Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 maart 2012, 17:37   #521
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
“De realiteit is dat in betere tijden het grootste deel van de winsten werd geprivatiseerd, terwijl het merendeel van de verliezen nu genationaliseerd wordt."
Nouriel Roubini

Wie daaraan wil meewerken is zelfdestructief en verre van lui.
Daar aan meewerken doet men in het zuiden van het land schijnbaar al decennialang.
fantoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 18:22   #522
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
In utopia, dat is eind van de straat naar links en dan 5000 km rechtdoor.
Lol, als je je zo bezig hoort zou een mens nog gaan denken dat je het niet eens kan hebben dat er anderen zijn die zich niet laten vangen aan jouw beperkte wereldje

Maar als het je gerust kan stellen, Dow boeit me niet. Shell vind ik al boeiender
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 20:46   #523
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Lol, als je je zo bezig hoort zou een mens nog gaan denken dat je het niet eens kan hebben dat er anderen zijn die zich niet laten vangen aan jouw beperkte wereldje

Maar als het je gerust kan stellen, Dow boeit me niet. Shell vind ik al boeiender
Och als de discussie draait rond een paar euro interesseert ze me toch niet.

Mensen die claimen uniek en onbetaalbaar te zijn en niet weten hoe de lonen in elkaar zitten...daar heb ik zo mijn bedenkingen bij.
Je zit toch niet op de aanwervingsdienst?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 21:07   #524
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Och als de discussie draait rond een paar euro interesseert ze me toch niet.
Als ik mijn eigen loonbrief bekijk, dan denk ik aan verdubbelingen en meer op enkele jaren tijd. Niet exact enkele euro's dus

Citaat:
Mensen die claimen uniek en onbetaalbaar te zijn en niet weten hoe de lonen in elkaar zitten...daar heb ik zo mijn bedenkingen bij.
Je zit toch niet op de aanwervingsdienst?
't Kerkhof ligt vol met onmisbaren, maar dat maakt jouw stelling er nog niet juister op zenne. En nee, niet op de aanwervingsdienst.
Oud 18 maart 2012, 21:52   #525
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ik mijn eigen loonbrief bekijk, dan denk ik aan verdubbelingen en meer op enkele jaren tijd. Niet exact enkele euro's dus

't Kerkhof ligt vol met onmisbaren, maar dat maakt jouw stelling er nog niet juister op zenne. En nee, niet op de aanwervingsdienst.
Als ik mijn eigen 'loonbriefje' bekijk dan denk ik dat je nog fel uit uw pijp moet komen maar dat betekent niet dat Mambo geen gelijk heeft.

Superfaxen kan het kaptialisme missen als de pest of het gaat failliet...
(is niet persoonlijk bedoeld).
Oud 18 maart 2012, 22:15   #526
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fantoom Bekijk bericht
Als ik mijn eigen 'loonbriefje' bekijk dan denk ik dat je nog fel uit uw pijp moet komen maar dat betekent niet dat Mambo geen gelijk heeft.
En 't betekent evenmin dat hij wel gelijk heeft, dus eigenlijk zorg je hier enkel voor wat schermvulling?

Citaat:
Superfaxen kan het kaptialisme missen als de pest of het gaat failliet...
(is niet persoonlijk bedoeld).
Pubers daarentegen hebben we klaarblijkelijk nooit genoeg (pun intended)
Oud 18 maart 2012, 22:23   #527
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
En 't betekent evenmin dat hij wel gelijk heeft, dus eigenlijk zorg je hier enkel voor wat schermvulling?

Pubers daarentegen hebben we klaarblijkelijk nooit genoeg (pun intended)
Inderdaaa...
Oud 18 maart 2012, 22:46   #528
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Tja als u dat zegt dan zal het wel waar zijn zeker.
Maar kom ik neem aan dat we allen bij kunnen beginnen en dat we wijselijk niet over de loonbaremas dan zullen praten?
Gewoon zo wat uit de losse pols onderhandelen?

Hoeveel wenst u meneer?
Och 5000 euro om te beginnen en volgend jaar 10'000?

oe dat gaat nie? ('k had nochtans op een forum ergens gelezen...)

Laatst gewijzigd door Mambo : 18 maart 2012 om 22:57.
Oud 18 maart 2012, 22:59   #529
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja als u dat zegt dan zal het wel waar zijn zeker.
Maar kom ik neem aan dat we allen bij kunnen beginnen en dat we wijselijk niet over de loonbaremas dan zullen praten?
Gewoon zo wat uit de losse pols onderhandelen?

Hoeveel wenst u meneer?
Och 5000 euro om te beginnen en volgend jaar 10'000?
Bij internationale bedrijven worden de salarisschalen van "kader" (ingenieurs, wetenschappers, managers, etc...) uit de CAO onderhandelingen gehouden, want zij zijn slechts zelden vertegenwoordig door trade unions (vakbonden). Ik ken geen enkele ingenieur lid van een vakbond btw.

Zij gaan gewoon aan tafel zitten met een bedrijf die haar salarisschalen aanpast aan de markt. Je kan geen hooggeschoold talent aantrekken als je je salarisschalen (die bij functies horen) niet aanpast aan de markt. En CAO onderhandelingen lenen zich daar niet toe. Het geeft een werkgever veel te weinig flexibiliteit voor talent aan te trekken en meer te betalen.

Als je bedrijf geld maakt met genetische aanpassingen van planten, ga je veel geld willen betalen voor een doctor in de bio-ir genetica richting.

Topbedrijven doen zowat altijd aan salarisonderhandelingen. Dat is trouwens ook een moment om je solicitant weer eens te "testen"...doet hij het goed, en haalt hij meer geld binnen, des te beter.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 23:18   #530
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Bij internationale bedrijven worden de salarisschalen van "kader" (ingenieurs, wetenschappers, managers, etc...) uit de CAO onderhandelingen gehouden, want zij zijn slechts zelden vertegenwoordig door trade unions (vakbonden). Ik ken geen enkele ingenieur lid van een vakbond btw.

Zij gaan gewoon aan tafel zitten met een bedrijf die haar salarisschalen aanpast aan de markt. Je kan geen hooggeschoold talent aantrekken als je je salarisschalen (die bij functies horen) niet aanpast aan de markt. En CAO onderhandelingen lenen zich daar niet toe. Het geeft een werkgever veel te weinig flexibiliteit voor talent aan te trekken en meer te betalen.

Als je bedrijf geld maakt met genetische aanpassingen van planten, ga je veel geld willen betalen voor een doctor in de bio-ir genetica richting.

Topbedrijven doen zowat altijd aan salarisonderhandelingen. Dat is trouwens ook een moment om je solicitant weer eens te "testen"...doet hij het goed, en haalt hij meer geld binnen, des te beter.
uhuh klopt voor een deel.
In het hoger kader regelen ze hun zaakjes wel onderling maar dan zit je op bestuursniveau.

Bv die belgacom baas die voor een overheidsbedrijf werkt en 2,4 miljoen opstrijkt terwijl gans belgacom wel volgens de baremas betaald wordt.
Maar hij moet voor de onderzoekscommissie komen hiervoor.

Lonen worden nu eenmaal niet vastgelegd door mensen die wel of geen lid zijn van een vakbond.
De werkgeversorganisaties doen dat in overleg en die zijn bindend.

Nu je kan wat pendelen tussen de categorieen en daar wat extra voor bij geven maar veel meer zit er ook niet in.
Nu ja dikwijls heeft men voor 1 en hetzelfde werk wel 10 categorieen en verschillende loonschalen.
Dus daar liggen die marges meestal.
En een beetje goodwill voor mensen die wat uitzonderlijks in te brengen hebben.
Of in de verkoop op percentages.

Maar men moet er eens de belasting schaal naastleggen.
Een hoger loon betekend heel vaak een lager netto loon.
Om 100'000 euro per jaar over te houden spreken we al van een loon rond de 250'000. En dan hebben we de werkgeverskost nog niet eens in rekening.
Dus men zal redelijk uniek moeten zijn.

Laatst gewijzigd door Mambo : 18 maart 2012 om 23:20.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be