Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juli 2009, 09:47   #501
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Zwevend tussen apatheïst en apatheïstisch agnost, en welke van de 2 het is hangt af van mijn stemming

en de discussie in deze draad is typisch en wordt al honderde jaar gevoerd...
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 10:03   #502
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Mijn vrijheid eindigt waar de andere zijn vrijheid begint. Het geloof, en dus ook het atheïsme, mag niet worden opgedrongen. Maar ik heb er niets tegen dat gelovige proberen andere te overtuigen. Zo lang dit op vrijblijvende basis is.
Uiteraard, ieder mag zijn eigen overtuiging verdedigen, daar is niets mis mee.
Ik bedoelde meer het te vuur en te zwaard verspreiden van het geloof.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 12:14   #503
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zijn standpunten van de kerk die ik niet steun. Maar indien een meerderheid daarmee akkoord gaat dan zullen die in het beleid komen. Dat is democratie.
Neen dat is onderdrukking van de mensheid dmv het achterlijke instrument genaamd geloof.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 16:25   #504
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Neen dat is onderdrukking van de mensheid dmv het achterlijke instrument genaamd geloof.
U wilt dus Uw wil opleggen en dat zou dan geen onderdrukking zijn....
Oud 14 juli 2009, 16:28   #505
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Agnosticisme stelt de kans van het bestaan en het niet bestaan beide op 50%. Atheïsme is niet het geloof dat God niet bestaat, het is een gebrek aan geloof in zijn bestaan.
Neen. Agnostici doen gewoon geen uitspraak over God. Atheïsten wel. Wanneer je zegt dat je Atheïst bent is dit niet enkel gebrek aan geloof maar ook het geloof in het niet bestaan van God. Maar indien jij dat niet wilt aanvaarden en per se een foute term wilt blijven gebruiken dan doe je maar.
Oud 14 juli 2009, 16:33   #506
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zijn standpunten van de kerk die ik niet steun. Maar indien een meerderheid daarmee akkoord gaat dan zullen die in het beleid komen. Dat is democratie.
Als een geloofsgemeenschap haar religieuze regels via wetten wil op leggen aan niet- of andere gelovigen dan is er sprake van een schending van de godsdienstvrijheid, verre van democratisch dus.
Als moslims of christenen hun belachelijke regeltje over het verbod op homoseksuele relaties op dringen aan mensen met een andere levensbeschouwing (waarin homoseksuele relaties wel toegelaten is) via de wet dan is er wel degelijk sprake van een dwang om godsdienstige regels op te volgen op straffe van vervolging.

Democratie is niet enkel "meerderheid beslist" maar ook "respect voor de mensenrechten" en "respect voor minderheden".
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 16:36   #507
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
U wilt dus Uw wil opleggen en dat zou dan geen onderdrukking zijn....
Neen, want de gelovigen behouden hun vrijheid om hun idiote regeltjes na te leven (ze worden niet verplicht om homoseksuele relaties te hebben), terwijl ze de anderen via de wetgeving de vrijheid willen ontzeggen om zich niet te onderwerpen aan hun idiote regeltjes.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Oud 14 juli 2009, 16:40   #508
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Neen, want de gelovigen behouden hun vrijheid om hun idiote regeltjes na te leven (ze worden niet verplicht om homoseksuele relaties te hebben), terwijl ze de anderen via de wetgeving de vrijheid willen ontzeggen om zich niet te onderwerpen aan hun idiote regeltjes.
genetisch onderzoek, stamcellen onderzoek, voorbehoedsmiddelen. Dat zijn geen idiote regeltjes. Dat zijn belangrijke morele keuzes die we moeten maken. Hoe ver mogen we gaan?

Homoseksualiteit is dan weer iets anders.

Laatst gewijzigd door Pieter B : 14 juli 2009 om 16:40.
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 16:41   #509
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen. Agnostici doen gewoon geen uitspraak over God. Atheïsten wel. Wanneer je zegt dat je Atheïst bent is dit niet enkel gebrek aan geloof maar ook het geloof in het niet bestaan van God. Maar indien jij dat niet wilt aanvaarden en per se een foute term wilt blijven gebruiken dan doe je maar.
Atheïsme is
  • de afwezigheid van geloof in één of meerdere goden[1], of
  • de aanname dat er geen god(en) bestaan of kunnen bestaan.[2]
In het eerste geval is atheïsme het tegenovergestelde van theïsme.[3]

Dat is wat Wikipedia zegt. Dus in de eerste plaats 1.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 16:41   #510
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als een geloofsgemeenschap haar religieuze regels via wetten wil op leggen aan niet- of andere gelovigen dan is er sprake van een schending van de godsdienstvrijheid, verre van democratisch dus.
Als moslims of christenen hun belachelijke regeltje over het verbod op homoseksuele relaties op dringen aan mensen met een andere levensbeschouwing (waarin homoseksuele relaties wel toegelaten is) via de wet dan is er wel degelijk sprake van een dwang om godsdienstige regels op te volgen op straffe van vervolging.

Democratie is niet enkel "meerderheid beslist" maar ook "respect voor de mensenrechten" en "respect voor minderheden".
Uiteraard. Ook de meerderheid zal gebonden blijven door de grondwet en door internationale verdragen.
Oud 14 juli 2009, 16:42   #511
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mijn vrijheid eindigt waar de andere zijn vrijheid begint. Het geloof, en dus ook het atheïsme, mag niet worden opgedrongen. Maar ik heb er niets tegen dat gelovige proberen andere te overtuigen. Zo lang dit op vrijblijvende basis is.
Maar u vindt wel dat gelovigen niet-gelovigen mogen dwingen (desnoods met vervolging) om hun eigen geloofsregels (vb verbod op homorelaties) na te leven, door ze in wetteksten om te zetten?

Ik heb niets tegen een idioot die mij vriendelijk vraagt om niet te huwen met mijn vriend omdat zijn onzichtbaar vriendje dat blijkbaar niet leuk vindt. Ik ga hem gewoon even vriendelijk zeggen dat mijn onzichtbaar vriendje (en mijn bestaande vriendje) het wel leuk vind en dat hij zich dus niet moet komen moeien.
Als diezelfde idioot dat niet vriendelijk vraagt, maar ons de toegang tot de trouwzaal ontzegt, dan ga ik ook iets minder vriendelijk zijn.
Oud 14 juli 2009, 16:44   #512
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Atheïsme is
  • de afwezigheid van geloof in één of meerdere goden[1], of
  • de aanname dat er geen god(en) bestaan of kunnen bestaan.[2]
In het eerste geval is atheïsme het tegenovergestelde van theïsme.[3]

Dat is wat Wikipedia zegt. Dus in de eerste plaats 1.
Ok, als Wikipedia het zegt dan moet het wel waar zijn zeker...

Maar verder slaat deze discussie op niks omdat we het oneens zijn over termen, niet over de inhoud.
En het is misschien gemakkelijker voor iedereen dat u niet het woord Atheïsme gebruikt wanneer u agnosticisme bedoeld ook al is dat misschien toegelaten door Wikipedia, het zorgt wel voor verwarring.
Oud 14 juli 2009, 16:47   #513
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ok, als Wikipedia het zegt dan moet het wel waar zijn zeker...

Maar verder slaat deze discussie op niks omdat we het oneens zijn over termen, niet over de inhoud.
En het is misschien gemakkelijker voor iedereen dat u niet het woord Atheïsme gebruikt wanneer u agnosticisme bedoeld ook al is dat misschien toegelaten door Wikipedia, het zorgt wel voor verwarring.
Zo zit het; een atheïst is iemand die, dan wel bewust of niet, in geen God(en) gelooft. Zijn we daar mooi klaar mee.
Oud 14 juli 2009, 16:48   #514
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Maar u vindt wel dat gelovigen niet-gelovigen mogen dwingen (desnoods met vervolging) om hun eigen geloofsregels (vb verbod op homorelaties) na te leven, door ze in wetteksten om te zetten?

Ik heb niets tegen een idioot die mij vriendelijk vraagt om niet te huwen met mijn vriend omdat zijn onzichtbaar vriendje dat blijkbaar niet leuk vindt. Ik ga hem gewoon even vriendelijk zeggen dat mijn onzichtbaar vriendje (en mijn bestaande vriendje) het wel leuk vind en dat hij zich dus niet moet komen moeien.
Als diezelfde idioot dat niet vriendelijk vraagt, maar ons de toegang tot de trouwzaal ontzegt, dan ga ik ook iets minder vriendelijk zijn.
Indien ze een meerderheid hebben kunnen ze het homohuwelijk af schaffen. Zo werkt democratie. Het is aan u om te voorkomen dat ze die meerderheid halen. Ik steun u alvast.
Oud 14 juli 2009, 16:50   #515
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Zo zit het; een atheïst is iemand die, dan wel bewust of niet, in geen God(en) gelooft. Zijn we daar mooi klaar mee.
En wat bent u? Agnost (geen geloof) of Atheïst (in de zin van: Niet in God geloven en niet enkel het gebrek aan geloof)?

Laatst gewijzigd door Pieter B : 14 juli 2009 om 16:52.
Oud 14 juli 2009, 16:51   #516
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
genetisch onderzoek, stamcellen onderzoek, voorbehoedsmiddelen. Dat zijn geen idiote regeltjes. Dat zijn belangrijke morele keuzes die we moeten maken. Hoe ver mogen we gaan?

Homoseksualiteit is dan weer iets anders.
De belangrijkste morele regel vind ik de afweging of de rechtstreeks betrokken partijen er nadelen van onder vinden en of de betrokken partijen "deel nemen" uit vrije wil.
Bij homoseksualiteit / homohuwelijk hebben de betrokken partijen er geen nadeel bij (als het uit vrije wil gebeurt) dus moet het toegelaten worden. Het verbieden zou de betrokken partijen wel schade berokkenen.
Bij het gebruik van voorbehoedsmiddelen dito.
Stamcel- en genetisch onderzoek hangt er dan van af welk "materiaal" gebruikt wordt. Als ik vrijwillig een aantal stamcellen uit mijn ruggenmerg, of DNA uit mijn lichaamscellen laat halen voor onderzoek,dan lijkt me dat geen probleem.
Experimenteren met ongeboren kinderen, daar heb ik wel een probleem mee (de betrokken partij ondervindt er schade van en kan zijn wil tot "medewerking" niet uit drukken).

Om morele keuzes te maken hebben we de godsdienst dus helemaal niet nodig.
Oud 14 juli 2009, 16:52   #517
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat bent u? Agnost (geen geloof) of Atheïst (in de zin van: Niet in God geloven en niet enkel het gebrek aan geloof)?
Ik heb geen interesse in Gods bestaan.
Oud 14 juli 2009, 16:53   #518
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Indien ze een meerderheid hebben kunnen ze het homohuwelijk af schaffen. Zo werkt democratie. Het is aan u om te voorkomen dat ze die meerderheid halen. Ik steun u alvast.
Dus u vindt ook dat moslims/christenen niet gelovigen mogen dwingen om zich te bekeren en ongelovigen mogen executeren als ze maar in de meerderheid zijn?

Want als een ene godsdienstige regel via meerderheid mag opgelegd worden aan niet-gelovigen, waarom dan een andere regel ook niet?

Laatst gewijzigd door Fozzie : 14 juli 2009 om 16:56.
Oud 14 juli 2009, 16:53   #519
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De belangrijkste morele regel vind ik de afweging of de rechtstreeks betrokken partijen er nadelen van onder vinden en of de betrokken partijen "deel nemen" uit vrije wil.
Bij homoseksualiteit / homohuwelijk hebben de betrokken partijen er geen nadeel bij (als het uit vrije wil gebeurt) dus moet het toegelaten worden. Het verbieden zou de betrokken partijen wel schade berokkenen.
Bij het gebruik van voorbehoedsmiddelen dito.
Stamcel- en genetisch onderzoek hangt er dan van af welk "materiaal" gebruikt wordt. Als ik vrijwillig een aantal stamcellen uit mijn ruggenmerg, of DNA uit mijn lichaamscellen laat halen voor onderzoek,dan lijkt me dat geen probleem.
Experimenteren met ongeboren kinderen, daar heb ik wel een probleem mee (de betrokken partij ondervindt er schade van en kan zijn wil tot "medewerking" niet uit drukken).

Om morele keuzes te maken hebben we de godsdienst dus helemaal niet nodig.
U heeft Godsdienst daar niet voor nodig. Maar er zijn zekere mensen die hun Godsdienst wel als leidraad gebruiken om morele keuzes te maken. Daar is niets mis mee.
Oud 14 juli 2009, 16:54   #520
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dus u vindt ook dat moslims/christenen niet gelovigen mogen dwingen om zich te bekeren en ongelovigen mogen executeren als ze maar in de meerderheid zijn?
Nee, dat is het gevaar van democratie. Maar ik denk niet dat we daar schrik van moeten hebben. Indien het wel zo ver komt dan zal ik vechten voor mijn rechten en de rechten van andere.

Laatst gewijzigd door Pieter B : 14 juli 2009 om 16:56.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be