![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#501 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#502 |
Banneling
|
![]() Er is een reden waarom KMO's geen werkvolk vinden. De generatie Y is de dag van vandaag goed geschoold (> 50 % heeft een diploma hoger onderwijs), niet op hun mondje gevallen en weten wat ze willen.
Multinationals en grote bedrijven, overheid, bieden arbeidsvoorwaarden aan die over het algemeen wel voldoen aan de eisen van deze generatie. Voldoende verlof, bovengemiddelde lonen en mogelijkheid om zichzelf te ontplooien. Vooral dat laatste is iets dat voor de jonge generatie belangrijk is, en dat ontbreekt meestal in "Janssen en zonen BVBA". |
![]() |
![]() |
![]() |
#503 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu de praktijk; bijna al die gespierde bedrijven zoals u zegt zitten met een ernstig tekort aan goed personeel en doen (vooral heden ten dage) het grootste deel van de technische kant of de uitvoerende kant via onderaanneming met ...janssens en zonen. 80 % van al het werk dat u kan zien is via onderaanneming . En wat betreft de aanbestedende overheid is dat bijna 100% op het administratieve na. En wat verlof en lonen betreft is dat allemaal geregeld via officiele kanalen en is dat voor ieder bedrijf hetzelfde. Voor iedere sector. Voor iedere graad van scholing Voor iedere graad van ervaring U ziet wij tellen dus stilzwijgend eens mee. En als we de offerten vergelijken tussen de aanbestedingen of bij klanten kunnen we echt wel de verschillen in lonen berekenen want dat is dus een deel van het werk voor de volgende offerten. Als u mij zegt dat u een loon heeft van x zoveel euro en ik zie op de lijst dat u daar 30 of 50% van zit te overdrijven dan gaan er telefoons over en weer om één en ander te checken. Maar goed iedereen mag zijn trucjes bovenhalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#504 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Vaak krijgt hij dat type Janssen en zoon bvba's over de vloer die DRINGEND een technieker nodig hebben. Hij biedt dan de geschikte persoon aan uit zijn cursisten en stagairs waarop dit bedrijf er "enkele weken over moet nadenken". Dit frustreert hem mateloos omdat dat bedrijf ieders tijd verspilt. Die technieker is geen 2 weken meer beschikbaar op de arbeidsmarkt, want hij vindt die gast echt wel een ander bedrijf. Generatie Y wacht geen 2 weken op een antwoord. Die willen NU werken. En als ge DRINGEND iemand nodig hebt dan moet die morgen kunnen starten. Zo heeft hij mijn stage ook in een contract laten uitlopen, ik had mijn contract getekend nog voor ik mijn uitslag kende. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#505 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#506 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat janssens dus moet betalen is dus door bayer vastgelegd. Dat is geldig en bij wet zo voor gans het grondgebied per sector en per scholingsgraad en per beroep en per anciënniteit. Ongeacht hoe uw bedrijf mag heten of met hoeveel u werkt of hoeveel miljard er wel of niet is. Dus dat verhaal raakt niet verder dan de gebruikelijke toog van een leuvens café. Trouwens u kan wellicht alle multinationals in Belgie op de achterkant van 1 of 2 bierviltjes schrijven. Dus het is een zeer kleine vijver om in te vissen . Maar ja goed, wie in de ontwikkeling of onderzoek wil gaan zal niet veel anders te kiezen hebben dan in zulks soort bedrijven te gaan zoeken vrees ik. Voor al de anderen die daar gaan werken zullen die geen euro meer verdienen. Ik heb nog bij BASF gewerkt en had net hetzelfde loon als toen ik bij DISTRIGAS werkte en dat lag ook niet hoger dan toen ik werkte bij OPEL de kleinere merkverdeler als plaatslager. Wel had ik meer verplaatsingsgeld, het was dan ook aanzienlijk veel verder natuurlijk. Alle lonen liggen vast. Behalve sommige CEO van nogal failliete banken en zo. Wel is het zo dat je bij Jansens wellicht niet in ploegen moet gaan werken en in een multinational waarschijnlijk wel en daar een premie bovenop uw loon voor krijgt. Het is zelfs zo dat ergens in de jaren '80 er een "loonstop" was ingevoerd en ik denk dat die tot vandaag nog steeds van kracht is. Je kan dus enkel het officieel barema krijgen of hetgeen je bij aanvang kon bedingen (iets bovenop maar nooit onderop) en daar enkel de index aan kan koppelen en/of premies die allemaal in de cao bij wet vastligt met vaste sommen. Loon kan ook bestaan uit extra legale middelen of aanvullende verzekeringen of auto en dergelijke. Slechts een klein deel is vrijgesteld van belastingen. Ik persoonlijk heb mijn loon verlaagd via een bvba want het was te hoog en na aftrek van belastingen en bijdragen dan weer te laag. Heeft me 750'000 bfr gekost om dat te doen. Om maar eens te zeggen dat vele lonen helemaal niet zijn wat men er van zegt. De fiscus leest uw loon ook. Laatst gewijzigd door Mambo : 16 maart 2012 om 22:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#507 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De salarissen verschillen van sector tot sector en van bedrijf tot bedrijf. Als u dat nu wilt geloven of niet, zo is het. Ik val op dit moment niet onder een CAO, en ik ken geen enkele collega die onder een CAO valt. Onze loonschalen zijn ook niet beschreven in een CAO. Ik onderhandel mijn salaris. Een overstap van bedrijf A naar B binnen dezelfde sector kan een gigantisch verschil in loon betekenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#508 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alle lonen zijn vastgelegd in cao's en die zijn bindend. Als u daar buiten valt dan val je buiten de sectors. De rest kan zijn gelijk gaan halen hier ; http://acv-csc-metea.acv-online.be/s...loonbarema.asp Er zijn lijstjes voor iedereen in elk denbaar scenario. Misschien moeten jullie eerst eens die lijstjes leren kennen, dan pas je studie kiezen en dan pas proberen te gaan onderhandelen. i.p.v. achterste voren te werken en totaal gefrustreerd provoceren en iedereen op te jutten. Laatst gewijzigd door Mambo : 17 maart 2012 om 17:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#509 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#510 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#511 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals ik zei, tenzij je iets unieks te bieden hebt val je gewoon in de lijst en onderhandel je echt over peanuts. Niemand maar dan ook niemand en zeker geen multinational zal lonen betalen zover buiten de barema dat ze zichzelf buiten de concurenten hun positie zetten. Tenzij er jullie iets ontgaat lezen wij allen de prijzen van de concurrenten hun bestek en weten wij maar al te goed hoeveel ze betalen. En het is niet wat jullie wensen. Ver daar onder zelfs. Maar oké ik snap jullie uitgangspunt, jullie zijn zo geweldig en uniek en onvervangbaar dat ze u tot iedere prijs willen natuurlijk. ![]() Spijtig voor jullie nachtrust maar er lopen er zo miljoenen rond. Trouwens heb je opgemerkt dat ik mijn loon verlaagd heb? Met reden! Ik zal allicht ver boven u zitten dus. Vermits jij nog aan het klimmen bent. Laatst gewijzigd door Mambo : 17 maart 2012 om 21:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#512 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Snap daar nog iets van. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#513 | |||
Banneling
|
![]() Even kijken naar mijn loonbrieven van de voorbije 7 jaar volstaat daarvoor; en die spreken jou radicaal tegen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#514 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat gaan we nog beleven? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#515 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#516 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bijlange niet.
Ik berust me er in dat ik daar boven sta. Maar ik erger me er een beetje in dat je de jeugd opstookt met verhaaltjes uit de duim. Die geloven dat waarschijnlijk nog ook. En staan nutteloos als gekken te solliciteren en staan voor aap zonder te weten waarom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#517 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Eerst qua loon, nu op deze manier... Kick je er op om dat te kunnen zeggen? Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#518 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#519 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Destijds heb ik nog een tijdje bij de dow wat moeten werken. Je kent dat wel denk ik.
Daar zitten zo die knappe mannen hun gazet te lezen terwijl ze het geld met kruiwagens verdienen. Zeer select clubje. Ieder bureau in de gang is een andere fabriek en zo. Als je daar kan bij geraken dan geloof ik u. Maar dat gaat niet op voor de 99,9999999% anderen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#520 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() “De realiteit is dat in betere tijden het grootste deel van de winsten werd geprivatiseerd, terwijl het merendeel van de verliezen nu genationaliseerd wordt."
Nouriel Roubini Wie daaraan wil meewerken is zelfdestructief en verre van lui.