![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#521 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat tegenwoordig blijkbaar de mannelijke vorm korrekt is lijkt mij een toegeving aan het noorden waar de geslachten aan het eroderen zijn. Meer nog, U kan zelfs nooit fout zijn. Citaat:
![]() EN in uw geval dus niet soms... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 juli 2013 om 11:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#522 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Laat maar.
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij. Laatst gewijzigd door Cloggie : 6 juli 2013 om 11:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#523 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#524 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er staat ook een 'm' maar dan tussen haakjes. Van Dale schijnt dus aan te geven dat de vrouwelijke vorm de voorkeur verdient. En terecht, dat men die m maar vlag schrapt.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 juli 2013 om 11:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#525 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In Rijksnederland is alles aan het vermannelijken, en dat nadat onder druk van ginds de akkusatief (het 'den'-gebruik)' moest sneuvelen in 1948. ![]() En waarom, omdat toen reeds het genusgevoel aan het verwateren was.....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 juli 2013 om 11:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#526 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ja, jullie hebben gelijk. Naar mijn gevoel was het mannelijk. Maar het kan allebei. Wat betreft het verschil tussen mannelijke en vrouwelijke woorden kan ik wat dat betreft een opfriscursus gebruiken.
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij. Laatst gewijzigd door Cloggie : 6 juli 2013 om 11:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#527 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#528 |
Europees Commissaris
|
![]() IK denk dan ook niet in stereotiepen, zoals gij. De Zuid-Nederlanders zijn altijd de hoeders van het Nederlands geweest.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 juli 2013 om 11:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#529 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
"Hoe weet je of een woord mannelijk of vrouwelijk is? Het verschil tussen mannelijk en vrouwelijk woordgeslacht is in het Nederlands al lange tijd aan het vervagen. Onzijdige woorden zijn nog goed herkenbaar aan het lidwoord het, maar mannelijke en vrouwelijke woorden hebben allebei het lidwoord de. Er zijn zelfs vrij veel de-woorden die niet meer specifiek mannelijk of vrouwelijk zijn; in het Groene Boekje of in een woordenboek staat bij deze woorden alleen de of m/v. In de praktijk betekent dit dat de meeste Noord-Nederlanders ze als mannelijk woord opvatten, en dat veel Vlamingen en Zuid-Nederlanders, die het 'oude' woordgeslacht nog wel herkennen, als vrouwelijk." Ik moet ook zeggen dat ik me er weinig mee bezig heb gehouden.
![]() |
![]() |
#530 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind dit anders een zeer stereotiep antwoord dat uit uw pc komt te rollen.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 juli 2013 om 11:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#531 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het jammerlijke is echter dat men dit korrekte taalgebruik nu smalend onderbrengt bij 'verkavelingsvlaams'... ![]() Het blijkt dus dat het verdwijnen van de dialekten neerkomt op het verlies van taalgevoel. (Zijsprong: Een Vlaanderaar die zijn dialekt spreekt zal zich nooit vergissen in het gebruik van ij/ei. Als hij een lange i hoort wordt ij geschreven.) Een hartverscheurd pleidooi tegen het wegvallen van de verbuigings-n, vinden we ook hier: (zie de link in die post van mij) http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=523
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 juli 2013 om 11:43. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#532 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#533 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Is dat uberhaupt een probleem dan? Ik ken er weinig die het verschil tussen ei en ij niet kennen. Ik zie vaker problemen met het niet weten of iets met een d of t geschreven moet worden. Ik zelf moet toegeven dat wanneer ik snel iets schrijf ik iets nog wel eens zonder dt zal schrijven, mea culpa.
![]() |
#534 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
(Ik bedoel maar, wat baat het als ge weet dat het hij wordt is zonder dat te kunnen verklaren.) Een j werd vroeger net zoals een e gebruikt om een klinker te verlengen. IK ga ervan uit dat het dus mogelijk is dat men vroeger dus in de standaardtaal, tijd uitsprak met een lange i. OF dat het Vlaanders tenminste een sterke normerende invloed had op de spelling van de standaardtaal.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 juli 2013 om 14:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#535 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Tied wordt hier wel gezegd in de dialekten in het noordoosten van het land. Daar wordt de ij vaak als een ie uitgesproken. Overigens weerhoudt het feit dat ik niet kan verklaren waarom iets een ei of een ij moet zijn me er niet van om de woorden die deze letters bevatten correct te schrijven.
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij. Laatst gewijzigd door Cloggie : 6 juli 2013 om 14:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#536 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Wat bij ons een ij is is trouwens ook in het Fries vaak een ie. http://fy.wikipedia.org/wiki/Tiid
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij. Laatst gewijzigd door Cloggie : 6 juli 2013 om 14:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#537 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#538 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Die Friese en Saksische dialekten hebben wel meer gemeen met het West-Vlaams. Citaat:
Citaat:
Maar een taalminnaar gaat op zoek naar verklaringen en samenhangen.Naar het hoe en waarom.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 juli 2013 om 20:34. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#539 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Hey hey, Fries is geen dialekt he? Fries is een taal.
![]() |
#540 |
Europees Commissaris
|
![]() Akkoord, maar het punt dat ik wou maken is dat het Fries en Nedersaksisch als ingveoonse talen wel wat gemeen hebben met het West-Vlaams dat heel wat ingveonismen kent.
Vandaar waarschijnlijk dat men in die drie talen ie zegt waar ij gescheven wordt.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |