Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord
Discussietools
Oud 6 juli 2024, 23:22   #53801
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Niemand verplicht de Baltische landen om Russofobie en haat tot hun staatsreligie te maken. Tot voor kort was de relatie tussen Rusland en Finland zakelijk maar niet negatief, het kan dus anders, maar dan moet het van 2 kanten komen.
En Finland heeft duidelijk gezien dat het niet van twee kanten kwam, dat haar neutrale status haar geen enkele garantie bood tegenover een steeds agressiever en onbetrouwbaarder wordende oostbuur.

Er is trouwens geen "russofobie" in de Baltische staten. Wel wordt in al die landen een duidelijke lijn getrokken: wie in een bepaalde staat wil wonen, er van alle vrijheden en welvaart genieten, moet ook bereid zijn zich in te schakelen in het basisweefsel van die maatschappij. En dat houdt voor alles in dat men de taal leert van de meerderheid, de taal van het land. Daarin zijn de Baltische staten trouwens geen uitzondering. Zelfs in het door en door democratische Zwitserland kan je maar staatsburger worden als je één van de ambtelijke talen van de Alpenrepubliek hebt geleerd. Anders krijg je ook geen Zwitserse nationaliteit. De Balten hebben dus alle recht om dat duidelijk te maken aan dat onwillig deel - ik onderstreep: een deel - van de Russischtaligen in hun land.

Citaat:
Voraussetzung zum Erhalt der Schweizer Staatsbürgerschaft ist eine erfolgreiche Integration, das Beherrschen einer der drei Landessprachen in Wort und Schrift, und die Teilnahme am Wirtschaftsleben oder Bildungserwerb.
https://www.unternehmerkompositionen...erungsprozess/
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2024, 23:43   #53802
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In tegendeel het waren de Russen die een einde maakten aan de koude oorlog en een olijftal uitreikten aan het Westen maar het Westen en andere vijanden zagen dat als een teken van zwakte.
Hoor dat aan! Hoor dat aan! U begint zowaar lyrisch te doen over... jawel... Gorbatsjov, de man "die een einde maakte aan de Koude Oorlog"... Maar wacht, herinner ik me niet dat u Gorbatsjov tot voor kort altijd neerzette als een zwakkeling, als een stompzinnige "niet op het niveau van de westerse wolven", zelfs als een echte verrader van de heilige zaak die de Sovjet-Unie uitmaakte...?
Oud 7 juli 2024, 01:45   #53803
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Russen orcs noemen is uiteraard racistisch en nazistisch, Esten en andere Balten er op wijzen dat hun grootouders massaal collavoreerden met de Nazi's is dat niet.
Orcs zijn imperialistische agressors in het heden. Esten en andere Balten niet.
Oud 7 juli 2024, 01:48   #53804
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die oorlog was er nooit gekomen als het Westen geen Russofoob regime aan de macht had gebracht in Kiev
Oekraïne heeft, net als elk volk trouwens, het volle recht om russofoob te zijn. En meer dan reden ook. Daar hebben de Orcs geen bal mee te maken.
Oud 7 juli 2024, 01:51   #53805
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er komt daar kritiek op, maar de situatie voor de Russisch taligen blijft er beter dan in Oekraine of de Baltische landen
Hebben de Orcs geen bal mee te maken net zoals de moffen geen bal te maken hadden met de situatie van de Duitstaligen in Tsjecho-Slowakije, Frankrijk, Polen, Wit-Rusland, e.v.a.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 7 juli 2024 om 01:51.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2024, 01:54   #53806
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tot voor kort was de relatie tussen Rusland en Finland zakelijk maar niet negatief, eveneens tussen Noorwegen en Rusland, tot beide landen eenzijdig de bilaterale overeenkomsten en overlegcomite s opzegden.
Laat me raden, het is natuurlijk de schuld van "de westerse elites" dat de Noren en de Finnen plots "russofoob" geworden zijn
Oud 7 juli 2024, 06:52   #53807
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Naar ik hier en daar lees zou de nieuwe Franse regering het plan genegen zijn om Frankrijk terug te trekken uit navo.
omg
ik denk dat er een ding duidelijke wordt, dat putin erin slaagt oppositie te financieren in europa en zo idd mensen met een putinpijpgehalte door de naieve europese kiezer te laten selecteren

maar om nu te gaan stellen dat Fr uit de NATO stapt, ben je wel heel fel buiten de lijntjes aan het interpreteren

volgens mij heeft le penneke gewoon gezegd dat het sturen van Franse troepen niet zou gebeuren, en dat is ook het belangrijkste verandering

trouwen die Orban putinpijper heeft toch fantastisch veel bekomen bij Putin op zijn vredesduifmissie. Hij heeft waarlijks bekomen dat als Ukraine die nog maar amper 20 percent veroverderd is door Putin met een vreselijke grote nederlaag aan personeel, materiaal, dat die slechte verliezer ineens hallucineert en denkt dat hij het recht heeft om te eisen dat hij volledig ukraine mag inpalmen, uiteraard met de nodige dreigement van een atoombommeke

weg tegen Putin dat wij heel heel heel heel erg graag zouden hebben dat hij een atoombom gooit. Het westen verlangt ernaar dat hijd at doet
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2024, 07:33   #53808
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Russen orcs noemen is uiteraard racistisch en nazistisch, Esten en andere Balten er op wijzen dat hun grootouders massaal collavoreerden met de Nazi's is dat niet.
ik weet niet waarom jij orcs zo negatief vindt ? Orcs zijn zo van die mensen die zonder hersenen blind het bevel uitvoeren van dictator Putin<<< Dus naief ten dienste staan van uw leider is op zichzelf niet het negatieve>

Dus dat betekent dat russen die gaan vechten, daar jammergenoeg verblind zijn door hun naief geloof in de superioriteit van hun russische leider, terwijl ze vergeten dat hij daar als dictator zit die zichzelf ten koste van alles in het zadel wil houden en zijn familiekroost een miljardair nalatenschap wil geven inclusief voldoende macht binnen die russische staat, dat ze daar als een soort nieuwe dynastie kunnen heersen over Rusland net alsof het volledige land hun eigendom is en ten dienste moet staan van deze kleine cleptocratische kliek
Date betekent gewoon dat die Orcs bedrogen worden door hun leiding via de propaganda machine, en denkt dat ze een nuttig werk verrichten. Dus de Orcs zijn in feite niet de schuld van alle problemen, het reduceert zich allemaal tot de cleptocratische kremlin kliek

Laatst gewijzigd door brother paul : 7 juli 2024 om 07:36.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2024, 07:42   #53809
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik weet niet waarom jij orcs zo negatief vindt ? Orcs zijn zo van die mensen die zonder hersenen blind het bevel uitvoeren van dictator Putin<<< Dus naief ten dienste staan van uw leider is op zichzelf niet het negatieve>

Dus dat betekent dat russen die gaan vechten, daar jammergenoeg verblind zijn door hun naief geloof in de superioriteit van hun russische leider, terwijl ze vergeten dat hij daar als dictator zit die zichzelf ten koste van alles in het zadel wil houden en zijn familiekroost een miljardair nalatenschap wil geven inclusief voldoende macht binnen die russische staat, dat ze daar als een soort nieuwe dynastie kunnen heersen over Rusland net alsof het volledige land hun eigendom is en ten dienste moet staan van deze kleine cleptocratische kliek
Date betekent gewoon dat die Orcs bedrogen worden door hun leiding via de propaganda machine, en denkt dat ze een nuttig werk verrichten. Dus de Orcs zijn in feite niet de schuld van alle problemen, het reduceert zich allemaal tot de cleptocratische kremlin kliek

Als je de hilarische beelden bekijkt van de russen die met chinese golfkarretjes, en chinese motorfietsen hun infanterie laten aanvallen doen op Oekrainse stellingen dan moet het inderdaad zo zijn dat die geen hersenen hebben. Dit gaat verder dan fanatisme, of slaafse volgzaamheid. Het is gewoon gat-achterlijk.

https://www.youtube.com/watch?v=bDv36oOYHhs&t=913s
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2024, 09:28   #53810
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Toch wel. Alleen is er in een Duitsland geen algemeen verbod, maar wel een verbod dat op bepaalde plaatsen voor een aantal gelegenheden werd uitgevaardigd. Maar kijk, u toont weer eens aan dat u al lang niet meer mee bent met de werkelijkheid. U bent mentaal ergens blijven steken in de tijd van de Koude Oorlog, waardoor u uw "fellow traveler"-houding nooit afgelegd hebt.
Enige verwijzingen, referenties misschien?

Laatst gewijzigd door tomm : 7 juli 2024 om 09:28.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2024, 10:20   #53811
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Knoop ik persoonlijk op" blabla.
Zeker. Met dit forum als getuige waarschuw ik nu al dat de Russische ambassade in Nederland een brandend haardvuur wordt als Rusland een NAVO-land aanvalt. Het Russische ambassadepersoneel in Nederland heeft openlijk gedreigd een kernwapen op Nederland af te voeren, evenals jaknikkers in het pseudo-parlement van Rusland. Als jullie dreigen, dreig ik ook.
https://www.ad.nl/buitenland/russisc...-dag~aeb70572/
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 7 juli 2024 om 10:21.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2024, 10:29   #53812
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Tussen haakjes, toen de koude oorlog eindigde eind jaren 80 was ik 11 of 12 jaar. Ik heb toen wel 8 maanden in de Sovjet-Unie gewoond (hoe, met wie en waarom ga ik niet aan Uw neus hangen, ik heb geleerd met de jaren om geen persoonlijke informatie kwijt te geven behalve deze die belangrijk is in een discussie) Ik was jammer genoeg te jong om het fijne van alles te snappen, maar vooral het verschil tussen realiteit die ik zelf meemaakte en wat ik in de Belgische pers daarover hoorde , heeft me wel levenslang blijven boeien en ergens gevormd. Bvb. dat "de Sovjet-Unie een hel was", "de armoede was er erger dan Afrika", "iedereen leefde constant in angst voor de KGB en om naar de gulag gestuurd te worden", "de meeste kinderen hadden er kanker door Tsjernobil" (waar ik me bevond was verder van Tsjernobil dan België, en achteraf gezien zijn er maar een duizendtal of zo gestorven aan de complicaties van de radiatie), enzovoort.
In de Sovjet-Unie zelf was ik helemaal niet zo politiek bewust, het is door de leugens en verdraaiingen die ik in de Belgische media hoorde over een land dat ik goed kende dat ik mij politiek bewust werd en de Sovjet-Unie, en later Rusland. passioneel begon te verdedigen. (en ook wel door mijn grootvader)
Ik hoorde van de oude generatie (toen) dat het leven onder Stalin geen lachertje was, en dat de politieke repressie toen ook veel onschuldige mensen had geraakt. Toch waren het net die oude mensen die Stalin dikwijls verdedigden. De nieuwe generaties in de jaren 80 zagen het heil eerder uit het Westen komen, in die tijd draaiden ze westerse series zoals "La Piovra" en " Dallas" op de Sovjet-televisie, de meesten luisterden wel eens naar de BBC of radio free Europe, en de meeste mensen dachten dat iedereen in het Westen leefde zoals in Dallas. De oudere generaties die nog het interbellum of de periode voor de oktoberrevolutie hadden meegemaakt waren meestal extreem pro-communistisch, ondanks de stalinistische repressie die velen persoonlijk hadden ervaren (in elke familie wel iemand die z'n job verloor of enkele jaren gevangen werd gezet of naar Siberië vloog) in de Stalin-jaren.
Zeventigers en tachtigers (toen) waren echter meestal geboren in extreem armoedige dorpen, waar er geen onderwijs beschikbaar was, de lijfeigenschap was weliswaar officieel afgeschaft maar de boeren hadden nog steeds weinig tot geen rechten, hongersnoden volgden elkaar jaar na jaar op, slechts een op de 2 kinderen overleefde de eerste jaren. De meerderheid van de Kirgiezen en Kazachen leefden toen nog nomadisch en de winters waren extreem brutaal. Mensen werden gemiddeld niet ouder dan 40 jaar. En dan was er natuurlijk wereldoorlog 2. Het is niet overdreven om te stellen dat zo goed als elke familie wel iemand verloor die sneuvelde of omkwam. In sommige regio's meer dan andere natuurlijk, bvb. in Leningrad stierf bijna de helft van de bevolking tijdens het beleg, en op het platteland in West-Rusland, Belarus, etc. hadden de Nazi's een groot deel van de bevolking uitgeroeid.

(het Russische platteland begin jaren 20)

The little-known story of the American effort to relieve starvation in Russia in 1921, The Great Famine is a documentary about the worst natural disaster in Europe since the Black Plague in the Middle Ages. Five million Russians died. Half a world away, Americans responded with a massive two-year relief campaign, championed by Herbert Hoover, director of the American Relief Administration known as the ARA.

https://www.pbs.org/wgbh/americanexp.../films/famine/

https://en.wikipedia.org/wiki/Russia...1%E2%80%931892

Ivan Aivazovsky: Food Distribution

(Amerikaanse NGO deelt voedsel uit in de dorpen ten zuiden van Moskou waar van 1891 tot 1893 een hongersnood heerste die miljoenen levens eiste)

Uiteraard was de levensstandaard in België ook lager in het interbellum en begin 20ste eeuw, maar de statistieken zijn wel duidelijk, de overgrote meerderheid van de bevolking in België kon al lezen en schrijven, echte hongersnoden waarbij vele tienduizenden het leven lieten kwamen al niet meer voor sinds de 17de of 18de eeuw, in de jaren 20 hadden de meeste Belgen al elektriciteit, etc.

Fast forward naar de jaren 80, en de levensstandaard in de Sovjet-Unie, zeker in de steden waar de overgrote meerderheid van de bevolking woonde, was weliswaar wat armoediger dan in België of Duitsland, maar zeker niet slechter dan toen in bvb. Italië of Spanje waar ik begin jaren 90 op vakantie ging. De cultuursector bloeide ( ik was muzikaal aangelegd), kinderen gingen gratis op pionierskamp, de meeste mensen hadden een huisje op het platteland of in de bossen of steppe, familiebanden veel nauwer dan in het Westen, en de appartementen waren kleiner dan in België maar wel knus en vooral warm, te warm zelfs, terwijl het buiten tot min dertig vroor. Veel mannen werkten in Noord-Siberië en werden daar zeer goed voor betaald. In het weekend konden ze gratis terug naar hun gezin met het vliegtuig. Zij konden een betere auto veroorloven, regelmatig op reis gaan, minstens wekelijks op restaurant gaan, etc. Dat kon mijn mama niet als alleenstaande, maar nooit was er een gebrek aan voedzaam eten, elk weekend kwamen vrienden en familie op bezoek en werd er eindeloos getafeld en gedronken, etc. Kinderen hadden tal van opties, zoals permanente pretparken in parken, die zo goed als gratis waren, en gingen daar meestal zelf naartoe met het openbaar vervoer, een shashlik kostte enkele kopeken. Er werd ook in het geniep gedronken en gerookt, en er waren jongeren bendes(ik was daar te jong voor, net als voor meisjes maar de 16 jarigen gingen massaal naar discotheken, waar er soms gevochten werd maar vooral geflirt), maar in het Westen was dat toen niet anders denk ik.
Het enige dat ik miste van België was Belgische, Franse, Italiaanse, etc. charcuterie, choco voor op de boterham,en er waren ook geen millet vesten in de Sovjet-Unie om mee op te scheppen.
Wat ik enorm miste in België was de natuur, de hechte vriendschap- en familiebanden, en de sterke jongerenwerking. (er was de scouts, toch maar teleurstellend vergeleken met de pionierskampen) De meeste Belgische kinderen waren fan van Mickael Jackson, Madonna, etc. terwijl de Sovjet-Unie hun eigen sterren had, en er veel meer aandacht ging naar klassieke muzikale vorming en volkskunst.
Tenslotte niet vergeten dat kinderen en volwassenen enkele dagen per jaar "vrijwilliger" moesten zijn om bvb. aardappels of bieten te rooien, je sliep toen bij de boeren en was een onvergetelijke ervaring.

Mijn politiek bewustzijn kwam pas later. Ik had wel pins van Lenin en zo, maar besefte toen niet echt waar dit voor stond.

Om maar te zeggen, de Sovjet-Unie heeft de grote meerderheid van de Russen, Oekraïners, etc. gevormd, en meestal op een positieve manier. (tot 2013 gaf elke opiniepeiling, ook westerse, aan, dat de overgrote meerderheid van de Oekraïners heimwee hadden naar de Sovjet-Unie) Door desinformatie kan men in het Westen dit cruciaal element niet begrijpen.

Laatst gewijzigd door tomm : 7 juli 2024 om 10:54.
Oud 7 juli 2024, 10:36   #53813
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Enige verwijzingen, referenties misschien?
Politiebevel uit 2023. Op de volgende bladzijden wordt dan ook de plaatsen aangeduid waar een verbod geldt:

Citaat:
Polizei Berlin
Beschränkung des Gemeingebrauchs von öffentlichen Flächen und der Versammlungsfreiheit am 8. Mai 2023, 06:00 Uhr bis zum 9. Mai 2023, 22:00 Uhr, in drei begrenzten Bereichen der Bezirke Treptow-Köpenick, Mitte und Pankow
Bekanntmachung vom 3. Mai 2023

Allgemeinverfügung

I. In der Zeit vom 8. Mai 2023, 06:00 Uhr bis zum 9. Mai 2023, 22:00 Uhr wird in den unter II. bezeichneten Bereichen der Gemeingebrauch öffentlicher Flächen und die Versammlungsfreiheit dahingehend beschränkt, dass

a. das Tragen von militärischen Uniformen und Teile von Uniformen,
b. das Tragen von militärischen Abzeichen,
c. das einzelne oder hervorgehobene Zeigen der Buchstaben „V“ oder „Z“,
d. das Zeigen von St.-Georgs-Bändern,
e. das Zeigen von Fahnen und Flaggen mit russischem oder ukrainischem
Bezug, Wappen der Union der Sozialistischen Sowjetrepubliken (UdSSR),
von Belarus, der autonomen Teil-Republik Tschetschenien sowie Bildnisse der
jeweiligen Staatsoberhäupter,
f. das Zeigen von Symbolik und Kennzeichen, die geeignet sind, den RusslandUkraine-Krieg zu verherrlichen, zum Beispiel das Zeigen der Flagge der Union der Sozialistischen Sowjetrepubliken (UdSSR), das Verwenden von russischen und sowjetischen Militärflaggen, das Zeigen von Darstellungen des
ukrainischen Staatsgebietes ohne den Donbass (Oblaste Luhansk und
Donezk, Cherson, Saporischschja und der Krim), Flaggen der Separatistengebiete Luhansk und Donezk und der derzeit unter russischer Kontrolle stehenden Gebiete Cherson, Saporischschja und der Krim,
g. das Abspielen und Singen russischer/ukrainischer Marsch- beziehungsweise
Militärlieder, (insbesondere aller Varianten des Liedes „Der Heilige Krieg“,
Swjaschtschennaja woina) in deutscher oder russischer Sprache,
h. das Billigen des derzeit von Russland gegen die Ukraine geführten Angriffskrieges sowie Verhaltensweisen, die dazu bestimmt und geeignet sind,
Gewaltbereitschaft zu vermitteln,
i. das Tragen einer Aufmachung, die dazu geeignet und den Umständen nach
darauf gerichtet ist, den äußerlichen Eindruck einer Sympathisierung mit
russischem oder ukrainischem Bezug zu erwecken oder die der Billigung, Verherrlichung oder gar Glorifizierung des Angriffskrieges Russlands auf die Ukraine dient untersagt wird.

Von der Untersagung unter I. d. und e. sind die dort benannten Abzeichen, Fahnen und Flaggen ausgenommen, soweit diese Teile von Kranzschleifen, Blumengebinden oder vergleichbarer Gegenstände sind, die anlässlich der Gedenktage an den Ehrenmalen niedergelegt werden sollen.
https://openjur.de/u/2468286.html
Oud 7 juli 2024, 10:39   #53814
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Zeker. Met dit forum als getuige waarschuw ik nu al dat de Russische ambassade in Nederland een brandend haardvuur wordt als Rusland een NAVO-land aanvalt. Het Russische ambassadepersoneel in Nederland heeft openlijk gedreigd een kernwapen op Nederland af te voeren, evenals jaknikkers in het pseudo-parlement van Rusland. Als jullie dreigen, dreig ik ook.
Tegenover dergelijke oorlogstaal toont Nederland zich wel eens veel te laks. In Letland heeft men in mei van dit jaar twee Russische diplomaten het land uitgezet omdat ze ook dergelijke taal in de mond hadden genomen.
Oud 7 juli 2024, 10:53   #53815
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tegenover dergelijke oorlogstaal toont Nederland zich wel eens veel te laks. In Letland heeft men in mei van dit jaar twee Russische diplomaten het land uitgezet omdat ze ook dergelijke taal in de mond hadden genomen.
Dat ben ik helemaal met je eens. De enige taal die Russen kennen is een grote bek terug geven en spierballen tonen. Wat mij betreft wordt de Russische ambassade platgegooid en maken we er een varkensstal van.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2024, 11:02   #53816
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Politiebevel uit 2023. Op de volgende bladzijden wordt dan ook de plaatsen aangeduid waar een verbod geldt:

https://openjur.de/u/2468286.html
Een verbod van enkele uren in enkele wijken, als ik het goed begrepen heb.
En ongetwijfeld is de reden niet eens ideologisch, maar om bvb. Oekraïense tegen betogers niet te provoceren.

Ook Oekraïense vlaggen werden verboden:

Germany announces ban on Ukrainian flags during WWII Victory Day parade

https://www.foxnews.com/world/german...ory-day-parade
Oud 7 juli 2024, 11:03   #53817
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om maar te zeggen, de Sovjet-Unie heeft de grote meerderheid van de Russen, Oekraïners, etc. gevormd, en meestal op een positieve manier. (tot 2013 gaf elke opiniepeiling, ook westerse, aan, dat de overgrote meerderheid van de Oekraïners heimwee hadden naar de Sovjet-Unie) Door desinformatie kan men in het Westen dit cruciaal element niet begrijpen.
Zoals al eerder geschreven: nostalgie is een raar beestje. Het zorgt ervoor dat mensen het verleden veel rooskleuriger aanvoelen en voorstellen dan het ooit is het geweest toen het heden was. Net zoals zowat iedereen met een warm gevoel terugkijkt naar de eigen colleg ejaren, terwijl je ze op het moment zelf soms hartgrondig verfoeide. Daarnaast is het ook zo dat reportages en ander beeldmateriaal uit de voormalige Sovjet-Unie altijd het mooie toonde. Alles stond in dienst van de propaganda.

Daarnaast is er feit dat de overgang van een - in de jaren tachtig al compleet uitgeleefd en vermolmd - communistisch systeem naar een beginnende markteconomie is heel moeilijke zaak is geweest in veel voormalige Sovjet- en Oostbloklanden. Net echt verwonderlijk, daar het grootste deel van de mensen niet geleerd werd om initiatief te nemen en voor zichzelf te denken. Het zit nog altijd bij veel Russen heel diep en dat merk je ook aan bijvoorbeeld huisvesting. Als de overheid niet tijdig initiatief neemt, verloederen woonblokken en voelt niemand van de inwoners zich geroepen om buiten het eigen appartementje ook maar iets te doen. Dit is trouwens een van de zaken waaruit blijkt dat in de Baltische staten een andere mentaliteit leeft: ook daar vind je, net als in ieder ander voormalige Sovjetland, oude chroesjtsjovka's maar in de meeste gevallen bouwtechnisch en naar omgeving veel beter onderhouden. Balten nemen zelf initiatief.

Zoals met nostalgie gaat: met de voortgang van de generaties verdwijnt het. Dat zien we ook in Oekraïne. En daarom bent u daar weer met uw halve waarheid: we leven niet meer in 2013 maar in 2024. Uit een veel recentere bevraging (2020) bleek dat nog minder dan een derde van de Oekraïners de ineenstorting van de Sovjet-Unie betreurt.

https://kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=950

Uit die bevraging blijkt ook hoe er niet alleen een enorm verschil is tussen de generaties en opleidingsniveau (hogergeschoolden slechts een minimale graad van nostalgie), maar ook etniciteit doorslaggevend blijkt. Slechts een kleine minderheid onder Oekraïners kijken positief terug op de Sovjet-Unie, terwijl het bij de etnische Russen heel anders is.
Oud 7 juli 2024, 11:04   #53818
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een verbod van enkele uren in enkele wijken, als ik het goed begrepen heb.
En ongetwijfeld is de reden niet eens ideologisch, maar om bvb. Oekraïense tegen betogers niet te provoceren.
Nochtans had ik het al eerder geschreven:

Citaat:
Toch wel. Alleen is er in een Duitsland geen algemeen verbod, maar wel een verbod dat op bepaalde plaatsen voor een aantal gelegenheden werd uitgevaardigd. Maar kijk, u toont weer eens aan dat u al lang niet meer mee bent met de werkelijkheid. U bent mentaal ergens blijven steken in de tijd van de Koude Oorlog, waardoor u uw "fellow traveler"-houding nooit afgelegd hebt.
Oud 7 juli 2024, 11:04   #53819
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat moet je dan zeggen van westerse diplomaten die deelnemen aan betogingen tegen de zittende president zoals tijdens Maidan in 2014 of de poging tot Maidan in Minsk? Meer zelfs, die opruiende toespraken gaven en "koekjes uitdeelden" aan de opstandelingen.
Oud 7 juli 2024, 11:13   #53820
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Voor zover er inderdaad heimwee is naar de vroegere Sovjet-Unie, is het verkeerd dat nu allemaal terug te voeren tot een heimwee naar een door Rusland gedomineerde situatie.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be