Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juli 2021, 16:17   #501
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat die mensen collaboreerden met de nazi's omdat ze van een bezetter, het Belgische regime, af wilden. Dat is een beetje zoals de Koerden met de Amerikanen collaboreerden he.

Het enige verschil tussen een "collaborateur" en een "onafhankelijkheidsstrijder" is wie er uiteindelijk wint.
Voila !!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2021, 16:18   #502
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Wat ik maar wou zeggen is dat een 'rechtgeaarde' autoritaire rechtse politicus toen nog een plekje vond in de politiek. Nadien is dat overwoekerd door het rauwe racisme van het VB bij ons, FN in Frankrijk etcetera.
Ik vind dat "rauwe" racisme van die partijen stukken minder rauw, dan het normale racisme van daarvoor. Het normale racisme van de 19de eeuw was toch veel en veel rauwer dan het flauw afkooksel van die partijen, nee ?

Vond je de segregatie wetten in de USA in de jaren 50 niet heviger dan het "racisme" van FN en VB ? Terwijl die segregatie wetten "normale" politieke dingen waren van een "bevriende" natie met "gematigde" politici.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2021, 16:27   #503
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat die mensen collaboreerden met de nazi's omdat ze van een bezetter, het Belgische regime, af wilden. Dat is een beetje zoals de Koerden met de Amerikanen collaboreerden he.

Het enige verschil tussen een "collaborateur" en een "onafhankelijkheidsstrijder" is wie er uiteindelijk wint.
Neen, ze collaboreerden omdat ettelijke Vlaams-nationalisten bezeten waren door de activistische erfzonde uit WO I, vervolgens omdat ze bedrogen werden door hun leiders zoals Staf de Clercq, en zeker ook omdat het opportunisten waren die dachten dat de Duitsers zouden winnen. Vergeet niet dat juist voor de oorlog het VNV slechts geapprecieerd door een minderheid Vlamingen. In 1939 haalde het VNV slechts 8,4 % van de stemmen... De meerderheid van de Vlamingen wilden niet collaboreren. Nogal wiedes, meeheulen met een staat die uw eigen land binnenvalt. Of dat nu België was of Vlaanderen deed er niet zoveel toe.

Maar ja, pech voor de zwarten. En later dan maar janken over de repressie.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 juli 2021 om 16:31.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2021, 16:29   #504
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In mijn ogen was iedereen die een lidkaart had van het VNV tijdens de oorlog in wezen een collaborateur. Ik wil een uitzondering maken voor deze VNV-ers die een tijdje vóór het debacle van Stalingrad hun lidkaart terugstuurden omdat ze inzagen dat ze fout zaten en dat Staf de Clercq de verkeerde kaart had getrokken. Een politieke kaart die hoe dan ook niet te verdedigen was.

Iets anders is het of alle mensen die een VNV-lidkaart hadden ook moesten veroordeeld worden. Troost u, dat heeft men ook niet gedaan. Heel wat zware collaborateurs kwamen zelfs vervroegd vrij. Een schoolvoorbeeld hiervan is collaborateur nr 1, Gerard Romsée, secretaris-generaal van Binnenlandse Zaken.
Ik hoop dat u begrepen heeft wat ik hierboven schreef. Wie misdaden van gemeen recht pleegde onder gelijk welke vlag, zal ik nooit verdedigen. Wie dat niet deed, kan ook niet veroordeeld noch gestraft worden. Lid zijn van de verkeerde partij en daarvoor alleen vervolgd en gestraft worden, zijn juist praktijken die de Belgische rechtsstaat leek te bestrijden. Het komt op hetzelfde neer als iemand oppakken gewoon o.dat hij de verkeerde religie had. U kunt er zo te zien ook niet bij dat veel Vlaams-nationalisten verkozen lid te blijven van het VNV omdat dat de enigste partij was die voor hen Vlaanderen vertegenwoordigde. Niet alle VNV-leden waren jodehaters, meer nog, de meesten van hen hadden nog nooit een jood tegengekomen. Dus niet a,les op dezelfde hoop in de vuilbak gooien.
Wat ik wel merk is dat uzelf de misdaden van gemeen recht van de straatrepressie niet lijkt te willen afkeuren, laat staan veroordelen. Dat waren daden, geen gedachten.
Die dubbelhartigheid stoort mij vooral bij Belgisch-nationalisten: zelfs al waren wij smeerlappen, toch kan /mag men ons niks in de weg leggen want wij stonden aan de overwinnende kant van de geschiedenis. Een walgelijke houding van hen die van zichzelf,f denken dat ze aan de juiste kant van de geschiedenis staan.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2021, 16:30   #505
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, ze collaboreerden omdat ettelijke bezeten waren door de erfzonde uit WO I, omdat ze bedrogen werden door hun leiders zoals Staf de Clercq, en zeker ook omdat het opportunisten waren die dachten dat de Duitsers zouden winnen. Vergeet niet dat juist voor de oorlog het VNV slechts geapprecieerd door een minderheid Vlamingen. In 1939 haalde het VNV maar 8,4 % van de stemmen... De meerderheid van de Vlamingen wilden niet collaboreren. Nogal wiedes, meeheulen met een staat die uw eigen land binnenvalt. Of dat nu België was of Vlaanderen deed er niet zoveel toe.

Behalve dan de Waal Degrelle, die heeft nooit enige echte repressie gekend.

Citaat:
Oud 1 juli 2021, 16:33   #506
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Behalve dan de Waal Degrelle, die heeft nooit enige echte repressie gekend.
Het zal nog niet zijn. De rexisten werden veel harder aangepakt in Wallonie na de oorlog dan de zwarten hier. Degrelle ja, die vogel was vliegen. Dat klopt. Letterlijk zelfs.
Oud 1 juli 2021, 16:34   #507
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Neen, ze collaboreerden omdat ettelijke bezeten waren door de erfzonde uit WO I, omdat ze bedrogen werden door hun leiders zoals Staf de Clercq, en zeker ook omdat het opportunisten waren die dachten dat de Duitsers zouden winnen. Vergeet niet dat juist voor de oorlog het VNV slechts geapprecieerd door een minderheid Vlamingen. In 1939 haalde het VNV maar 8,4 % van de stemmen... De meerderheid van de Vlamingen wilden niet collaboreren. Nogal wiedes, meeheulen met een staat die uw eigen land binnenvalt. Of dat nu België was of Vlaanderen deed er niet zoveel toe.

Niemand jankt over de repressie voor zo ver die van rechtswege verliep. Echter u en de uwen weigeren het overvhet banditisme van de straatrepressie te hebben. U krijgt het zo te zien niet door uw strot om alles wat met repressie zonder enige vorm van proces te maken heeft te veroordelen. U meet met twee maten en twee gewichten. Die hypocrisie stoort mij.
Zoals u zelf zegt: er is 1,2 % van de Vlamingen die verdacht werden van collaboratie, daarom nog niet veroordeeld of officieel beschuldigd werden en nu tracht u bijna 50% van dezelfde bevolkingsgroep te belasten met de erfzonde omdat ze Vlaams-nationalistisch stemmen. Kan het nog gekker?

Laatst gewijzigd door WYSIWYG : 1 juli 2021 om 16:38.
Oud 1 juli 2021, 16:37   #508
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zal nog niet zijn. De rexisten werden veel harder aangepakt in Wallonie na de oorlog dan de zwarten hier. Degrelle ja, die vogel was vliegen. Dat klopt. Letterlijk zelfs.
Maar er is nooit enige serieuze inspanning gedaan om hem te zoeken, waarschijnlijk omdat hij gevoelige info had die "sommigen" in een lastig parket had kunnen brengen.

Citaat:
Oud 1 juli 2021, 16:39   #509
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG Bekijk bericht
Niemand jankt over de repressie voor zo ver die van rechtswege verliep. Echter u en de uwen weigeren het overvhet banditisme van de straatrepressie te hebben. U krijgt het zo te zien niet door uw strot om alles wat met repressie zonder enige vorm van proces te maken heeft te veroordelen. U meet met twee maten en twee gewichten. Die hypocrisie stoort mij.
2

Er zijn mensen afgeranseld omdat ze ooit een boterham aan een Duitse soldaat hadden gegeven.

Citaat:
Oud 1 juli 2021, 16:41   #510
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
De rexisten, de ideologische collaboratie dus, werden in Wallonië niet het hardst aangepakt maar veeleer de economische en criminele collaboratie.
Oud 1 juli 2021, 16:42   #511
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Racisme is idd een onderdeel van een aantal mensen hun denken.
In die zin, moet racisme een onderdeel van een poltieke discour kunnen zijn.
Ik heb nooit gepleit om racistische partijen te verbieden.

Alleen mag niemand van mij verwachten dat ik ook racistisch denk. En/of ik aanhanger ben van een racistische parij.

Ik zal er alles aan doen hun totaal ongelijk te bewijzen, en aan te tonen dat als men die redenering doortrekt we tot totale maatschappelijke onstabiliteit komen.
Blijkbaar toch niet.
U bent geen man van uw woord.
Want anders zou u samen met beertje panda hand in hand gaan wandelen in Molembeek om te bewijzen dat in die gemeente de westerse normen en waarden geen probleem vormen.
Mocht u dat toch doen, dan zal u merken dat u op uw bakkes krijgt aldaar. En dat de zaak dus nogal redelijk onstabiel is.
Besluit :
- U bent hypocriet en durft de daad niet bij het woord te voegen
- U gelooft uw eigen multiflauwekul leugens niet
- U bent bereid om vrouwen en homos hun rechten op te offeren onder het mom van de zogenaamde multiculturele samenleving.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2021, 16:45   #512
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat u begrepen heeft wat ik hierboven schreef. Wie misdaden van gemeen recht pleegde onder gelijk welke vlag, zal ik nooit verdedigen. Wie dat niet deed, kan ook niet veroordeeld noch gestraft worden. Lid zijn van de verkeerde partij en daarvoor alleen vervolgd en gestraft worden, zijn juist praktijken die de Belgische rechtsstaat leek te bestrijden. Het komt op hetzelfde neer als iemand oppakken gewoon o.dat hij de verkeerde religie had. U kunt er zo te zien ook niet bij dat veel Vlaams-nationalisten verkozen lid te blijven van het VNV omdat dat de enigste partij was die voor hen Vlaanderen vertegenwoordigde. Niet alle VNV-leden waren jodehaters, meer nog, de meesten van hen hadden nog nooit een jood tegengekomen. Dus niet a,les op dezelfde hoop in de vuilbak gooien.
Wat ik wel merk is dat uzelf de misdaden van gemeen recht van de straatrepressie niet lijkt te willen afkeuren, laat staan veroordelen. Dat waren daden, geen gedachten.
Die dubbelhartigheid stoort mij vooral bij Belgisch-nationalisten: zelfs al waren wij smeerlappen, toch kan /mag men ons niks in de weg leggen want wij stonden aan de overwinnende kant van de geschiedenis. Een walgelijke houding van hen die van zichzelf,f denken dat ze aan de juiste kant van de geschiedenis staan.
Natuurlijk keur ik straatrepressie af. Vaneiges. Maar onmiddellijk na de oorlog was er geen wettelijk gezag meer in de zin dat het niet onmiddellijk werd hersteld. Daarbij kwam dat de Duitsers voordat ze vertrokken ook de Belgische rijkswacht en politie hadden ontwapend. De volkswoede na 4 jaar harde bezetting kon dus zijn gang gaan tegen deze die deze bezetting hadden gesteund. Dat is vaak zo. Eenmaal de openbare orde hersteld, is het redelijk vlot gegaan. En werden heel wat collaborateurs op vrije voeten gesteld. Er was wel een probleem met de oostfronters. Zij hadden meegestreden met een vijandelijk leger. En dat zorgde voor veroordelingen.

Oostfronters gedroegen zich in bezet gebied ook aanmatigend. Dat is eufemistisch uitgedrukt. Tenminste dat blijkt uit hun brieven:

Wat de Polen betreft die zijn egoist, vuil zeer vuil, die lopen in lompen allen, geen andere, dit volk is door de Joden zoo arm en dom gehouden als maar eenigzins mogelijk. Hier werken veel Polen in ons kamp, ook Joden, die moeten hun pet afnemen voor ons, we zijn hier namelijk heeren.”

En wat ze vervolgens nog uitgespookt hebben, daar zullen we maar over zwijgen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 juli 2021 om 16:47.
Oud 1 juli 2021, 16:46   #513
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
U vat nog steeds het begrip 'erfzonde' niet. Het wordt anders wel tijd.

Dat kinderen dezelfde politieke opvattingen hebben als hun ouders, is helemaal geen probleem. Maar u hebt het zelf over de erfZONDE. Wanneer ze dus dezelfde slechte, racistische , antisemitische en antidemocratische opvattingen hebben als hun ouders, dan vormt dit wél een probleem.
Sinds wanneer zijn opvattingen een probleem ?
Bent u tegen de vrijheid van meningsuiting ?
Oud 1 juli 2021, 16:48   #514
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
2

Er zijn mensen afgeranseld omdat ze ooit een boterham aan een Duitse soldaat hadden gegeven.
En vrouwen kaal geschoren wegens hun liefderelatie met een Duitse soldaat.

Als klein kind hoorde ik op en familiefeest dat er mannen naakt op een vrachtwagen werden gezet tot ze van kou bevroren. Dat moet ongeveer vijf a zes jaar na de oorlog geweest zijn, dus het lag nog vers in de geesten.
Ik was te klein om aandacht te besteden aan de nationaliteit van die arme drommels, maar ben dat onmenselijke verhaal nooit vergeten.
Oud 1 juli 2021, 16:48   #515
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Het probleem zit em bij de moslim godsdienst: de islam. Moslims die hun godsdienst hebben weten aan te passen aan onze lekenstaat, daar heb ik zo geen probleem mee. De vraag is echter: is dit wel mogelijk? Zijn ze dan nog echte moslims?

Wanneer men een vrome moslim is, die niemand kwaad doet, hier werkt en belastingen betaalt, zal hij als rechtgeaarde oprechte moslim toch moeten leven volgens de waarden van de koran en de waarden in de hadith geformuleerd. Niet?

Edoch, deze waarden staan dikwijls haaks op deze van onze maatschappij. Dat kan mijns inziens toch moeilijk getolereerd worden. Wanneer nu moslims te talrijk worden, zullen ze onze maatschappij willen ombuigen naar hun waarden. Sluipend terug naar de middeleeuwen dus. En om dit te verhinderen is het het beste voor iedereen in dit land, dat ze het land verlaten en dat ze op een vreedzame manier daartoe aangemoedigd worden, desnoods met een vertrekpremie. Dat is mijn opvatting ter zake.
Dit zou regelrecht van het Vlaams belang kunnen komen.
Panda ? Dadee ? Willem ? Een gepaste reactie op deze racistische uitspraken graag.
Oud 1 juli 2021, 16:49   #516
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De rexisten, de ideologische collaboratie dus, werden in Wallonië niet het hardst aangepakt maar veeleer de economische en criminele collaboratie.
komt er nog bij, dat veel Waalse collaboratie-dossiers vernietigd werden door een "toevallige" brand.

Citaat:
Oud 1 juli 2021, 16:49   #517
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Sinds wanneer zijn opvattingen een probleem ?
Bent u tegen de vrijheid van meningsuiting ?
U zegt maar wat u wilt, maar het moet wel zinnig blijven. En overeenstemmen met de waarheid. En als dit niet is, wil ik wel even bijstellen. Ik zeg niet dat u ter kwader trouw bent maar de waarheid heeft zo zijn rechten.
Oud 1 juli 2021, 16:50   #518
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Hoogtijd om dit in de vlaamse scholen te gaan onderwijzen.
Enkel in Vlaamse scholen ?
En volgens mij wordt dat al gedaan hoor, maak u geen zorgen.
Oud 1 juli 2021, 16:51   #519
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
U zegt maar wat u wilt, maar het moet wel zinnig blijven. En overeenstemmen met de waarheid. En als dit niet is, wil ik wel even bijstellen. Ik zeg niet dat u ter kwader trouw bent maar de waarheid heeft zo zijn rechten.
U wel he, toen u mij aan het VNV wilde koppelen.
Oud 1 juli 2021, 16:51   #520
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en vermits gij, en gij alleen de waarheid in pacht heeft...............

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be