Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 september 2006, 17:21   #501
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinbag Bekijk bericht
Zeg Paulus is dat een vredesduif in je avatar ???

Annyway,Het gegeven dat burgers altijd de dupe worden is het discussiepunt en vooral in domme zinloze acties die niet de moeite waard zijn...

Overdreven gebruik van bepaalde wapensystemen zijn verwerpelijk vooral als het irrationeel wordt gebruikt.
Je bevestigt wat ik zeg. Je snapt niet dat oorlog een fase is in een conflict waarbij andere regels gelden. Er werd hier niks irrationeel gebruikt, vraag maar aan elke militair. Wat Israël gedaan heeft is uit het boekje 'tacktiek' voor militairen. Overal ter wereld en door elke erkend leger.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2006, 19:26   #502
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Je bevestigt wat ik zeg. Je snapt niet dat oorlog een fase is in een conflict waarbij andere regels gelden. Er werd hier niks irrationeel gebruikt, vraag maar aan elke militair. Wat Israël gedaan heeft is uit het boekje 'tacktiek' voor militairen. Overal ter wereld en door elke erkend leger.

Paulus.
Het staat mischien beschreven in het handboekje.

Maar... daarom is het nog niet verboden bepaalde vormen van oorlogsvoering in vraag te stellen die boekjes voorschrijven...
Oud 4 september 2006, 20:22   #503
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het staat mischien beschreven in het handboekje.

Maar... daarom is het nog niet verboden bepaalde vormen van oorlogsvoering in vraag te stellen die boekjes voorschrijven...
Niet als je wil winnen.

Paulus.
Oud 4 september 2006, 20:31   #504
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Clusterbommen op civiele doelwitten droppen heeft niets te maken met het winnen van een (zogezegd zelfverdedigende) oorlog maar alles met etnische zuivering.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2006, 20:37   #505
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Clusterbommen op civiele doelwitten droppen heeft niets te maken met het winnen van een (zogezegd zelfverdedigende) oorlog maar alles met etnische zuivering.
Welke civiele doelwitten?
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2006, 20:43   #506
StevenNr1

Standaard

http://hrw.org/english/docs/2006/07/24/isrlpa13798.htm : "Israel has used artillery-fired cluster munitions in populated areas of Lebanon" en "Researchers on the ground in Lebanon confirmed that a cluster munitions attack on the village of Blida"

(Zie ook de openingspost van dit topic.)

(Er is verder trouwens ook nog sprake van fosforbommen en wapens met verarmd uranium.)

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 4 september 2006 om 20:44.
Oud 4 september 2006, 21:12   #507
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus als de vijand zich in burgerkledij onder burgers begeeft mag je niet schieten? Zelfs niet nadat je de burgers gewaarschuwd hebt?

Ga daarmee naar den oorlog?!

Paulus.
Oud 4 september 2006, 21:23   #508
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Paulus.

Tja, als je het zo bekijkt, wat Al-CIAda op 11 september heeft gedaan staat in HET handboek voor oorlog (zijn zelfs aangepaste versies voor zakenmensen van gemaakt en is verplichte lectuur in veel gerenomeerde universiteiten zoals Yale): De kunst van het Oorlogvoeren - Sun Tzu

"Wil je een supermacht vernietigen, dan doe je dat van binnen uit."
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2006, 21:23   #509
StevenNr1

Standaard

1. Schieten =/= clusterbommen gebruiken
2. Bewijs dat er offensief oppererende Hezbollah tussen de gesneuvelde burgers in Blida was (en dan nog clusterbommen zijn geen zelfdefensieve wapens.)
3. Burger zijn niet veprlicht om hun huizen in tijden van oorlog te verlaten, het is wel de plicht van de oorlogvoerende partijen om zorg te dragen voor de burgers.
Oud 4 september 2006, 21:43   #510
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. Schieten =/= clusterbommen gebruiken.
En je punt is? Israël heeft de burgerbevolking weldegelijk gewaarschuwd. Daar gaat het om. Die Hesbollahstrijders zijn echte lafaards. Ze verschuilen zich doelbewust tussen de burgers die ze zogezegd beschermen.
Citaat:
2. Bewijs dat er offensief oppererende Hezbollah tussen de gesneuvelde burgers in Blida was (en dan nog clusterbommen zijn geen zelfdefensieve wapens.)
Daar gaat er er niet om. Je snapt niet hoe oorlogsvoering in elkaar steekt. Bij een naderend staakt het vuren sta je best militair het sterkst mogelijk. Zo kun je veel betere voorwaarden verkrijgen. Zo denkt men in oorlogstijd. Zowel de hesbollah als Israël. Bovendien is het waar dat de hesbollah zich tussen burgers begeeft. Ze liepen op een bepaald moment zelfs tussen de VN troepen. Ze hebben duizenden raketten afgevuurd op Israël. Wat moest Israël dan doen? Wachten tot ze een uniform aandeden? Komaan zeg?!

Citaat:
3. Burgers zijn niet veprlicht om hun huizen in tijden van oorlog te verlaten, het is wel de plicht van de oorlogvoerende partijen om zorg te dragen voor de burgers.
Hier heb ik je. Volgens de oorlogsconventie van Genève is het de bezetter van het gebied, die verantwoordelijk is voor de veiligheid van de burgers. Logisch ook natuurlijk. Volgens diezelfde conventie is zich verschuilen tussen de burgers een oorlogsmisdaad.

Paulus.
Oud 4 september 2006, 21:45   #511
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras Bekijk bericht
Tja, als je het zo bekijkt, wat Al-CIAda op 11 september heeft gedaan staat in HET handboek voor oorlog (zijn zelfs aangepaste versies voor zakenmensen van gemaakt en is verplichte lectuur in veel gerenomeerde universiteiten zoals Yale): De kunst van het Oorlogvoeren - Sun Tzu

"Wil je een supermacht vernietigen, dan doe je dat van binnen uit."
Het negeren van internationaal erkende oorlogswetten, is ook een vorm van oorlogsvoering. Daarin heb je gelijk.

Paulus.
Oud 4 september 2006, 21:57   #512
StevenNr1

Standaard

Citaat:
En je punt is?
Mijn punt is dat het droppen van clusterbommen op burgerdoelwitten (waar zich mogelijks vijandige troepen bevinden) niets te maken heeft met het schieten uit zelfverdediging op Hezbollah-leden maar veel eeder met het aanvallen van alles en iedereen dat zich bevindt in Zuid-Libanon.
Citaat:
Bij een naderend staakt het vuren sta je best militair het sterkst mogelijk.
Trachten territoriaal sterk te staan voor vredesonderhandelingen kan ik nog op inkomen maar verder reikt mijn verstand precies niet, mijn vraag dus, wat maakt het met het zicht op vredesonderhandelingen nog uit of je al dan niet een dorp met clusterbommen kan bombarderen en daarbij meer dan 10 burgerslachtoffers maakt?
(En verder kan die militaire logica mij ook geen moer schelen. Ik stap niet mee in die militaristische retoriek.)
Citaat:
Hier heb ik je. Volgens de oorlogsconventie van Genève is het de bezetter van het gebied, die verantwoordelijk is voor de veiligheid van de burgers. Logisch ook natuurlijk.
Het dorp was niet bezet dus wat is uw punt, dat Libanon verantwoordelijk is voor de veiligheid van die mensen waar Israël zonder omzien clusterbommen op dropt?
Citaat:
Volgens diezelfde conventie is zich verschuilen tussen de burgers een oorlogsmisdaad.
Ik heb nooit gezegd dat Hezbollah zich niet schuldig maakt aan oorlogsmisdaden. (Nu heb ik Abou Jahjah op VRT wel horen zeggen dat Hezbollah wel beter weet dan raketten afvuren vanop dichtbevolkte locaties, ik vraag me dus af in welke mate echt strijdende Hezbollah zich tussen burgers begeeft.)
Oud 4 september 2006, 22:01   #513
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het negeren van internationaal erkende oorlogswetten, is ook een vorm van oorlogsvoering. Daarin heb je gelijk.

Paulus.

Oorlog en liefde, je weet wat ze erover zeggen he?
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2006, 23:48   #514
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet als je wil winnen.

Paulus.
K'begrijp uw standpunt het doel heiligt de middelen en dat is nu eenmaal de treurige feit in tijd van oorlog.
Oud 5 september 2006, 08:02   #515
Metal Tom
Parlementslid

Metal Tom's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet als je wil winnen.
Paulus.
Wat Israël dan ook overtuigend gedaan heeft
Oud 5 september 2006, 08:57   #516
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mijn totaal niet,maar soit
Dat is uw goed recht. Kunt ge ook uitleggen waarom?
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2006, 10:40   #517
eno2
Banneling

Standaard

Ja, en dan nog wel zonder de Amerikaanse gebruiksaanwijzing te raadplegen, die vermelden dat je ze niet tegen burgers mag inzetten.
Ik hoop dat leverancier en gebruiker ooit ergens voor een Hof van de Rechten van de Mens terechtstaan.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2006, 10:50   #518
StevenNr1

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
zonder de Amerikaanse gebruiksaanwijzing te raadplegen, die vermelden dat je ze niet tegen burgers mag inzetten.
De Amerikanen (en bij uitbreiding de NAVO) lezen hun gebruiksaanwijzingen dan ook duidelijk zelf niet

Zie bijv. HRW:
Citaat:
“Cluster munitions are unacceptably inaccurate and unreliable weapons when used around civilians,” said Kenneth Roth, executive director of Human Rights Watch. “They should never be used in populated areas.”
En dat laatste is in de Balkan en in Irak zeker en vast ook gebeurd.
Oud 5 september 2006, 11:13   #519
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ja, en dan nog wel zonder de Amerikaanse gebruiksaanwijzing te raadplegen, die vermelden dat je ze niet tegen burgers mag inzetten.
Ik hoop dat leverancier en gebruiker ooit ergens voor een Hof van de Rechten van de Mens terechtstaan.
Mss komt dat er ooit van , maar eerst verwacht ik een sappige rechtzaak met Hamas en Hezbollah in de beklaagdenbank wegens oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid.
Oud 5 september 2006, 22:09   #520
werkgroep morkhoven
Banneling

werkgroep morkhoven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield Bekijk bericht
Mss komt dat er ooit van , maar eerst verwacht ik een sappige rechtzaak met Hamas en Hezbollah in de beklaagdenbank wegens oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid.
Israël houdt er rekening mee dat Israëlische regeringsmedewerkers en legerofficieren als gevolg van het Israëlische legeroptreden in Libanon in het buitenland kunnen worden vervolgd wegens oorlogsmisdaden.

Bronnen van het ministerie van Buitenlandse Zaken in Israël bevestigen dat in verband met die dreiging een team van juristen opdracht heeft gekregen eventueel gedaagden bij te staan.
werkgroep morkhoven is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be