Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2008, 21:57   #501
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Om alles wettelijk geregeld te krijgen wat het zorgouderschap van de CD&V weldegelijk een volwaardig alternatief. Maar daar was het de hlebi helemaal niet om te doen in de eerste instantie. Het ging om hun rechten.

Pleegzorg is inderdaad geen goed alternatief voor adoptie, maar dat heeft hier niks mee te maken.

Paulus.
Heeft u het zorgouderschapsvoorstel van de CVP eigenlijk wel gelezen?
De "zorgouder" werd daarin gedegradeerd tot een soort gratis kinderopvang. Enkel goed om de kinderen op te halen van school als de biologische ouder moest werken of zo. Het hield helemaal geen erkenning van de ouder-kind-band in.

Er werd geen familieband gecreëerd tussen zorgouder en kind, het kind kon dus ook niet erven van de zorgouder.
Er werden ook geen familiebanden gecreëerd tussen de kinderen van beide ouders indien beide partners kinderen hadden, officieel waren ze dus geen stiefbroers en - zussen.
De zorg-ouderband werd verbroken bij meerderjarigheid van het kind. De persoon die jarenlang voor het kind gezorgd had, samen met de biologische ouder werd officieel terug een vreemde voor het kind.
Als het er echt op aan kwam had de zorgouder juridisch niets te zeggen.
Het kind kreeg ook geen sociale voordelen via de zorgouder.

Het CVP-zorgouderschapsvoorstel zorgde juist voor het breken van gezinnen dan voor het bijeenhouden. Voor een partij die zich opwerpt als gezinspartij is dit gewoon schandalig.

Met de houdige (stiefouder-)adoptieregeling krijgen kinderen die opgevoed worden door een holebi-koppel tenminste 2 volwaardige ouders.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2008, 22:02   #502
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
Onze wereld gaat er niet op vooruit, dat is het minste wat men kan zeggen...
Wat boeit het of de wereld vooruit gaat? Het is niet alsof jij de ondergang ervan mee zal maken. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk plezier hebt in dit leven. Begin er morgen maar mee, volgens mij heb je lang niet een goede beurt gehad.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2008, 23:12   #503
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
Onze wereld gaat er niet op vooruit, dat is het minste wat men kan zeggen...
of ...je wordt 'oud' forumspook

Laatst gewijzigd door praha : 24 januari 2008 om 23:12.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2008, 23:18   #504
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Het laatste.
okay
hopelijk met succes

ik had die mogelijkheid er maar alvast bijgezet omdat men er dan inderdaad mee in aanraking komt
maar kan je dan stellen dat die gehele sector zou bestaan uit een 'bende' linkse progressievelingen ( ditmaal in de betere zin dus )
eerlijk gezegd denk ik dat ook vaak telke male ik bij de afdeling bevolking ofzo moet zijn .... maar wat is daar dan van aan ?

Laatst gewijzigd door praha : 24 januari 2008 om 23:18.
Oud 24 januari 2008, 23:49   #505
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
of ...je wordt 'oud' forumspook
Als Forumspook oud is, dan ben ik een fossiel.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2008, 23:51   #506
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Volledig mee eens met de conclusie. Wie er hard heeft voor moeten strijden zal er dus ook de meeste zorg voor dragen.
Je geeft toch op z'n minst toe dat er meer wordt gewikt en gewogen vooraleer de adoptie wordt toegestaan.
absoluut, dat zei ik eerder ook al tegen je

Citaat:
Dit gebeurt niet door de man in de straat maar door een organisatie als K&G die daar bevoegd voor is.
ja en neen
hier ben ik het dus niet volledig mee eens

1) je kent de mening van de man op de straat... die is érg terughoudend ( niet allemaal maar toch een voldoende groot deel ervan ) tot ronduit afkeurend tot ronduit verbiedend moesten zij het voor het zeggen hebben, of niet soms ?
2) waar denk je dat uiteindelijk een zelfs minimum aan terughoudendheid ( stel ondanks bv juist wetnschappelijke aanbevelingen ) vandaan zou komen bij een effectieve beoordeling ? toch ook maar vanuit het collectieve bewustzijn dat heerst bij de bevolking ?
3) zoals ik je reeds ook al eerder heb opgemerkt kan je bij een organisatie als K&G wel stellen dat er niet overwegend 'linkse progressieven' ( in de meer figuurlijke zin zoals backfire dat bedoelde ) zullen werken gezien in die organisatie nog geen 5 á 10 jaar geleden nog volop nonnekes actief waren
niet dat die daar van mij niet mogen actief zijn en/of pas het ontbreken ervan duidt op enige neutraliteit maar het is gekend dat die organisatie er wel bepaalde 'politieke' levensopvattingen op nahoudt

Citaat:
Mijn vraag is dan: hebben die overkoepelende organisaties redenen om minder soepel om te gaan met adoptie bij homostellen ? Je kan toch moeilijk beweren dat VCA of K&G ook vergifigd zijn met vooroordelen.
ik kom het je net te schetsen voor de hele maatschappij meer in 't bijzonder voor k&g vanwege hun roots
wat 't vca betreft ben ik ook niet goed op de hoogte

maar het is dus zeker mogelijk

en nu is mijn vraag, indien dit zo zou zijn en die organistatie kunnen niet op de proppen komen met een fatsoenlijke uitleg dan zouden ze, mijn inziens, op het matje moeten geroepen worden daar het net zij zijn die zich als profesionelen moeten gedragen en verdomd beter op de hoogte zouden moeten zijn van wat vooroordelen versus gegronde redenen zijn
Oud 24 januari 2008, 23:54   #507
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb ik ook gelezen ja. Hoe de wet juist ineen zit in Frankrijk weet ik niet maar van een overkoepelende organisatie wordt verwacht dat ze niet discrimineren en ik denk niet dat die organisatie(s) dat doen. Het is natuurlijk te verwachten dat wie zich benadeeld voelt alle middelen aangrijpt om toch z'n of haar zin te krijgen, zelfs valse beschuldigingen.
dat klopt, en het is geweten dat er nogal vlug en makkelijk onterecht 'discriminatie' wordt geroepen in de hoop gelijk te krijgen
maar denk je nu werkelijk dat dat niet ergens onderzocht wordt alvorens men zulk een vergaande ( Frankrijk ) veroordeling uitspreekt ?
Oud 24 januari 2008, 23:58   #508
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist. Ooit waren werkende kinderen zelfs een bron van inkomsten. Gelukkig is dit bij ons voorbij.
Wat niet belet dat er de laatste jaren toch meer probleemgezinnen zijn waar het niet echt botert tussen kind en ouders, of het onderwerp is toch momenteel actueler dan ooit. Van thuis weglopende kinderen zijn niet echt een zeldzaamheid meer, wat zeker niet het privilege is van tweeverdienende gezinnen.
dat klopt of althans zo komt het over ...als oudergeneratie
maar in hoeverre moeten we dat 'boteren' ( naast de andere probleemgezinnen uiteraard ) niet als een overkoepelend phenomeen beschouwen van een jeugd die een volgende stap in het bewustzijn neemt ?

Laatst gewijzigd door praha : 24 januari 2008 om 23:59.
Oud 25 januari 2008, 00:21   #509
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom krijgt iemand de term 'verwijfd' toebedeeld ? Toch omdat de perceptie van de buitenwerd is dat die man zich niet als een man gedraagt ?
juist, dat is al menigmaal opgemerkt
Citaat:
Dus bestaan die 'patroontjes' weldegelijk ook bij homokoppels. En die patroontjes worden niet opgelegd, die komen er spontaan.
'k weet niet wat je hier pecies mee bedoeld, Rudy
ik vermoed dat je wilt verwijzen naar wat de buitenwereld nogal ludiek beziet als iemand speelt daar 'de vrouw' die z'n gat omhoog steekt en iemand 'de man' die dekt... anders kan dat niet

neen, ik bedoelde dat indien men zulk een patroontjes doorbreekt dat nogal makkelijk gezegd wordt ( doet men btw ook hetero-koppels ) en verder denk ik dat homo-koppels ( zeker met kids ) dat dus van 'nature uit' makkelijker doorbreken daar ze zich toch al niet in het gelid meelopen

dus neem zo'n stel en plaats daar bv een kind bij dan ga je algauw vanuit de buitenwereld de bemerking hebben dat man 1 zich als 'vrouw' gedraagt, omdat die zich nu net wat meer zus en zo tov dat kind gedraagt en man 2 bv als 'man' omdat die zich wat minder zus en zo gedraagt tov dat kind
doe nu net dezelfde toets bij een hetero-koppel waarvan de man zich net zo zus en zo zou gedragen als man 1 hierboven en de vrouw zich eerder gedraagt als man 2..... wordt dan ook meteen gezegd dat de man 'verwijfd' is en de vrouw een 'manswijf' is ?

Citaat:
Ik ken twee lebische gehuwde koppels. Daar mag je nu van denken wat je wilt maar na enige tijd zag ik zo wie de rol van de vader en wie de rol van de moeder voor haar rekening neemt, minder uitgesproken dan binnen een heterogezin maar het valt toch op.
omdat je bij voorbaat een stellingname inneemt hoe een man versus vrouw zich 'behoort' te gedragen... meer is dat niet

en bij homoseksuele-koppels ( zowel M-M als V-V ) is het maar meer dan evident dat zo'n relatie/gezin maar pas 'gerund' kan worden als beiden aspecten ( die opdeling van het geheel maak je dus zelf maar vanuit het maatschappelijk 'opgelegde' rollenpatroon) die je gewoontegetrouw toebedeeld als typisch mannelijk respectievelijk typisch vrouwelijk

kortom als jij spreekt dat die 'patroontjes' weldegelijk bestaan is dat net omdat je de hele noodzakelijke waaier reeds fictief hebt opgedeeld
Oud 25 januari 2008, 00:25   #510
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom? Omdat, wat de reglementering rond KI ook moge zijn, waar de sperma ook vandaan komt, het uiteindelijk haar kind wordt.
en ?
is dat plots belangrijk waar men gooit met argumenten dat een kind 'recht' zou moeten hebben op een vader en een moeder ?

ik vermoed dat we een ander hekel puntje in de hele discussie oprakelen :
'eigendom'
Oud 25 januari 2008, 00:29   #511
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik lees daar niets over een komende wijziging in de adoptieregeling. U wel? D�*�*r ging het immers over.
neen daar ging het niet precies over

het ging 'm over dat Franrijk zijn adoptieregeling wel zou aanpassen naarmate de tijd verstrijkt
jij maakt daar algauw van dat Edina zou moeten gaan aantonen dat er een komende wijziging op tilt zou zijn

Laatst gewijzigd door praha : 25 januari 2008 om 00:30.
Oud 25 januari 2008, 00:39   #512
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind draagmoederschap een lachwekkende doening: je sperma afstaan, wetende aan wie, en zonder vrijage.
je kan dat best lachwekkend vinden...niettemin komt het voor, of niet soms ?

Citaat:
Kunnen die twee mannen niet afspreken wie de gelukkige vader wenst te worden, en wie de gelukkige tijdelijke (baar)moeder ? Dit spaart ook een pak kosten.
wie weet kan dat wel binnen een x-aantal tijd
maar 't is maar een zielig poging van je om de hele draad alsnog terug te schroeven naar het primaire, al lang afgehandelde standpunt, dat het kunnen opvoeden en het kinderen kunnen maken ook maar iets met elkaar gemeen zouden hebben
we hebben ondertussen al wel wat de revue zien passeren van argumentatie tot op de koop toe een pervers concept als 'eigendom' toe om weer hier bij te stranden

Citaat:
Mens toch.
dat laat ik aan Edina over
Oud 25 januari 2008, 00:48   #513
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Wat boeit het of de wereld vooruit gaat? Het is niet alsof jij de ondergang ervan mee zal maken. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk plezier hebt in dit leven. Begin er morgen maar mee, volgens mij heb je lang niet een goede beurt gehad.
als homofobe kastnicht kan dat dan ook haast niet anders....
hij had z'n kans maar moeten grijpen die keer toen ie ergens stond te pissen en dat homostel voorbij kwam wandelen.... maar blijkbaar kon die rits niet vlug genoeg naar boven
bah... foei, te bedenken dat ie niet eens de tijd nam om de laatste druppeltjes af te ....
Oud 25 januari 2008, 17:57   #514
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welke evolutie is er dan te bespeuren in de Franse wetgeving daaromtrent?
Moet ik er echt een tekeningetje bij maken dan? Eerst was homoseksualiteit strafbaar; dan werd het uit het strafrecht gehaald, maar de minimumleeftijd was hoger dan die voor heteroseksualiteit; dan werd de minimumleeftijd voor hetero- en homoseksualiteit gelijkgesteld; vervolgens kwam er een wet die discriminatie op basis van seksuele voorkeur strafbaar maakte; en tenslotte kwam er de erkenning van homokoppels met de zogenoemde PACS. Een evolutie die je overal ziet overigens in meerdere of mindere mate van vordering. In Frankrijk zijn er nu dan ook al voorstellen om adoptie voor homokoppels mogelijk te maken. Het is gewoon een kwestie van tijd. Een bittere pil om te slikken misschien voor sommigen, maar je zal je er toch bij moeten neerleggen. Emancipatie stuit steeds op verzet, maar het is onafwendbaar.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2008, 18:03   #515
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Moet ik er echt een tekeningetje bij maken dan? Eerst was homoseksualiteit strafbaar; dan werd het uit het strafrecht gehaald, maar de minimumleeftijd was hoger dan die voor heteroseksualiteit; dan werd de minimumleeftijd voor hetero- en homoseksualiteit gelijkgesteld; vervolgens kwam er een wet die discriminatie op basis van seksuele voorkeur strafbaar maakte; en tenslotte kwam er de erkenning van homokoppels met de zogenoemde PACS. Een evolutie die je overal ziet overigens in meerdere of mindere mate van vordering. In Frankrijk zijn er nu dan ook al voorstellen om adoptie voor homokoppels mogelijk te maken. Het is gewoon een kwestie van tijd. Een bittere pil om te slikken misschien voor sommigen, maar je zal je er toch bij moeten neerleggen. Emancipatie stuit steeds op verzet, maar het is onafwendbaar.
Ja, alhoewel dat ik vrees dat met het huidige bewind van Empéreur Nicolas I er niet te veel schot in de zaak zal komen de eerstvolgende 5 jaar.
Oud 25 januari 2008, 18:04   #516
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hij had z'n kans maar moeten grijpen die keer toen ie ergens stond te pissen en dat homostel voorbij kwam wandelen.... maar blijkbaar kon die rits niet vlug genoeg naar boven
bah... foei, te bedenken dat ie niet eens de tijd nam om de laatste druppeltjes af te ....
... en ik krijg het verwijt pervers te zijn. Sjonge, sjonge, sjonge (alzo Evelien). Waar het hart van vol is..
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2008, 18:06   #517
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind draagmoederschap een lachwekkende doening: je sperma afstaan, wetende aan wie, en zonder vrijage.

Kunnen die twee mannen niet afspreken wie de gelukkige vader wenst te worden, en wie de gelukkige tijdelijke (baar)moeder ? Dit spaart ook een pak kosten.

Mens toch.
Of jij iets al dan niet lachwekkend vindt, is niet echt relevant. Het is echter duidelijk dat het je volledig ontbreekt aan zinnige argumenten. De ene keer is het argument dat een kind een vader én een moeder nodig heeft (tenzij er dan KI met donorsperma gebeurt), dan is het argument dat bij KI met donorsperma het kind tenminste van die vrouw is (eigendom dus, zoals praha terecht opmerkt) en nu weer is het probleem dat je weet aan wie je je sperma afstaat bij draagmoederschap (dat het dus itt het doneren van sperma niet anoniem is dus). Ik hoop dat je zelf inziet dat je argumentatie totaal geen steek houdt...

(pittig detail: in Nederland is het sinds enkele jaren verboden om anoniem sperma te doneren... is KI daar dan ook lachwekkend?)
Oud 25 januari 2008, 18:15   #518
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik kom het je net te schetsen voor de hele maatschappij meer in 't bijzonder voor k&g vanwege hun roots
wat 't vca betreft ben ik ook niet goed op de hoogte
VCA is een dienst binnen Kind & Gezin

Het onderzoek naar de geschiktheid van kandidaatadoptieouders gebeurt door een dienst voor maatschappelijk onderzoek en niet door Kind & Gezin zelf. Alhoewel die dienst moet erkend zijn door Kind & Gezin, hebben ze daar toch minder in de pap te brokken dan bij het VCA.
Oud 25 januari 2008, 18:16   #519
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Ja, alhoewel dat ik vrees dat met het huidige bewind van Empéreur Nicolas I er niet te veel schot in de zaak zal komen de eerstvolgende 5 jaar.
Die kans zit er idd dik in, maar uitstel is geen afstel...
Oud 25 januari 2008, 18:28   #520
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Die kans zit er idd dik in, maar uitstel is geen afstel...
Inderdaad, liever traag maar zeker dan ineens grote stappen die te haastig en niet definitief zijn. De PACS was trouwens zo'n miskleun, dat is ondertussen het voornaamste wapen van de tegenstanders van de openstelling van het huwelijk voor homo's geworden. Maar goed, alles heeft een begin.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be