![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#501 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#502 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#503 |
Banneling
|
![]() Al die feesten zijn een uiting van onrealistisch nostalgie naar de eenheid van een zogenaamd volk. Een eenheid die nooit heeft bestaan. Het Vlaamse volk is even kunstmatig als het Belgische volk. Misschien dat in de toekomst die eenheid zich zal uitkristaliseren. Dat sluit ik niet uit. Maar het blijft een kunstmatige samenvoeging van de Nederlandtalige provincies van België.
Laatst gewijzigd door system : 20 augustus 2007 om 22:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#504 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() Voor figuren als Joris is de erkenning van de collaboratie-stommiteiten dat wellicht emotioneel niet gemakkelijk, helaas is er toch geen andere weg. En wie de peersoonlijke geschiedenis van joris niet deelt en zich niettemin toch bij zijn standpunt aansluit, is echt niet verstandig bezig.
![]() |
![]() |
#505 | ||
Banneling
|
![]() [quote
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Citaat:
Afgezien daarvan. Als, zoals u zelf zegt, u naar de IJzerwake gaat, dan zou het gezegde van de LLB of LS misschien nog niet eens zo ver van de waarheid kunnen zijn. Uw citaat: Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 21 augustus 2007 om 08:23. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#506 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik heb ooit nog gezongen (en zing nog)en geweldig van genoten: Le temps des cerises Il était un petit navire Nobody knows the trouble I have seen Home on the Range Hänschen klein, ging allein Am Brunnen vor dem Tore Auprès de ma blonde Au clair de la Lune En nog zoveel meer liedjes uit lang vervlogen tijden, met wat 'onrealistische nostalgie' en met minder volk dan nu op rockfestivals. Toch denk ik dat wie dergelijke liedjes nooit heeft gezongen veel gemist heeft. Ik hoop dat die 'oubolligheden' nooit verloren gaan. En als Vlaming vind ik het toch heel speciaal dat alleen wij vertrouwd zijn met zulk een brede waaier volksliederen. Werkelijk 'openstaan voor andere culturen' en wel vele jaren vooraleer pater Leman met een belerend vingertje ons terechtwijst. Over 'kunstmatige eenheid' van volkeren kan veel geredetwist worden. Toch blijft die verbondenheid ook nu nog heel realistisch. Onze nieuwkomers laten daar geen twijfel over bestaan: ze wonen in hun vertrouwde wijken Matonge, Borgerhout, in Gent of in Limburg. Niet kunstmatig, wel heel natuurlijk. System of everytime maken daar geen kanttekeningen bij!? Of geldt die negatieve commentaar alleen als het over ons gaat? Laatst gewijzigd door luc broes : 21 augustus 2007 om 08:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#507 | |
|
![]() Citaat:
Ik ging inderdaad naar IJzerwake, en dat is geen 'zelfbeschuldiging'. Zoek maar één 'racistische' uitspraak in mijn meer dan 10.000 bijdragen op dit forum. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#508 | |
|
![]() Citaat:
Het genoegen is wederzijds; Als men ergens zelf emotioneel bij betrokken geraakt wordt het moeilijk om objectief te oordelen. Maar het gaat niet alleen over emotionele betrokkenheid. Heeft het Belgisch regime ooit zijn verontschuldigingen aangeboden (of schuld ingezien) ivm de oorzaak van de collaboratie? Wij moesten jarenlange strijd voeren tegen onze eigen overheid voor onderwijs in eigen taal, om maar iets te vermelden. Neem nu ook ons aller labyrinth die nog altijd (voorzichtig) in bescherming neemt de vroegere asociale Fr bourgeoisie in Vlaanderen. Lees eens de fora bij LLB en LS over de huidige regeringsonderhandelingen. Wat een verdwazing. Laat ons daar wat begrip voor opbrengen, maar niet aan toegeven. Laatst gewijzigd door luc broes : 21 augustus 2007 om 09:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#509 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#510 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 21 augustus 2007 om 10:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#511 |
Banneling
|
![]() Ik heb nooit beweerd dat u een racist bent. Maar heb ik toch zo mijn twijfels over 'democraten' die zulke manifestaties als de IJzerwake met hun aanwezigheid vereren.
Laatst gewijzigd door system : 21 augustus 2007 om 10:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#512 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kunstmatige eenheid so wie so. Indien er geen België was geweest, was er ook het Vlaanderen van nu geweest. Het politiek in mekaar gestoken Vlaanderen van nu bestaat zelfs minder lang dat het België van nu. Wat is me dat nu. Men moet dat durven toegeven. Dat is toch allemaal geen schande. Laatst gewijzigd door system : 21 augustus 2007 om 10:43. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#513 | |
|
![]() Citaat:
Maar hetzelfde kan men zeggen van ALLE andere volkeren. Ik ben telkens weer verbaasd: wat is er nu positief aan dat bepaald wij eigenlijk weinig voorstellen. Doen bv de 'Belgen', de Turken, de Congolezen dat ook? 'Wij stellen eigenlijk niet zoveel voor' Wat is daarvan de meerwaarde? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#514 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 21 augustus 2007 om 11:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#515 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U bent weer aan het afzwakken. Het is juist! Niet omdat ik het zeg, maar omdat het waar is. Laatst gewijzigd door system : 21 augustus 2007 om 11:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#516 |
Banneling
|
![]() Alle staten zijn kunstmatig want gemaakt door mensen. Dat is dus een verkeerd debat.
Wat mij interesseert, is wat de meerderheid van de Belgen willen. Niet wat de politici willen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#517 | |
|
![]() Citaat:
Gaat gij de Québec onafhankelijkheid ook bevragen door héel Canada te raadplegen? En die van Tibet? En die van Taiwan? Zever dus |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#518 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#519 | |
|
![]() Citaat:
2) jij hoeft niet altijd zeker te zijn. Dat is je gegund. Ik verkeer al zeer vele jaren in Vl nationaal (en ook internationaal) milieu en kan je verzekeren dat nergens elders die brede waaier van vreemde volksliederen aantreft dan bij ons. Maar als je het niet te erg vindt worden op het Vl nat. zangfeest bijna uitsluitend onze eigen volksliederen gezongen. Verbasend hé? De Dubliners zingen (denk ik) uitsluitend Ierse folksong met een beetje nostalgie over voltooid verleden tijd. Ik denk dat ze dat stilletjes aan ook weten. En ik verwijt ze ook niet dat ze behoren 'tot een bepaald soort Ieren' 3) Goed, ik durf dus toegeven: het is bij ons zoals overal elders. Tevreden? Mag ik er nog iets 'boosaardig' aan toevoegen? Sommige 'vooruitstrevenden' kleden zich als landloper, laten hun haar lang groeien, vlechten er wat draderige rommel door, ontlenen enkele handtrommels uit het Afrikaanse oerwoud die daar in onbruik geraakt zijn en verlustigen de voorbijwandelende toeristen op en hedendaagse eigentijdse kunstuitingen. Zouden die stilletjes aan ook weten dat ze niet echt meegaan met hun tijd. Nu, als ze zich daar goed bij voelen geen probleem voor mij en wellicht ook niet voor jou. Maar mogen wij dan ook nog eens zingen van Reuske kere weerom? Laatst gewijzigd door luc broes : 21 augustus 2007 om 11:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#520 |
Banneling
|
![]() Dat is wat de Belgische Unie voorstelt. Maar unitarisme moet een optie zijn en elke optie moet evenveel in de media komen.
|
![]() |
![]() |