![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#501 |
Minister
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Het is watenschappelijk bewezen dat Jezus bestaan heeft. De wonderen die hij verricht heeft zijn natuurlijk onmogelijk aan te tonen, maar ik vind het nogal hypocriet om echt enkel en alleen op het wetenschappelijk bewezene te vertrouwen. Wat het onderwerp betreft: ik beschouw de katholieke Kerk van tegenwoordig als een gigantische misstap in de christelijke wereld. Ik ben diepgelovig, maar de bisschop van Rome onbeperkte Kerkelijke macht gaan toekennen en hem beschouwen als de plaatsvervanger van Christus op aarde, gaat veel te ver. Christus predikte verdraagzaamheid, de paus enkel nog overdreven zeden en zogenaamde christelijke waarden, die veel op discriminatie beginnen te lijken. Onder druk heeft de paus Godzijdank deze belachelijke reden afgeschaft, want Jezus zei nooit dat ongedoopten niet naar de hemel konden gaan. Jezus is de weg, de waarheid enn het leven, niet de paus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#502 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 6 mei 2007 om 13:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#503 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als je geschriften (buiten de Bijbel) niet als wetenschappelijke bron en/of bewijs kan zien...
![]() |
![]() |
#504 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() even nadenken... jawel, en het is bekendgemaakt. De Romeinen maken melding van ene Jezus Christus, de Joden ook, de vroege christenen ook (of denk je dat die rond de tafel gingen zitten om het verhaal van de eeuw te verzinnen?) Dat lijkt me min of meer genoeg, er meer bewijsmateriaal voor Jezus' bestaan dan voor dat van Julius Caesar, want daar hebben behalve de Romeinen zelf (wiens vermeldingen in dit geval volgens jou onbetrouwbaar zijn) misschien de Parthen nog over gereporteerd. de Kelten konden immers niet schrijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#505 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
U maakt een dubbele fout: -Ten eerste bekleed hij niet de macht van Christus maar van Petrus. De paus is de opvolger van Simon Barjona die door Jezus Christus aangesteld werd als Petrus (rots) waarop hij zijn Kerk wou bouwen, als herder om zijn kudde te weiden. -Ten tweede is hij geen plaatsvervanger maar plaatsbekleder. De paus bekleedt de Sedes Petri. Er is een belangrijk nuanceverschil.
![]() |
![]() |
#506 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De spijkers liggen weer voor 't rapen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#507 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#508 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dit is wat de kardinaal-diaken zei tegen de paus bij de plaatsing van de tiara: Accipe thiaram tribus coronis ornatam, et scias te esse Patrem Principipum et Regnum, Rectorem Orbis, in terra Vicarium Salvatoris Nostri Jesu Christi, cui est honor et gloria in saecula saeculorum. Bron: The Coronation of Pope Leo XIII, in Catholic World 27 (1878), p. 282. (cf. [1] Vrije vertaling: Ontvang de tiara, die met drie kronen is gesierd, waarmee u zult zijn: de opperste vader en koning, de herder van de wereld en de plaatsvervanger van Christus op aarde. Christus, die alle eer en glorie toekomt, in de eeuwen der eeuwen. Laatst gewijzigd door system : 6 mei 2007 om 14:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#509 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#510 |
Minister
|
![]() In dat geval bestaat Caesar dus ook niet
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#511 |
Banneling
|
![]() Maar Caesar heeft boeken geschreven, we bezitten standbeelden van Caesar, enz, enz. We hebben degelijke informatie over Caesar. Over Jezus hebben we alleen de evangeliën, die minstens 40 jaar geschreven zijn na zijn menselijk bestaan. Jezus heeft nooit iets geschreven. De evangelies zijn ook stichtelijke geschriften, geen geschiedenisboeken. Het allemaal nogal vaag. Paulus bijvoorbeeld zegt niets over de historische Jezus.
Laatst gewijzigd door system : 6 mei 2007 om 15:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#512 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is juist dat het ophangen van dergelijke symbolen niet automatisch tot respect zal leiden. Maar wanneer ze niet in de klas mogen hangen dan geeft men de kinderen het signaal dat er iets "mis" is met dat symbool. Daarom vind ik het onaanvaardbaar dat er voor gemeentescholen, die levensbeschouwelijk neutraal horen te zijn (voor zover dat mogelijk is uiteraard), zo'n verbod is. In het katholieke onderwijs zal je inderdaad niet vlug het symbool van de vrijzinnigheid zien hangen. De scholen van het katholiek onderwijs zijn echter niet levensbeschouwelijk neutraal, maar bieden christelijk/katholiek geïnspireerd onderwijs aan (of zouden dat toch moeten doen). Aangezien de vrijzinnigheid haaks staat op de christelijke inspiratie, lijkt het mij niet meer dan logisch dat het symbool ervan niet in een katholiek klaslokaal hangt. Bovendien betwijfel ik of ouders die overtuigd vrijzinnig zijn hun kind in het katholiek onderwijs laten inschrijven. Citaat:
Scholen hebben immers als taak bij te dragen tot de vorming van de hele persoonlijkheid van de kinderen. Dat betekent dat een school kinderen niet alleen moet helpen bij het verwerven van kennis, vaardigheden en attitudes, maar hen ook moet bijstaan bij hun groei op sociaal, emotioneel en levensbeschouwelijk vlak.
![]() |
![]() |
![]() |
#513 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Blij te horen dat je ervoor pleit om kinderen te onderrichten in diverse en meerdere religieuze en levensbeschouwelijke strekkingen, zodat ze, gewapend met die kennis, een eigen keuze kunnen maken wanneer ze zich daar rijp genoeg voor voelen.
![]() |
![]() |
#514 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#515 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Maar ik wacht nog steeds op zo'n voorbeeld. Laatst gewijzigd door system : 7 mei 2007 om 09:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#516 |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 7 mei 2007 om 09:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#517 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() eigenlijk heeft die paus totaal geen manieren. zomaar een zieltje wegstoppen zonder toestemming te vragen.
![]() |
#518 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Levensbesvhouwelijke neutraliteit bekomt men m.i. niet door symbolen te verbieden. Er zijn immers levensbeschouwingen die geen uitgesproken symbool hebben en door een dergelijk verbod bevoordeeld worden. Christelijke symbolen zijn mij ook dierbaar, vandaar juist dat ik ze zo graag met iedereen wil delen. Wanneer sommigen er dan mee spotten dan kan ik daar als leerkracht juist tegen ingaan. Kinderen en jongeren mogen gerust weten dat mensen belang hechten aan bvb. een kruisbeeld.
![]() |
![]() |
![]() |
#519 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In een katholieke school kan dat dan weer wel (en hoort het zelfs volgens mij). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#520 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |