Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hangt bij u een VL-sticker op de auto
Jazeker 51 34,00%
Neen 61 40,67%
Ik heb geen auto/maak er geen gebruik van 38 25,33%
Aantal stemmers: 150. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 november 2008, 10:21   #501
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Taal is ook een economisch gegeven en het is heel interessant wanneer men als moedertaal een taal spreekt die bij de grootste van de wereld hoort.
Taal is heus niet alleen een economisch gegeven. Taal is een belangrijke, soms zelfs heel bepalende en dominerende factor in het leven van een mens en een gemeenschap. Daarom is het een drager van zovele elementen: cultuur, gevoel, geschiedenis, aard...

Daarom ook dat mensen zich over de hele wereld zich inzetten om bedreigde talen van de ondergang te redden, omdat ze heel goed beseffen dat met het verdwijnen van een taal ook een eigen benadering in de menselijke beschaving verloren dreigt te gaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 12:31   #502
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als u mijn berichten hierover hebt gelezen, dan weet u toch dat ik dit "niet zonder meer" doe. Ik heb redenen daartoe.

Of Coppola er nu zo over dacht of niet, maakt nog niet dat de film kwalitatief hoogstaand is.

Ik zou het evenwel interessant vinden om na te gaan wat gezaghebbende filmcritici over deze film denken.
Ik heb soms zo mijn twijfels over zogenaamde 'gezaghebbende critici'.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 12:34   #503
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Als u mijn berichten hierover hebt gelezen, dan weet u toch dat ik dit "niet zonder meer" doe. Ik heb redenen daartoe.

Of Coppola er nu zo over dacht of niet, maakt nog niet dat de film kwalitatief hoogstaand is.

Ik zou het evenwel interessant vinden om na te gaan wat gezaghebbende filmcritici over deze film denken.
Ik heb soms zo mijn twijfels over zogenaamde 'gezaghebbende critici'. En ik neem aan dat Coppola toch niet over één nacht ijs is gegaan. En echt weten doen we het toch nooit. Maar al bij al mocht de film wel gezien worden ja. Zeker wel.

Laatst gewijzigd door system : 23 november 2008 om 12:34.
Oud 23 november 2008, 12:34   #504
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik heb soms zo mijn twijfels over zogenaamde 'gezaghebbende critici'.
Dat mag best. Alleen heb ik slechts aangegeven dat het wel eens interessant zou zijn om na te gaan wat filmcritici allemaal geschreven en geoordeeld hebben over deze film die u als "degelijk" omschrijft.
Oud 23 november 2008, 12:36   #505
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik neem aan dat Coppola toch niet over één nacht ijs is gegaan. En echt weten doen we het toch nooit.
Of een regisseur veel of weinig voorbereidingwerk heeft verricht, lijkt me niet echt de toetssteen om een film op zijn kwaliteit te beoordelen. Het resultaat lijkt me veel belangrijker om over te oordelen.
Oud 23 november 2008, 12:50   #506
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Of een regisseur veel of weinig voorbereidingwerk heeft verricht, lijkt me niet echt de toetssteen om een film op zijn kwaliteit te beoordelen. Het resultaat lijkt me veel belangrijker om over te oordelen.
Hoe kunt u nu een resultaat beoordelen op historisch vlak als u zelf niet weet hoe het er echt aan toe ging. De inhoud van een film is een louter subjectieve beoordeling. De ene vindt een bepaalde film geslaagd terwijl de ander dezelfde film toch maar niets vindt.

Laatst gewijzigd door system : 23 november 2008 om 12:54.
Oud 23 november 2008, 17:02   #507
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe kunt u nu een resultaat beoordelen op historisch vlak als u zelf niet weet hoe het er echt aan toe ging.
Er zijn nochtans heel veel historische bronnen over het leven in Versailles en de leefwereld van Marie-Antoinette. Alleen moet men natuurlijk de moeite nemen daarvoor open te staan en niet te vertrekkend van de eigen verbeelding. Tenminste, als men een historische film wil maken en geen historiserende fictie.
Oud 23 november 2008, 17:04   #508
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De ene vindt een bepaalde film geslaagd terwijl de ander dezelfde film toch maar niets vindt.
Toch zijn er bepaalde objectieve criteria, dunkt me. Of gaat u nu bijvoorbeeld stellen dat een aflevering van een goedkope soapserie op hetzelfde niveau staat als bijvoorbeeld een film van Hitchcock? Dit gaat toch niet louter "om wat zij of hij leuk vindt"?
Oud 23 november 2008, 17:43   #509
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als ik het kijkgedrag van ons gezin analyseer, dan kom ik tot de conclusie dat als gezin grotendeels naar die zenders kijken waar er eens een goede film wordt gedraaid of waar er interessante reportages te bekijken vallen. Voor dat laatste stemmen we grotendeels af met een van de vele Duitse satellietzenders. Vooral VOX en ZDF DokuKanal zitten bovenaan.
De vraag is evenwel wat "een goede film" is en aan welke criteria hij moet beantwoorden. Ook de samenstelling van het gezin speelt daarin een rol, en ik heb het hier niet over een paar erotische scènes, onze jeugd kijkt daar allang niet meer van op. Persoonlijk ben ik een liefhebber van psychologische thrillers en horrorfilms (een zeer moeilijk genre waarin zorgvuldig moet gedoseerd worden, bij overdrijving worden deze films gewoon lachwekkend). Dit zijn niet bepaald gezinsfilms, maar mijn kinderen zijn allang de deur uit.

De Duitse satellietzenders kan ik niet ontvangen. Op de Duitse zenders kijk ik naar de historische reportages, vooral deze van Guido Knopp, gewoon schitterend (ook soms te zien op Canvas). Zeker niet naar gedubde films, absoluut te mijden.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 18:17   #510
robert t
Europees Commissaris

Standaard

[quote=system;3813044]
Citaat:

En dat zal er ook wel zijn.

Marie-Antoinette is inderdaad een film die mocht gezien worden. Misschien niet de beste in zijn genre, maar zeker niet de slechtste. Ik weet in ieder geval dat bij mijn Nederlandse kennissen Canvas een zeer gewaardeerde zender is. En terecht. Deze week staan er nog een paar interessante films op het programma bij Canvas. Tenminste eens wat anders dan die Amerikaanse pulpfims van niets en niemandal waar men de jeugd steeds weer mee opzadelt.
Over smaak en kleur is het moeilijk discussie te voeren. Ik aarzel niet dit onding één van de meest stupiede historische films te noemen die ik ooit (weze het gedeeltelijk) gezien heb. Decor (Versailles) en kostumering uiterst verzorgd. Na een half uur heb ik afgehaakt. De dialogen van Kabouter Plop zijn pareltjes vergeleken met de daar uitgekraamde onzin, werkelijk om te gieren. En dan de begeleidende muziek zoals Jan al aangaf.

Een gemiste kans dus. En zeggen dat de Fransen meesters zijn in historische films. Ook van thriller-series hebben ze verstand. Zo zond Canvas een paar maanden geleden de uiterst spannende serie "Le mystère d'Avignon" uit, met het verschil dat de dialogen niet geschreven waren door een tienjarige.
Oud 23 november 2008, 19:34   #511
system
Banneling

Standaard

[quote=robert t;3817032]
Citaat:
Over smaak en kleur is het moeilijk discussie te voeren. Ik aarzel niet dit onding één van de meest stupiede historische films te noemen die ik ooit (weze het gedeeltelijk) gezien heb. Decor (Versailles) en kostumering uiterst verzorgd. Na een half uur heb ik afgehaakt. De dialogen van Kabouter Plop zijn pareltjes vergeleken met de daar uitgekraamde onzin, werkelijk om te gieren. En dan de begeleidende muziek zoals Jan al aangaf.

Een gemiste kans dus. En zeggen dat de Fransen meesters zijn in historische films. Ook van thriller-series hebben ze verstand. Zo zond Canvas een paar maanden geleden de uiterst spannende serie "Le mystère d'Avignon" uit, met het verschil dat de dialogen niet geschreven waren door een tienjarige.

Le mystère d'Avignon (eigenlijk: La Prophétie d'Avignon) vond ik dan weer een goedkope voorspelbare serie van het genre 'da Vinci-code'. Echt van en voor een niveau van 12-jarigen. Mag er ook zijn natuurlijk. En zo ziet men weer eens. Iedereen heeft zo zijn interpretatie over films en feuilletons.

Laatst gewijzigd door system : 23 november 2008 om 19:49.
Oud 23 november 2008, 19:51   #512
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

[quote=system;3817145]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
[/color]
Iedereen heeft zo zijn interpretatie over films en feuilletons.
... maar enkel de interpretatie van meester Jan is van tel. Alle anderen wauwelen maar wat en weten overduidelijk niet waarover het gaat.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 20:00   #513
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht

... maar enkel de interpretatie van meester Jan is van tel. Alle anderen wauwelen maar wat en weten overduidelijk niet waarover het gaat.
Laffe reactie als je het mij vraagt.

Jan vroeg naar commentaar van gerenomeerde filmcritici en was bereid om zijn mening eventueel bij te schaven. Volgens mij kan het niet veel objectiever dan dat.

Wat u ervan maakt, of liever poogt van te maken, is niet zozeer Jan's methode in discrediet te brengen, maar Jan zelf.

Erg laf vind ik dat.

Jan verdient beter.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 23 november 2008 om 20:01.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 20:02   #514
robert t
Europees Commissaris

Standaard

[quote=system;3817145]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
[/color]
Le mystère d'Avignon (eigenlijk: La Prophétie d'Avignon) vond ik dan weer een goedkope voorspelbare serie van het genre 'da Vinci-code'. Echt van en voor een niveau van 12-jarigen. Mag er ook zijn natuurlijk. En zo ziet men weer eens. Iedereen heeft zo zijn interpretatie over films en feuilletons.
Sorry voor de verkeerde titel, maar het was een tijdje geleden. Met het niveau dat je me toeschrijft ben ik zeer tevreden, iedere volwassene die niet een beetje kind blijft weet niet wat hij mist.
Oud 23 november 2008, 20:32   #515
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door [B
robert t;3817213][/b]

Sorry voor de verkeerde titel, maar het was een tijdje geleden. Met het niveau dat je me toeschrijft ben ik zeer tevreden, iedere volwassene die niet een beetje kind blijft weet niet wat hij mist.
En wat meer is: hij mist het Koninkrijk der Hemelen.

Laatst gewijzigd door system : 23 november 2008 om 20:39.
Oud 23 november 2008, 20:35   #516
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Laffe reactie als je het mij vraagt.
Nee, niets gevraagd.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 21:04   #517
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Die film is gemaakt door Sofia Coppola, dochter van. Als ik mij de kritieken nog goed herinner, dan ging het voornamelijk over het feit dat de film nogal lichtzinnig was. Een feelgood-prinsessen film, die aanleunt bij menig Vijf TV vehikel.
Oud 23 november 2008, 21:21   #518
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Die film is gemaakt door Sofia Coppola, dochter van. Als ik mij de kritieken nog goed herinner, dan ging het voornamelijk over het feit dat de film nogal lichtzinnig was. Een feelgood-prinsessen film, die aanleunt bij menig Vijf TV vehikel.

Tja. Kritieken... Hier nog zo'n kritiek op de film:

[BHistorisch correct zal het allemaal wel niet zijn, maar Coppola wil dan ook geen historische film maken. Ze wil een portret ophangen van een jonge vrouw, en laat daarbij haar stijl bewust contrasteren met de historische setting: handgehouden camera’s, felle kleuren en snelle montages blazen het visuele stof van het vaak statische genre dat de geschiedkundige film kan zijn. Maar het is vooral in haar muziekkeuze dat Coppola leuke dingen doet: ze kiest voor een moderne soundtrack, met liedjes van Bow Wow Wow, Siouxsie and the Banshees, The Cure en anderen. Dan kun je dat een gimmick noemen, maar het is wél een geslaagde manier om de emoties van het hoofdpersonage te actualiseren. Coppola suggereert dat er in het hoofd onder die gigantische pruiken grosso modo dezelfde dingen omgingen als in dat van hedendaagse tieners en twintigers. En daarvoor heeft ze die soundtrack nodig. Het gevolg is een hippe, floaty film die zich afspeelt rond de jaren 1780.

Zo kan men de dingen ook bekijken. En het is inderdaad eens wat anders.
Oud 23 november 2008, 21:51   #519
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Goed mogelijk natuurlijk. De minder goede recenties kwamen voornamelijk uit knack en humo dacht ik.
Oud 23 november 2008, 22:55   #520
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Volledig terecht die kritiek. 'k Heb er maar een deel van gezien, maar het leek meer op een film over Paris Hilton dan over Marie-Antoinette.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be