Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 april 2024, 19:01   #501
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.863
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Je kan niet vooraf laten vastleggen dat je euthanasie wil zodra je effectief een plant bent. Je kan wel laten vastleggen dat men je dan niet meer behandelt bij aandoeningen. Maar actieve euthanasie kan je dan niet meer krijgen want dat kan je enkel op het moment zelf vragen en daarvoor moet je wilsbekwaam zijn.

zie

https://leif.be/data/press-articles/...d_06-03-20.pdf
Wel, daar ben ik niet mee akkoord. Het zou moeten mogelijk zijn dat ik laat vastleggen dat mijn vrouw instemt met euthanasie als de situatie zich voordoet dat ik een plant ben.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2024, 20:04   #502
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Wel, daar ben ik niet mee akkoord. Het zou moeten mogelijk zijn dat ik laat vastleggen dat mijn vrouw instemt met euthanasie als de situatie zich voordoet dat ik een plant ben.
Je moet zelf wilsbekwaam zijn. Dat is zeker !
De dokters nemen dat zeer ernstig want in het verleden zijn er al dokters voor de rechtbank moeten komen !

Laatst gewijzigd door Boduo : 10 april 2024 om 20:05.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2024, 20:32   #503
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 73.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dank u! Een bevriend koppel heeft ons ook die Leif-publicatie gesignaleerd.
Zodra het gedoe van de verhuis achter de rug is maak ik er onmiddellijk werk van.

In de bredere context zou ik zeggen dat professor Wim Distelmans (grondlegger van de Leif-artsen) een van de belangrijkste figuren is die vorm heeft gegeven aan oplossingen & mogelijkheden inzake euthanasie in ons land.

Een heel bijzondere mens.

Hij heeft ook altijd heel direct in in met veel respect samengewerkt met bijvoorbeeld de katholieke zuster Leontine, die zeer zeker de grondlegger is in België van de palliatieve zorg. Zij heeft in 1991 de eerste palliatieve afdeling in een kliniek opgericht en heeft bergen verzet.

Wat mij betreft is Wim Distelmans één van de belangrijkste pioniers van vooruitgang in de ethische dossiers in België, samen met zuster Leontine, Etienne Vermeersch,

https://www.google.com/url?sa=t&sour...FpigIWknzXZH0s
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 10 april 2024 om 21:02.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2024, 20:48   #504
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.753
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
In de bredere context zou ik zeggen dat professor Wim Distelmans (grondlegger van de Leif-artsen) een van de belangrijkste figuren is die vorm heeft gegeven aan oplossingen & mogelijkheden inzake euthanasie in ons land.

Een heel bijzondere mens.

https://www.google.com/url?sa=t&sour...FpigIWknzXZH0s
Dat klopt. Distelmans is een rustig en begripvol persoon. Iemand die de weg heeft helpen vrij maken naar een meer menselijke benadering van het levenseinde.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2024, 20:54   #505
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat klopt. Distelmans is een rustig en begripvol persoon. Iemand die de weg heeft helpen vrij maken naar een meer menselijke benadering van het levenseinde.
Ja, en hij benaderde die thema's op een rustige manier zonder er direct bij te vertellen dat er financiële problemen dreigden of dat er onvoldoende zorg zou zijn.
Hij probeerde er ook geen politiek gevechtje conservatieven tegen progressieven van te maken, zoals sommige minkukels doen.
Van Gorp en Panda kunnen er nog iets van leren.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 10 april 2024 om 20:55.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2024, 21:53   #506
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 73.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Daar stelt zich niet meteen een probleem. Van zodra je de diagnose krijgt kan je euthanasie aanvragen van zodra je effectief een plantje bent of zo. Voor mij stelt zich het probleem op andere vlakken. Als ik morgen tegen een boom rij en ik ben quasi een plant dan mogen ze er voor mijn part de stekker uittrekken, maar ik heb dat nergens laten vastleggen. Mijn vrouw weet dat wel, maar die gaat dat niet mogen beslissen in mijn plaats. Helaas.

Of dat denk ik toch?
Juist. En wat jij hier nu situationeel beschrijft is de reden dat ik de huidige wetgeving in België 'onvolmaakt' noem.

De reden daartoe is dat je op het moment dat je dat eerder nochtans met alle mogelijke middelen duidelijk vastgelegde principe wil effectief laten uitvoeren, dat de huidige wet vereist dat je dat OP DAT MOMENT zelf nog kunt bevestigen.

Kun je dat niet, omdat je bv in coma ligt, dan kun je géén euthanasie verkrijgen.

Dat is de absolute pervertering van een wet, en we hebben dat te danken aan de CD&V.

Dat is ook de reden dat de schrijver Hugo Claus bewust TE vroeg euthanasie heeft laten uitvoeren, omdat hij zich 100% bewust was dat zijn ziektebeeld zo was dat hij op een bepaald moment niet meer zijn verzoek zou kunnnen bevestigen en hij dan toch zou moeten op de klassieke manier creperen als een hond. En dus draaide hij de rollen om, en vroeg (te...) vroeg toepassing van zijn wens.

Triestig.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2024, 22:05   #507
gunter5148
Eur. Commissievoorzitter
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 8.161
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Juist. En wat jij hier nu situationeel beschrijft is de reden dat ik de huidige wetgeving in België 'onvolmaakt' noem.

De reden daartoe is dat je op het moment dat je dat eerder nochtans met alle mogelijke middelen duidelijk vastgelegde principe wil effectief laten uitvoeren, dat de huidige wet vereist dat je dat OP DAT MOMENT zelf nog kunt bevestigen.

Kun je dat niet, omdat je bv in coma ligt, dan kun je géén euthanasie verkrijgen.

Dat is de absolute pervertering van een wet, en we hebben dat te danken aan de CD&V.

Dat is ook de reden dat de schrijver Hugo Claus bewust TE vroeg euthanasie heeft laten uitvoeren, omdat hij zich 100% bewust was dat zijn ziektebeeld zo was dat hij op een bepaald moment niet meer zijn verzoek zou kunnnen bevestigen en hij dan toch zou moeten op de klassieke manier creperen als een hond. En dus draaide hij de rollen om, en vroeg (te...) vroeg toepassing van zijn wens.

Triestig.
Op de "klassieke manier" creperen als een hond. Dus nu is gewoon doodgaan gelijk aan creperen als een hond?

Soit, ik heb geen wetgeving of wetgever, of distelmans, of van gorp nodig om te beslissen wat IK met MIJN leven doe.
En als ik het niet meer weet, wat maakt het mij dan nog uit?
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 10 april 2024 om 22:05.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2024, 22:10   #508
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 21.394
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Op de "klassieke manier" creperen als een hond. Dus nu is gewoon doodgaan gelijk aan creperen als een hond?

Soit, ik heb geen wetgeving of wetgever, of distelmans, of van gorp nodig om te beslissen wat IK met MIJN leven doe.
En als ik het niet meer weet, wat maakt het mij dan nog uit?
Tja. Tussen de fase waarin je nog helemaal weet wat er gebeurt en de fase waarin je helemaal weg bent ligt een tussenfase van sluipend verval, vol verwarring en angst.

Maar goed, doe gerust verder met je muppetshow.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2024, 22:27   #509
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 71.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Tja. Tussen de fase waarin je nog helemaal weet wat er gebeurt en de fase waarin je helemaal weg bent ligt een tussenfase van sluipend verval, vol verwarring en angst.

Maar goed, doe gerust verder met je muppetshow.
Dat is het uiteraard, je gaat niet zomaar van helemaal gezond naar volledig dement.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2024, 22:30   #510
wagner.666
Staatssecretaris
 
wagner.666's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2020
Berichten: 2.886
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is het uiteraard, je gaat niet zomaar van helemaal gezond naar volledig dement.
Nochtans...........
Veel denken er hier anders over, vooral als ze de slinkse zever lezen.
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2024, 06:56   #511
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Tja. Tussen de fase waarin je nog helemaal weet wat er gebeurt en de fase waarin je helemaal weg bent ligt een tussenfase van sluipend verval, vol verwarring en angst.
Daar wordt geen rekening mee gehouden door het regime.

Maar goed, doe gerust verder met je muppetshow.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2024, 09:39   #512
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Juist. En wat jij hier nu situationeel beschrijft is de reden dat ik de huidige wetgeving in België 'onvolmaakt' noem.

De reden daartoe is dat je op het moment dat je dat eerder nochtans met alle mogelijke middelen duidelijk vastgelegde principe wil effectief laten uitvoeren, dat de huidige wet vereist dat je dat OP DAT MOMENT zelf nog kunt bevestigen.

Kun je dat niet, omdat je bv in coma ligt, dan kun je géén euthanasie verkrijgen.

Dat is de absolute pervertering van een wet, en we hebben dat te danken aan de CD&V.

Dat is ook de reden dat de schrijver Hugo Claus bewust TE vroeg euthanasie heeft laten uitvoeren, omdat hij zich 100% bewust was dat zijn ziektebeeld zo was dat hij op een bepaald moment niet meer zijn verzoek zou kunnnen bevestigen en hij dan toch zou moeten op de klassieke manier creperen als een hond. En dus draaide hij de rollen om, en vroeg (te...) vroeg toepassing van zijn wens.

Triestig.
Zelf bevestigen ?
Dat betwijfel ik.
Bron ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2024, 12:12   #513
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Juist. En wat jij hier nu situationeel beschrijft is de reden dat ik de huidige wetgeving in België 'onvolmaakt' noem.

De reden daartoe is dat je op het moment dat je dat eerder nochtans met alle mogelijke middelen duidelijk vastgelegde principe wil effectief laten uitvoeren, dat de huidige wet vereist dat je dat OP DAT MOMENT zelf nog kunt bevestigen.

Kun je dat niet, omdat je bv in coma ligt, dan kun je géén euthanasie verkrijgen.

Dat is de absolute pervertering van een wet, en we hebben dat te danken aan de CD&V.

Dat is ook de reden dat de schrijver Hugo Claus bewust TE vroeg euthanasie heeft laten uitvoeren, omdat hij zich 100% bewust was dat zijn ziektebeeld zo was dat hij op een bepaald moment niet meer zijn verzoek zou kunnnen bevestigen en hij dan toch zou moeten op de klassieke manier creperen als een hond. En dus draaide hij de rollen om, en vroeg (te...) vroeg toepassing van zijn wens.

Triestig.
Hoeveel ministers hebben de liberalen in Vivaldi, plus de premier?
Hoeveel hebben er de tsjeven?

Ze hadden ruim vier jaar de tijd om dat varkentje te wassen.

Niet dus.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2024, 12:17   #514
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Op de "klassieke manier" creperen als een hond. Dus nu is gewoon doodgaan gelijk aan creperen als een hond?

Soit, ik heb geen wetgeving of wetgever, of distelmans, of van gorp nodig om te beslissen wat IK met MIJN leven doe.
En als ik het niet meer weet, wat maakt het mij dan nog uit?
Mee eens.
Als ik er uit wil stappen, stappen, stap ik er uit. Dement of niet.
Maak mij niet wijs dat mensen die dementeren geen eigen wil meer hebben.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2024, 15:13   #515
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Als ik er uit wil stappen, stappen, stap ik er uit. Dement of niet.
Maak mij niet wijs dat mensen die dementeren geen eigen wil meer hebben.
Om financiële redenen is alleen vaak de familie belanghebbende bij een snelle dood.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2024, 15:20   #516
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Om financiële redenen is alleen vaak de familie belanghebbende bij een snelle dood.
Dat is het echte gevaar voor misbruiken.
Daarom moet die zaak GRONDIG bestudeerd worden.
Jammer dat E. Vermeersch er niet meer is.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2024, 15:29   #517
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Dat is het echte gevaar voor misbruiken.
...
Aan de andere kant pst dit ook in de huidige extreme geldcultuur in België.

Bejaarden als kostenpost. Daar moet je snel vanaf voordat het woonzorgcentrum de gehele erfenis opsoupeert.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2024, 15:53   #518
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.753
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Aan de andere kant pst dit ook in de huidige extreme geldcultuur in België.

Bejaarden als kostenpost. Daar moet je snel vanaf voordat het woonzorgcentrum de gehele erfenis opsoupeert.
Dat is zeker niet overal zo. Er zijn gevallen van kinderen of kleinkinderen met een aasgier mentaliteit, maar een algemeen gangbare situatie is het zeker niet.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2024, 16:09   #519
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Voila. Zo is het maar net. Euthanasie is al mogelijk. Waar het nu om draait is er zoveel mogelijk mensen toe aanzetten omdat de rekeningen niet meer kloppen. De meeste voor ons pensioen werkende migranten kosten namelijk meer dan ze opbrengen.
Waar sommigen het halen om te beweren "dat we zonder migranten niet verder zouden kunnen"! Het gaat er toch niet om alle migranten buiten te houden maar diegenen die enkel goed zijn voor kosten en ambras en die niet naar hier komen met goede bedoelingen! Om onze gevangenissen en onze sociale woningen te vullen. Om dagelijks voor drugs te zorgen en te verkopen, om draaideurcrimineeltjes te spelen, om met messen mensen aan te vallen, wat precies, samen met aanslagen, een dagelijkse activiteit is geworden, om onze scholen naar de bliksem te helpen, om ons kindergeld op te souperen enz enz
Neen, we kunnen echt niet zonder hen...

Laatst gewijzigd door andev : 11 april 2024 om 16:10.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2024, 16:19   #520
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Om dagelijks voor drugs te zorgen en te verkopen, ...
Boom, Tomorrowland 2023

Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be