![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#521 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 1 juni 2012 om 17:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#522 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dank dat u uw eigen stelling onderuithaald.
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). |
![]() |
![]() |
![]() |
#523 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Schuldig verzuim is nochtans een misdaad. En maar goed ook.
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). |
![]() |
![]() |
![]() |
#524 |
Minister-President
|
![]() Terug naar herverdeling, de reden waarom deze thread gestart werd.
Ik heb even een vb uitgewerkt van hoe herverdeling er zou kunnen uitzien en wat de effecten ervan zouden zijn. Stel dat je mondiaalafspraken zou kunnen maken om overal dezelfde tarieven toe te passen en je zou op de volgende manier taxeren 1) op jaarlijkse inkomsten of winsten van 0 tot 5.000,00 0% 5.000,00 tot 10.000,00 1% 10.000,00 tot 20.000,00 5% 20.000,00 tot 50.000,00 10% 50.000,00 tot 100.000,00 15% 100.000,00 tot 500.000,00 20% 500.000,00 tot 1.000.000,00 30% 1.000.000,00 tot 10.000.000,00 40% 10.000.000,00 tot 100.000.000,00 50% 100.000.000,00 tot 1.000.000.000,00 60% boven 1.000.000.000,00 75% op vermogen (kapitaal en vastgoed) van 0 tot 5.000,00 0% 5.000,00 tot 10.000,00 0,1% 10.000,00 tot 20.000,00 0,5% 20.000,00 tot 50.000,00 1% 50.000,00 tot 100.000,00 1,5% 100.000,00 tot 500.000,00 2% 500.000,00 tot 1.000.000,00 3% 1.000.000,00 tot 10.000.000,00 4% 10.000.000,00 tot 100.000.000,00 5% 100.000.000,00 tot 1.000.000.000,00 6% boven 1.000.000.000,00 7,5% Zoals te zien wordt met een aantal schijven gewerkt zowel voor jaarinkomen als voor vermogen. De taxatie wordt (logischerwijze) hoger naarmate inkomen of vermogen groter worden. Natuurlijk zijn bovenstaande tarieven slechts een indicatie/hulpmiddel om de zaak aanschouwelijk te maken. Met een eenvoudige regelgeving kan je op een vrij simpele manier hetgeen jarenlang scheefgegroeid is vrij simpel en redelijk zachtaardig terug rechttrekken. Iemand met een vermogen van 1 miljard en meer zou er 30 jaar over doen om terug te zakken naar 100 miljoen (nog steeds niet aan de bedelstaf) zelfs zonder dat die ook maar 1 euro zou verdienen gedurende al die jaren of zonder dat er intresten in rekening gebracht worden. Ook mensen die goed verdienen worden niet echt zwaar getaxeerd. Mensen die bvb een jaarinkomen tot 100.000 euro hebben worden op de hoogste schijf slechts 20% getaxeerd Ik denk dat deze relatief lage taxatie op jaarinkomen voldoende gecompenseerd word door taxatie op vermogen al heeft dit ook geen verschroeiende uitwerking. De hoogste taxatievoet voor mensen met een vermogen tot 1 miljoen bedraagd al bij al een bescheiden 3% hetgeen ongeveer overeenkomt met hetgeen normaal gezien gemakkelijk kan gewonnen worden (via intresten) op dit bedrag en dus min of meer op een nuloperatie uitkomt. De tarieven gaan gradueel omhoog en maken dat de hoogste pieken worden afgetopt zodat de diepste dalen kunnen gevuld worden. Toch is het ook niet zo dat mensen totaal ontmoedigd worden om iets te presteren. Het is nog steeds heel goed mogelijk om heel goed te gaan verdienen. Het wordt alleen een heel stuk moeilijker om buitensporig op te potten. Ik maak me geen illusies, de kans dat een dergelijke regeling er komt acht ik zeer klein. Toch lijkt dit me de betere keuze. Een weg die geen bruuske inbreuk pleegt op bestaande situaties maar heel geleidelijk maakt dat er geen extreem hoge toppen noch extreem diepe dalen hoeven te ontstaan. Moeten we aanvaarden dat mensen die arm geboren worden bij voorbaat veroordeeld zijn om een tweede- of derderangsleven te leiden ongeacht hun capaciteiten. Moeten we blijven aanvaarden dat kinderen die rijk geboren worden elke dag rijker worden zonder hiervoor ook maar een klop te moeten doen en geen enkele bijdrage leverend aan het geheel der dingen. Het lijkt me eerlijker om het over een andere boeg te gooien ook al zal dit voor sommigen niet ver genoeg gaan en voor anderen al veel te ver gaan. Wel toont het aan dat om deze weg te gaan niets anders nodig is dan een wereldwijde wil en beslissing om het effectief ten uitvoer te brengen. Laatst gewijzigd door satiper : 2 juni 2012 om 19:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#525 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Op die manier begint iedereen op gelijke voet en je geld kan je niet meenemen in de kist.
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 2 juni 2012 om 19:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#526 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Beseft ge wel dat met zo een lage belastingen alle pamperstaten er geen 40 jaar meer over doen om failliet te gaan, maar dat op een paar jaar zullen zijn ? Om 50% inkomensbelastingen te betalen moet ge bij U al 10 miljoen per jaar verdienen terwijl dat ongeveer de gemiddelde belasting is in de meeste westerse landen (als ge alles bij elkaar rekent, BTW en zo erbij). Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...r_billionaires Ik ben ook tegen de uiterste concentratie van vermogen, omdat die op een zeker ogenblik zuivere macht betekent. Ik heb mij lang afgevraagd hoe je dat kan beperken, zonder het te stelen (via belastingen). Ik denk dat een betere manier gewoon is om bezit boven een zekere hoeveelheid assets gewoon niet te erkennen. Iets is tenslotte enkel maar je bezit omdat je het kan afdwingen en dat diefstal ervan verboden is. Welnu, het volstaat van op een zeker ogenblik niet meer te erkennen dat bezit het jouwe is. Dat heeft het voordeel dat het niet naar de staat gaat, maar dat het gewoon "vogelvrij" is. Het wordt zoals dingen die je in de natuur kan vinden. De "originele eigenaar" kan het nog altijd gebruiken zolang niemand het hem is komen afpakken, maar hij kan het bezit ervan niet meer via rechtswege afdwingen en diefstal ervan is geen diefstal voor de rechtbank.
![]() |
![]() |
#527 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
een koppel leeft in een vrij mooi huis en twee kinderen. Die kinderen leven daar gelukkig. Hun ouders hebben gespaard opdat die kinderen studies zouden kunnen doen in een goeie universiteit in het buitenland. Maar pech, als de oudste 16 is, sterft de vader aan een hartinfarct. Normaal zou de moeder alles erven, maar volgens jouw principe moet de ma dus het huis verkopen en de helft van de verkoopprijs aan de staat geven en de helft van het spaargeld dat ze beiden hadden, ook aan de staat geven. Hiermee kan de moeder nog een kleinere woning kopen en de kinderen nog een redelijke opvoeding geven, maar de droom om hen in de USA te laten studeren is in rook opgegaan. Verdere pech, als de oudste 19 is, en de jongste 16, dikke pech, de ma wordt omvergereden door een zatte automobilist. De kinderen staan nu op straat want de staat neemt hun af wat er nog overbleef van het gezinskapitaal. De oudste moet zijn studies stoppen om wat jobkes gaan te doen, om zijn jongere broer toch nog bij te staan tot hij volwassen is. Maar ondertussen heeft de staat dus wel hun geld binnengerijfd. Daarmee worden zonnepanelen op de villa van de (vroegere) overbuur gesubsidieerd, die met de opbrengst daarvan een grote BMW X5 koopt, en anderzijds uitkeringen geeft aan Mohammed en zijn 10 kinderen die nooit van zijn leven gewerkt heeft. Kwestie van billijk te zijn een eerlijk te herverdelen.
![]() |
![]() |
#528 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Studiebeurs? Erasmus? Ik zie hier dus geen enkele reden om erfenis te behouden. Citaat:
Citaat:
Kortom ik zie hier dus geen enkele reden om erfenis niet af te schaffen. Het zorgt ervoor dat iedereen dezelfde start maakt ongeacht familiale en financiele toestand.
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 2 juni 2012 om 20:22. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#529 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik had het over GOED onderwijs
![]() ![]() Maar wat jij dus zegt is: OK mannekes geef mij maar dat spaargeld af aan de staat, zodat de staat het nadien (nadat het ondertussen aan veel vingers is blijven plakken) kan teruggeven. Wat je uiteindelijk bekomt is dat je mensen ontmoedigt om iets voor hun kinderen willen op te bouwen. Dat koppel dat dat wist, en normaal gezien hard is gaan werken om hun kinderen iets kunnen te gunnen dat anderen die het laxer deden niet konden, gaat nu dus geen klop meer verleggen. Want de kans is te groot dat ze dat allemaal voor niets doen ; erger, dat ze het niet alleen niet aan hun kinderen zullen kunnen laten, maar nog veel verschrikkelijker: dat ANDERE kinderen daar zullen van profiteren en concurrent zullen zijn voor de hunne ! Dan beslissen die ouders dus van VOORAL NIET TE VEEL te werken en te produceren, om vooral niks aan anderen bij te dragen. Aangezien ze toch niks aan hun eigen kinderen kunnen nalaten, en dat die "recht" zullen hebben op de eenheidssoep die aan iedereen wordt gegeven. En op die manier ontmoedig je iedereen die anders iets had willen investeren, en beloon je alle lamzakken. Citaat:
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 2 juni 2012 om 20:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#530 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
U wil gewoon de ongelijkheid in stand houden. Niet meer niet minder. Citaat:
Was die uitspraak niet van u: "Give a man a fish and he will eat for a day, teach a man to fish and he will eat for a lifetime". Vertaling: "Geef je kinderen je geld etc........" Citaat:
Citaat:
Ik ken geen enkel privebedrijf dat goede kwaliteit levert. Ik ken enkel privebedrijven die goed genoege kwaliteit of niet goed genoege kwaliteit leveren. Prive bedrijven zijn net hetzelfde als de staat, alleen kosten ze meer gezien zij winst dienen te maken. Moest onderwijs louter prive zijn zouden enkel de vakken gegeven worden die interessant zijn voor het bedrijf dat het onderwijs sponsort. Kortom ik heb hier nog altijd geen enkele reden gezien om erfenis te behouden. Buiten wanneer men de ongelijkheid in stand wil houden.
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 2 juni 2012 om 21:19. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#531 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Gelukkig zijn er ook nog wel heel wat bedrijven die geen winst maken, en overeind gehouden worden door overheidssteun, hetzij financiële steun, hetzij beschermende regulering. Ik neem aan dat je voor deze niet-winstgevende bedrijven uit de particuliere sector een uitzondering wil maken, en zult toegeven dat déze bedrijven ons tenminste géén geld kosten. In hoeverre mijn aandacht voor het overige positief is, zal ik maar in het midden laten. Ik dacht toch wel even: als we alles gehad hebben, dan krijgen we dit!
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 2 juni 2012 om 21:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#532 |
Minister-President
|
![]() Vind ik zelf niet zo'n goed idee, Patrick heeft al grotendeels verwoord waarom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#533 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De tarieven zijn maar om de discussie opnieuw een richting te geven. Ik denk dat er voldoende vermogen is om langs deze weg de inkomstenbelasting drastisch te verlagen. Daar gaat het in feite om. Ik wil ook niet zo ver gaan dat initiatief ontmoedigd wordt, hetgeen je zelf terecht hier en daar aankaart en waar je wel een punt hebt in je discussie met Fallen Angel. Mensen met uitzonderlijke of bovengemiddelde talenten moeten blijvend aangemoedigd worden om deze in te zetten. Vogelvrij maken van vermogen lijkt me niet zo'n goed idee, moeilijk uitvoerbaar alsook rellenbevorderend lijkt me. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#534 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Niet dat dat op zich slecht is. Als dit de huidige belasting vervangt, waar mag ik tekenen?
Wortelloze bomen vallen Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 2 juni 2012 om 22:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#535 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#536 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als je vermogen zou gaan belasten zou dat wel ten goede moeten komen van wie na ons komt. Het totale vermogen is immers onze aarde. Als je wil dat mensen er op vooruitgaan dan kan je dat niet realiseren door de aarde steeds in kleinere stukjes te gaan hakken. Ook aan ons voortplantingsgedrag moet dus maw gewerkt worden. Pas dan kan herverdeling uiteindelijk succesvol zijn. Laatst gewijzigd door satiper : 2 juni 2012 om 22:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#537 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Ik werk eigenlijk vooral om zo min mogelijk bij te dragen zodat de maatschappij er zo weinig mogelijk van kan afpakken, en ondertussen toch zo goed en zo plezierig mogelijk te leven. Ik zal dus zeker niet proberen om "vermogen op te bouwen", nee. Veel te veel kans dat ik daar zelf niks aan heb, en nog erger, dat de staat daar wel iets zou aan hebben. Citaat:
Moest de staat "gratisch wasmachines" geven, dan hadden we het Trabant equivalent van de wasmachine VOOR IEDEREEN. Iemand die toch maar een wasmachine van 200 Euro zou gekocht hebben (misschien een meerderheid) die vindt dat prima dat hij dat nu voor niks krijgt. Maar iemand die liever een goeie machine had, en in plaats van naar Tenerife gaan te fuiven lieve dat jaar in een wasmachine had geinvesteerd, wel, die heeft het aan zijn dingskes. Hij kan dat gewoon niet meer krijgen. Het wordt hem zelfs tegengewerkt, ook al had hij er de middelen voor, die worden afgepakt, en van de slag is er geen markt meer voor en worden die niet meer gemaakt. Komaan, we hebben toch genoeg gezien tijdens de fameuze commie jaren wat "gratis en voor iedereen" betekent qua kwaliteit, he. Grijze blokken, trabantjes, veel vervuiling .... Citaat:
Maw, de winst van de prive komt van het feit dat de prive zijn kosten drukt ten opzichte van de staat die er maar mee gooit. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#538 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zal op uw originele vraagstelling antwoorden, trouwens:
Citaat:
Inderdaad is een arme de kans geven om rijk te worden met middelen A, en als hij rijk geworden is, die middelen A (eventueel met interest) terugkrijgen, niks anders dan een investering in een potentieel, en is er een markt voor (er zijn genoeg armen). StudieLENINGEN zijn zo een mogelijkheid. Als je "een arme die zich opwerkt" ziet als een bron van nieuwe rijkdom, dan is dat perfect mogelijk. En ok, de maatschappij kan een klein steuntje geven, door bijvoorbeeld een stuk van het risico van de lening op zich te nemen. Citaat:
Het idee moet weg dat rijken rijk zijn op de kap van de armen. Dat is enkel zo door staatsbemoeienis. Rijken in een vrije maatschappij dragen bij tot de economische rijkdom. Hoe meer rijken er zijn, en hoe rijker ze zijn, hoe beter de economie in zijn algemeen werkt. (dat zie je trouwens: in Monaco of zo klagen de winkeliers en zo niet echt dat er daar teveel rijken op hun kap leven ![]() Rijken minder rijk maken is economisch nefast (en fundamenteel tegen de borst stotend) - tenzij die rijkdom een louter machtsinstrument wordt, wat niet kan in een zuiver vrije maatschappij, maar in de praktijk altijd zal optreden wegens de onvermijdelijke staatscorruptie. Maar dat is enkel bij zeer grote fortuinen.
![]() |
![]() |
#539 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het enige dat ik zeg is dat wanneer erfenis wordt afgeschaft iedereen dezelfde start maakt. Kies je ervoor om op je gat te gaan zitten dan mag je niet verwachten dat je meer gaat hebben dan iemand die werkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#540 | ||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Iedereen begint aan 0 euro in het leven. En onderwijs en medische zorgen zijn volkomen gratis. Op die manier is ongelijkheid de oorzaak van je eigen acties. En indien het niet de oorzaak is van je eigen acties zijn er nog altijd de sociale voorzieningen. Ah u bent het niets eens met die stelling? Citaat:
Citaat:
Voor goede kwaliteit moet je bij vrijwilligers/hobbyisten of militaire staatsbedrijven zijn. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
||||||
![]() |
![]() |