![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#521 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat heeft o.a. te maken met de goede ekonomie. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#522 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#523 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#524 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Beide zijn niet vergelijkbaar Al wat ge kunt zeggen is : ja ooit komt dat wel weer goed Merk op dat uw argumentatie ook enkel neerkomt op :. Zelfs bij meer actieven doden komt dat er op een mum van tijd weer door Ja wil ik zelfs voor tekenen : we elimineren gewoon 20% van de actieven en doen verder alsof onze neus bloed en vervangen die meteen door inactieven (liefst wat minder hé...excellente gelegenheid voor bedrijven) en pakken de draad op Da's nog beter he want dan hangen die inactieven niet langer aan den uier en zit ge niet met dat vakbondsgezever voor diegenen die ge wou ontslaan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#525 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#526 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik denk inderdaad dat discussie wienig zin heeft, want maakt niet uit wat ik (of iemand anders) aanbrengt, je kan altijd zeggen "als we dat hadden gedaan, dan was de schade veel lager dan nu", een claim die je niet kan hard maken nog ontkrachten. Dus ja... Ik vind uw assumpties om theoretisch aan te tonen dat de negatieve impact van een "laat maar vliegen" scenario helemaal niet zo erg is, te beperkt zijn; ik heb daar al op gewezen, maar ge blijft bij uw standpunt. Prima In ieder geval, deze claim van jou is alleszins aantoondbaar fout: Citaat:
![]() Ik zou toch (nog eens) zeggen, lees dit stuk toch nog maar eens - helemaal: https://medium.com/@tomaspueyo/coron...e-be9337092b56, vanaf "Option 1: Do Nothing"
![]() |
![]() |
#527 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() neen de opzet, zoals zo vele male, van zulk een frats is dat ik iemand zijn/haar simplistische kijk op de zaak even wil belichten Patrick refereert hier steeds naar die Spaanse ( andere wel gedocumenteerde voorbeelden zijn er niet echt ) om een vergelijking te maken en het punt dat we best wat doden aankunnen ( soms zelfs beter ) Hij negeert de verschillen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#528 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#529 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat ik zeg is: 1) deze epidemie heeft een veel lagere CFR bij actieven dan de Spaanse griep. 2) de Spaanse griep, de grotendeels "doorgebold heeft" (hier en daar maatregelen, geen globale lockdown) heeft in de jaren 20 niet voor een zware depressie gezorgd. Meer moet dat niet zijn. De gevolgen van covid-19 als die doorbolt, zullen dus geen zware depressie kunnen veroorzaken, want deze epidemie is, wat actieven betreft, stukken minder erg dan de Spaanse griep. Maw, de economische impact, die er wel zal zijn, zal niet dramatisch zijn in elk geval. Wat helemaal onbewezen is met de leerling-tovenaars die de wereldeconomie bij wet verbieden om te functioneren. Citaat:
Zoals ik al stelde, indien er een goed argument was om te zeggen "we doen 1 maand lockdown, en dan is het, volgens grote waarschijnlijkheid, voorbij", dan was die lockdown een goed idee. Maar dat argument is er niet. Het argument voor lockdown was: "de piek platstrijken", en dat is duidelijk iets dat niet op een maand, twee maand, of 6 maand kan gebeuren. Dus dat was een fake argument. Het echte argument... is er dus niet, behalve "hopelijk vinden we rap een geneesmiddel". Wat we gezien hebben, is dat er mensen zijn die hard geargumenteerd hebben voor een lockdown (want we moeten die grote golf platstrijken), en PAS VEEL LATER argumenten zijn gaan bedenken hoe het dan verder moest. Geen enkel van die argumenten maakt dat het binnen een maand of zo kan opgeheven worden. Men is nu rethoriek aan het bovenhalen zoals hammer/dance en wat weet ik allemaal maar dat is allemaal achteraf uitgevonden om niet moeten toe te geven dat, toen men schreeuwde voor een lockdown, men niet wist hoe het verder dan moest. Dat is een beetje zoals uit een brandend vliegtuig springen, om "U niet te verbranden", en nu zijt ge zonder parachute aan het vallen. Voorlopig gaat het beter.... maar het antwoord op de vraag "en nu ?", daar gaat ge nu proberen iets op te bedenken, zoals "met de armen zwaaien en vliegen zoals de vogels he". Geen kat die voor een lockdown pleitte, zegde "we moeten anderhalf jaar de economie opsluiten". Het was (Macron): 14 dagen bijvoorbeeld. De steunmaatregelen die Macron voor de bedrijven heeft bedacht, zijn een maand vol te houden. Nadien is de Franse staat failliet. Als dat een jaar moet duren (hammer en dance he), daar heeft niemand een plan voor opgemaakt alvorens het toe te passen he. "Springen uit het vliegtuig, nadien zien we wel" Citaat:
Nu moet gij mij eens uw bewijzen geven waarom een lockdown van 6 maanden of zo GEEN depressie veroorzaakt. Laatst gewijzigd door patrickve : 25 maart 2020 om 13:42. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#530 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#531 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Er zullen misschien 20% van de actieven tegelijkertijd een paar weken ziekteverzuim hebben, ik heb niet gezegd dat we ze elimineren. Als je 20% van de actieven elimineert, dan heb je uiteraard wel een zware destructurering van de economie. Maar dat is hier helemaal niet aan de orde van de dag. Verre van. Trouwens, ik ken de cijfers niet, maar dat is ongeveer wat die lockdown moet doen, economisch gezien: meer dan 20% van de actieven langdurig op non-actief dwingen. Als gij dus denkt dat dat een zware crisis zal veroorzaken... dan hebt ge gelijk en dat is wat men aan het doen is. Laatst gewijzigd door patrickve : 25 maart 2020 om 13:40. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#532 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De enige oplossing die ik zie om nu een globale economische meltdown te vermijden is het afpakken van ieders vrijheid, en op pure oorlogseconomie gaan draaien, waarbij de meeste regels opgeofferd gaan worden voor meer productiviteit.
In WO2 was dat tanks, schepen, vliegtuigen, wapens, munitie en dergelijke. Nu? Anti-virusspul, en kunnen we voor de soort mens hopen, een middel tegen virussen dat ook het kiesvee gedrag aanpast.
![]() |
#533 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De verschillen gaan allemaal in de richting dat deze epidemie op puur epidemiologisch vlak, minder erg is. Welke verschillen had jij in gedachten die maken dat het stukken erger is dan de Spaanse griep ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#534 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Behalve grote groepsgebeurtenissen is de werkvloer de grootste contactvorm, en de grootste contaminatie vorm. Dus hoe meer mensen fysisch actief zijn om aan een "oorlogseconomie" te werken, hoe minder er van de effecten van die lockdown iets overblijft he. Dat is het grote verschil met een oorlogseconomie, waar iedereen de handen uit de mouwen steekt en dus de economie een boost geeft, zij het met een andere vraag. Waarschijnlijk is de beste manier om na 6 maanden lockdown een depressie te vermijden, inderdaad een oorlog gaan te voeren. Zoals WO II die een einde heeft gemaakt aan de Great Depression. Laatst gewijzigd door patrickve : 25 maart 2020 om 14:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#535 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op een maand of twee is dat voorbij. Dus nee, ik zie niet waar het probleem zit met "do nothing". Bovendien is die schatting waarschijnlijk overdreven. Maar zelfs als ze dat niet is, is daar niks dramatisch aan, aan 10 miljoen Amerikanen dood. Want ik zeg het, onder de actieven zal dat een stuk minder zijn. Waarschijnlijk zijn er dan 8 miljoen ouderen, en 2 miljoen actieven dood. De Amerikaanse economie gaat dat amper merken. En jongeren gaan erven. Ik zie het drama niet. De bedoeling is niet om het aantal doden te minimaliseren op korte termijn he. De bedoeling is om de welvaart van de levenden zo hoog mogelijk te hebben. Ik denk dat eens die 10 miljoen Amerikanen binnen 2 maanden dood zijn, de welvaart van die 240 miljoen anderen veel minder zal aangetast zijn dan wanneer ze in lockdown gaan. Nog eens, ik denk dat het minder zal zijn, omdat men de ouderen beter kan isoleren als de epidemie snel voorbij gaat, en de epidemie bij minder ouden slechts een procent of minder doden veroorzaakt (zonder verzorging). Maar goed, anders ga je daar niet akkoord mee. Mijn punt is: het is ruim te verkiezen dat zelfs 4% van de bevolking dood gaat, als dat binnen een maand of 2 achter de rug is, en geen liberticide maatregelen moeten genomen worden. Dat is economisch, democratisch en qua welvaart evident stukken beter dan iedereen depressief maken, de welvaart omzeep helpen, en de mensen gewoon maken aan het kwijt zijn van hun meest elementaire vrijheden, gekoppeld aan een gigantische economische depressie, om wat oude knarren te "redden". Laatst gewijzigd door patrickve : 25 maart 2020 om 13:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#536 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#537 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#538 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin “Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#539 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#540 |