Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 juni 2016, 12:55   #501
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat zal wel. Niemand wilde eigenlijk hier voor de Oranjes vechten. De mensen wilden geen oorlog in onze gewesten. En zeker al niet omdat het ging om een oorlog die uiteindelijk diende om de ambities van de Oranjes te verwezenlijken.

En daarom ook moesten Willem van Oranje en zijn broers ook beroep doen op Zwitsers en Duitsers en ook op schorremorrie en racaille zoals de watergeuzen en bosgeuzen.
En toch vochten velen mee met de Oranjes.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2016, 13:40   #502
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Centrum van de macht lag vroeger voor de Nederlanden in Brussel.
Brabant was dominant boven Holland.
Boven dat het centrum van de macht geografisch zich in Holland bevindt zegt dit helemaal niets dat het vooral Holland is die alles bepaald.
Zo werkt het hier niet, Holland is maar een klein gedeelte van Nederland.
Merendeel is niet-Hollands. De rest is lulkoek.

Bier is trouwens niet specifiek Belgisch, denk dan eerder aan de Duitsers en de Engelsen. Frieten heb je ook in Frankrijk. Chocolade heb je ook in Duitsland. Dus alle maal kul.
Tut tut. Sinds de Republiek lag het machtscentrum in Holland. En daar is het gebleven tot in onze tijd. Nederland wordt bestuurd vanuit het Hollandse Den Haag. Punt uit.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2016, 17:48   #503
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Tut tut. Sinds de Republiek lag het machtscentrum in Holland. En daar is het gebleven tot in onze tijd. Nederland wordt bestuurd vanuit het Hollandse Den Haag. Punt uit.
"Ech nie" zeggen we hier, en dat "puntje" van mij is scherper!
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 15 juni 2016 om 18:02.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2016, 18:35   #504
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
"Ech nie" zeggen we hier, en dat "puntje" van mij is scherper!
U kunt beweren wat u wilt, maar de feiten zijn nu eenmaal de feiten. Het Hollandse Den Haag is het politiek centrum van Nederland

Zo was het vroeger, zo is het nu, en de kans zit er dik in dat het zo zal blijven.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2016, 18:59   #505
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U kunt beweren wat u wilt, maar de feiten zijn nu eenmaal de feiten. Het Hollandse Den Haag is het politiek centrum van Nederland

Zo was het vroeger, zo is het nu, en de kans zit er dik in dat het zo zal blijven.
Echt niet, Brussel was hét centrum van de macht in de Nederlanden.
Holland was zo'n 600 jaar geleden grotendeels nog moeras.
Kun je ook aan de steden zien, de rijkdom van met name de Vlaamse steden is veel groter, veel monumentale huizen. Hadden wij geen geld voor.
En nog steeds is het huizenbezit veel groter in het zuiden, dat is hét bewijs.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2016, 19:15   #506
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Echt niet, Brussel was hét centrum van de macht in de Nederlanden.
Holland was zo'n 600 jaar geleden grotendeels nog moeras.
Kun je ook aan de steden zien, de rijkdom van met name de Vlaamse steden is veel groter, veel monumentale huizen. Hadden wij geen geld voor.
En nog steeds is het huizenbezit veel groter in het zuiden, dat is hét bewijs.
Ik heb het niet over de Nederlanden. Ik heb het over de Republiek of wat nu Nederland heet. En dat werd bestuurd vanuit Den Haag. Nu nog steeds.

Toen Holland onderdeel werd van de Bourgondische Nederlanden, werd Den Haag voor lange tijd ondergeschikt gemaakt aan bestuurscentra in Mechelen en Brussel. Dankzij de Opstand verkreeg Den Haag, als bestuurscentrum van het machtigste gewest in de Republiek, opnieuw een centrale status. De Staten-Generaal vergaderen hier sinds 1588 tot op de dag van vandaag. Den Haags hernieuwde status als belangrijkste bestuurscentrum betekende dat veel rijke en machtige lieden uit de Republiek en daarbuiten er een woning bezaten.
(Wiki)

En zo is het nog steeds: het Hollandse Den Haag blijft het bestuurscentrum van Nederland. Ik begrijp niet waarom u zich zo blijft verweren als een duivel in een wijwatervat.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 juni 2016 om 19:17.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2016, 19:16   #507
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

ik weet niet waar begonnen
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2016, 19:39   #508
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik heb het niet over de Nederlanden. Ik heb het over de Republiek of wat nu Nederland heet. En dat werd bestuurd vanuit Den Haag. Nu nog steeds.

Toen Holland onderdeel werd van de Bourgondische Nederlanden, werd Den Haag voor lange tijd ondergeschikt gemaakt aan bestuurscentra in Mechelen en Brussel. Dankzij de Opstand verkreeg Den Haag, als bestuurscentrum van het machtigste gewest in de Republiek, opnieuw een centrale status. De Staten-Generaal vergaderen hier sinds 1588 tot op de dag van vandaag. Den Haags hernieuwde status als belangrijkste bestuurscentrum betekende dat veel rijke en machtige lieden uit de Republiek en daarbuiten er een woning bezaten.
(Wiki)

En zo is het nog steeds: het Hollandse Den Haag blijft het bestuurscentrum van Nederland. Ik begrijp niet waarom u zich zo blijft verweren als een duivel in een wijwatervat.
De geografische ligging zegt niets over zeggenschap, die zeggenschap ligt bij allen, en er zijn meer niet-Hollanders in Nederland als Hollanders.
Ons parlement zou theoretisch ook in Groningen liggen, dan ligt de macht toch niet in Groningen?
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2016, 22:06   #509
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En Willem de Zwijger de hulp inriep van koningin Elisabeth van Engeland.
Vergeten?
Zeker heeft hij dat gedaan, zoals de Spaanse Koning ook een beroep deed op buitenlanders. was nogal gebruikelijk in die tijd.
Echter Den Briel,. onder welke vlag was dat, en natuurlijk de steden die daarop volgden?. Precies, onder de Prinselijke driekleur.

1830 was onder de Franse driekleur, de vlag die als eerste in de top werd gehangen op het paleis te Brussel.



Jeff
__________________
Een Belgicist over Nederland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2016, 22:24   #510
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Daarentegen, 'Nederland' kennen ze niet erg. Wel 'Holland'. En zo was het ook. Nederland bestond eigenlijk niet. Holland had alles te zeggen.
The Netherlands is weldegelijk zeer bekend!
Voor iemand die beweerd veel in het buitenland geweest te zijn, maakt u zich wel erg belachelijk met dit soort uitspraken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Er is trouwens niet veel veranderd bij onze noorderburen. Nu nog stééds bestuurt men vanuit Holland: vanuit het Hollandse 's Gravenhage! Het centrum van de macht ligt nog altijd in provincie Holland.
En hoe komt dat?.
Iets met de val van Brussel en daarna Antwerpen misschien?.

Bovendien Den Haag mag dan wel in Zuid-Holland liggen, maar om te zeggen dat politiek Den Haag Hollands is toont u toch andermaal aan dat u Nederland niet goed kent.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U weet het niet? Wel dan zal ik het u zeggen. Belgie: chocolade, frieten, diamant, bier.
Internationaal is het eerder zo; Swiss chocolate, French fries en German beer.
En als het over die diamanten gaat, wel ik zou als Belg maar niet al te hard piepen.



Jeff
__________________
Een Belgicist over Nederland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2016, 23:57   #511
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De geografische ligging zegt niets over zeggenschap, die zeggenschap ligt bij allen, en er zijn meer niet-Hollanders in Nederland als Hollanders.
Ons parlement zou theoretisch ook in Groningen liggen, dan ligt de macht toch niet in Groningen?
Inderdaad in tegenstelling tot de tijd van de Republiek leven we nu in een parlementaire demokratie !
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2016, 06:06   #512
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Zeker heeft hij dat gedaan, zoals de Spaanse Koning ook een beroep deed op buitenlanders. was nogal gebruikelijk in die tijd.
Echter Den Briel,. onder welke vlag was dat, en natuurlijk de steden die daarop volgden?. Precies, onder de Prinselijke driekleur.

1830 was onder de Franse driekleur, de vlag die als eerste in de top werd gehangen op het paleis te Brussel.



Jeff
Maar niet voor lang. Zeer snel werd de Franse vlag vervangen door de Brabantse driekleur. En deze kleuren vormen nog altijd de Belgische vlag.

Overigens, uw Guillaume d' Orange, kon niet eens Nederlands spreken. Hij sprak Duits, wellicht Spaans, en vooral Frans. Een vreemde snoeshaan eigenlijk die zo goed als koning wilde worden van de Nederlanden en die profiteerde van het gezagsvacuum onder landvoogdes Maragaretha van Parma om zijn ambities te verwezenlijken. Ofte : Willem de Zwijgende Stiekemerd.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 juni 2016 om 06:28.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2016, 07:44   #513
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar niet voor lang. Zeer snel werd de Franse vlag vervangen door de Brabantse driekleur. En deze kleuren vormen nog altijd de Belgische vlag.

Overigens, uw Guillaume d' Orange, kon niet eens Nederlands spreken. Hij sprak Duits, wellicht Spaans, en vooral Frans. Een vreemde snoeshaan eigenlijk die zo goed als koning wilde worden van de Nederlanden en die profiteerde van het gezagsvacuum onder landvoogdes Maragaretha van Parma om zijn ambities te verwezenlijken. Ofte : Willem de Zwijgende Stiekemerd.
Denigrerend en bijzonder ongepast zoals u onze Willem bestempeld.

Willem I was een Hollandse jongen met gezonde ambities ... grote ambities.
Hij zag zichzelf directeur worden van een wereldconcern. Helaas ontbrak het hem aan de noodzakelijke capaciteiten.
Na het geprobeerd te hebben werd hij bedrijfsleider bij een "Kruidenier op de Hoek" ten noorden van de Belgische grens.
Uiteindelijk trok hij zich terug uit het bedrijfsleven en huwde een Belgische gravin die hem hielp de desillusie verwerken.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2016, 08:39   #514
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Denigrerend en bijzonder ongepast zoals u onze Willem bestempeld.

Willem I was een Hollandse jongen met gezonde ambities ... grote ambities.
Hij zag zichzelf directeur worden van een wereldconcern. Helaas ontbrak het hem aan de noodzakelijke capaciteiten.
Na het geprobeerd te hebben werd hij bedrijfsleider bij een "Kruidenier op de Hoek" ten noorden van de Belgische grens.
Uiteindelijk trok hij zich terug uit het bedrijfsleven en huwde een Belgische gravin die hem hielp de desillusie verwerken.
Volgens mij sprak het Oosten over een andere Oranje, maar ik kan mij vergissen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2016, 08:46   #515
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Volgens mij sprak het Oosten over een andere Oranje, maar ik kan mij vergissen.
Maakt het uit ... ongepast is ongepast. Het waren gezonde Hollandse jongens ... met ambitie. De één wat meer, de ander wat minder.
Werkelijk een koninkrijk is het nooit geworden, bleef in werkelijkheid meer een soort van republiek.
Buitenlanders vonden het bij Koning Willem I nogal een armzalige bedoening (Hij ontsloeg op een gegeven moment ook nog eens 40 koks)

Rutte maakt ook al geen indruk. Hij woont in een appartement van een nogal simpel aandoende flat. Als het toelaat op de fiets naar z'n werk ..... tja.
Om wat bij te klussen geeft hij ook nog een dag in de week les op een school

Laatst gewijzigd door Adrian M : 17 juni 2016 om 09:01.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2016, 09:08   #516
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Volgens mij sprak het Oosten over een andere Oranje, maar ik kan mij vergissen.
U vergist zich niet.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2016, 09:10   #517
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar niet voor lang. Zeer snel werd de Franse vlag vervangen door de Brabantse driekleur. En deze kleuren vormen nog altijd de Belgische vlag.
Het valt mij al mee dat u dit als zure Hollander hatende Belgicist wilt toegeven.
Zeker een slechte dag gehad..

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Overigens, uw Guillaume d' Orange, kon niet eens Nederlands spreken. Hij sprak Duits, wellicht Spaans, en vooral Frans. Een vreemde snoeshaan eigenlijk die zo goed als koning wilde worden van de Nederlanden en die profiteerde van het gezagsvacuum onder landvoogdes Maragaretha van Parma om zijn ambities te verwezenlijken. Ofte : Willem de Zwijgende Stiekemerd.
Dat zal allemaal wel, desondanks was het een Nederlanse zaak en dat is ook te zien aan de uitkomst.
Nederland, Nederlanders, Nederlands, en Belziek?,.. wel "La Belgique sera Latine ou elle ne sera pas"

Belziek is dus een bedreiging voor het Nederlands cultureel karakter van de Nederlanden, en nog meer een bedreiging voor de Nederlandse taal in de Nederlanden.
De Oranjes met al hun ambitie en met al hun falen door de eeuwen heen, hebben dat gegeven nog nooit bedreigd.



Jeff
__________________
Een Belgicist over Nederland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2016, 09:20   #518
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Het valt mij al mee dat u dit als zure Hollander hatende Belgicist wilt toegeven.
Zeker een slechte dag gehad..



Dat zal allemaal wel, desondanks was het een Nederlanse zaak en dat is ook te zien aan de uitkomst.
Nederland, Nederlanders, Nederlands, en Belziek?,.. wel "La Belgique sera Latine ou elle ne sera pas"

Belziek is dus een bedreiging voor het Nederlands cultureel karakter van de Nederlanden, en nog meer een bedreiging voor de Nederlandse taal in de Nederlanden.
De Oranjes met al hun ambitie en met al hun falen door de eeuwen heen, hebben dat gegeven nog nooit bedreigd.



Jeff

U vergist zich. Ik heb slechts oog voor de historische waarheid.

Net zoals het de historische waarheid is dat heel wat Hollandse burgers toen maar weinig wilde weten van de Oranjes en zeker niet zaten te springen van vreugde bij de terugkeer van de Oranjes uit Engeland en de latere koning Willem I toen deze laatste landde in Scheveningen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 juni 2016 om 09:27.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2016, 09:28   #519
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U vergist zich. Ik heb slechts oog voor de historische waarheid.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Net zoals het de historische waarheid is dat heel wat Hollandse burgers toen maar weinig wilde weten van en zeker niet zaten te springen van vreugde bij de terugkeer van de Oranjes uit Engeland en de latere Koning Willem I toen deze laatste landde in Scheveningen.

laugh harder



Jeff
__________________
Een Belgicist over Nederland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2016, 09:32   #520
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Dingen weglachen om niet te moeten argumenteren is vaak hèt wapen van de zeer zwakke.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be