Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2024, 20:20   #51981
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat bazelt u hier allemaal? Welke democratische besluiten? Welke haat tegen Rusland? Ik heb niets tegen Rusland, tegen het Russische volk. Als Esperantist heb ik zelfs goede contacten met mensen uit Rusland. Dit heeft niets met "haat tegen Rusland" te maken. Dit heeft wel alles te maken met rechtsregels en afspraken, met respect voor elkaars grenzen en elkaars politieke soevereiniteit.
Ja, er waren verschillende referenda in Oekraïne die verband hielden met scheiding of afscheiding, maar deze referenda werden niet door de Oekraïense regering erkend en waren controversieel. Hier zijn enkele belangrijke referenda:

1. **Krim-referendum van 2014**: Dit was misschien wel het meest bekende en meest controversiële referendum. Op 16 maart 2014 werd er een referendum gehouden op de Krim over de vraag of de regio zich moest aansluiten bij Rusland of een grotere autonomie binnen Oekraïne moest krijgen. Volgens de officiële resultaten stemde een overweldigende meerderheid voor aansluiting bij Rusland, maar het referendum werd niet erkend door Oekraïne, de Europese Unie en de Verenigde Staten. Zij beschouwden het als illegaal en niet in overeenstemming met de Oekraïense grondwet en beschuldigden Rusland van het organiseren van het referendum onder militaire druk.

2. **Referenda in Donetsk en Loehansk in 2014**: In mei 2014 organiseerden separatisten in de regio's Donetsk en Loehansk, in Oost-Oekraïne, referenda over zelfbeschikking. Deze referenda resulteerden officieel in een meerderheid die voor onafhankelijkheid stemde. Ook deze referenda werden niet erkend door de Oekraïense regering of de internationale gemeenschap en werden gezien als ongrondwettelijk en ongeldig.

Deze referenda vonden plaats in een context van politieke instabiliteit en gewapend conflict, en ze droegen bij aan de verdere escalatie van spanningen tussen Oekraïne en Rusland.
Chatgpt
Oud 5 juni 2024, 20:23   #51982
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Paragraaf 3B in de debatfiche 3548 uit Moskou: "Zeg tegen mensen die Oekraïne verdedigen dat ze zelf maar moeten gaan vechten in Oekraïne." Als er trouwens één iemand "andermans kinderen in oorlog gevangen houdt", dan is het wel Poetin. Zolang hij soldaten naar het Oekraïense front stuurt, houdt hij kinderen van Russische mamina "in de oorlog gevangen". En een groot deel komt in een langwerpige doos terug naar huis.

Voor alle duidelijkheid herhaal ik het nog eens: er was geen referendum, er was een beschamende nepvertoning die door niemand werd erkend (met uitzondering een paar "heel democratische" landen als Noord-Korea).
En er was ook geen betoging natuurlijk?!

https://euromaidanpress.com/2021/12/...offices-chief/
2021

Het is natuurlijk makkelijker den tv na te papegaaien en dan zeggen dat de ander bazelt of onder invloed van propaganda staat.

Ze zijn beide mijn redder en verlossers niet Jan, en de uwe ook niet.
Oud 5 juni 2024, 20:23   #51983
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ja, er waren verschillende referenda in Oekraïne die verband hielden met scheiding of afscheiding, maar deze referenda werden niet door de Oekraïense regering erkend en waren controversieel. Hier zijn enkele belangrijke referenda:
Fout. Pure leugens. Geen enkele van die "referenda" werd door de VN erkend. Allemaal werden ze weggestemd in de plenaire vergadering. Over die nepvertoningen uit 2022 heb ik u al de uitslag van de VN-stemming geven: overweldigende meerderheid van de lidstaten keurt het af.

Over die andere nepvertoning op de Krim in 2014, hetzelfde. Ook overweldigend weggestemd. Toen nog elf landen die ja stemden, waaronder Rusland (natuurlijk) en, weer dat heel democratische land, Noord-Korea.

Dus neen, het is duidelijk die "referenda" waren niet controversieel. Ze waren geen referenda.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2024, 20:24   #51984
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En er was ook geen betoging natuurlijk?!

https://euromaidanpress.com/2021/12/...offices-chief/
2021

Het is natuurlijk makkelijker den tv na te papegaaien en dan zeggen dat de ander bazelt of onder invloed van propaganda staat.

Ze zijn beide mijn redder en verlossers niet Jan, en de uwe ook niet.
En?

Wat heeft die betoging nu te maken met de oorlog?
Oud 5 juni 2024, 20:26   #51985
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aha. Dus de VN-stemmingen zijn volgens u dus "propaganda". Genoteerd. U bent echt wel van het padje af, hoor.
Oud 5 juni 2024, 20:27   #51986
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Expansiedrift van de NAVO"

Man, man... Weer zo'n debatfiche uit Moskou. Er is geen drift. Laat staan "expansiedrift". De NAVO neemt geen enkel land tegen zijn wil op. De NAVO neemt maar landen op die de geijkte procedure hebben gevolgd om lid te worden (eerder al beschreven) en pas dan als het land beantwoordt aan de criteria. Geen enkel land wordt gedwongen.

U mag mij eens uitleggen hoe toch zoveel landen uit het voormalige Oostblok en de Sovjet-Unie na de val van de Muur of de ineenstorting van de S-U de keuze hebben gemaakt om zich aan te sluiten bij de NAVO. Wat zou daar toch de reden van zijn? Al die landen hebben decennialang onder het juk geleefd van Moskou. En als ze er zich uit wilden losmaken, dan greep Moskou met harde hand in. Ooit gehoord over de Praagse Lente van 1968? Ooit gehoord over de Hongaarse Opstand van 1959? Ooit gehoord over Poznanopstand in Polen van 196? Leg mij toch eventjes uit waarom men daar in opstand kwam als het volgens u toch zo goed leven was in de schaduw van Moskou?
Who cares? Is dat ons probleem wat mensen in het oosten stemmen en beleven?
Wij hebben hier een wooncrisis, migratieproblemen, zorg te kort, te dure opvang, kinderopvang te kort.

Waarom zouden wij miljarden in een oorlog steken die duizenden levens eist als het verlies incasseren net levens redt maar alleen grond kost?
Oud 5 juni 2024, 20:28   #51987
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En?

Wat heeft die betoging nu te maken met de oorlog?
Als ze er van af willen, maar ze worden in oorlog gedwongen er voor te vechten....
Oud 5 juni 2024, 20:29   #51988
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Who cares? Is dat ons probleem wat mensen in het oosten stemmen en beleven?
Wij hebben hier een wooncrisis, migratieproblemen, zorg te kort, te dure opvang, kinderopvang te kort.

Waarom zouden wij miljarden in een oorlog steken die duizenden levens eist als het verlies incasseren net levens redt maar alleen grond kost?
Wel, die vragen moet u dan maar stellen aan de veroorzaker van de ellende: Poetin. U probeert weer eens de rollen om te keren en het slachtoffer voor dader aan te zien.

Heel doorzichtig. Uw discours plakt niet.
Oud 5 juni 2024, 20:30   #51989
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ze er van af willen, maar ze worden in oorlog gedwongen er voor te vechten....
Ik denk dat u niet weet waar die betoging over ging. Al evenmin het jaar. Die betoging ging door in 2021. Poetin opende de aanval op Oekraïne in 2022. Dus, nogmaals mijn vraag: wat heeft die betoging te maken met de oorlog die nu woedt?
Oud 5 juni 2024, 20:32   #51990
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fout. Pure leugens. Geen enkele van die "referenda" werd door de VN erkend. Allemaal werden ze weggestemd in de plenaire vergadering. Over die nepvertoningen uit 2022 heb ik u al de uitslag van de VN-stemming geven: overweldigende meerderheid van de lidstaten keurt het af.

Over die andere nepvertoning op de Krim in 2014, hetzelfde. Ook overweldigend weggestemd. Toen nog elf landen die ja stemden, waaronder Rusland (natuurlijk) en, weer dat heel democratische land, Noord-Korea.

Dus neen, het is duidelijk die "referenda" waren niet controversieel. Ze waren geen referenda.
Paragraaf X in het propaganda textbook van het westen.
Alleen wat wij goedkeuren is erkend en de rest zijn dictators.
"Wij zijn de goei!"
Oud 5 juni 2024, 20:34   #51991
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, die vragen moet u dan maar stellen aan de veroorzaker van de ellende: Poetin. U probeert weer eens de rollen om te keren en het slachtoffer voor dader aan te zien.

Heel doorzichtig. Uw discours plakt niet.
Ja dat is het gevolg en er is een oorzaak. En beide partijen kunnen mij gestolen worden. Maar ik ga niet wijzen naar Rusland omdat den TV mij zegt er naar te wijzen.
Ik weet intussen wel beter. Repent Jan, repent! Hou uw ogen op Jezus, den starter en voleinder van ons geloof. Hij zal het westen en het oosten tot de knie dwingen en in as achterlaten om alles te vernieuwen. Loof den Heer! Hij zal weldra de kinderen van Jezabel doden, zodat gij zult weten dat het Hij is die harten en nieren onderzoekt.
Oud 5 juni 2024, 20:36   #51992
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Paragraaf X in het propaganda textbook van het westen.
Alleen wat wij goedkeuren is erkend en de rest zijn dictators.
"Wij zijn de goei!"
Er moet toch iets zijn met uw leesvermogen. Allen het Westen? Ik verwes naar de stemming in de plenaire zitting van de Verenigde Naties.

Ofwel hebt u dus een bril nodig, ofwel bent u moedwillig blind voor de feiten. Dit ging totaal niet over "het Westen". Al die Afrikaanse, Aziatische en Zuid-Amerikaanse landen hebben allemaal neen gestemd. Alleen het Westen?
Oud 5 juni 2024, 20:37   #51993
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja dat is het gevolg en er is een oorzaak. En beide partijen kunnen mij gestolen worden. Maar ik ga niet wijzen naar Rusland omdat den TV mij zegt er naar te wijzen.
Ik weet intussen wel beter. Repent Jan, repent! Hou uw ogen op Jezus, den starter en voleinder van ons geloof. Hij zal het westen en het oosten tot de knie dwingen en in as achterlaten om alles te vernieuwen. Loof den Heer! Hij zal weldra de kinderen van Jezabel doden, zodat gij zult weten dat het Hij is die harten en nieren onderzoekt.
En daar begint het onhandig gespartel weer. Als ik uw kromme redenering goed begrepen hebt, hebben dus al die Zuid-Amerikaanse, Aziatische en Afrikaanse allemaal en heel duidelijk het Russisch imperialisme afgekeurd "omdat den TV hun dat gezegd heeft".
Oud 5 juni 2024, 20:42   #51994
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er moet toch iets zijn met uw leesvermogen. Allen het Westen? Ik verwes naar de stemming in de plenaire zitting van de Verenigde Naties.

Ofwel hebt u dus een bril nodig, ofwel bent u moedwillig blind voor de feiten. Dit ging totaal niet over "het Westen". Al die Afrikaanse, Aziatische en Zuid-Amerikaanse landen hebben allemaal neen gestemd. Alleen het Westen?
Het enige wat telt is wat die mensen DAAR stemmen en de rest heeft dan dat resultaat van het referendum te respecteren.
Wat heeft de rest daar te zien? En al zeker als er vooraf betogingen plaatsnamen voor het aftreden van de huidige regering?

Het is tijd dat wij stoppen met oorlog en oorlog sponsoren en ons met onszelf leren bezig houden.
Anders is het straks: Russische Vlag op Europees Parlement.

Geef dat stukske grond af en koop er terug gas bij.
Oud 5 juni 2024, 20:46   #51995
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het enige wat telt is wat die mensen DAAR stemmen en de rest heeft dan dat resultaat van het referendum te respecteren.
Wat heeft de rest daar te zien? En al zeker als er vooraf betogingen plaatsnamen voor het aftreden van de huidige regering?
En maar rondjes draaien, rondjes draaien, rondjes draaien... Negeer gerust ook deze keer wat ik eerder schreef:

Citaat:
Ok, laten we eventjes het lijstje overlopen. Een land valt een buurland aan. Bezet een deel van dat land en besluit in dat bezet gebied dan stemmen te ronselen. Het grootste deel van de bevolking is echter gevlucht. Toch wordt er een "referendum" georganiseerd. De overheid stelt echter eerst lijsten op van "vijandige elementen" die uitgesloten worden. Stemmen worden van huis tot huis geronseld, in bijzijn van een zwaar bewapende Russische soldaat. Er is daarbij geen stemgeheim. De beambte kruist het vakje aan dat de burger aangeeft. Daarna wordt het stembiljet in een stembus van doorzichtig plexi gestopt. Het stembiljet wordt niet toegevouwen. Iedereen kan dus zien waarvoor de burger stemt. Hetzelfde gebeurt in de stemlokalen, al mogen ze daar het biljet in een hokje invullen. Die stembiljetten zijn gewone gekopieerde blaadjes. Niemand weet hoeveel er in omloopt zijn. Niemand weet ook of de kieslijsten beantwoorden aan de werkelijkheid.

En u beschouwt dit als een "referendum"?

Wel, de Verenigde Naties alvast niet. Ook niet de meerderheid van de lidstaten van de VN. In de plenaire vergadering werd dit "referendum" massaal afgekeurd. Enkel vijf landen stemden voor, waaronder het heel democratische Noord-Korea en Syrië.

Zei u ook alweer iets over een of ander "referendum"?
Oud 5 juni 2024, 20:48   #51996
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lees dan maar eens wat Amnesty International over die zogezegde "referenda" schreef:

https://forum.politics.be/showpost.p...ostcount=51977
Oud 5 juni 2024, 20:49   #51997
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En al zeker als er vooraf betogingen plaatsnamen voor het aftreden van de huidige regering?
Euh... De betoging ging door in Kyiv en ging over ontevredenheid over de regering. In welk land is er dan nooit geen betoging tegen de regering, beste vriend?

De nepreferenda gingen door op de Krim, in delen van bezet Cherson, Loegansk, Donetsk...
Oud 5 juni 2024, 20:50   #51998
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lees dan maar eens wat Amnesty International over die zogezegde "referenda" schreef:

https://forum.politics.be/showpost.p...ostcount=51977
Ik lees dat niet meer, all warfare is based on deception. Ik vertrouw op mijn eigen oordeel omdat het mij minder in de steek liet dan de andere versie van de feiten.

En dat maakt mij geen voorstander van deze oorlog. Ik ben in feite minder voorstander van die oorlog dan degene die hem gaande willen houden "omdat Rusland als eerste binnenviel."
Oud 5 juni 2024, 20:51   #51999
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is tijd dat wij stoppen met oorlog en oorlog sponsoren en ons met onszelf leren bezig houden.
Anders is het straks: Russische Vlag op Europees Parlement.

Geef dat stukske grond af en koop er terug gas bij.
Waarom zou België gas moeten bij Rusland? Ook al voor de oorlog waren de hoofdleveranciers voor gas naar België Noorwegen, Nederland, het VK, Qatar...
Oud 5 juni 2024, 20:51   #52000
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euh... De betoging ging door in Kyiv en ging over ontevredenheid over de regering. In welk land is er dan nooit geen betoging tegen de regering, beste vriend?

De nepreferenda gingen door op de Krim, in delen van bezet Cherson, Loegansk, Donetsk...
Wacht tot Vlaanderen weg wilt van BE en dan onze zonen en dochters gedood worden voor het gelijk van een ander.
Dan had ge liever ook verloren dan gewonnen met niets meer over.

Repent dan toch Jan

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be