Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2007, 22:46   #501
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Prima, dat is al heel wat!
Ga daarmee eens naar het forum van LLB of LS en je wordt daar begroet als een extremistische flamingant of erger (racist enz)
En dan?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 22:48   #502
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En dan?
Door sommigen, ja, maar niet door iedereen op die forums. Dommerikken vindt men overal ter wereld.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 22:50   #503
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het is inderdaad oubollig en voorbijgestreefd, net als de Ijzerwake en de Ijzerbedevaart. Men kan voor de splitsing van het land pleiten zonder naar zo'n twijfelachtige "feesten" te gaan.
Al die feesten zijn een uiting van onrealistisch nostalgie naar de eenheid van een zogenaamd volk. Een eenheid die nooit heeft bestaan. Het Vlaamse volk is even kunstmatig als het Belgische volk. Misschien dat in de toekomst die eenheid zich zal uitkristaliseren. Dat sluit ik niet uit. Maar het blijft een kunstmatige samenvoeging van de Nederlandtalige provincies van België.

Laatst gewijzigd door system : 20 augustus 2007 om 22:53.
Oud 21 augustus 2007, 07:10   #504
E
Schepen

Standaard

Citaat:
Akkoord met wat E hier zegt.
Maar het is blijkbaar niet zo eenvoudig voor wie daar emotioneel bij betrokken is.
Vele goedmenende Communisten kunnen dikwijls ook moeilijk de wandaden die in naam van hun ideaal begaan werden afkeuren.
Broes en ik kunnen het goed vinden Dat doet me plezier. Het sterkt mij in mijn overtuiging dat we flamingant of niet het tenminste over dit soort cruciale kwestie eens kunnen zijn.

Voor figuren als Joris is de erkenning van de collaboratie-stommiteiten dat wellicht emotioneel niet gemakkelijk, helaas is er toch geen andere weg. En wie de peersoonlijke geschiedenis van joris niet deelt en zich niettemin toch bij zijn standpunt aansluit, is echt niet verstandig bezig.

E is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 08:11   #505
system
Banneling

Standaard

[quote

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes

Citaat:
Ga daarmee eens naar het forum van LLB of LS en je wordt daar begroet als een extremistische flamingant of erger (racist enz)
[/quote]

Afgezien daarvan. Als, zoals u zelf zegt, u naar de IJzerwake gaat, dan zou het gezegde van de LLB of LS misschien nog niet eens zo ver van de waarheid kunnen zijn.

Uw citaat:

Citaat:
Ik was erbij! Het was een mooie eenvoudige plechtigheid. Spreker was een oud-voorzitter van het IJzerbedevaartcomité, ik denk Clem De ridder.

Laatst gewijzigd door system : 21 augustus 2007 om 08:23.
Oud 21 augustus 2007, 08:55   #506
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Al die feesten zijn een uiting van onrealistische nostalgie naar de eenheid van een zogenaamd volk. Een eenheid die nooit heeft bestaan. Het Vlaamse volk is even kunstmatig als het Belgische volk. Misschien dat in de toekomst die eenheid zich zal uitkristaliseren. Dat sluit ik niet uit. Maar het blijft een kunstmatige samenvoeging van de Nederlandtalige provincies van België.
Beste mensen.
Ik heb ooit nog gezongen (en zing nog)en geweldig van genoten:
Le temps des cerises
Il était un petit navire
Nobody knows the trouble I have seen
Home on the Range
Hänschen klein, ging allein
Am Brunnen vor dem Tore
Auprès de ma blonde
Au clair de la Lune

En nog zoveel meer liedjes uit lang vervlogen tijden, met wat 'onrealistische nostalgie' en met minder volk dan nu op rockfestivals. Toch denk ik dat wie dergelijke liedjes nooit heeft gezongen veel gemist heeft.
Ik hoop dat die 'oubolligheden' nooit verloren gaan.
En als Vlaming vind ik het toch heel speciaal dat alleen wij vertrouwd zijn met zulk een brede waaier volksliederen. Werkelijk 'openstaan voor andere culturen' en wel vele jaren vooraleer pater Leman met een belerend vingertje ons terechtwijst.

Over 'kunstmatige eenheid' van volkeren kan veel geredetwist worden. Toch blijft die verbondenheid ook nu nog heel realistisch. Onze nieuwkomers laten daar geen twijfel over bestaan: ze wonen in hun vertrouwde wijken Matonge, Borgerhout, in Gent of in Limburg.
Niet kunstmatig, wel heel natuurlijk.
System of everytime maken daar geen kanttekeningen bij!?
Of geldt die negatieve commentaar alleen als het over ons gaat?

Laatst gewijzigd door luc broes : 21 augustus 2007 om 08:57.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 09:06   #507
luc broes

Standaard

Citaat:
Afgezien daarvan. Als, zoals u zelf zegt, u naar de IJzerwake gaat, dan zou het gezegde van de LLB of LS misschien nog niet eens zo ver van de waarheid kunnen zijn.
moet ik dat begrijpen als een voorzichtige beschuldiging,
Ik ging inderdaad naar IJzerwake, en dat is geen 'zelfbeschuldiging'.
Zoek maar één 'racistische' uitspraak in mijn meer dan 10.000 bijdragen op dit forum.
Oud 21 augustus 2007, 09:14   #508
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E Bekijk bericht
Broes en ik kunnen het goed vinden Dat doet me plezier. Het sterkt mij in mijn overtuiging dat we flamingant of niet het tenminste over dit soort cruciale kwestie eens kunnen zijn.
Voor figuren als Joris is de erkenning van de collaboratie-stommiteiten dat wellicht emotioneel niet gemakkelijk, helaas is er toch geen andere weg. En wie de persoonlijke geschiedenis van joris niet deelt en zich niettemin toch bij zijn standpunt aansluit, is echt niet verstandig bezig.
En dat is niet de eerste keer hé E
Het genoegen is wederzijds;
Als men ergens zelf emotioneel bij betrokken geraakt wordt het moeilijk om objectief te oordelen.
Maar het gaat niet alleen over emotionele betrokkenheid.
Heeft het Belgisch regime ooit zijn verontschuldigingen aangeboden (of schuld ingezien) ivm de oorzaak van de collaboratie? Wij moesten jarenlange strijd voeren tegen onze eigen overheid voor onderwijs in eigen taal, om maar iets te vermelden.
Neem nu ook ons aller labyrinth die nog altijd (voorzichtig) in bescherming neemt de vroegere asociale Fr bourgeoisie in Vlaanderen.
Lees eens de fora bij LLB en LS over de huidige regeringsonderhandelingen. Wat een verdwazing.
Laat ons daar wat begrip voor opbrengen, maar niet aan toegeven.

Laatst gewijzigd door luc broes : 21 augustus 2007 om 09:21.
Oud 21 augustus 2007, 10:10   #509
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al die feesten zijn een uiting van onrealistisch nostalgie naar de eenheid van een zogenaamd volk. Een eenheid die nooit heeft bestaan. Het Vlaamse volk is even kunstmatig als het Belgische volk. Misschien dat in de toekomst die eenheid zich zal uitkristaliseren. Dat sluit ik niet uit. Maar het blijft een kunstmatige samenvoeging van de Nederlandtalige provincies van België.
Of een volk in het verleden eenzelfde eenheidsbesef kende, is eigenlijk voor het heden niet zo belangrijk. De Fransen kenden in de middeleeuwen ook niet hetzelfde als pakweg begin 20e eeuw. Identiteiten veranderen, groeien, evolueren. Men kan gewoon niet onderkennen dat de groei van een Vlaamse identiteit al lang bezig is en steeds nadrukkelijker onder de mensen zo wordt aangevoeld, ook zonder daar bepaalde politieke consequenties aan vast te knopen. Is die groei dan "kunstmatig"? Mag ik dan vragen wat moge dan wel "een natuurlijk volk versus kunstmatig volk" zijn?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 10:17   #510
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Of een volk in het verleden eenzelfde eenheidsbesef kende, is eigenlijk voor het heden niet zo belangrijk. De Fransen kenden in de middeleeuwen ook niet hetzelfde als pakweg begin 20e eeuw. Identiteiten veranderen, groeien, evolueren. Men kan gewoon niet onderkennen dat de groei van een Vlaamse identiteit al lang bezig is en steeds nadrukkelijker onder de mensen zo wordt aangevoeld, ook zonder daar bepaalde politieke consequenties aan vast te knopen. Is die groei dan "kunstmatig"? Mag ik dan vragen wat moge dan wel "een natuurlijk volk versus kunstmatig volk" zijn?
Denkt u toch eens even na. In de veronderstelling dat we indertijd Nederlands Limburg niet hadden moeten afgeven, dan zouden die Nederlandse Limburgers ,volgens uw redenering, nu beschouwd zijn geworden als 'behorende tot het Vlaamse volk'. En door de omstandigheden dus worden ze nu beschouwd als Nederlanders en niet als Vlamingen. Dat wijst op de kunstmatige wording van wat men 'het Vlaamse volk' noemt.

Laatst gewijzigd door system : 21 augustus 2007 om 10:20.
Oud 21 augustus 2007, 10:22   #511
system
Banneling

Standaard

Citaat:
moet ik dat begrijpen als een voorzichtige beschuldiging,
Ik ging inderdaad naar IJzerwake, en dat is geen 'zelfbeschuldiging'.
Zoek maar één 'racistische' uitspraak in mijn meer dan 10.000 bijdragen op dit forum.
Ik heb nooit beweerd dat u een racist bent. Maar heb ik toch zo mijn twijfels over 'democraten' die zulke manifestaties als de IJzerwake met hun aanwezigheid vereren.

Laatst gewijzigd door system : 21 augustus 2007 om 10:47.
Oud 21 augustus 2007, 10:32   #512
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Beste mensen.
Ik heb ooit nog gezongen (en zing nog)en geweldig van genoten:
Le temps des cerises
Il était un petit navire
Nobody knows the trouble I have seen
Home on the Range
Hänschen klein, ging allein
Am Brunnen vor dem Tore
Auprès de ma blonde
Au clair de la Lune

En nog zoveel meer liedjes uit lang vervlogen tijden, met wat 'onrealistische nostalgie' en met minder volk dan nu op rockfestivals. Toch denk ik dat wie dergelijke liedjes nooit heeft gezongen veel gemist heeft.
Ik hoop dat die 'oubolligheden' nooit verloren gaan.
Natuurlijk niet, dat hoort tot in zekere mate tot de nederlandstalige 'cultuurschat' . Maar dat soort Vlaanderen is voorbij. Voltooid verleden tijd. Dat soort Vlaanderen wordt ook niet gedragen door de rest van de bevolking. Men ziet dat aan het aantal mensen op de IJzerwake, De Bedevaart te Diksmuide, Vlaam Nationaal Zangfeest. U zou dat nu toch stilletjesaan moeten weten.
Citaat:
En als Vlaming vind ik het toch heel speciaal dat alleen wij vertrouwd zijn met zulk een brede waaier volksliederen. Werkelijk 'openstaan voor andere culturen' en wel vele jaren vooraleer pater Leman met een belerend vingertje ons terechtwijst.
Ik ben niet altijd zeker of het soort Vlaming op het VNZ openstaat voor een brede waaier volksliederen. Voor deze van Suid-Afrika klaarblijkelijk wel, voor de Duitse liederen en Hollandse al minder. Maar ik denk niet dat ze zo openstaan voor Au clair de la lune op het Vlaams Nationaal Zangfeest. Dus die brede waaier waarover u spreekt, moet men toch duchtig relativeren.

Citaat:
Over 'kunstmatige eenheid' van volkeren kan veel geredetwist worden. Toch blijft die verbondenheid ook nu nog heel realistisch. Onze nieuwkomers laten daar geen twijfel over bestaan: ze wonen in hun vertrouwde wijken Matonge, Borgerhout, in Gent of in Limburg.

Niet kunstmatig, wel heel natuurlijk.
System of everytime maken daar geen kanttekeningen bij!?
Of geldt die negatieve commentaar alleen als het over ons gaat?
[/quote]

Kunstmatige eenheid so wie so. Indien er geen België was geweest, was er ook het Vlaanderen van nu geweest. Het politiek in mekaar gestoken Vlaanderen van nu bestaat zelfs minder lang dat het België van nu. Wat is me dat nu. Men moet dat durven toegeven. Dat is toch allemaal geen schande.

Laatst gewijzigd door system : 21 augustus 2007 om 10:43.
Oud 21 augustus 2007, 10:53   #513
luc broes

Standaard

Citaat:
Denkt u toch eens even na. In de veronderstelling dat we indertijd Nederlands Limburg niet hadden moeten afgeven, dan zouden die Nederlandse Limburgers ,volgens uw redenering, nu beschouwd zijn geworden als 'behorende tot het Vlaamse volk'. En door de omstandigheden dus worden ze nu beschouwd als Nederlanders en niet als Vlamingen. Dat wijst op de kunstmatige wording van wat men 'het Vlaamse volk' noemt.
Wat je hier zegt is uiteraard (gedeeltelijk) juist.
Maar hetzelfde kan men zeggen van ALLE andere volkeren.
Ik ben telkens weer verbaasd: wat is er nu positief aan dat bepaald wij eigenlijk weinig voorstellen.
Doen bv de 'Belgen', de Turken, de Congolezen dat ook?
'Wij stellen eigenlijk niet zoveel voor'
Wat is daarvan de meerwaarde?
Oud 21 augustus 2007, 11:03   #514
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben telkens weer verbaasd: wat is er nu positief aan dat bepaald wij eigenlijk weinig voorstellen.
Ik heb nooit wat anders beweerd dan dat België een kunstmatige staat is. Alleen hebben sommigen er moeite mee te erkennen dat het huidige Vlaanderen ook een kunstmatige politieke eenheid is. Dat is alles. Men draait zich in alle bochten om dit te ontkennen.

Laatst gewijzigd door system : 21 augustus 2007 om 11:04.
Oud 21 augustus 2007, 11:05   #515
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom zegt u nu weer dat dit 'uiteraard (gedeeltijk) juist' is?

U bent weer aan het afzwakken. Het is juist! Niet omdat ik het zeg, maar omdat het waar is.

Laatst gewijzigd door system : 21 augustus 2007 om 11:07.
Oud 21 augustus 2007, 11:06   #516
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Alle staten zijn kunstmatig want gemaakt door mensen. Dat is dus een verkeerd debat.

Wat mij interesseert, is wat de meerderheid van de Belgen willen. Niet wat de politici willen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 11:08   #517
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Alle staten zijn kunstmatig want gemaakt door mensen. Dat is dus een verkeerd debat.

Wat mij interesseert, is wat de meerderheid van de Belgen willen. Niet wat de politici willen.
meerderheid van de Vlamingen.
Gaat gij de Québec onafhankelijkheid ook bevragen door héel Canada te raadplegen? En die van Tibet? En die van Taiwan?
Zever dus
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 11:09   #518
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht

Dat men een referendum houdt. Dat is dit probleem van de baan.
Oud 21 augustus 2007, 11:14   #519
luc broes

Standaard

Citaat:
1)... Maar dat soort Vlaanderen is voorbij. Voltooid verleden tijd. Dat soort Vlaanderen wordt ook niet gedragen door de rest van de bevolking. Men ziet dat aan het aantal mensen op de IJzerwake, De Bedevaart te Diksmuide, Vlaam Nationaal Zangfeest. U zou dat nu toch stilletjesaan moeten weten.
2) Ik ben niet altijd zeker of het soort Vlaming op het VNZ openstaat voor een brede waaier van volksliederen. Voor deze van Suid-Afrika klaarblijkelijk wel, voor de Duitse liederen en Hollandse al minder. Maar ik denk niet dat ze zo openstaan voor Au clair de la lune op het Vlaams Nationaal Zangfeest. Dus die brede waaier waarover u spreekt, moet men toch duchtig relativeren.
3) Kunstmatige eenheid so wie so. Indien er geen België was geweest, was er ook het Vlaanderen van nu geweest. Het politiek in mekaar gestoken Vlaanderen van nu bestaat zelfs minder lang dat het België van nu. Wat is me dat nu. Men moet dat durven toegeven. Dat is toch allemaal geen schande.
1) Stel je voor, ik besef dat wellicht al langer dan jij. De traditionele volksliederen die vonden hun oorsprong soms meer dan honderd jaar terug. en in die tijd is vlaanderen heel wat geëvolueerd. Maar mogen we daarom die liedjes niet meer in ere houden en zingen, ook al zijn we maar met 5000?
2) jij hoeft niet altijd zeker te zijn. Dat is je gegund. Ik verkeer al zeer vele jaren in Vl nationaal (en ook internationaal) milieu en kan je verzekeren dat nergens elders die brede waaier van vreemde volksliederen aantreft dan bij ons.
Maar als je het niet te erg vindt worden op het Vl nat. zangfeest bijna uitsluitend onze eigen volksliederen gezongen. Verbasend hé?
De Dubliners zingen (denk ik) uitsluitend Ierse folksong met een beetje nostalgie over voltooid verleden tijd.
Ik denk dat ze dat stilletjes aan ook weten. En ik verwijt ze ook niet dat ze behoren 'tot een bepaald soort Ieren'
3) Goed, ik durf dus toegeven: het is bij ons zoals overal elders.
Tevreden?

Mag ik er nog iets 'boosaardig' aan toevoegen?

Sommige 'vooruitstrevenden' kleden zich als landloper, laten hun haar lang groeien, vlechten er wat draderige rommel door, ontlenen enkele handtrommels uit het Afrikaanse oerwoud die daar in onbruik geraakt zijn en verlustigen de voorbijwandelende toeristen op en hedendaagse eigentijdse kunstuitingen.
Zouden die stilletjes aan ook weten dat ze niet echt meegaan met hun tijd.

Nu, als ze zich daar goed bij voelen geen probleem voor mij en wellicht ook niet voor jou.
Maar mogen wij dan ook nog eens zingen van Reuske kere weerom?

Laatst gewijzigd door luc broes : 21 augustus 2007 om 11:27.
Oud 21 augustus 2007, 11:14   #520
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Dat is wat de Belgische Unie voorstelt. Maar unitarisme moet een optie zijn en elke optie moet evenveel in de media komen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be