Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 februari 2011, 17:52   #501
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Als Anton Zeilinger dat voorbeeld aanhaalt van Einstein en Bohr wilt dat gewoon zeggen dat in het wetenschappelijk milieu die gedachte dat de waarnemer mede de realiteit bepaald niet dood en begraven is zoals U beweert maar met die hypothese ernstig rekening houd.
Ah, zo bedoel je dus.

Bohr en Einstein hadden die discussie vermoedelijk in de jaren '30.
Er is sindsdien enige ontwikkeling geweest, maar natuurlijk heb je nog verschillende interpretaties.

Zelfs de EPR-paradox die mijn docenten nog als een dilemma zagen, zo'n 15 jaar geleden is ondertussen naar voldoening verklaard.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2011, 17:56   #502
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Heb je de link daarover gelezen ?
Toch wel handig om de bevindingen van allerlei kwantumwetenschappers gewoon naast je neer te leggen en het eigen vooroordeel daarover als maatstaf te nemen.
Voor het gemak mss toch nog even een wetenschappelijke vaststelling poneren van wat je hier zoal beweert.
Eigen vooroordeel?
Ik ben wel diegene die hier een echte paper heeft gelinkt.
Toevallig overgelezen vermoed ik.

Nog eens speciaal voor jou:
http://web.archive.org/web/200611301...flb311m387.pdf

Citaat:
Juist, ja... buiten het probleempje dat er steeds een bewustzijn nodig is dat een experiment bedenkt, opzet en de resultaten daarvan interpreteert, is dus de rol van bewustzijn daarin verder dus nihil...
Hoe verzin je het toch ?
Toch niet toevallig dmv je bewustzijn ?
Dat lijkt een kringredenering.
Hoe ga je bewijzen dat een boom in het bos die neervalt geen geluid maakt als er geen mens is om het te horen?

Laatst gewijzigd door parcifal : 27 februari 2011 om 17:57.
Oud 27 februari 2011, 18:09   #503
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Ah, zo bedoel je dus.

Bohr en Einstein hadden die discussie vermoedelijk in de jaren '30.
Er is sindsdien enige ontwikkeling geweest, maar natuurlijk heb je nog verschillende interpretaties.

Zelfs de EPR-paradox die mijn docenten nog als een dilemma zagen, zo'n 15 jaar geleden is ondertussen naar voldoening verklaard.
Je schijnt het weer niet te begrijpen. Die quote van Anton Zeilinger is van recente datum Doc.BBC Horizon 2011. Als die zienswijze gedateerd was is er toch geen enkel reden voor Zeilinger om dat nu nog aan te halen als een hypothese ter reflectie.
Oud 27 februari 2011, 18:27   #504
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Eigen vooroordeel

Schrödingers kat

Citaat:
De beroemde fysicus Stephen Hawking riep eens uit, "Wanneer ik hoor spreken van Schrödingers kat, dan trek ik mijn revolver," waarbij hij zinspeelt op de beruchte uitspraak van de Nazi-auteur Hanns Johst: "Wenn ich das Wort "Kultur" höre, entsichere ich meinen Browning!".

Het is namelijk zo dat Hawking, en vele andere natuurkundigen met hem, van mening zijn dat in de Kopenhaagse interpretatie van de kwantummechanica het meer dan verantwoord is dat de nadruk wordt gelegd op de rol van de waarnemer. Een definitieve consensus op dit punt onder de natuurkundigen lijkt nog buiten bereik te zijn. Logischerwijs is er voor de kat geen enkele onzekerheid of hij nog leeft of dood is. Onzekerheid zit dus alleen in de waarnemer.
Oud 27 februari 2011, 19:26   #505
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigen vooroordeel?

En deze is speciaal voor jou:
http://docs.google.com/viewer?a=v&q=...0VBT7ir4O6ej1g

Citaat:
Dat lijkt een kringredenering.
Hoe ga je bewijzen dat een boom in het bos die neervalt geen geluid maakt als er geen mens is om het te horen?
Logisch toch, wanneer er geen bewuste waarnemer aanwezig is ?
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2011, 19:30   #506
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Je schijnt het weer niet te begrijpen. Die quote van Anton Zeilinger is van recente datum Doc.BBC Horizon 2011. Als die zienswijze gedateerd was is er toch geen enkel reden voor Zeilinger om dat nu nog aan te halen als een hypothese ter reflectie.
Natuurlijk wel.
Hoevaak heb ik de quote van Einstein al niet gehoord 'God dobbelt niet', terwijl Einstein's kritiek op de QuantumMechanica ondertussen echt wel volledig gedateerd is.

Ik had niet de indruk dat Zeilinger persoonlijk achter die quote stond.
Oud 27 februari 2011, 19:53   #507
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Natuurlijk wel.
Hoevaak heb ik de quote van Einstein al niet gehoord 'God dobbelt niet', terwijl Einstein's kritiek op de QuantumMechanica ondertussen echt wel volledig gedateerd is.

Ik had niet de indruk dat Zeilinger persoonlijk achter die quote stond.
In deze quote gaat het om Niels Bohr interpretatie van de Quantummechanica waar de waarnemer centraal staat niet om Einstein's!
Oud 27 februari 2011, 19:56   #508
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Een paper van een studente psychologie?

Citaat:
Logisch toch, wanneer er geen bewuste waarnemer aanwezig is ?
Dat is helemaal niet logisch, het is zelfs in tegenspraak met een aantal fundamenten van de QM.

http://physics.ucsc.edu/~michael/qefoundations.pdf

Citaat:
John Bell, who is regarded as having made some of the most significant modern
contributions to our understanding of quantum theory, remarked that :
I see no evidence that it is so [that the cosmos depends on our being here to
observe the observables] in the success of contemporary quantum theory. So I
think it is not right to tell the public that a central role for conscious mind is
integrated into modern atomic physics. Or that ‘information’ is the real stuff of
physical theory [6].
I think the experimental facts which are usually offered to show that we must
bring the observer into quantum theory do not compel us to adopt that conclusion [7].
Citaat:
R.P. Feynman (1963)
Nature does not know what you are looking at, and she behaves the way she is going to behave whether you bother to take down the data or not.

Laatst gewijzigd door parcifal : 27 februari 2011 om 19:58.
Oud 27 februari 2011, 20:30   #509
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een paper van een studente psychologie?
Gelieve verder te lezen dan de naam van de auteur aub.

Citaat:
[i]Dat is helemaal niet logisch, het is zelfs in tegenspraak met een aantal fundamenten van de QM.

http://[i]http://physics.ucsc.ed...oundations.pdf

R.P. Feynman (1963)
Nature does not know what you are looking at, and she behaves the way she is going to behave whether you bother to take down the data or not.
Dat Feynmann hier een knoert van een contradictie verkondigt, ontgaat hem en jou ook blijkbaar.
Een bewijs geven voor zijn stelling is dus onmogelijk, aangezien hij er nooit getuige van kan zijn als hij er als waarnemer zelf niet bij is.
Waardeloos dus.

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 27 februari 2011 om 20:32.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2011, 08:44   #510
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ik vermoed dat artificiële bewuste intelligentie als entiteit altijd biologisch van aard zal moeten zijn. Met koper en aluminium blijft het een dood mechaniek. De natuur wijst de weg.
"The demonstration that no possible combination of known substances, known forms of machinery, and known forms of force can be united in a practicable machine by which men shall fly for long distances through the air, seems to the writer as complete as it is possible for the demonstration of any physical fact to be." - astronomer Simon Newcomb, 1906
Oud 28 februari 2011, 09:26   #511
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vermoed dat artificiële bewuste intelligentie als entiteit altijd biologisch van aard zal moeten zijn. Met koper en aluminium blijft het een dood mechaniek. De natuur wijst de weg.
Als bewustzijn enkel maar een neuronrennetwerk is, maakt het niet uit of dit biologisch of artificiëel tot stand kwam, niet?

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2011, 09:58   #512
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Berta Bekijk bericht
"maar" een neuronennetwerk?
300 verbindingen of een paar miljard zichzelf versterkende, herstellende dynamisch netwerk van verbindingen.

Oh de eenvoud
Om het even. Met de huidige evolutie van de computers zal het ooit mogelijk zijn om dit te imiteren. Wat ik naar voren wou brengen is dat je dan bewustzijn schept, volgens de materialistische visie althans.

Volgens mijn visie niet, omdat ik denk dat bewustzijn een niet-materiële component is. Het neuronennetwerk wordt door het bewustzijn gebruikt en gestuurd, dat wel.

Fred.
Oud 28 februari 2011, 12:03   #513
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
"The demonstration that no possible combination of known substances, known forms of machinery, and known forms of force can be united in a practicable machine by which men shall fly for long distances through the air, seems to the writer as complete as it is possible for the demonstration of any physical fact to be." - astronomer Simon Newcomb, 1906
Ik vind het een grote eer vergeleken te worden met Simon Newcomb.
En bovendien, hij had gelijk!
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2011, 12:18   #514
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Als bewustzijn enkel maar een neuronennetwerk is, maakt het niet uit of dit biologisch of artificiëel tot stand kwam, niet?

Fred.
Je bedoelt of ik dat van belang vind? Het maakt voor mij niets uit. Ik bedoel dat kunstmatige intelligentie met zelfbewustzijn biologisch van aard zal moeten zijn als dat tot het wezen behoort van entiteiten in de natuur. Je kan ook nog zoeken naar de steen der wijzen.
Oud 28 februari 2011, 12:36   #515
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Je bedoelt of ik dat van belang vind?
Ik vroeg mij af waar jij je op baseert om te veronderstellen dat het sowiso een biologisch netwerk moet zijn, dat bewustzijn kan produceren. Nogmaals, als het zuiver een neuronennetwerk is, waar informatie door loopt, kan men dit theroretisch ook namaken met een geavanceerd computersysteem.

Fred.

Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 28 februari 2011 om 12:37.
Oud 28 februari 2011, 12:46   #516
Zantiax
Schepen

Standaard

Citaat:
Nogmaals, als het zuiver een neuronennetwerk is, waar informatie door loopt, kan men dit theroretisch ook namaken met een geavanceerd computersysteem.

Fred.
Theoretisch gezien kan men ook de toekomst voorspellen. Moest men van alle bestaande materie en ernergie de exacte hoeveelheid en plaats kennen op een bepaald tijdstip. Praktisch onmogelijk dus.

Dus ja, men zou het theoretisch gezien kunnen namaken, maar het zou enorm moeilijk zijn.
Zantiax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2011, 13:42   #517
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vroeg mij af waar jij je op baseert om te veronderstellen dat het sowiso een biologisch netwerk moet zijn, dat bewustzijn kan produceren. Nogmaals, als het zuiver een neuronennetwerk is, waar informatie door loopt, kan men dit theroretisch ook namaken met een geavanceerd computersysteem.

Fred.
Dat klopt, behalve voor 1 erg lastig iets, namelijk het gebied van subjectieve ervaringen of qualia.

Is er een fysieke locatie in ons brein waar men dergelijke subjectieve ervarngen kan vinden, dat is de vraag.

Ik vermoed dat ook dit probleem door neurologisch onderzoek zal opgelost worden en dat op termijn een AI met een vorm van bewustzijn zal mogelijk zijn.
Oud 28 februari 2011, 14:29   #518
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Is er een fysieke locatie in ons brein waar men dergelijke subjectieve ervarngen kan vinden, dat is de vraag.
Inderdaad. En een andere vraag is hoe de informatie opgeslagen wordt. Neem nu het geheugen van pakweg een 80 jarige. De hoeveelheid aan opgeslagen info moet gigantisch zijn.

Fred.
Oud 28 februari 2011, 16:28   #519
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Fred.
Dat lijkt mij niet mogelijk. Ons bewustzijn wordt voortgebracht door een instinctief werkend brein dat genetisch is bepaald. Dat brein heeft vooral biologische taken voor het functioneren en beschermen en ons lichaam. Ik geloof niet dat je daar een abstract niet materieel georiënteerd systeem van kan afscheiden. Nietzsche zag dit in volgens Ecco Homo, waarom ik zo knap ben (9). Hij zei daar dat hij alles aan zijn instinct te danken had en nog nooit met zijn brein gewerkt had of zijn hoofd gepijnigd om iet te begrijpen. Al zijn inzichten waren hem allemaal zo maar voor de geest gekomen. Er is dus meer dan bij betrokken dan een neuronennetwerk. Of meen jij dat het instinct niet door biofysica wordt bepaald?
Oud 28 februari 2011, 16:44   #520
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Al zijn inzichten waren hem allemaal zo maar voor de geest gekomen.
Daar wou ik naartoe zie. Die inzichten komen van buiten het brein volgens mij. Het moet een soort golven zijn. Vandaar dat er dikwijls dezelfde uitvinding gedaan wordt, bijna op hetzelfde moment, door mensen die elkaar niet kennen.

Citaat:
Er is dus meer dan bij betrokken dan een neuronennetwerk. Of meen jij dat het instinct niet door biofysica wordt bepaald?
Inderdaad, ik meen dat het instinct deels van buitenaf gestuurd wordt. Automatismen niet, die zitten duidelijk in het brein ingebakken.
Maar nu zul je mij wel voor gek verklaren natuurlijk.

Fred.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be