Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 april 2015, 08:58   #501
Another Jack
Banneling

Standaard

Hier, nog een getuigenis op de site van MO:

"MARC DEPUYDT
MA, 03/06/2013 - 16:02
De Kerk laat abortus toe in bepaalde specifieke gevallen. Maar de Kerk moet ook niet hypocriet doen daar ik meegemaakt heb dat na de onafhankelijkheid van Congo vele nonnetjes verkracht werden door de muitende soldaten en rebellen en dat er sommigen in verwachting waren. Toen heeft men in het Sint-Rafaelziekenhuis een hele verdiep vrijgemaakt om die in-verwachting-zijnde nonnetjes te ontvangen en een abortus uit te voeren."

De bron is niet anoniem ... hij blijkbaar was verpleger in het ziekenhuis waarvan sprake...
http://nieuws.kuleuven.be/node/723

We merken ook de reactie van een zekere Jan (toeval??) op, die het hele verhaal in vraag stelt...
http://www.mo.be/artikel/keizersnee-...-abortus-kreeg

Laatst gewijzigd door Another Jack : 16 april 2015 om 09:09.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2015, 10:07   #502
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Die religieuzen en hun arbortus, dat was destijds een publiek geheim.
Men had al bericht in de pers van massale verkrachtingen van blanke vrouwen, ook nonnen. Het kon niet anders dan dat er zwangerschappen van gingen komen.

Toch is er geen enkele abortus gepleegd.

Het was namelijk medisch noodzakelijk gevonden om alle gynaecologische implicaties uit te sluiten, om zeer vlug over te gaan tot een curettage ... en al de rest was 'de hand van god' ...

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2015, 12:55   #503
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wel, uit uw reactie blijkt dat u het negeert omdat het gewoonweg niet past in het plaatje dat u wil schetsen. Selectieve omgang met de feiten dus.
Het tegengestelde is waar. Indien ik de vrucht erbij zou betrekken zou het mijn stelling alleen verder bekrachtigen, nml dat een zwangerschapsonderbreking op 7 maanden meer lasten met zich meebrengt dan op 12 weken.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2015, 12:57   #504
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Het tegengestelde is waar. Indien ik de vrucht erbij zou betrekken zou het mijn stelling alleen verder bekrachtigen, nml dat een zwangerschapsonderbreking op 7 maanden meer lasten met zich meebrengt dan op 12 weken.
Dat was niet uw stelling. U had het eerder niet over "de last van de zwangerschapsonderbreking", maar wel over "de last van de zwangerschap".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2015, 13:07   #505
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Hier, nog een getuigenis op de site van MO:

"MARC DEPUYDT
MA, 03/06/2013 - 16:02
De Kerk laat abortus toe in bepaalde specifieke gevallen. Maar de Kerk moet ook niet hypocriet doen daar ik meegemaakt heb dat na de onafhankelijkheid van Congo vele nonnetjes verkracht werden door de muitende soldaten en rebellen en dat er sommigen in verwachting waren. Toen heeft men in het Sint-Rafaelziekenhuis een hele verdiep vrijgemaakt om die in-verwachting-zijnde nonnetjes te ontvangen en een abortus uit te voeren."

De bron is niet anoniem ... hij blijkbaar was verpleger in het ziekenhuis waarvan sprake...
http://nieuws.kuleuven.be/node/723

We merken ook de reactie van een zekere Jan (toeval??) op, die het hele verhaal in vraag stelt...
http://www.mo.be/artikel/keizersnee-...-abortus-kreeg
Dat was jouw reactie, he Jan?
Jij kende dat verhaal al langer....

Waarom hield je je van de domme?
Oud 16 april 2015, 13:11   #506
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat was jouw reactie, he Jan?
Jij kende dat verhaal al langer....

Waarom hield je je van de domme?
Waar zijn de primaire bronnen, beste? Toch wel merkwaardig dat zo'n hoog controversieel onderwerp verder niet gedocumenteerd zou zijn... Alleen al dat doet vermoeden dat we zo'n uitingen met de nodige omzichtigheid zouden moeten toetsen. Alleen doet u dat niet. Het doet een beetje denken aan dat zogezegde schandaal van het kerkhof met zogezegd gedode of doelbewust verwaarloosde Ierse kinderen. Bij toetsing bleek van het oorspronkelijke verhaal niets waar te zijn.
Oud 16 april 2015, 13:16   #507
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar zijn de primaire bronnen, beste? Toch wel merkwaardig dat zo'n hoog controversieel onderwerp verder niet gedocumenteerd zou zijn... Alleen al dat doet vermoeden dat we zo'n uitingen met de nodige omzichtigheid zouden moeten toetsen. Alleen doet u dat niet. Het doet een beetje denken aan dat zogezegde schandaal van het kerkhof met zogezegd gedode of doelbewust verwaarloosde Ierse kinderen. Bij toetsing bleek van het oorspronkelijke verhaal niets waar te zijn.
Een verpleger die met naam en toenaam het met zijn ogen heeft gezien is niet voldoende?

Dat er daar weinig "documentatie" rond bestaat lijkt me logisch, in het organiseren doofpotten heeft uw club van niemand lessen te leren.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 16 april 2015 om 13:17.
Oud 16 april 2015, 14:28   #508
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat was niet uw stelling. U had het eerder niet over "de last van de zwangerschapsonderbreking", maar wel over "de last van de zwangerschap".
Niet enkel deze. Ik had het over het verschil in toekomstige lasten tussen het laten doorgaan van de zwangerschap en het onderbreken ervan en dit op verschillende tijdstippen.
Oud 16 april 2015, 14:30   #509
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een verpleger die met naam en toenaam het met zijn ogen heeft gezien is niet voldoende?

Dat er daar weinig "documentatie" rond bestaat lijkt me logisch, in het organiseren doofpotten heeft uw club van niemand lessen te leren.
Hier moet ik JVDB bijtreden. Zoals Dawkins zelf stelt, ooggetuigen zijn niet echt waardevol als bewijselement.

We moeten deze lijn dan ook consequent doortrekken.
Oud 16 april 2015, 14:52   #510
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Hier moet ik JVDB bijtreden. Zoals Dawkins zelf stelt, ooggetuigen zijn niet echt waardevol als bewijselement.

We moeten deze lijn dan ook consequent doortrekken.
Ja maar... dan moet hij alle fundamenten van zijn geloof opgeven?
Dat kunnen we toch niet maken??
Oud 16 april 2015, 14:54   #511
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook "omgekeerd" heb ik geen enkel primair bewijs.

Ik heb dus geen primair bewijs dat de zwarten destijds tijdens hun revolutie alleen maar blanke vrouwen verkrachtten die geen non waren, of als ze toch non was, toevallig niet in een vruchtbare periode van haar cyclus.
Evenmin een primair bewijs: ik ken geen enkele mulat die zoon/dochter is van een non.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2015, 15:06   #512
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja maar... dan moet hij alle fundamenten van zijn geloof opgeven?
Dat kunnen we toch niet maken??
Ik geef toe dat hij niet consequent is in het feit dat hij in het ene geval de overlevering aanvaardt en boven de wetenschappelijke methode stelt en in het andere geval dit niet doet.

Het is dus niet zo moelijk zijn inconsequentie aan te tonen zonder zelf inconsequent te worden.
Oud 16 april 2015, 15:22   #513
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Ik heb dus geen primair bewijs dat de zwarten destijds tijdens hun revolutie alleen maar blanke vrouwen verkrachtten die geen non waren, of als ze toch non was, toevallig niet in een vruchtbare periode van haar cyclus.
Evenmin een primair bewijs: ik ken geen enkele mulat die zoon/dochter is van een non.

.
Ze zijn in rook opgegaan...
Oud 16 april 2015, 20:12   #514
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja? Leest u wel goed wat er staat?
Oud 16 april 2015, 20:13   #515
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

.
Altijd heel straf om jezelf als referentie te gebruiken. Dan gaat het sowieso verkeerd.
Oud 16 april 2015, 20:18   #516
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja? Leest u wel goed wat er staat?
Ja?
En beseft u wel dat abortus toen strafbaar was?

En u verwacht dus echt dat uw club hier openlijk over zou rapporteren??
Oud 16 april 2015, 20:21   #517
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja?
En beseft u wel dat abortus toen strafbaar was?

En u verwacht dus echt dat uw club hier openlijk over zou rapporteren??
Alles komt uit, beste. Waarom is er op het net gewoonweg niets hierover te vinden?
Oud 16 april 2015, 20:29   #518
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Alles komt uit, beste. Waarom is er op het net gewoonweg niets hierover te vinden?
Ik heb twee bronnen.
Etienne Vermeersch, zowat de meest gerenommeerde moraalfilosoof/atheist van ons land en die verpleger van het Sint-Raphael ziekenhuis.

Ik heb één persoon (laten we mekaar niets wijsmaken, jij bent die Jan die op Mo.be het verhaal in twijfel trekt): een zelfbenoemd onderwijzer uit Waregem, die bovenstaande bronnen in twijfel trekt.

De forumleden kunnen voor zichzelf wel uitmaken wiens verhaal het meest geloofwaardig is...

Laatst gewijzigd door Another Jack : 16 april 2015 om 20:31.
Oud 16 april 2015, 20:32   #519
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb twee bronnen.
Etienne Vermeersch, zowat de meest gerenommeerde moraalfilosoof/atheist van ons land en die verpleger van het Sint-Raphael ziekenhuis.
De laatste is helemaal geen bron, maar iemand die onder een bepaalde naam op een artikel reageert. U hebt niet nagegaan wie het juist is en of het juist is wat de man schrijft.

U verwijst naar Vermeersch, maar ik zag de tekst niet. Daarnaast kan men zich afvragen, als het er al staat, waar Vermeersch zijn informatie vandaan haalde.
Oud 16 april 2015, 20:33   #520
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De forumleden kunnen voor zichzelf wel uitmaken wiens verhaal het meest geloofwaardig is...
In deze: een primaire bron.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be