napraat. Er is immers nooit enig verbod geweest op het Russisch. In Oekraïne blijft iedereen vrij om de taal naar keuze te spreken op straat, in het publieke leven. Wel komt het uit de koker van Moskou om dergelijke leugens te verspreiden die echter niet de toets met de werkelijkheid doorstaan.

https://www.stopfake.org/en/fake-ukr...ssians-banned/

Over uw vergelijking met "de rechten van de Vlamingen". Taalrechten zijn in België gebonden aan het grondgebied. Wie als Vlaming in Durby woont, heeft geen recht om in administratie, onderwijs... bediend te worden in het Nederlands. Taalwetgeving is in België territoriaal uitgewerkt. België is onderverdeeld in taalgebieden, verankerd in de grondwet.

Volgens de Oekraïense grondwet is Oekraïens de rijksttaal (al sedert 1997), maar tegelijkertijd zijn er grondwetsartikels én ook een taalwetgeving betreffende "erkende historische minderheidsgroepen" in Oekraïne. Hierdoor vloeien bepaalde rechten voort die ook met de laatste taalwetten niet ingetrokken zijn. Wel is er een opwaardering van het Oekraïens, van dezelfde aard zoals indertijd het Nederlands die opwaardering kreeg met de evoluerende Belgische taalwetten.
Russisch is verboden en media en onderwijs zei ik, niets meer en niets minder. En mijn vraag aan U was of U dit zou zien als een onderdrukking van de Vlamingen, moest Nederlands verboden worden in media en onderwijs?
Ik denk van wel...

De wetten van 2019 en 2021 hebben die taalwetgeving betreffende "erkende historische minderheidsgroepen" teniet gedaan, zie boven. Dat is natuurlijk het hele punt.
In 2014, net na Maidan, waren de eisen van de pro-Russen om tot een federaal Oekraïne te komen, de vergelijking met België werd zelfs gemaakt. Na de bloedige onderdrukking van de anti-Maidan protesten door het nieuwe regime, radicaliseerden de pro-Russen en gingen ze voor aansluiting bij Rusland.
De Minsk vredesakkoorden zouden van Oekraïne echter een federaal land maken. Alleen werd dit nooit goedgekeurd door het Oekraïense parlement.

Sites als "stopfake" zijn goedkope (maar ongetwijfeld ontzettend duur betaalde) propaganda met ons belastinggeld. Inderdaad Russisch spreken thuis of op straat is niet verboden, niemand beweerde dat ook, wel in media en onderwijs.

België is onderverdeeld in taalgebieden, verankerd in de grondwet.

En net dat wilden de Russisch taligen ook graag zien in Oekraïne. Yanukovich was daar ook voorstander van, maar de radicale nationalisten die het Westen aan de macht hadden gebracht, maakten het uiten van deze ideeën zelfs strafbaar.
Oud 29 mei 2024, 12:56   #51652
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik beschuldig u inderdaad. En met recht en reden. Alles wat u brengt, loopt volledig parallel met de Russische propaganda die sedert de open oorlog van Poetin tegen Oekraïne wordt verspreid. Ik informeer mij, waardoor ik onmiddellijk de gelijkenissen zie tussen het discours die bijvoorbeeld in allerlei pro-Russische kringen wordt verspreid en wat u hier brengt. Het sluit naadloos aan.

Over Slovakije: u haalt één bron aan waarin dan nog in voorwaardelijke wijs wordt gesproken. Ook dat heb ik al aangehaald en het irriteerde u blijkbaar mateloos. Uw laatste reactie spreekt weer boekdelen.
Niet zomaar een bron, wel politico, dat er nu bepaald niet van verdacht kan worden pro-Russisch te zijn.

Maar als U bronnen hebt die dit tegenspreken... be my guest...

(ik denk dat U geen zulke bronnen hebt)

Mijn betoog heeft uiteraard gelijkenissen met het betoog van Moskou. En dan? Uw betoog is zelfs identiek aan dat van onze elite.

Wat vindt U er trouwens van dat Slovakije een pro-Russische eerste minister en president heeft verkozen? Uit eerdere berichten van U dacht ik te kunnen opmaken dat de overgrote meerderheid van de Slovaken anti-Russisch waren?
Oud 29 mei 2024, 13:02   #51653
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2019. Ondertussen leven we in 2024 en heeft die commissie ook een nieuw rapport uitgebracht. Meer bepaald in januari 2024. Hieruit blijkt dat Oekraïne de nodige amendementen heeft aangebracht en verder werkt aan het correct implementeren van de wetgeving op de minderheden. U kan hier alles nalezen:

https://www.venice.coe.int/webforms/...L-REF(2024)001

Eens te meer toont u hoe u hier propaganda verspreidt, dat natuurlijk als kenmerkt heeft om halve waarden en hele leugens met elkaar te verbinden. U verzwijgt hier de evolutie en doet alsof er sedert 2019 niets veranderd is. Kortom, weer eens flink door de mand gevallen.
Ten eerste is dit een document van de Europese Commissie, dat vele tientallen miljarden aan wapens levert aan Oekraïne, dus ver van neutraal.

Ten tweede staat er:
persons who belong to the
national minorities of Ukraine,
whose languages are official
languages of the European Union
,

Dit om de bezwaren van Roemenië en Hongarije tegemoet te komen.(toch vinden beiden, en zeker Hongarije, nog steeds dat de Hongaarse en Roemeense minderheden gediscrimineerd worden door het regime.

Echter, veruit de belangrijkste minderheid, de Russischtaligen, krijgen die toegevingen NIET.
Oud 29 mei 2024, 13:06   #51654
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ten eerste is dit een document van de Europese Commissie, dat vele tientallen miljarden aan wapens levert aan Oekraïne, dus ver van neutraal.
Grappig! Echt grappig! Als het in uw discours past, haalt u de Venetiëcommissie als bron. Gedateerd dan nog. Als het evenwel niet past, is diezelfde commissie... "verre van neutraal". Dit is trouwens weldegelijk een document van die commissie. Titel bovenaan: "EUROPEAN COMMISSION FOR DEMOCRACY THROUGH LAW (VENICE COMMISSION)".

Weer valt u door de mand.
Oud 29 mei 2024, 13:06   #51655
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit om de bezwaren van Roemenië en Hongarije tegemoet te komen.(toch vinden beiden, en zeker Hongarije, nog steeds dat de Hongaarse en Roemeense minderheden gediscrimineerd worden door het regime.

Echter, veruit de belangrijkste minderheid, de Russischtaligen, krijgen die toegevingen NIET.
Welke toegevingen krijgen de Roemeense en Hongaarse minderheid dan wel die de Russischtaligen niet krijgen?
Oud 29 mei 2024, 13:09   #51656
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Russisch is verboden en media en onderwijs zei ik, niets meer en niets minder. En mijn vraag aan U was of U dit zou zien als een onderdrukking van de Vlamingen, moest Nederlands verboden worden in media en onderwijs?
Dat zei u inderdaad, maar het is niet meer en niet minder dan een groteske leugen. Russisch blijft behouden in de kleuter en lagere school, en partieel in het middelbaar. Het is trouwens dezelfde regeling voor de Roemeens- en Hongaarstaligen. Hogere studies zijn voortaal in het Oekraïens, wat vrij normaal is daar Oekraïens nu eenmaal de rijkstaal is en iedereen die taal ook goed hoort te beheersen. Daarom ook de noodzaak dat zeker hogeropgeleiden die taal in het werkveld beheersen.
Oud 29 mei 2024, 13:17   #51657
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De wetten van 2019 en 2021 hebben die taalwetgeving betreffende "erkende historische minderheidsgroepen" teniet gedaan, zie boven. Dat is natuurlijk het hele punt.
In 2014, net na Maidan, waren de eisen van de pro-Russen om tot een federaal Oekraïne te komen, de vergelijking met België werd zelfs gemaakt. Na de bloedige onderdrukking van de anti-Maidan protesten door het nieuwe regime, radicaliseerden de pro-Russen en gingen ze voor aansluiting bij Rusland.
De Minsk vredesakkoorden zouden van Oekraïne echter een federaal land maken. Alleen werd dit nooit goedgekeurd door het Oekraïense parlement.
En hop, weer komt die leugenachtige trek van u boven. U beseft het blijkbaar niet eens, maar die reflex om steeds weer te liegen, zit er bij u toch heel diep in.

In Minsk II (want daar komt het consitutionele luik voor, niet in Minsk I) wordt geen belofte geuit om "Oekraïne te maken tot een federaal land", maar wel om te onderhandelen (!) over decentralisatie (!) en over een mogelijk speciale status (!) zoals vastgelegd in een bijlage bij de onderhandelingen. In die bijlage staat niets over een federale structuur. Het verst gaande element was de mogelijkheid om een eigen taalwetgeving in de twee oblasten uit te werken.

Vrij normaal dat Oekraïne nooit werk hiervan gemaakt heeft, daar Rusland en de Russischgezinden op het terrein nooit Minsk II hebben willen implementeren. Zo werd de voorziene pull-out in clausule II verworpen door de Russischgezinden, waardoor Oekraïne ook dat werkelijkheid geen soevereiniteit kreeg over het gebied.

U ziet dus weer eens de splinter in de Oekraïense ogen, maar niet de balk die o toch zo opzichtig steekt in de Russische ogen. Uw vooringenomenheid druipt er eens te meer van af.
Oud 29 mei 2024, 13:19   #51658
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Na de bloedige onderdrukking van de anti-Maidan protesten door het nieuwe regime, radicaliseerden de pro-Russen en gingen ze voor aansluiting bij Rusland.
De radicalisering werd heel duidelijk georchestreerd vanuit Moskou, met daarin een belangrijke rol van de notoire Girkin.

https://www.themoscowtimes.com/2014/...ukraine-a41598
Oud 29 mei 2024, 13:24   #51659
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sites als "stopfake" zijn goedkope (maar ongetwijfeld ontzettend duur betaalde) propaganda met ons belastinggeld. Inderdaad Russisch spreken thuis of op straat is niet verboden, niemand beweerde dat ook, wel in media en onderwijs.
En dat laatste is gewoon een leugen. Russisch mag bijvoorbeeld wel gebruikt worden in de geschreven media, als er ook een Oekraïense vertaling voorzien is.

Wat "stopfake" betreft, u mag altijd uw bewering onderbouwen. Toon maar aan dat het "propaganda" is en bijgevolg fout.
Oud 29 mei 2024, 13:31   #51660
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
België is onderverdeeld in taalgebieden, verankerd in de grondwet.

En net dat wilden de Russisch taligen ook graag zien in Oekraïne. Yanukovich was daar ook voorstander van, maar de radicale nationalisten die het Westen aan de macht hadden gebracht, maakten het uiten van deze ideeën zelfs strafbaar.
Janoekovitsj was daar helemaal geen voorstander van. Er is nooit enig plan geweest om taalgebieden in te voeren in Oekraïne. Wel was het zo dat Janoekovitsj in 2012 een wet heeft ondertekend (en na onwettige gerommel in de Rada) die iedere stad en gemeente en ook regio's toeliet om een minderheidstaal als medeofficiële taal in te voeren. Op voorwaarde dat er minimum 10% van die minderheidsgroep attesteerbaar waren in die gemeente.

Of hoe u weer uw eigen draaitje probeert te geven aan de werkelijkheid. Ja, u kent duidelijk heel goed de methodes van de leugenachtige Sovjetpropaganda. Alleen lezen we hier - gelukkig - in het vrije Westen waar er vrije nieuwsgaring is en waar we in staat zijn om alles goed af te toetsen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be