Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 november 2016, 19:34   #521
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Het beste bewijs dat ik geen Francofonie -hater ben .

Ik ben wel tegen de verfransing van Vlaanderen ,
maar in Frankrijk of Wallonië heb ik geen enkel probleem met het Frans.
Probleem is een groot woord, maar ik acht het bijzonder jammer dat het Waals het loodje heeft moeten leggen voor het Frans. Zelfs de Waalse tongval is op zijn retour.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2016, 20:16   #522
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Maar ook Luxemburg scoort veel beter dan Wallonië.
In Luxemburgs spreekt men dan ook een West-Germaanse taal: Luxemburgs of Letzeburgs.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2016, 11:53   #523
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Als ik in Amsterdam kom en iets in het Nederlands (met Vlaams accent) zeg, antwoorden Nederlanders me vaak in van dat Nederlands-Engels. Dat zegt me twee dingen:

- onze taalverwantschap met Nederlanders verkleint
- Nederlanders denken vooral dat ze goed Engels praten, en doen het te pas en te onpas.
Om dergelijke conclusies te trekken moet je wel geen uitgebreide contacten hebben met Walen en Nederlanders. Ik heb jaren met beide groepen samengeleefd op campings; zowel in Wallonië (omgeving Verviers)als aan de Maaskant.
Twee vaststellingen. Tussen Walen en Duitsers botert het niet. We moeten ons dus niet benadeeld voelen als Vlamingen. Walen kennen gewoon geen andere taal en willen ook geen andere taal leren. Mogelijk hebben ze dat niet nodig in hun leefwereld. Maar ongelijk hebben ze.
Voor wat betreft de Nederlanders; dezen spreken beter Engels. Kan ook niet anders want in Nederland geniet Engels als tweede taal de voorkeur.
Maar een Nederlander met een te dikke nek stamelt ook graag Frans als hij zich wil onderscheiden van de rest. Als hij Engels spreekt maakt hij kans dat zijn soortgenoten beter deze taal spreken. Frans geeft hem het middel om zich boven zijn plebs-soortgenoten te verheffen.
Vervelend wordt het dan wel als ze tussen Belgen vertoeven die op hun beurt kunnen antwoorden in het Frans. Hun dikke nek verdwijnt dan even vlug als hij opgezwollen geraakte. Dan probeert hij het liever in het Engels.
Dezen van de Maaskant zijn het gevaarlijkst. Want er zijn er een heleboel die ook dialect-Duits spreken. Die durven het rijtje afgaan.
Eerst in het Frans als er soortgenoten bij zijn. Ofwel in het Engels als het Belgen betreft. En vervolgens Duits als al het andere niet baat.
Het probleem is dus complexer dan sommigen hier laten uitschijnen.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2016, 05:29   #524
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Om dergelijke conclusies te trekken moet je wel geen uitgebreide contacten hebben met Walen en Nederlanders. Ik heb jaren met beide groepen samengeleefd op campings; zowel in Wallonië (omgeving Verviers)als aan de Maaskant.
Twee vaststellingen. Tussen Walen en Duitsers botert het niet. We moeten ons dus niet benadeeld voelen als Vlamingen. Walen kennen gewoon geen andere taal en willen ook geen andere taal leren. Mogelijk hebben ze dat niet nodig in hun leefwereld. Maar ongelijk hebben ze.
Voor wat betreft de Nederlanders; dezen spreken beter Engels. Kan ook niet anders want in Nederland geniet Engels als tweede taal de voorkeur.
Maar een Nederlander met een te dikke nek stamelt ook graag Frans als hij zich wil onderscheiden van de rest. Als hij Engels spreekt maakt hij kans dat zijn soortgenoten beter deze taal spreken. Frans geeft hem het middel om zich boven zijn plebs-soortgenoten te verheffen.
Vervelend wordt het dan wel als ze tussen Belgen vertoeven die op hun beurt kunnen antwoorden in het Frans. Hun dikke nek verdwijnt dan even vlug als hij opgezwollen geraakte. Dan probeert hij het liever in het Engels.
Dezen van de Maaskant zijn het gevaarlijkst. Want er zijn er een heleboel die ook dialect-Duits spreken. Die durven het rijtje afgaan.
Eerst in het Frans als er soortgenoten bij zijn. Ofwel in het Engels als het Belgen betreft. En vervolgens Duits als al het andere niet baat.
Het probleem is dus complexer dan sommigen hier laten uitschijnen.
Ik heb het effe samengevat voor U, une fois. ...Salut, Tsjuus, Doei.
Oud 29 november 2016, 05:40   #525
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Probleem is een groot woord, maar ik acht het bijzonder jammer dat het Waals het loodje heeft moeten leggen voor het Frans. Zelfs de Waalse tongval is op zijn retour.
Wees blij dat het Arabisch naturel klinkt in 't Waregems ook (504).

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 29 november 2016 om 05:41.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2016, 05:40   #526
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wees blij dat het Arabisch naturel klinkt in 't Kortrijks.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be