Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 april 2021, 17:09   #521
N-VA
Parlementsvoorzitter

N-VA's schermafbeelding

Standaard

Ik had vroeger een boek met een hoofdstuk over rassenleer uit een tijd dat deze wetenschap nog mocht neergeschreven worden, er zijn meer sub-rassen dan je zou denken.

Het is de schuld van Hitler dat daar nu zo krampachtig op gereageerd wordt. Jammer, want zeker interessant om de verschillende types van mensen te leren kennen.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2021, 17:50   #522
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA Bekijk bericht
Ik had vroeger een boek met een hoofdstuk over rassenleer uit een tijd dat deze wetenschap nog mocht neergeschreven worden, er zijn meer sub-rassen dan je zou denken.

Het is de schuld van Hitler dat daar nu zo krampachtig op gereageerd wordt. Jammer, want zeker interessant om de verschillende types van mensen te leren kennen.
Een ras, bestaat dit eigenlijk wel?

‘Als wetenschappers zeggen dat ras een sociaal construct is, bedoelen ze: waar we grenzen stellen is echt willekeurig. Ik leg het graag zo uit: ik heb een nauwe genetische relatie met mijn zussen en mijn zoon en mijn ouders. Ik heb een zwakkere met mijn neven en mijn grootouders, en een nog zwakkere met verdere familie. Zoom je verder uit naar land en continent, dan worden die relaties steeds vager.’

‘Dus waar wil je dan de grens trekken tussen rassen? Het kan gebaseerd zijn op iets heel oppervlakkigs zoals huidskleur, maar zelfs binnen groepen zal de huidskleur sterk variëren. En wat je definieert als zwart of wit is afhankelijk van waar en wanneer je leeft. In Amerika worden Italianen en Grieken nog maar relatief kort als wit beschouwd.’

Inderdaad, zo is dat.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 april 2021 om 17:51.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2021, 17:55   #523
N-VA
Parlementsvoorzitter

N-VA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

‘Als wetenschappers zeggen dat ras een sociaal construct is, bedoelen ze: waar we grenzen stellen is echt willekeurig. Ik leg het graag zo uit: ik heb een nauwe genetische relatie met mijn zussen en mijn zoon en mijn ouders. Ik heb een zwakkere met mijn neven en mijn grootouders, en een nog zwakkere met verdere familie. Zoom je verder uit naar land en continent, dan worden die relaties steeds vager.’

Dus waar wil je dan de grens trekken tussen rassen? Het kan gebaseerd zijn op iets heel oppervlakkigs zoals huidskleur, maar zelfs binnen groepen zal de huidskleur sterk variëren. En wat je definieert als zwart of wit is afhankelijk van waar en wanneer je leeft. In Amerika worden Italianen en Grieken nog maar relatief kort als wit beschouwd.’

Inderdaad, zo is dat.
Dat is bestudeert en staat beschreven in wetenschappelijke werken, ik bepaal niet waar de grens tussen rassen getrokken moeten worden.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2021, 08:38   #524
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is bestudeert en staat beschreven in wetenschappelijke werken, ik bepaal niet waar de grens tussen rassen getrokken moeten worden.
Maar die wetenschap is in constante correctie?

Biologisch gezien bestaan er binnen Homo sapiens geen rassen: alle mensen behoren tot hetzelfde ras. Alle mensen op aarde stammen overigens af van een kleine groep mensen, enkele duizenden zo wordt geschat, die zo'n 70.000 jaar geleden in Afrika een ramp overleefd hebben die de mens bijna uitgeroeid had.21 sep. 2018
Google zegt dat als ik vraag: menselijke rassen.

Ik ben vooral op zoek naar oudere literatuur, maar die blijkt zoals zwarte piet uitgewist te zijn. I wonder why...
Oud 4 april 2021, 08:49   #525
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Pfffftt...
Jouw criterium voor inferieur komt neer op: wij Limburgers zijn superieur aan Vlaams-nationalisten.
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=270
Ik ben laaaaang niet de enige Limburger die eveneens Vlaams-nationalist is, en die bijgevolg niet in dat systeemplaatje past.
Gelukkig!
Dit is Fawlty Towers' Sybil haar gehalte, op zijn Limburgs.
Heerlijk!
Oud 4 april 2021, 09:00   #526
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hitler heef daar niets mee te maken.

Het is de schuld van de politieke correctheid en de gedrevenheid om gelijkheid te bekomen.
Anti-racisme word trouwens enkel geëist van de Blanke niet Moslim en bestaat trouwens enkel binnen de westerse wereld.

Binnen de Aziatische en Afrikaanse wetenschap mag men nog steeds over rassen spreken.

En de politieke correctheid is enkel een ding om de huidige Europeaan een vals schuldgevoel tegen over het koloniale verleden van Europa.
En binnen de VS om de Blanke een schuldgevoel over de slavernij uit het verleden aan te praten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2021, 09:17   #527
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

‘Dus waar wil je dan de grens trekken tussen rassen? Het kan gebaseerd zijn op iets heel oppervlakkigs zoals huidskleur, maar zelfs binnen groepen zal de huidskleur sterk variëren. En wat je definieert als zwart of wit is afhankelijk van waar en wanneer je leeft. In Amerika worden Italianen en Grieken nog maar relatief kort als wit beschouwd.’

Inderdaad, zo is dat.
Het argument om te zeggen dat de mens niet in rassen kan opgedeeld worden, is dat het een continuum is, en dat ongeveer alle "tussenvormen" bestaan, waardoor men inderdaad met het probleem zit "waar trekken we de grens ?".

Maar het is nu wel zo dat het bestaan van een continuum ons nooit echt weerhouden heeft om dingen op te splitsen in zekere groepen, bijvoorbeeld: personenwagens en vrachtwagens. Je vindt ook alle "tussenvormen", maar dat neemt niet weg dat een klein sportwagentje gegarandeerd en duidelijk een personenwagen is, en een grote 15-tonner zonder twijfel een vrachtwagen is. Maar daartussen zitten de camionnettes, de pick-ups, de breaks, en zo voort.

Op dezelfde wijze beginnen we te evolueren naar een maatschappij waar geslachten niet meer zullen bestaan, omdat er tussenvormen bestaan, rare transgenders die een soort van continuum vormen tussen man en vrouw.

Het eigenaardige is echter dat we traditioneel rassen puur en enkel op uiterlijke kenmerken baseerden, de kleur (en in mindere mate de vorm) van de buitenkant van ons lichaam. Maar je zou evengoed "rassen" kunnen bekijken op andere genetische kenmerken, die je enkel maar kan waarnemen met een genetische analyse.

Dus ja, het is ergens enerzijds een soort van construct ; maar anderzijds is het ook een poging tot vereenvoudigde beschrijving van een wat complexere realiteit, namelijk het "clusteren" van zekere genetische eigenschappen in bevolkingsgroepen, of dat nu huidskleur of bloedgroep of zo is.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2021, 09:23   #528
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Mensen zijn een ras, echt ofni.
De rest is pastoorsgebroebel, voorbehouden -uiteraard- aan kanselklimmers.
Oud 4 april 2021, 09:29   #529
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
De wetenschap zegt vandaag dat er biologisch maar 1 ras is.
De Bijbel leert dat idd al duizenden jaren. Hoewel er een uitverkoren apart ras is, de Joden. Maar na Christus is het over de hele wereld verspreid om alle volkeren weer tot 1 te verzoenen.
Amen.
Oud 4 april 2021, 09:53   #530
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Nee,
Animalia is het rijk (Dieren)
Chordata is de stam(Chordadieren)
Mammalia is de klasse(Zoogdieren)
Primates is de orde (Primaten)
Simiiformes is de infraorde (Apen)

De Hominidae is de familie (mensachtigen.)
De Homininae is de onder familie ( mensachtigen )
De Homo is het geslacht ( mens), net zoals honden en katten een geslacht zijn.
De Homo Sapiens is een soort (huidige mens), net zoals de huishond en huiskat een soort is.
En dan heb je de rassen, net zoals je tussen honden en katten rassen hebt.
Binnen het ras heb je dan de groep en binnen de groep de variëteit.

Alleen mag je binnen de Homo Sapien niet meer spreken van rassen, groepen of variëteiten door de westerse politieke correctheid.
Oud 13 april 2021, 07:17   #531
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Protesten tegen VN-missie in Congo lopen uit de hand: minstens 10 doden

In het oosten van Congo, in de provincie Noord-Kivu, zijn minstens tien mensen gedood bij gewelddadige protesten tegen de vredesmissie van de Verenigde Naties in de regio. Dat maakte gouverneur Carly Nzanzu Kasivita maandag bekend. Meer dan twintig anderen raakten gewond.

Al ruim een week vinden er in Noord-Kivu protesten plaats tegen de "passiviteit" van de blauwhelmen en internationale hulporganisaties. De jongste tijd is het aantal aanvallen van rebellen in de regio sterk gestegen. Alleen al de met terreurgroep Islamitische Staat (IS) gelieerde rebbelengroep ADF (Allied Democratic Forces) heeft volgens de VN sinds het begin van het jaar al meer dan 200 mensen gedood en 40.000 anderen op de vlucht gedreven.

Aanvankelijk verliepen de protesten vreedzaam, maar zondag en maandag kwam het tot geweld. Volgens de autoriteiten hebben jongeren in de steden Goma, Beni en Butembo barricades opgeworpen, huizen en winkels vernield en autobanden in brand gestoken. Ze scandeerden slogans zoals "Jullie hebben gefaald", "Jullie beschermen de burgers niet" en "Jullie zijn medeplichtig". Scholen en winkels bleven maandag grotendeels gesloten, terwijl veiligheidstroepen hardhandig optraden tegen de demonstranten, zei Kasivita.

https://www.hln.be/buitenland/protes...oden~af77ecd7/

Zaken waar sommige liever over zwijgen.
Oud 13 april 2021, 08:25   #532
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Jammer dat het Afrika museum in Tervuren zowat heel haar foto archief in de fik gestoken heeft. Ik schat dat daar wat gruwelmateriaal tussen zat.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be