![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#521 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wie was het ? Uw bompa ? Uw nonkel ? WO1 collaborateur, Oostfonter in WO2 ? Er is een vrij bekende Van den Berghe die collaboreerde en 5 jaar heeft gekregen daarvoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#522 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#523 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#524 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Leopold III werd nooit echt afgezet. Hij was nog steeds de wettige koning. Bovendien was er het referendum dat zich ten gunste van de terugkeer van Leopold uitsprak.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 april 2018 om 17:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#525 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#526 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#527 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Men heeft de situatie zo gemanoeuvreerd dat Leopold III niet anders kon dan zijn koninklijke bevoegdheden overgedragen aan Boudewijn. Dat staat gelijk met abdicatie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#528 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Natuurlijk had de top van Duitsland schuld. Ze hadden hun soldaten niet moeten sturen met de opdracht van beestenstreken uit te halen in andere landen. Maar....in opdracht zijn er bij de anderen ook beestenstreken gebeurd. Een fluitje volstond om in opdracht zich te laten vermoorden. Voor wat en bij herhaling? Om een paar vierkante meter terreinwinst? Heel de omgeving van de ijzer was een knekelkerkhof. Allemaal in opdracht langs beide kanten. Beide partijen zaten vast. Gewoon verdedigen van de situatie volstond. Niet mensen open en bloot telkens opnieuw de vuurlinie in sturen. En wat oorlog betreft is mijn standpunt eenvoudig. Wie hem start is de misdadiger en hij mag hangen. Dat men Saddam heeft opgehangen was dus een juiste beslissing. Ik heb daar geen enkel probleem mee gehad. ![]() En soldaten voor het vuurpeleton brengen omdat zij weigerden was ook een misdaad. Niemand kan verplicht worden om andere mensen dood te schieten. Laatst gewijzigd door werkman : 15 april 2018 om 18:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#529 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iets wat tegen de Grondwet was. "Op 6 december 1941 trouwde koning Leopold met de op dat ogenblik reeds van hem zwangere Lilian Baels, dochter van oud-gouverneur van West-Vlaanderen Hendrik Baels. Het burgerlijk huwelijk werd op 7 december via een kerkelijke brief van kardinaal Van Roey bekendgemaakt. Daarin maakte deze ook melding van hun kerkelijk huwelijk dat reeds op 11 september door hem zou ingezegend zijn. De geboorte, zeven maanden later, van hun zoon Alexander op 18 juli 1942 maakte de reden van het burgerlijk huwelijk en het kerkelijk huwelijk dat er drie maanden aan voorafging (wat ook in strijd is met de grondwet[6]) ![]() https://nl.wikipedia.org/wiki/Leopol...an_Belgi%C3%AB Als Koning tegen de Grondwet handelen is een politieke daad, die kan tellen . Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 15 april 2018 om 18:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#530 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk. Maar juridisch was Leopold III de wettige koning van België. Men heeft hem eigenlijk gedwongen af te treden. Er kwam dus dwang bij te pas. Niet erg juridisch kosjer allemaal wat toen gebeurd is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#531 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 april 2018 om 18:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#532 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het getuigt van totale minachting voor de Grondwet. U vroeg een politieke daad en ik gaf er U een . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#533 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Witte kaproen als verdediger van de Belgische grondwet, wat gaan we hier nog allemaal te zien krijgen ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#534 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik stel alleen vast dat Leopold III tijdens WO II handelde tegen de Grondwet in en dat dit een politieke daad was. U poogt mij woorden in de mond te leggen die ik niet gezegd hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#535 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Jan draait inderdaad rond de pot. Het hangt ook mij de keel uit. Maar het is nu eenmaal zo. En in vele draden heb ik al vastgesteld dat hij graag een zijspoor in slaat en begint met pietluttigheden. Bewust? Ik vermoed het. Maar dat is nog steeds niet zo erg dan leugens komen verkondigen hoor Panda en op die manier te proberen om iemand belachelijk te maken. Ik durf ook wel eens rechtstreeks op de man of vrouw af te gaan maar dan niet met het gebruik van onwaarheden. Bovendien heb ik je ooit ook al eens een vraag gesteld. Maar........dan geef je afwezig. Dat je ze wel las besef ik achteraf wel als je opnieuw uitpakt en probeert. En het grote verschil tussen deelnemers hier op het forum dat de ene een waarschuwing krijgt voor een aanval en de andere niet. Snap je Panda? Ik alleszins wel hoor. ![]() Ik heb hier ooit zelfs al verklaard dat het mij niet raakt mocht ik van het forum vliegen. Dat er op het driehoekje gedrukt wordt wanneer ik een hele bende hun waarheid geef vind ik niet alleen flauw maar is een vorm van lafheid. Politieke zeden zeker? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#536 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De toenmalige regering heeft het Leopold III altijd kwalijk genomen dat hij, zonder enige goedkeuring van de regering, het capitulatieverdrag met Duitsland heeft ondertekend. De regering in Londen beschouwde dit als illegitiem. Vrij logisch anders kon Pierlot en de zijnen maar moeilijk hun verzet legitimeren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#537 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Merkwaardig is ook dat de kerkelijke bedienaar ook nadien nooit vervolgd werd. Het Belgisch strafwet voorziet echter een strafmaat voor dergelijke overtreding. Hier zien we toch duidelijk dat er sprake is geweest van klassejustitie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#538 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dat is ook zo. Dat huwelijk kon ook geen juridische gevolgen hebben. Meer nog, in feite is volgens onze wet zulk huwelijk nietig. Want wanneer het kerkelijk huwelijk niet voorafgegaan wordt door het burgerlijk, dan is zo'n huwelijk juridisch onbestaand. En bijgevolg, volgens de Belgische wet zijn Leopold en Liliane nooit getrouwd geweest. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 april 2018 om 19:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#539 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |