![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#521 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik had vroeger een boek met een hoofdstuk over rassenleer uit een tijd dat deze wetenschap nog mocht neergeschreven worden, er zijn meer sub-rassen dan je zou denken.
Het is de schuld van Hitler dat daar nu zo krampachtig op gereageerd wordt. Jammer, want zeker interessant om de verschillende types van mensen te leren kennen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#522 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
‘Als wetenschappers zeggen dat ras een sociaal construct is, bedoelen ze: waar we grenzen stellen is echt willekeurig. Ik leg het graag zo uit: ik heb een nauwe genetische relatie met mijn zussen en mijn zoon en mijn ouders. Ik heb een zwakkere met mijn neven en mijn grootouders, en een nog zwakkere met verdere familie. Zoom je verder uit naar land en continent, dan worden die relaties steeds vager.’ ‘Dus waar wil je dan de grens trekken tussen rassen? Het kan gebaseerd zijn op iets heel oppervlakkigs zoals huidskleur, maar zelfs binnen groepen zal de huidskleur sterk variëren. En wat je definieert als zwart of wit is afhankelijk van waar en wanneer je leeft. In Amerika worden Italianen en Grieken nog maar relatief kort als wit beschouwd.’ Inderdaad, zo is dat. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 april 2021 om 17:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#523 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#524 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Biologisch gezien bestaan er binnen Homo sapiens geen rassen: alle mensen behoren tot hetzelfde ras. Alle mensen op aarde stammen overigens af van een kleine groep mensen, enkele duizenden zo wordt geschat, die zo'n 70.000 jaar geleden in Afrika een ramp overleefd hebben die de mens bijna uitgeroeid had.21 sep. 2018 Google zegt dat als ik vraag: menselijke rassen. Ik ben vooral op zoek naar oudere literatuur, maar die blijkt zoals zwarte piet uitgewist te zijn. I wonder why...
![]() |
![]() |
#525 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heerlijk!
![]() |
![]() |
#526 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is de schuld van de politieke correctheid en de gedrevenheid om gelijkheid te bekomen. Anti-racisme word trouwens enkel geëist van de Blanke niet Moslim en bestaat trouwens enkel binnen de westerse wereld. Binnen de Aziatische en Afrikaanse wetenschap mag men nog steeds over rassen spreken. En de politieke correctheid is enkel een ding om de huidige Europeaan een vals schuldgevoel tegen over het koloniale verleden van Europa. En binnen de VS om de Blanke een schuldgevoel over de slavernij uit het verleden aan te praten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#527 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het is nu wel zo dat het bestaan van een continuum ons nooit echt weerhouden heeft om dingen op te splitsen in zekere groepen, bijvoorbeeld: personenwagens en vrachtwagens. Je vindt ook alle "tussenvormen", maar dat neemt niet weg dat een klein sportwagentje gegarandeerd en duidelijk een personenwagen is, en een grote 15-tonner zonder twijfel een vrachtwagen is. Maar daartussen zitten de camionnettes, de pick-ups, de breaks, en zo voort. Op dezelfde wijze beginnen we te evolueren naar een maatschappij waar geslachten niet meer zullen bestaan, omdat er tussenvormen bestaan, rare transgenders die een soort van continuum vormen tussen man en vrouw. Het eigenaardige is echter dat we traditioneel rassen puur en enkel op uiterlijke kenmerken baseerden, de kleur (en in mindere mate de vorm) van de buitenkant van ons lichaam. Maar je zou evengoed "rassen" kunnen bekijken op andere genetische kenmerken, die je enkel maar kan waarnemen met een genetische analyse. Dus ja, het is ergens enerzijds een soort van construct ; maar anderzijds is het ook een poging tot vereenvoudigde beschrijving van een wat complexere realiteit, namelijk het "clusteren" van zekere genetische eigenschappen in bevolkingsgroepen, of dat nu huidskleur of bloedgroep of zo is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#528 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mensen zijn een ras, echt ofni.
De rest is pastoorsgebroebel, voorbehouden -uiteraard- aan kanselklimmers.
![]() |
#529 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Bijbel leert dat idd al duizenden jaren. Hoewel er een uitverkoren apart ras is, de Joden. Maar na Christus is het over de hele wereld verspreid om alle volkeren weer tot 1 te verzoenen. Amen.
![]() |
![]() |
#530 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Animalia is het rijk (Dieren) Chordata is de stam(Chordadieren) Mammalia is de klasse(Zoogdieren) Primates is de orde (Primaten) Simiiformes is de infraorde (Apen) De Hominidae is de familie (mensachtigen.) De Homininae is de onder familie ( mensachtigen ) De Homo is het geslacht ( mens), net zoals honden en katten een geslacht zijn. De Homo Sapiens is een soort (huidige mens), net zoals de huishond en huiskat een soort is. En dan heb je de rassen, net zoals je tussen honden en katten rassen hebt. Binnen het ras heb je dan de groep en binnen de groep de variëteit. Alleen mag je binnen de Homo Sapien niet meer spreken van rassen, groepen of variëteiten door de westerse politieke correctheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#531 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zaken waar sommige liever over zwijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#532 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Jammer dat het Afrika museum in Tervuren zowat heel haar foto archief in de fik gestoken heeft. Ik schat dat daar wat gruwelmateriaal tussen zat.
|
![]() |
![]() |