Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Moet godsdienstig onderwijs verdwijnen
Ja 43 58,11%
Nee 26 35,14%
Anders omschrijf 5 6,76%
Aantal stemmers: 74. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 mei 2011, 06:05   #501
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
ook in andere vakken moeten leerlingen netjes antwoorden op de gestelde vragen zoals het in de lessen werd aangeleerd.
Kijk, daar vergist ge u.
Voor wat geschiedenis bv betreft hebt ge gelijk (en dan nog).
WO II was 40-45 en niet 30-35, dus daar moet het juist zijn.

Maar in de wetenschappelijke vakken moeten de antwoorden wetenschappelijk juist zijn en niet perse wat aangeleerd is.

Zo heb ik het persoonlijk meegemaakt dat een medeleerling een wiskundig bewijs vergeten was voor een stelling en zelf iets probeerde met als resultaat dat hij extra punten kreeg en zijn nieuwe stelling is gepubliceerd in een tijdschrift.

Kritisch denken kan niet in Godsdienst, maar gelukkig wel in andere vakken

Laatst gewijzigd door Alboreto : 13 mei 2011 om 06:06.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2011, 11:28   #502
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht

waar kritisch denken versmoord wordt, is dood de leider.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2011, 12:06   #503
Snarf
Vreemdeling

Standaard

Gewoon afschaffen

voorstel
Leerlingen hebben per week twee uur minder les.
Deze uren kunnen zelf ingevuld worden door het kind en/of de ouders.
De ouders kunnen zo hun kind opvoeden op de manier die ze willen.

Het geld dat hiermee wordt uitgespaard gaat terug naar de belastingsbetaler. Als er bv. Veel vraag is naar Bijbelstudies dan zullen de leerkrachten godsdienst hun werk wel hebben in de privésector. (waar het naar mijn mening thuis hoort.)

Het moraal aspect. Een kind zal op school wel algemene richtlijnen krijgen in alle andere lessen. (bv. Stelen is verkeerd, wederzijds respect, ……)
Snarf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2012, 01:41   #504
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Misschien vult u de notie "kritisch denken" anders in dan ik, maar dit heeft weldegelijk een plaats in het christendom. Alleen denk ik dat u het associeert met de neiging alles te ontkennen en als onwaar af te schilderen, wat mij toch wel als een heel gekleurde omschrijving van dat begrip voorkomt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2012, 01:47   #505
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snarf Bekijk bericht
Gewoon afschaffen

voorstel
Leerlingen hebben per week twee uur minder les.
Deze uren kunnen zelf ingevuld worden door het kind en/of de ouders.
De ouders kunnen zo hun kind opvoeden op de manier die ze willen.

Het geld dat hiermee wordt uitgespaard gaat terug naar de belastingsbetaler. Als er bv. Veel vraag is naar Bijbelstudies dan zullen de leerkrachten godsdienst hun werk wel hebben in de privésector. (waar het naar mijn mening thuis hoort.)

Het moraal aspect. Een kind zal op school wel algemene richtlijnen krijgen in alle andere lessen. (bv. Stelen is verkeerd, wederzijds respect, ……)
Mij komt voor dat u aard en zin van confessioneel onderwijs niet zo goed inschat, daar u schijnbaar veronderstelt dat het slechts een morele code moet meegeven. Alleen dat is het primair doel van het onderwijs niet: de overdracht van waarden en normen gebeurt in het huisgezin.

En juist vanuit dat beginpunt is het logisch dat ouders voor hun kinderen een onderricht kunnen kiezen dat naar zingeving aansluit op hun waardenpatroon. Vanuit die zienswijze is het normaal dat een paar uur godsdienst daar een plaats kan in krijgen.
Oud 9 juli 2012, 08:59   #506
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2012, 10:57   #507
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
Het verschil zijnde dat die eerste waarschijnlijk ongevaarlijk is.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2012, 16:00   #508
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Mensen hebben de vrijheid te bepalen welke levensbeschouwlijke aspecten waar of onwaar zijn.
Het niet aan jij of de staat om andere mensen dit op te leggen.
Ook wanneer deze 'levensbeschouwelijke aspecten' haaks op onze grondwet staan?
Mag in dat geval de staat dan de keuze hebben deze anarchisten niet langer financieel te dragen tot aan hun dood?

Godsdienst is een middel om mensen dom en arm te houden. Er zijn genoeg voorbeelden daarvan te vinden. Die attitude accordeert niet echt met de concept van scholen.
Oud 9 juli 2012, 16:02   #509
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Het verschil zijnde dat die eerste waarschijnlijk ongevaarlijk is.
Het is heel waarschijnlijk dat de waarschijnlijkheid dat de eerste gevaarlijk is < de waarschijnlijkheid dat de tweede gevaarlijk is.
Oud 9 juli 2012, 16:04   #510
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien vult u de notie "kritisch denken" anders in dan ik, maar dit heeft weldegelijk een plaats in het christendom. Alleen denk ik dat u het associeert met de neiging alles te ontkennen en als onwaar af te schilderen, wat mij toch wel als een heel gekleurde omschrijving van dat begrip voorkomt.
Graag wat voorbeelden van dat christelijke kritisch denken dan aub.
En liefst voorbeelden uit de 21ste of einde 20ste eeuw.
Oud 9 juli 2012, 19:25   #511
Marxmannetje
Banneling

Standaard

Ja. Trek er eens op na hoeveel jongeren nog gelovig zijn, en dat houd in bidden aan je bed of weet ik veel, en je zal een belachelijk klein resultaat krijgen. In mijn school zijn er van de ongeveer (ruw geschat) 1300 leerlingen misschien maar 120 diepgelovig, en de rest heeft zoiets van "Ik geloof wel dat er iets is (implicatie dat er een opperwezen is), maar niet zoals het word beschreven door de Bijbel en andere boekjes".

Daarnaast hebben wij niet eens de keuze of we wel godsdienstige lessen willen krijgen, en leerkrachten hebben nog steeds de neiging om het erin door te rammen. Onlangs werd een godsdienstleerkracht op mijn school ontslagen omdat hij jonge meisjes van een andere klas aanmoedigde de liefde te bedrijven zonder condoom later, omdat de paus het zo zegt en dat zondelijk is.

En er zullen nog van die verborgen pieten rondlopen.
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2012, 21:20   #512
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
Graag wat voorbeelden van dat christelijke kritisch denken dan aub.
En liefst voorbeelden uit de 21ste of einde 20ste eeuw.
Laten we eerst even nagaan wat u begrijpt onder "kritisch denken", want het lijkt er maar al te vaak op dat een bepaald segment dat gelijkstelt met "afwijzen", "voor onwaar verklaren".
Oud 9 juli 2012, 21:21   #513
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje Bekijk bericht
Daarnaast hebben wij niet eens de keuze of we wel godsdienstige lessen willen krijgen, en leerkrachten hebben nog steeds de neiging om het erin door te rammen. Onlangs werd een godsdienstleerkracht op mijn school ontslagen omdat hij jonge meisjes van een andere klas aanmoedigde de liefde te bedrijven zonder condoom later, omdat de paus het zo zegt en dat zondelijk is.
Ik heb de sterke indruk dat uw voorbeeld gefantaseerd is, want wie naar de woorden van de paus luistert, weet ook dat intieme betrekkingen volgens de katholieke leer voorbehouden zijn binnen het huwelijk.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 9 juli 2012 om 21:22.
Oud 9 juli 2012, 21:36   #514
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Niet akkoord, de Rooms katholieke godsdienst dient zelfs onderwezen te worden aan ALLE lagere school kinderen, zonder uitzondering. Het enige wat men kan kiezen is ofwel twee uur godsdienst, ofwel een uur godsdienst en een uur zedenleer. Maar de basisleer van de Heer Jezus Christus moet iedereen kennen.

Vrijzinnige zever als "Lentefeest" dient zo snel mogelijk te verdwijnen.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2012, 21:37   #515
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Niet akkoord, de Rooms katholieke godsdienst dient zelfs onderwezen te worden aan ALLE lagere school kinderen, zonder uitzondering. Het enige wat men kan kiezen is ofwel twee uur godsdienst, ofwel een uur godsdienst en een uur zedenleer. Maar de basisleer van de Heer Jezus Christus moet iedereen kennen.

Vrijzinnige zever als "Lentefeest" dient zo snel mogelijk te verdwijnen.
En hoe denk je dat praktisch door te gaan voeren?
Oud 9 juli 2012, 21:41   #516
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
En hoe denk je dat praktisch door te gaan voeren?
Door het onderscheid Gemeenschapsonderwijs en Katholiek onderwijs af te schaffen. Alle onderwijs dient opgetrokken te worden naar het niveau van de katholieke colleges.

Of een school nu gesubsidieerd is door de Vlaamse gemeenschap /zgn vrij onderwijs of uitgebaat wordt door de Vlaamse gemeenschap, wat maakt het uit. Laat dat verschil gewoon weg.

Lager onderwijs : keuze ofwel 1 uur godsdienst en 1 uur zedenleer ofwel 2 uur godsdienst

In het middelbaar onderwijs mag men kiezen tussen zedenleer of Rooms katholieke godsdienst.

Oud 9 juli 2012, 21:42   #517
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Door het onderscheid Gemeenschapsonderwijs en Katholiek onderwijs af te schaffen. Alle onderwijs dient opgetrokken te worden naar het niveau van de katholieke colleges.
En de vrijheid van religie dan? Of zoals in traditioneel-katholieke zin, de gelimiteerde tolerantie wegens een verbod op gedwongen bekering?
Oud 9 juli 2012, 21:46   #518
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
En de vrijheid van religie dan? Of zoals in traditioneel-katholieke zin, de gelimiteerde tolerantie wegens een verbod op gedwongen bekering?
Mensen doen en laten thuis wat hun willen, het een uurtje verplicht Rooms katholiek onderwijs per week, laat de kinderen op jonge leeftijd kennis maken met het leven en werk van Jezus, met de spirituele betekenis hiervan en een inleiding in de leer van de Heilige Kerk en de werking van de katholieke kerk.

Oud 9 juli 2012, 21:56   #519
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje Bekijk bericht
Ja. Trek er eens op na hoeveel jongeren nog gelovig zijn, en dat houd in bidden aan je bed of weet ik veel, en je zal een belachelijk klein resultaat krijgen. In mijn school zijn er van de ongeveer (ruw geschat) 1300 leerlingen misschien maar 120 diepgelovig, en de rest heeft zoiets van "Ik geloof wel dat er iets is (implicatie dat er een opperwezen is), maar niet zoals het word beschreven door de Bijbel en andere boekjes".

En er zullen nog van die verborgen pieten rondlopen.
Als je denkt dat 10% van je medeleerlingen diepgelovig zijn, denk ik dat je optimistischer bent dan de Kerk. Lijkt me sterk dat de katholieke bewindhebbers ooit geloofd hebben dat minstens 10% van de mensen diepgelovig zijn.

Je weet hoe dan ook dat de meerderheid van de mensen... zich gewoon niet al te veel interesseren in de Kerk. Dat was een constatatie die vroeger ook bij tijd en stond werd gemaakt. Engeland kwam onder interdict tussen 1208 tot 1213. Koning John klapte in zijn handjes en begon naar lieve lust te confisceren ("de clerus werkt niet? dan hebben ze ook al dat geld niet nodig") en de Engelse bevolking... die kwam nergens in opstand. Zelfs de Engelse clerus vond het allemaal niet al te lastig (buiten dat geldverlies).

Het gaat dan ook niet om mensen diepgelovig maken, maar om mensen méé te krijgen in je verhaal. Wegens allerhande redenen. De religieuze kant van de kruistochten is slechts één zijde van het verhaal. Het succes van Saladin is niet geworteld in succes van een fundamentalistischere islam. De Mahdi overwon in de jaren '1870 en '1880 niet omdat alle Soedanezen zo streng islamitisch waren geworden. &c.

Laatst gewijzigd door lombas : 9 juli 2012 om 21:59.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2012, 07:41   #520
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Haal Jezus rustig uit de schoolbanken vandaan, en stop de microwezentjes daarvoor in de plaats.

harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be