Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2020, 17:30   #521
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Trump heeft niet zo lang geleden heel het kiessysteem laten controleren voor eventuele fraude en er was geen vuiltje aan de lucht. Hoe verklaar je dan dat het ook hier de fout van de dems zou zijn ?

'...De Dems hebben fraude gelegaliseerd...'

En er zijn geen aanwijzingen, er zijn vermoedens. Een héél groot verschil me dunkt. Een hoop vermoedens omdat ... Trump niet tegen zijn verlies kan.
Oud 14 november 2020, 20:33   #522
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Een verkiezing is een spel, en dat spel heeft spelregels. Exact hoe die spelregels ineen zitten heeft geen belang. De bedoeling van dat spel is gewoon een soort van winnaar aan te duiden, meer niet.

Dat moet niet noodzakelijk "de meeste stemmen alles bij elkaar zijn". Dat kan, maar dat moet niet.

Het systeem komt van het gegeven dat er een federale organisatie is, en dat het staat-niveau ook moet spelen. Met andere woorden, een staat heeft maar een bepaald gewicht om A of B te zeggen, en of die staat nu HEEL HARD A of B zegt of "op het nippertje" heeft geen belang.

In een unitaire staat zou het inderdaad per volksstem moeten zijn, omdat een Amerikaan dan een Amerikaan is. Maar hier is een inwoner van Californie niet een inwoner van New York. Met andere woorden New York is zelf een "entiteit" die een paar stemmen heeft.

De president wordt niet direct door Amerikanen gekozen, maar door Amerikaanse staten. Het volk in elke staat mag zeggen wat hun staat zal doen in die stemming. Maar of dat volk in die staat nu met een lichte of een heel grote meerderheid wil dat hun staat iets zegt, maakt niet uit.

Je kan dat een beetje zien als de stem van Belgie in de Europese commissie bijvoorbeeld. Of de Belgische regering nu een meerderheid van 52% heeft, of van 80% in het Belgische parlement, haar stem in de Europese commissie is hetzelfde.

Wel, of Californie nu een beetje voor Biden stemt, of heel hard, de stem van Californie is dezelfde in de presidentiele verkiezing.
Inderdaad geografische spreiding is ook een argument.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2020, 20:46   #523
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Critics fear that in states without restrictions on who can return a ballot on someone else's behalf, a third party could take advantage of the system by tampering with or discarding the ballots.
Ik dacht dat dat in Belgie trouwens ook zo was. Je mag volmachten hebben om te stemmen. Ik weet niet of er een limiet op zit.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2020, 21:25   #524
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat dat in Belgie trouwens ook zo was. Je mag volmachten hebben om te stemmen. Ik weet niet of er een limiet op zit.
In Nederland mag binnenkort 1 op 6 kiezen per post wegens corona.

Citaat:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-ach....google.com%2F

Een op de zes kiezers mag in maart per post stemmen voor de Tweede Kamerverkiezingen. Ook zijn de stembussen op meerdere dagen open. Kunnen we hier Amerikaanse toestanden verwachten? ‘Wij moeten eens ophouden te suggereren dat we alle wijsheid in pacht hebben.’

Marcel van Lieshout 9 november 2020

De kans bestaat dat de definitieve uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen van woensdag 17 maart later bekend wordt dan gebruikelijk. De kans bestaat ook dat de stem- en telprocedures inzet worden van gekrakeel over vermeende malversaties. Mogelijk gaan verliezers suggereren dat er van alles is misgegaan bij de verwerking van stemmen.

Een op de zes kiezers mag volgend jaar stemmen per post, hoewel minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken) toegeeft dat daaraan ‘belangrijke minpunten’ kleven. Die 2,3 miljoen kiesgerechtigden – iedereen die op 17 maart 70 jaar of ouder is – behoren tot de risicogroep die extra bevattelijk is voor het coronavirus.

Zo wordt het stemmen in coronatijd, ook in Nederland, een tamelijk bewerkelijke klus. In elk geval voor de organisatie, die te maken heeft met een nauw luisterende kieswet waarin van alles minutieus is vastgelegd. En die nu, vanwege corona, wordt aangepast met twee tijdelijke noodwetten waarvan er één binnenkort in werking treedt, nadat de Eerste Kamer er vorige week mee instemde.

Senatoren

In de Eerste Kamer zijn twee senatoren bij uitstek goed ingevoerd in Kieswet-aangelegenheden. Ruud Koole, oud PvdA-voorzitter, is hoogleraar politieke wetenschappen aan de Universiteit van Leiden. Hij voorziet dat ‘Amerikaanse toestanden’ aan Nederland voorbijgaan. Senator Tiny Kox (SP) heeft ruime ervaring als verkiezingswaarnemer voor de Raad van Europa. Onlangs was hij in Georgië om te beoordelen of daar de verkiezingen eerlijk en transparant verliepen. Voorlopige conclusie: ja, maar er is kritiek.

Kox: ‘Wij kunnen veel van verkiezingen in andere landen leren, zelfs van die landen die wij zo graag de maat nemen. En zeker nu wij hier straks de procedures moeten aanpassen, moeten wij eens ophouden te suggereren dat we alle wijsheid in pacht hebben.’

Kox zou het niet zo erg vinden als de uitslag van de verkiezingen van 17 maart vanwege allerlei coronagerelateerde maatregelen langer op zich laat wachten. ‘Over de tijd die het tellen van de stemmen in beslag mag nemen staat gelukkig niks in de Kieswet.’ Veel belangrijker vindt hij het dat corona de deelname aan de verkiezingen niet vermindert.

‘Wat dat betreft hebben we een paar hoopgevende voorbeelden. In Georgië was de opkomst hoger dan eerder, in Polen ook.’ Ruud Koole vult aan: ‘In de Verenigde Staten ook. Daar heb je nu het beeld dat Trump wint in het stemlokaal en Biden bij de briefstemmers.’
wie weet gaan ze nog wat moeten leren van de USA. lol

Laatst gewijzigd door Micele : 14 november 2020 om 21:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2020, 21:39   #525
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
de enige reden waarom sommigen hier dit overduidelijk slecht en fraudegevoelig systeem verdedigen is omdat hun kandidaat erdoor gewonnen heeft.

ah, dus niemand heeft de afgelopen 4 jaar geclaimd dat trump geen rechtmatige president was omdat hillary de popular vote had binnengehaald?

vreemd, dat zit toch anders in mijn gedachten. maar ik kan fout zijn natuurlijk
Dat klopt...zover ik het mij kan herinneren
Er is wel naar verwezen (oa in context van de federale in België) omdat rechts daar maar al te graag mee uitpakt als het in hun voordeel zou spelen
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2020, 21:41   #526
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Dat ze gewoon alle verkiezingen afschaffen. 't is toch één en al miserie.
Op voorhand, tijdens en er na.
En na een verkiezing kunnen ze bij ons nog eens geen deftige regering vormen, dat ook nog.
Pak tijd, geld, moeite en miserie uitgespaard.

Juist één groot nadeel dan voor dit forum....
Dan weten we hier niet meer over wat we nog 'ambras' gaan moeten maken.

Laatst gewijzigd door kojak : 14 november 2020 om 21:42.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2020, 21:42   #527
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, als het toegelaten is voor elke lul en de behanger om stembrieven op te halen in rusthuizen en langs de straat is het natuurlijk geen directe fraude. De Dems hebben fraude gelegaliseerd.
Summier komt het steeds weer op hetzelfde neer hé

Alleen redneks mogen kiezen al de rest zou in feite geen stemrecht mogen hebben wegens : hysterische feministen, bejaarden, marginalen, commies, etc
Oud 14 november 2020, 21:45   #528
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je het toelaat is het geen fraude, het is wel overgevoelig aan fraude. Het is bv verboden om blanco stembrieven te verzamelen en die zelf in te vullen.

Er zijn wel aanwijzingen maar nog niets officieel, dat kan nog een tijdje duren
https://youtu.be/qp2aJacm6wQ

Tulsi Gabbard zag de bui al hangen, daarom zie ik het vlug verdwijnen eenmaal Biden aan de macht is want ze zijn bang van AOC.
https://youtu.be/19n9L0Fg96A
In feite dus net hetzelfde als hier hé
Niet netjes maar destijds waren er ook geruchten dat bepaalde partijen gelijk de cvp stemmen gingen ronselen.
Nu ja .... wat in godsnaam is het verschil met een politieker die stemmen 'ronselt' door zijn/haar geblaat
Oud 15 november 2020, 09:50   #529
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat die limiet 1 volmacht was per kiezer.
Oud 15 november 2020, 10:06   #530
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Volgens een onderzoek van Pew Research Center staan de kiesrollen, die gebruikt worden bij de VS-verkiezingen, vol fouten. Circa 2 miljoen overledenen staan er in vermeld, ongeveer 3 miljoen staan in meer dan 1 staat vermeld en 24 miljoen staan er fout in vermeld.

Als men zoals in veel staten aan iedereen ongevraagd een stembrief toestuurt, dan is ook ronselen van stemmen en fraude niet uit te sluiten. Bovendien kan men in veel staten zich op de verkiezingsdag nog zelf laten inschrijven op de kiesrol en stemmen. Al bij al een lek systeem.
Oud 15 november 2020, 10:27   #531
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Volgens een onderzoek van Pew Research Center staan de kiesrollen, die gebruikt worden bij de VS-verkiezingen, vol fouten. Circa 2 miljoen overledenen staan er in vermeld, ongeveer 3 miljoen staan in meer dan 1 staat vermeld en 24 miljoen staan er fout in vermeld.

Als men zoals in veel staten aan iedereen ongevraagd een stembrief toestuurt, dan is ook ronselen van stemmen en fraude niet uit te sluiten. Bovendien kan men in veel staten zich op de verkiezingsdag nog zelf laten inschrijven op de kiesrol en stemmen. Al bij al een lek systeem.
Als jij bij groen doorrijdt is het ook niet uit te sluiten dat iemand je dwars ramt die door het rood rijdt. En toch vertrouw je het systeem, neem ik aan en steek je blind over? Cijfers tonen aan dat 99,999% de regels respecteert. Zelfde zo met de kieswetgevingen in de US, er is geen bewijs voor een frauduleus systeem.

Die kiesrollen zijn er voornamelijk om het mensen moeilijk te maken om te stemmen. Miljoenen mensen kunnen niet stemmen omdat ze er niet opstaan. Redenen te over. De manier waarop kiesrollen worden opgesteld en onderhouden is voor herziening vatbaar. Het ene (voter suppression) is een echt probleem, het andere (voter fraude) is een fictief probleem.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2020, 10:30   #532
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht

Er zijn in Georgia vier (4, four, quatre,...) dergelijke gevallen ‘gesignaleerd’ door de Trumpisten. Twee konden onmiddellijk weerlegd worden, de andere twee worden onderzocht.

Een scheet in een fles.

https://edition.cnn.com/2020/11/12/p...eck/index.html
Kirk gaf toe dat vuurwapengeweld onvermijdelijk zou zijn onder een bewapende bevolking, maar hij vond dat een noodzakelijk kwaad. “Ik denk dat het het waard is om elk jaar een aantal vuurwapendoden als prijs te betalen voor ons door God gegeven recht om onze vrijheden te beschermen”, zei hij in 2023.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2020, 10:44   #533
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Er zijn in Georgia vier (4, four, quatre,...) dergelijke gevallen ‘gesignaleerd’ door de Trumpisten. Twee konden onmiddellijk weerlegd worden, de andere twee worden onderzocht.

Een scheet in een fles.

Amper 2 foutjes op ca. 5 miljoen stemgerechtigden.

Ben eens benieuwd of Nederland zo een nauwkeurigheid haalt in maart 2020.
Ze bibberen nu al.

Citaat:
De kans bestaat dat de definitieve uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen van woensdag 17 maart later bekend wordt dan gebruikelijk. De kans bestaat ook dat de stem- en telprocedures inzet worden van gekrakeel over vermeende malversaties. Mogelijk gaan verliezers suggereren dat er van alles is misgegaan bij de verwerking van stemmen.

Een op de zes kiezers mag volgend jaar stemmen per post, hoewel minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken) toegeeft dat daaraan ‘belangrijke minpunten’ kleven. Die 2,3 miljoen kiesgerechtigden – iedereen die op 17 maart 70 jaar of ouder is – behoren tot de risicogroep die extra bevattelijk is voor het coronavirus.

Zo wordt het stemmen in coronatijd, ook in Nederland, een tamelijk bewerkelijke klus. In elk geval voor de organisatie, die te maken heeft met een nauw luisterende kieswet waarin van alles minutieus is vastgelegd. En die nu, vanwege corona, wordt aangepast met twee tijdelijke noodwetten waarvan er één binnenkort in werking treedt, nadat de Eerste Kamer er vorige week mee instemde.

Senatoren

In de Eerste Kamer zijn twee senatoren bij uitstek goed ingevoerd in Kieswet-aangelegenheden. Ruud Koole, oud PvdA-voorzitter, is hoogleraar politieke wetenschappen aan de Universiteit van Leiden. Hij voorziet dat ‘Amerikaanse toestanden’ aan Nederland voorbijgaan. Senator Tiny Kox (SP) heeft ruime ervaring als verkiezingswaarnemer voor de Raad van Europa. Onlangs was hij in Georgië om te beoordelen of daar de verkiezingen eerlijk en transparant verliepen. Voorlopige conclusie: ja, maar er is kritiek.

Kox: ‘Wij kunnen veel van verkiezingen in andere landen leren, zelfs van die landen die wij zo graag de maat nemen. En zeker nu wij hier straks de procedures moeten aanpassen, moeten wij eens ophouden te suggereren dat we alle wijsheid in pacht hebben.’

Laatst gewijzigd door Micele : 15 november 2020 om 10:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2020, 10:52   #534
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
38 miljoen?
Pfff, waarom maken ze er geen 380 miljoen van.

Xandernieuws is toch pure fantasie, wie gelooft dat nu?
Toch leuk om eens te lezen of niet?
Oud 15 november 2020, 10:56   #535
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Jij hebt je roeping gemist.
Je had pastoor moeten geworden zijn.
Pijnlijk detail: Ik mag in een kerk niet binnen (overdrijven mag in dit geval) want, geen idee hoe het komt maar meestal begint het wijwatervat te broebbelen/kuren te verkopen mocht ik een voet in de tempel zetten.

Laatst gewijzigd door Universalia : 15 november 2020 om 10:56.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2020, 10:58   #536
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Pijnlijk detail: Ik mag in een kerk niet binnen (overdrijven mag in dit geval) want, geen idee hoe het komt maar meestal begint het wijwatervat te broebbelen/kuren te verkopen mocht ik een voet in de tempel zetten.
Smetvrees is klote
Oud 15 november 2020, 11:05   #537
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Smetvrees is klote
Ik heb dat al jaren 'smetvrees' en ik ben daar op huidig ogenblik (Covid-19 tijden) best blij om dat ik het heb.

Ik raak weinig of niets meer aan waar ik het risico zou met kunnen lopen dat ik aangevallen zou kunnen worden door het Covid-19 virus.

En ik was mijn handen, meestal in de onschuld, toch best veel.

p.s.

Smetvrees tijdens corona: "Het is zo erg dat ik niet meer kan eten en slapen."

Laatst gewijzigd door Universalia : 15 november 2020 om 11:10.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2020, 11:09   #538
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Hoe krijg je dat?
Is een buitenaardse gedachte voor mij. Geen idee omtrent de ernst van de ziekte of hoe men dat ook noemt.
Oud 15 november 2020, 14:07   #539
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht

Een scheet in een fles.

In alle grote steden scoort Biden lager dan Hillary Clinton in 2016 met uitzondering van de 4 volgende steden: Atlanta (Georgia), Detroit (Michigan), Milwaukie (Wisconsin) en Philadelphia (Pennsylvania). Bizar niet?
Oud 15 november 2020, 14:12   #540
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik heb dat al jaren 'smetvrees' en ik ben daar op huidig ogenblik (Covid-19 tijden) best blij om dat ik het heb.

Ik raak weinig of niets meer aan waar ik het risico zou met kunnen lopen dat ik aangevallen zou kunnen worden door het Covid-19 virus.

En ik was mijn handen, meestal in de onschuld, toch best veel.

p.s.

Smetvrees tijdens corona: "Het is zo erg dat ik niet meer kan eten en slapen."
Let maar op !
Straks ben je nog besmet door de onschuld.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be