Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 mei 2009, 00:06   #501
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik ben reuzeblij dat ik er niet bij was. Het is uiteindelijk toch weer een rondje hersenloos geblaat van randdebielen geworden die echt geen greintje politiek verstand hebben
Hoe, liep Caroline Zenée ook mee?
Oud 4 mei 2009, 00:09   #502
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Er werden dezelfde dingen geroepen als op de betoging in Rhode waar Meervoud trouwens wel aanwezig was.
We hebben er ons toen ook al aan geërgerd, niemand van Meervoud heeft die debiele slogans mee gescandeerd.

Overigens zijn bij deze betoging heel veel linkse flaminganten niet gegaan. Ik vraag me af of er überhaupt wel waren, want nergens in Meervoud, SFL, V-SB kringen is er voor opgeroepen.

Citaat:
Ah nee, één slogan werd er vandaag door de NSV!'ers geroepen die er vorige keer niet werd geroepen; "Tegen systeem en kapitaal, onze strijd is nationaal". Of is dat ook hersenloos geblaat volgens jou?
ja, eigenlijk wel, geplaatst in de context.

In ieder geval, op kvhv betogingen zal je mij niet meer zien, wat wellicht ook voor zowat de hele linkse vlaamse beweging zal gelden. Hendrik De Stoute hier heeft toch gelijk gekregen...
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 07:31   #503
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Waal Bekijk bericht
zit dat echt zo hoog bij U. eerlijk, mij kan dat echt geen bal schelen hoor.
ik vind dat normaal dat we iemand helpen die het niet zo goed heeft hier in ons land of in de rest van de wereld.....
ik vind dat ook normaal.

maar ik vind het ook normaal dat men de taal van je landgenoten respecteert, dat je de grenzen van het andere gewest ook niet constant wilt aanvallen.

maar blijkbaar vinden sommige Belgen dat niet normaal.....
Oud 4 mei 2009, 08:17   #504
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas VDB Bekijk bericht
Precies. En laat ons niet vergeten, dat niet zo zeer de Walen onze vijand zijn ... maar wel de Belgische staat en hun kunstmatig gecreëerd Belgo-Brussels francofiel volkje.

België barst, en VL en W vrienden naast elkaar.

Het Verenigd Koninkrijk van Willem was even kunsmatig in mekaar geflansd door het Congres van Wenen. En Nederland is ook kunstmatig in mekaar geflansd omdat de overwegende katholieke 'generaliteitslanden' met dwang en geweld bij het latere Nederland werd gevoegd door het Noorden. Dus, niet zeveren he.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 08:49   #505
system
Banneling

Standaard

Het Verenigd Koninkrijk van Willem was even kunsmatig in mekaar geflanst door het Congres van Wenen. En Nederland is ook kunstmatig in mekaar geflanst omdat de overwegende katholieke 'generaliteitslanden' met dwang en geweld bij het latere Nederland werden gevoegd, zeg maar ingelijfd, door het Noorden.

Dus, niet zeveren he.

Laatst gewijzigd door system : 4 mei 2009 om 08:57.
Oud 4 mei 2009, 13:04   #506
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het Verenigd Koninkrijk van Willem was even kunsmatig in mekaar geflanst door het Congres van Wenen. En Nederland is ook kunstmatig in mekaar geflanst omdat de overwegende katholieke 'generaliteitslanden' met dwang en geweld bij het latere Nederland werden gevoegd, zeg maar ingelijfd, door het Noorden.

Dus, niet zeveren he.
"Meester, hij heeft mij ook geslagen!"

"En, jongeman, als hij in een put springt, spring je hem dan achterna?"

"..."

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 13:14   #507
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Er werden dezelfde dingen geroepen als op de betoging in Rhode waar Meervoud trouwens wel aanwezig was. Interessant dat je dus jouw eigen vereniging mee hebt uitgeroepen tot randdebielen.

Ah nee, één slogan werd er vandaag door de NSV!'ers geroepen die er vorige keer niet werd geroepen; "Tegen systeem en kapitaal, onze strijd is nationaal". Of is dat ook hersenloos geblaat volgens jou?
De NSV-ers zijn in feite solidaristen. Niet zozeer tegen het kapitaal, wel tegen het democratisch stelsel. In feite zijn ze stiekeme bongenoten van de bazen. Zij willen terug naar de standenmaatschappij uit het Ançien Régime. Liefst met een Leider aan het hoofd van hun denkbeeldige piramidaal gestructureerde maatschappij.

Als zulke mensen het voor het zeggen krijgen -wat gelukkig totaal uitgesloten is- dan zijn we terug bij af.

Laatst gewijzigd door system : 4 mei 2009 om 13:21.
Oud 4 mei 2009, 13:27   #508
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De NSV-ers zijn in feite solidaristen. Niet zozeer tegen het kapitaal, wel tegen het democratisch stelsel. In feite zijn ze stiekeme bongenoten van de bazen. Zij willen terug naar de standenmaatschappij uit het Ançien Régime. Liefst met een Leider aan het hoofd van hun denkbeeldige piramidaal gestructureerde maatschappij.

Als zulke mensen het voor het zeggen krijgen -wat gelukkig totaal uitgesloten is- dan zijn we terug bij af.
Ik help het u hopen, uit de grond van m'n hart.

Oud 4 mei 2009, 14:36   #509
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard De Standaard : Rechtse studenten betogen tegen 'Franse ratten'

Rechtse studenten betogen tegen 'Franse ratten'

Zondag stroomden zo'n 1500 Vlaamsgezinde betogers toe in Brussel.
Zij eisten de onafhankelijkheid van Vlaanderen. Ook enkele kopstukken van het Vlaams Belang waren aanwezig.

bron + video : De Standaard Online - In Beeld - Binnenland | 04/05/2009 http://www.standaard.be/video/videoP...videoId=238274

ps : Persoonlijk beschouw ik de door KVHV gebruikte slogan "Franse ratten, rolt uw matten" als een racistische en haat oproepende slogan. De verschillende organisaties van de Vlaamse Beweging zijn er altijd als de kippen bij om verontwaardigde persverklaringen de wereld in te sturen als Olivier Maingain of een andere franstalige politicus één of andere hatelijkheid tegenover de Vlamingen rondbazuint maar zwijgen spijtig genoeg als vermoord wanneer uit Vlaams-nationale kringen identieke hatelijkheden worden verkondigd. Dit is niet mijn Vlaamse Beweging (meer). Welke flamingantische organisatie durft deze omerta te doorbreken ?
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Afbeelding 2.png‎
Bekeken: 60
Grootte:  207,1 KB
ID: 48610  

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 4 mei 2009 om 14:49.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 14:51   #510
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht

Zij eisten de onafhankelijkheid van Vlaanderen. Ook enkele kopstukken van het Vlaams Belang waren aanwezig.

bron + video : De Standaard Online - In Beeld - Binnenland | 04/05/2009 http://www.standaard.be/video/videoP...videoId=238274

ps : Persoonlijk beschouw ik de door KVHV gebruikte slogan "Franse ratten, rolt uw matten" als een racistische en haat oproepende slogan. De verschillende organisaties van de Vlaamse Beweging zijn er altijd als de kippen bij om verontwaardigde persverklaringen de wereld in te sturen als Olivier Maingain of een andere franstalige politicus één of andere hatelijkheid tegenover de Vlamingen rondbazuint maar zwijgen spijtig genoeg als vermoord wanneer uit Vlaams-nationale kringen identieke hatelijkheden worden verkondigd. Dit is niet mijn Vlaamse Beweging (meer). Welke flamingantische organisatie durft deze omerta te doorbreken ?

We moeten ophouden met de Franstaligen en de Walen met alle zonden van Israêl te overladen en onze energie niet verspillen aan het bestrijden van de verkeerde vijand. Di Rupo, Mangain, Reynders, Milquet, Onckelinckx, Flahaut, Michel, Demotte zijn verkozen door Walen en/of Franstalige Brusselaars en het is hun verdomde plicht de belangen van die kiezers te verdedigen. En zij doen dat schitterend! Het zijn raspolitici en schitterende strategen die er in slagen met zes man en een paardenkop het Mexicaanse leger van de Vlaamse politiekers uit elkaar en van het veld te spelen. ALLES, maar dan ook ALLES wat wij hen verwijten is gebeurd met medeweten en dus met medeverantwoordelijkheid en medeplichtigheid van alle Vlaamse ministers in de opeenvolgende regeringen. Een goede verstaander…
Oud 4 mei 2009, 15:43   #511
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

We zouden inderdaad beter eens betogen tegen 'onze leiders' in plaats van tegen de 'franse ratten' en 'de walenkoppen'.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 15:54   #512
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We zouden inderdaad beter eens betogen tegen 'onze leiders' in plaats van tegen de 'franse ratten' en 'de walenkoppen'.
Betogen lijkt mij nog maar het begin.

Ze weg stemmen - maar dan ook ècht wèg stemmen - een tweede stap.

En niet te selectief zijn: laat ze maar met z'n allen in het stof bijten, ook de zogenaamde 'oppositie'.

Alleen partijen die nu nog niet in het parlement zitten krijgen wat mij betreft voorlopig een beetje krediet.

Oud 4 mei 2009, 15:59   #513
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
De NSV-ers zijn in feite solidaristen.
Hebben we nooit ontkend, integendeel!
Citaat:
Niet zozeer tegen het kapitaal, wel tegen het democratisch stelsel. In feite zijn ze stiekeme bongenoten van de bazen.
Bronnen hiervoor?
Citaat:
Zij willen terug naar de standenmaatschappij uit het Ançien Régime.
Ergo, wij kunnen geen bondgenoten zijn van de bazen. Het Ancien Regime werd immers gekenmerkt door protectionisme (tolgrenzen bv) en een verzet vanuit de gevestigde macht tegen de opkomende burgerij, die later de industrialisering in gang zou zetten. Verder bestond er in die periode geen nationalisme en werden staten voor een groot gelegitimeerd door de vorsten, niet door de volkeren. Onze visie waarbij de legitimatie van staat wordt onderbouwd door het volk, is net een democratische visie.
Citaat:
Liefst met een Leider aan het hoofd van hun denkbeeldige piramidaal gestructureerde maatschappij.
Bronnen hiervoor?

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 16:11   #514
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Betogen lijkt mij nog maar het begin.

Ze weg stemmen - maar dan ook ècht wèg stemmen - een tweede stap.

En niet te selectief zijn: laat ze maar met z'n allen in het stof bijten, ook de zogenaamde 'oppositie'.

Alleen partijen die nu nog niet in het parlement zitten krijgen wat mij betreft voorlopig een beetje krediet.

Ik dacht meer aan een beweging voor de antipolitiek
Oud 4 mei 2009, 16:14   #515
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas VDB Bekijk bericht
Precies. En laat ons niet vergeten, dat niet zo zeer de Walen onze vijand zijn ... maar wel de Belgische staat en hun kunstmatig gecreëerd Belgo-Brussels francofiel volkje.

België barst, en VL en W vrienden naast elkaar.
Vlaanderen en Wallonië zijn van recentere datum dan de kunstmatige staat België. Ten andere. De voorloper van België was de kunstmatige staat Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. De Vlaamse feestdag naar aanleiding van de Guldensporenslag is trouwens het resultaat van een propagandacampagne van dat Belgo-Brussels francofiel volkje.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 16:20   #516
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht

Waren het weer solden bij Carpetland daar in Brussel. Ik heb die slogan nooit goed begrepen. Franstalige ratten zou ik nog kunnen verstaan maar wat de Fransen met dit alles te maken hebben ontgaat me. Ik vind het trouwens zeer stoer om dergelijke slogans te roepen in een stad waar wellicht amper 10% Nederlanstaligen wonen om vervolgens weer snel de bus of trein in te stappen naar de dorpen en provinciesteden waar ze vandaan komen. Nu bepaalde slogans zitten er zo diep in dat het niet evident is om ze aan te passen ook al zijn ze misschien niet meer de meest geschikte.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 4 mei 2009 om 16:21.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 16:31   #517
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik dacht meer aan een beweging voor de antipolitiek
Alle sympathie voor dat initiatief, hoor, maar ik vrees toch dat 'de Vlaming' daarvoor nog te braaf is.

Dat is een gegeven waar we rekening mee moeten houden, of wij dat nu leuk vinden of niet.

Nu, ik maak me ook geen illusie wat betreft dat wèg stemmen. Ik zit niet bepaald te wachten op een verkiezingsoverwinning van LDD of VB, maar voor de meeste Vlamingen is het al een 'revolutionaire daad' die partijen aan zo'n overwinning te helpen.

Oud 4 mei 2009, 16:34   #518
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Waren het weer solden bij Carpetland daar in Brussel. Ik heb die slogan nooit goed begrepen. Franstalige ratten zou ik nog kunnen verstaan maar wat de Fransen met dit alles te maken hebben ontgaat me. Ik vind het trouwens zeer stoer om dergelijke slogans te roepen in een stad waar wellicht amper 10% Nederlanstaligen wonen om vervolgens weer snel de bus of trein in te stappen naar de dorpen en provinciesteden waar ze vandaan komen. Nu bepaalde slogans zitten er zo diep in dat het niet evident is om ze aan te passen ook al zijn ze misschien niet meer de meest geschikte.
Dat is inderdaad om te huilen.

Ze zouden beter hier komen wonen, verdomme.

Of hier op z'n minst niet weg trekken.

Al snap ik wel dat een mens het hier kotsbeu geraakt. Ik zit ook af en toe door m'n reserves heen, moet ik toegeven.

Gelukkig ben ik een verschrikkelijke keikop.

De steun van mijn Marokkaanse vrienden doet ook wonderen.

Oud 4 mei 2009, 16:40   #519
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Hebben we nooit ontkend, integendeel!

Bronnen hiervoor?
Het solidarisme steunt op het corporatisme. Het corporatisme gaat terug naar de oude gildenmaatschappij. In de gildenmaatschappij hadden de patroons het voor het zeggen. Of noem het met een ander woord: de gildendekens. Iedereen was afhankelijk van zijn gilde en er bestonden grote standenverschillen. Strict genomen zou er dan geen kapitalisme bestaan. Men beweert dan dat de vakbonden zouden vervangen door een organisatie waar zogzegd patroons en arbeiders samen aan tafel zouden zitten. Maar dit is maar schijn. Tijdens de oorlog hebben de Nazi's ook geprobeerd zo'n een verkapt corporatistisch stelsel op te zetten met behulp van verschillende Vlaamse corporaties. Uiteindelijk werden de Vlamingen bedrogen. Het werkte van geen kanten. En dit omdat de overheid niet zo maar kan zeggen wat nu wel en wat nu niet geproduceerd kan of mag worden. Een corporatistische maatschappij leidt dan ook vlug een tot een statische maatschappij. Dit was bijvoorbeeld het geval in het Portugal van Salazar. Elke oppositie werd monddood gemaakt. De economie modderde wat an en bleef in de praktijk in handen van een elite. In casu had het als gevolg dat er al vlug een gebrek aan vele goederen ontstond en een geweldige zwarte markt. Bovendien kan zulke corporatisme slechts gedijen in een zeer rigide maatschappij waar individuele vrijheid van geen tel is. En zoals dat vaak is in deze maatschapijen, is het de bovenlaag die het laken naar zich toetrekt. De rest krijgt kruimels. In onze maatschappij is er ook een elite maar die dan in min of meerdere mate kan worden gecontroleerd of weggestemd. Dat is onmogelijk in een corporatistische maatschapij, want het is geen democratie. Een corporatistische maatschappij is in essentie een oligarchische maatschappij waar de slogan luidt: 'alles voor het volk, niets door het volk'.

In de praktijk heet dit: wij beslissen wat het volk krijgt, hoeveel het krijgt en wanneer het dit krijgt. En gemor wordt onverbiddelijk bestraft. En het adagio 'niets door het volk' blijft natuurlijk bestaan.

Laatst gewijzigd door system : 4 mei 2009 om 16:45.
Oud 4 mei 2009, 22:50   #520
AEvanLoon
Gouverneur

AEvanLoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Of dat ze nog niet 'weggezuiverd' zijn.

Vive la Belgique, donc?
Waarom 'la Belgique'?
De meeste inwoners van België zijn Nederlandstalig.
En dank zij de Belgische afspraken over de staatsinrichting zijn de Belgische premiers haast per definitie Vlamingen en hebben de Brusselse Vlamingen een bovenproportionele vertegenwoordiging in raden en bestuursorganen.
Ik zeg dus: leve België.
Als Vlaanderen onafhankelijk wordt zal het liedje snel uit zijn voor de Brusselse Vlamingen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be